Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@01:24:45 GMT

طعم تلخ بازی سیاسی در بحران کرونا

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۵۳۷۳

طعم تلخ بازی سیاسی در بحران کرونا

ورود و پذیرش ورود ویروس کرونا از سوی نهادهای اصلی تصمیم‌گیر در ایران جدی گرفته نشد و تصمیمات خلق الساعه و بازی‌های سیاسی به کاتالیزوری برای شیوع گسترده آن در کشور تبدیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، مصطفی هدایی در یادداشتی با عنوان « طعم تلخ بازی سیاسی در بحران کرونا » نوشت: ورود و پذیرش ورود ویروس کرونا از سوی نهادهای اصلی تصمیم گیر در ایران جدی گرفته نشد و تصمیمات خلق الساعه و بازی های سیاسی به کاتالیزوری برای شیوع گسترده آن در کشور تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال ما با نوع دیگری از این بازی روبه‌رو شده‌ایم.

  جایگاه دستگاه اجرایی و مقننه در قانون اساسی ایران کاملاً مشخص است و قانون اختیارات بسیاری به این دو نهاد مهم داده است. اما در عمل مشاهده می‌شود این دو نهاد اجرایی و قانون‌گذار در شرایط بحرانی با مجموعه‌ای از ناهماهنگی‌ها، تصمیمات جزیره‌ای و فرار از مسئولیت همراه هستند. مجلس شورای اسلامی عملاً تعطیل شده و رئیس آن نیز به کرونا مبتلا شد. دستگاه اجرایی که اصلی‌ترین بازیگر در مدیریت بحران کرونا است، خروجی‌هایی از خود بروز داد که برداشتی غیر از ناهماهنگی و عدم درک بحران نمی‌توان از آن داشت.   به‌طور مثال در مرکز تصمیماتی گرفته می‌شود که در نقاط دیگر کشور استانداران و فرمانداران و حتی بخشداران، غیر از آن عمل کرده یا اقدماتی متفاوت اتخاذ می‌کنند. وزارت بهداشت و درمان خواهان قرنطینه و ادامه فاصله‌گذاری است ولی ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور، فرمان شروع فعالیت‌ها را صادر می‌کند!   با وجود مجاهدت‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه کادرهای درمان و بهداشت و همچنین نهادهایی که به‌صورت میدانی در حال مقابله با بیماری ویروس کرونا هستند، رفتارهایی از سوی دستگاه اجرایی بروز یافته که می‌تواند تمام تلاش‌ها را نقش بر آب کند.   در چند روز اخیر فعالان سیاسی و رسانه‌ای حامی دولت و اپوزیسیون با بهانه قرار دادن یکی از درخواست‌های حسن روحانی از رهبر معظم انقلاب، در حال تخریب جایگاه رهبری هستند. رئیس جمهور در هفته دوم فروردین در نامه‌ای درخواست برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را داشت. وی این درخواست را در رسانه‌ها نیز مطرح کرد و به نوعی توپ برداشت از صندوق را به زمین حاکمیت انداخت.   با گذشت چند روز از آن، فعالان رسانه‌ای و سیاسی حامی دولت و اپوزیسیون، دلیل دستور رئیس جمهور برای شروع فعالیت‌های اداری و اقتصادی را علی‌رغم پیک شیوع کرونا، عدم اجرایی شدن واریز یک میلیارد دلار به حساب دولت می‌دانند و عملاً رهبر انقلاب را مقصر این تصمیمات جلوه می‌دهند. بازی دوگانه سیاسی و دوقطبی سازی برای درگیر کردن مردم و حاکمیت دقیقاً در این سناریو قابل مشاهده است.   نام صندوق توسعه ملی کاملاً مشخص است که برای چه اقداماتی در نظر گرفته شده است ولی دولت با چشم طمع به آن می‌نگرد. این در حالیست که دولت دارای منابع و ابزارهای بسیاری برای درآمد و مدیریت بحران است. اوراق مشارکت و قرضه، فروش املاک، مالیات بر ثروتمندان، استقراض از بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دولتی و نیمه دولتی و صدها ابزار دیگر، عملاً دولت را بی‌نیاز از صندوق توسعه ملی که ثروت بین نسلی است، می‌کند.   فرار از مسئولیت و مقصر جلوه دادن حاکمیت در بحران ها به سرفصل بسیاری از بازی‌های سیاسی تبدیل شده و این در حالیست اگر قرار بود حاکمیت برای تمام بحران‌ها و فعالیت‌ها تصمیم‌گیری و بودجه‌گذاری کند، چه نیازی به دولت و مجلس در ساختار سیاسی ایران بود؟! ، عدم انجام وظایف و ماموریت‌ها توسط نهادهای اصلی کشور و نظارت نداشتن مجلس، راه را برای مسئولیت گریزی و انداختن توپ به زمین دیگران گشوده و مدیریت بحران‌ها را به یک بحران دیگر تبدیل ساخته است!   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۵۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم
  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • عملیات اجرایی منوریل قم پس از ۱۰ سال توقف آغاز می‌شود
  • تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت
  • بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد