Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک ماهی می‌شود که این ویروس منحوس که covid_۱۹ خطابش می‌کنند یقه کشور را سفت و محکم چسبیده و منصف باشیم زورش هم کم نیست و خوب توانسته زورش را به رخ نه فقط ایران که تمام جهان حتی کشور‌های مدعی قدرت و کیفیت خدمات بکشد. گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو_سیده زهرا حسینی؛ یک ماهی می‌شود که این ویروس منحوس که covid_۱۹ خطابش می‌کنند یقه کشور را سفت و محکم چسبیده و منصف باشیم زورش هم کم نیست و خوب توانسته زورش را به رخ نه فقط ایران که تمام جهان حتی کشور‌های مدعی قدرت و کیفیت خدمات بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کرونا حالا یک‌ماه است مهمان ناخوانده سفره‌های ما شده، البته نهایت زحمتی که برای ما ساخته این است که باید در خانه بمانیم و قدری اصل‌های خود مراقبتی را رعایت کنیم، اما زحمتی که برای برخی از اقشار جامعه ساخته صرفا به رعایت اصول خود مراقبتی و ماسک و مایع ضدعفونی کننده ختم نمی‌شود مانند پزشکان پرستاران و البته در قشری کمی سخت‌گیرانه‌تر سربازان و پزشکان سرباز.

گزارش‌های خبرگزاری دانشجو از وضعیت سربازان، نشان می‌دهد سه گروه از پزشکان و پرستاران سرباز مشغول مبارزه با ویروس کرونا هستند؛ اول مشمولان سربازی با وجود اینکه دوره ۲۱ ماهه خدمت خود را گذرانده‌اند، اما با شیوع ویروس کرونا در کشور، موظف به ادامه خدمت خود، تحت دوره ضرورت هستند و دوم مشمولان اسفندماه که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و مقابله با این ویروس، دوره آموزشی کوتاهی را گذراندند و وارد مراکز درمانی شدند و سوم مشمولان اردیبهشت‌ماه که با دستور سازمان از ششم اردیبهشت خدمت خود را بدون گذراندن دوره آموزشی آغاز کردند.

بر حسب قانون زمانی که کشور در شرایط حساس قرار دارد و سیستم نظامی کشور، اعلام ضرورت و احتیاط می‌کند، افرادی که مشغول به خدمت هستند حتی اگر دوره خدمت‌شان به پایان رسیده باشد، موظف به ادامه حضور و خدمت در این دوره ضرورت هستند و به نوعی تا پایان شرایط حساس و یا کم شدن حساسیت، ترخیص نمی‌شوند. البته چند نکته در خصوص دوره ضرورت مورد توجه است.

اول؛ اگر عدم ترخیص این دو گروه از پزشکان و پرستاران سرباز به جهت کمبود نیرو و تامین نیروی انسانی مورد نیاز است و این دو گروه جهت تامین نیروی انسانی باید تا پایان دوره ضرورت مشغول به خدمت سربازی بمانند پس قطعا باید بر اساس تخصص خود یعنی پزشکی و پرستاری بکار گرفته شوند، اما آنچه که در برخی از پادگان‌ها و محل‌های خدمت سربازان رسته بهداشت و درمان گزارش شده حاکیست که این سربازان خدمتی غیر مرتبط با تخصص خود انجام می‌دهند و اصلا بر اساس تخصص، مشغول به خدمت نیستند. با این حساب بهتر نیست حالا که دوره ضرورت اعلام شده. در شرایط فعلی کشور، سربازان رسته بهداشت و درمان صرفا در حیطه تخصص و کار خود، خدمت کنند؟

البته باید گفت که در طول یک‌ماه گذشته کادر درمانی کشوردر صحنه مبارزه با ویروس کرونا بشدت خسته شده و نیازمند نیرو و همراه تازه نفس هستند با این تفسیر بهتر نیست سیستم نظامی کشور، سربازانی که کاری غیر مرتبط با تخصص خود انجام می‌دهند را با توجه به خستگی نیروی پزشکی و پرستاری کشور، برای ادامه خدمت در دوره ضرورت و همچنین جهت کمک به نظام درمانی، به مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور اعزام کند؟

