Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@22:27:43 GMT

پشتکار کارآفرین دهگلانی موجباشتغال 3 خانواده شد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۴۶۰۱

پشتکار کارآفرین دهگلانی موجباشتغال 3 خانواده شد

کار آفرین دهگلانی با همت و پشتکار و با اندک سرمایه خود توانست برای خود و دو خانواده دیگر ایجاد اشتغال کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، با توجه به اینکه اشتغال یکی از دغدغه هایی است که مردم و به‌ خصوص جوانان با آن درگیر هستند و یکی از راه‌های برطرف کردن این مشکل، اجرای طرح‌های تولیدی در راستای اقتصاد مقاومتی بوده که در سال‌های اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری(ره) قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی نامگذاری سال ۱۳۹۹ به نام سال "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان مبنی بر این جمله کلیدی که "جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌ وجود آید نیاز است موانع و محدودیت‌های زیادی که سر راه تولید وجود دارد برداشته شود.

کار آفرینان به‌ عنوان یکی از گردانندگان چرخ‌های اقتصادی کشور، می‌توانند در صورت حمایت از آنان، نقش موثری در پیشبرد اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و رونق تولید داشته باشند.

 امروزه بحث اشتغال به‌ عنوان یکی از دغدغه‌های هرجامعه به شمار می‌آید و ایجاد اشتغال و تامین درآمد یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها و مولفه‌های تشکیل و حفظ  کیان خانواده و ثبات جامعه است زیرا کار کردن و فعالیت‌های اقتصادی زن و مرد و پیر و جوان نمی‌شناسد بلکه تلاش و همت و غیرت و یک ایده خوب می‌خواهد.

در صورت بی توجهی و نبود تولید پدیده مهاجرت از روستا به شهر در اثرعوامل متعددی منجمله بیکاری، نبود درآمد کافی و مواردی از این دست در جامعه بروز و ظهور پیدا می‌کند که ورود بی رویه و بدون مطالعه روستائیان به مناطق شهری آسیب‌های فراوانی مانند بروز و ظهور دوگانگی فرهنگی، گسترش شغل‌های کاذب و پدیده حاشیه نشینی را در جامعه به همراه دارد.

رشد درآمد و اشتغال عامل کاهش مهاجرت روستاییان به شهر است

توجه به تولید و اشتغال لازمه کاهش روند مهاجرت مردم از روستا به شهرهاست بنابراین می‌طلبد مسئولان به چنین نکات کلیدی توجه ویژه‌ای داشته باشند هرچند کاهش رشد مهاجرت روستایی بستگی به توسعه عمران و آبادانی و درآمدزایی بیشتر در مناطق روستایی دارد.

در صورت توجه به رفع مشکلات اساسی مناطق روستایی و اقتصادی کردن زندگی در روستا‌ها، دلگرمی روستائیان به ماندن در روستا‌ها و حتی مهاجرت معکوس را به دنبال خواهد داشت.

جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر


 

برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها باید به افزایش درآمد روستائیان توجه ویژه‌ای شود وقتی زمینه فعالیت تولید و فرصت شغلی در روستا‌ها وجود نداشته باشد جوانان روستایی برای یافتن کار به نقاط دیگری مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت به شهر تبعات زیادی مانند کاهش تولید و گرانی محصولات کشاورزی، بیکاری، نابسامانی‌های فرهنگی و اجتماعی در جوامع شهری را به دنبال دارد برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها باید روند توسعه روستا‌ها تسریع شود.

بسیاری از افراد با وجود موانع سر راه تولید با همت و پشتکار و اندک سرمایه و حداقل امکاناتی که در اختیار دارند در قالب طرح‌های کارآفرینی، کارهای بزرگی انجام می‌دهند و برای این افراد امکانات دیگر معنایی ندارند و در دورترین نقاط و کمترین امکانات دست به کارهای مهمی می‌زنند.

کم نیستند جوانانی که با اراده، تلاش و پشتکار خود در راستای تولید و اقتصاد مقاومتی گام برداشتند تا از این طریق علاوه بر حل مشکلات مالی خود بتوانند برای دیگران هم ایجاد اشتغال نمایند.

اشرف علیخانی کار آفرین موفق دهگلانی در روستای دور افتاده و محروم رامول بخش بلبان آباد یکی از جوانان موفق شهرستان دهگلان و استان کردستان است هنگامی که می بیند بیکاراست و هیچگونه سرمایه ای هم برای کسب درآمد ندارد اما همت و پشتکار این جوان دهگلانی با اندک سرمایه 140 هزار تومانی او را وادار به کار بزرگ برای خود و اطرافیان می نماید.

 اشرف در گفتگو با خبر نگار ما می گوید درست است که سرمایه می تواند باعث اشتغال و کسب درآمد باشد اما افراد زیادی هستند که با وجود سرمایه کلان نمی توانند ایجاد کسب درآمد نمایند زیرا علاوه بر سرمایه، کار آفرین نیازمند همت و پشتکار می باشد.

این کار آفرین دهگلانی در سال 79 با 14 کلنی زنبور عسل و با سرمایه اندک خود شروع به پرورش زنبور و تولیدعسل می نماید که در حال حاضر دارای 600 کلنی مدرن زنبور عسل می باشد.

 

 زنبور دار دهگلانی به صورت کوچرو و با توجه به شرایط آب و هوایی اکنون در شهرستان بهبهان استان خوزستان مشغول فعالیت بوده که سالیانه قادر به تولید بیش از 4 تن عسل می باشد.

اشرف علیخانی که حدود 20 ساله به صورت حرفه ای در کارش مهارت خاصی دارد با کلاسهای آموزشی و تشویق افراد بیکار در این حرفه تاکنون توانسته برای چندین نفر ایجاد اشتغال نموده و حتی باعث مهاجرت معکوس 2 نفر از شهر به روستا شده است.

اشرف علاوه بر تولید عسل مجری پرورش ملکه در شهرستان می باشد که چندین سال تواستنه به صورت مداوم زنبوردار نمونه استان باشد و درسال 93 هم به عنوان زنبوردار نمونه استان حائز لوح تقدیر از استاندار وقت شود.

مهاجرت معکوس 2 نفر از شهر به روستا که نزد این کار آفرین مشغول بکار می شوند

 امید شیری جوان 27 ساله و مجرد است که می گوید در روستا بیکار بودم و هیچگونه درآمدی نداشتم برای ایجاد اشتغال به شهرسنندج مهاجرت کردم و در آنجا حدو 3 سال به کارگری ادامه دادم که این کار برایم بسیار مشکل بود با راهنمایی و تشویق آقای عیلخانی به روستا برگشتم و اکنون در کار زنبورداری مشغل فعالیت می باشم.

 امید گفت: از مسئولان می خواهیم برای جوانان بیکار روستا چاره ای بیندیشند و با اعطای تسهیلات کم بهره در اخیتار جوانان زمینه اشتغال را فراهم کنند که اینکارمانع مهاجرت و آوارگی جوانان به شهرها می شود.

 یاسین احمدی یکی دیگر از جوانان این روستا روستا که به شهر سنندج به امید کسب و کار و درآمد مهاجرت می کند.

یاسین هم چندین سال به کارگری در شهر سنندج مشغول می شود که در نهایت به روستای رامول زادگاهش بر می گردد و نزد علیخانی کار آفرین موفق به کار مشغول می شود.

 یاسین هم توانسته در کار پرورش زنبور عسل مهارت کسب نماید که در صورت اعطای تسهیلات خود اشتغالی روستایی می تواند برای خود با پرورش زنبور عسل کسب درآمد نماید.

در پایان این 2 جوان که از شهر به زادگاهشان مهاجرت معکوس داشتند خواستار حمایت مسئولان از جوانان بیکار روستایی با پرداخت تسهیلات کم بهره برای کسب درآمد، ایجاد اشتغال و مانع مهاجرت مردم روستاها به شهر شدند.

اگر اعطای تسهیلات اشتغال زایی روستایی به درستی مدیریت شود جذب تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاها نقش تأثیرگذاری در همه حوزه‌ها ایفا می‌کند و با جذب این تسهیلات علاوه بر توسعه روستاها، مهاجرت معکوس نیز از شهر به روستا محقق خواهد شد.

 

هر چند علت عمده پدیده مهاجرت جوانان روستایی به شهرها عدم تحقق توسعه روستایی محسوب می گردد که حمایت از روستائیان و فراهم شدن زمینه تولید و ایجاد درآمد پایدار از عوامل مؤثر جلوگیری مهاجرت روستائیان به شهرها است.