دوم؛ سوالی در مورد این دو گروه از سربازان مطرح است که آیا تسهیلات لازم به جهت خدمت در دوره حساس کشور، به آن‌ها تعلق می‌گیرد یا خیر؟ اسفندماه سال گذشته پروانه مافی در صفحه توییتر خود، تسهیلاتی برای پزشکان و پرستارانی که هنوز دوره خدمت خود را نگذرانده بودند، نوشت: «به ستاد کل نیرو‌های مسلح پیشنهاد می‌کنم برای پزشکان، پرستاران و دانشجویان پزشکی و پرستاری که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند و هنوز به خدمت سربازی نرفتند؛ معادل ۱/۵ برابر مدت خدمت کسری لحاظ کنند. همچنین مدت زمان خدمت سایر پزشکان و پرستاران هم معادل ایثارگری لحاظ شود.»

همچنین آنکه حقوق سرباز در دوران احتیاط و ضرورت باید با حقوق کادر، برابر باشد. آیا حقوق پرداختی به مشمولانی که دوره خدمت آن‌ها پایان یافته و مشمولان اسفندماه برابر با نیروی کادر نظامی پرداخت شده؟

نکته مورد بحث اینجاست که آیا بهتر نیست در خصوص سربازانی که در موقعیت فعلی کشور، چه بیش از حد دوره ۲۱ ماهه خود و چه بر اساس دوره، مشغول به خدمت برای مقابله با ویروس کرونا هستند، تسهیلاتی در نظر گرفته شود؟ و همین‌طور پرداخت حقوق آنان برابر با حقوق کادر نظامی باشد؟

البته این پیشنهاد هم می‌تواند مورد توجه مسئولین قرار بگیرد که با توجه به تمام شدن دوره خدمت مشمولین گروه اول و ادامه خدمت آنان بر حسب ضرورت، بهتر است با این گروه تا پایان دوره ضرورت، قراردادی کاری منعقد شود و آن‌ها نیز از تسهیلاتی بیشتر از تسهیلات صرفا یک سرباز بهره‌مند شوند.

سوم؛ طبق دستور سازمان نظام وظیفه عمومی، کلیه مشمولان فارغ التحصیل گروه پزشکی و پیراپزشکی که در مهلت معرفی یکساله قرار دارند باید تا پایان فروردین ماه سال جاری برای اعزام به خدمت اقدام کنند تا با توجه به شرایط فعلی کشور در اول اردیبهشت ماه بدون سپری کردن دوره آموزش، در بدو خدمت در مراکز درمانی بکارگیری شوند.

تاکنون سه گروه از مشمولان در حال حاضر در کشور مشغول به خدمت هستند، مشمولینی که دوره خدمت آن‌ها به پایان رسیده، اما به ضرورت به خدمت خود ادامه می‌دهند و ترخیص نمی‌شوند، مشمولین اسفندماه که باذراندن دوره کوتاهی آموزشی جهت خدمت وارد کارد درمانی شدند و در نهایت مشمولین اردیبهشت‌ماه که آن‌ها نیز با توجه به شرایط کشور بدون گذراندن دوره آموزشی بلافاصله مشغول به خدمت شدند.

سوال اینجاست که با توجه به این تعداداز مشمولین در حال خدمت، دلیل اعلام فراخوان جدید چیست؟ آن هم در شرایطی که برخی از سربازان می‌گویند که با وجود شرایط حساس درمان کشور، اما به کار و خدمتی غیر مرتبط با تخصص پزشکی و پرستاری مشغول هستند.

به نظر می‌رسد در شرایطی که سه گروه از مشمولان مشغول به خدمت هستند و البته در مواردی مشغول به خدمتی غیر مرتبط با تخصص خود، قطعا اعزام جدید پزشکان و پرستاران لزومی ندارد.

از طرفی طبق گفته پزشکان و کارشناسان حوزه درمان، زمان قطعی کنترل ویروس کرونا در کشور قابل پیش‌بینی نیست و قطعا باید نیروی لازم و تازه نفس تا پایان زنجیره انتقال و تا کشف آخرین مورد ابتلا به این ویروس در بخش درمانی کشور حاضر باشد. همینطور آنکه به نظر می‌رسد با توجه به فعال شدن مجدد ادارات و رفت و آمد مردم در سطح شهر از بیستم فروردین‌ماه، نمودار مبتلایان به این بیماری روندی صعودی خواهد داشت. با توجه به این دو نکته بکارگیری تمام مشمولان در این دوره نه تنها لزومی ندارد که منجر به خستگی همه نیرو‌های انسانی لازم برای مقابله شیوع ویروس کرونا و کمبود نیروی انسانی جدید می‌شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که اعزام غیر ضروری نیروی انسانی و مشغول شدن آن‌ها بیش از حد لازم بخش درمانی و همچنین مواجهات و حضور غیر ضروری آنان علاوه بر خستگی، منجر به افزایش احتمال ابتلای این افراد به ویروس کرونا می‌شود و سلامت این افراد برای حضور در صحنه مبارزه با ویروس کرونا در ادامه اینزنجیره انتقال بسار مهم و ضروری است.

با این حساب و با توجه به اینکه در حال حاضر سه گروه از مشمولان مشغول به خدمت هستند می‌توان دو نوع برخورد با این اقدام داشت.

ابتدا آنکه این سه گروه در موقعیت مناسب و طبق تخصص خود، مشغول به فعالیت در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شوند و پس از گذراندن دوره‌ی هر یک از گروه‌های مشغول به خدمت، فراخوان جدیدی جهت اعزام مشمولان پزشکی و پرستاری داده شود تا هم منابع انسانی بقدر کافی و لازم مشغول خدمت باشند و هم آنکه برای ماه‌های آتی در مقابله با این ویروس نیز نیروی انسانی جدیدی نیز جهت کمک و همراهی کادر درمانی وجود داشته باشد؛ و دوم آنکه سیستم نظامی کشور فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی را به استخدام پاره وقت خود دراورد تا هم نیروی انسانی لازم خود را برای مقابله با ویروس کرونا تامین کند و هم آنکه سربازانی که خارج از دوره خود و به ضرورت مشغول خدمت هستند از تسهیلات ویژه برخوردار شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سرباز ویروس کرونا کرونا ویروس کویید19 مشغول به خدمت هستند پزشکان و پرستاران پزشکی و پرستاری ویروس کرونا نیروی انسانی مراکز درمانی کرونا هستند دوره ضرورت سه گروه دوره خدمت تا پایان خدمت خود تخصص خود یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۴۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین

نقی سیاهکالی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دوره ضمن خدمت سواد رسانه‌ای «طرح شهیده طاهره هاشمی» با حضور ۱۵۰ مدرس آموزش خانواده و دبیر سواد رسانه استان قزوین برگزار شد.

وی افزود: این دوره با همکاری سازمان فضای مجازی سراج و به منظور توانمند سازی کنشگران در سواد رسانه و فضای مجازی برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: اخبار جعلی در عصر پساحقیقت، نوجوان دیجیتال یا هویت رسانه‌ای، سواد روایت، تربیت در عصر پسا حقیقت و مدیریت رسانه در خانواده، سرفصل‌های دوره ضمن خدمت طرح شهیده طاهره هاشمی بود.

وی در پایان یادآور شد: در این دوره اساتید برجسته و کشوری همچون صالح اصغری و صادق جهانبخش حضور داشتند.

کد خبر 6088134

دیگر خبرها

  • سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم
  • بازدید فرماندار از روند برگزاری کنکور سراسری در حوزه های امتحانی شهرستان سرباز
  • ارتقای قاریان جوان در طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع)
  • ۷۴ درصد از زندانیان ندامتگاه خورین ورامین مشغول به کار شدند
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • مدیریت ارشد استان بوشهر برای رفع مشکلات مردم پای کار است
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • تخصیص ۶.۶ میلیارد ریال وام به نیازمندان شهرستان جم
  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از ۸ استان کشور در دهه کرامت