امروز پیشرفت کشورایران اسلامی در گرو آبادانی روستاها و ایجاد اشتغال خرد در روستاست و باید در روستاها با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی آنها شرایطی فراهم شود تا افراد برای تأمین معاش و اشتغال به شهرها مهاجرت نکنند و این نیازمند، فراهم آوردن زیرساخت‌های مهم در روستاهاست که همت مسئولان را می طلبد و باید به صورت جدی در کشور دنبال شود

رفع موانع تولید در راستای تحقق شعار سال

اولین اقدام در بحث جهش تولید این است که همه آحاد جامعه با رفع موانع تولید در راستای تحقق این شعار سال گام بردارند.

امروزه تولید کنندگان کوچک و متوسط  در کشور جزء بی‌ پناهترین و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند این جمله ممکن است برای بسیاری، عجیب و اغراق آمیز به‌ نظر برسد اما متأسفانه، واقعیت دارد که تولیدکننده به‌ محض ایجاد زیرساخت موردنیا، راه ‌اندازی خط تولید، استخدام و آموزش کارگر، تأمین سرمایه درگردش موردنیاز و ... ، عملاً خود را در یک مسیر غیرقابل بازگشت قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مهاجرت روستائیان به شهر مهاجرت معکوس ایجاد اشتغال همت و پشتکار زنبور عسل کار آفرین کسب درآمد روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۴۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،فرماندار بردسکن در مراسم تجلیل از شورا‌های اسلامی شهر و روستا‌های شهرستان گفت شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند.

علی دهقان زاده با بیان اینکه شورا‌های اسلامی نمایندگان مردم هستند از آنها خواست در مسیر خدمت رسانی به مردم کوتاهی نکنند و به عنوان موتور محرکه جهش تولید ر راستای جذب سرمایه‌گذاران به روستا‌ها اهتمام جدی داشته باشند.
فرماندار بردسکن از شورا‌های اسلامی خواست از حالت روزمرگی خارج و با خلاقیت و ایده در راستای توسعه و عمران روستا‌ها حرکت کنند و روستا‌ها به عنوان محور تولید در راستای طرح تحول روستایی و آمایش سرزمین که مورد تاکید دولت سیزدهم و استاندار خراسان رضوی است گام بردارند.

وی از بخشداران خواست با تشکیل کارگروهی مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم روستا‌هایی که بتوانند موفق عمل کنند آنها را به لحاظ اعتباری مورد تشویق قرار دهند.
اوگفت با پیگیری‌های انجام شده اجرای طرح پنل‌های خورشیدی مورد موافقت قرار گرفته است و چاه موتور‌های کشاورزی می‌توانند برای جلوگیری از خاموشی طرح پنل‌های خورشیدی را به مرحله اجرا در بیاورند. فرماندار بردسکن عنوان کرد در شهرستان بردسکن ۷۴ شورا و ۶۴ دهیاری وجود دارد که در این ۷۴ شورا شهری و روستایی ۲۲۷ نفر عضو این شورا‌ها هستند.
امام جمعه موقت بردسکن هم در این مراسم سیاست زدگی را یکی از آفت‌های خطرناک در شورا‌های اسلامی دانست وگفت: شورا‌های اسلامی نباید وارد جنجال‌ها و بازی‌های سیاسی شوند بلکه باید در راستای حل مشکلات مردم اهتمام جدی داشته باشند و به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان صدای مردم باشند و از مدیران مطالبه‌گری کنند.
حجت الاسلام علی اصغر ارزانی افزود: شورا‌های اسلامی باید با فساد مبارزه کنند و با ساخت و ساز‌های غیر مجاز و تخلف مبارزه جدی داشته باشند نه اینکه در برخی مواقع اقدام به قانون فروشی کنند.
امام جمعه موقت بردسکن گفت: شورا‌های اسلامی باید با روحیه انقلابی و بسیجی در راستای خدمت به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند و ارتباط تنگاتنگی با مردم داشته باشند و خود را خادم و خدمتگزار مردم بدانند.

 

دیگر خبرها

  • فیلم/ وحیدی: انسداد مرزها با پشتکار بیشتری انجام می‌شود
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • جهش تولید با مشارکت مردم باعث توسعه اشتغال می‌شود
  • اشتغال فارغ التحصیلان، افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند
  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان