Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که طی روزهای گذشته فشارهای زیادی از سوی ایران برای دریافت کمک از صندوق بین المللی پول در راستای تقویت روند مبارزه با شیوع ویروس کرونا در کشور وارد شده است، گزارش ها مبنی بر آن است که دولت آمریکا رسما طرحی جدی برای جلوگیری از کمک 5 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به ایران دارد.

مقامات ارشد دولت ترامپ با تکرار مدعیات گذشته گفته اند که دولت ایران هنوز چندین میلیارد دلار در حسابهای خود در اختیار دارد و در صورت تأمین بودجه از سوی صندوق بین المللی پول، تهران می تواند این  کمک یا سایر وام های دیگر را برای کمک به اقتصاد خود، که در اثر تحریم های ایالات متحده ضعیف شده است، یا برای تامین شبه نظامیان در خاورمیانه منحرف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مقامات دولتی آمریکا به روزنامه وال استریت ژورنال گفته: "مقامات ایرانی سابقه طولانی برای اختصاص بودجه امور بشردوستانه به حسابهای خود و نزدیکان تروریست خود دارند."

صندوق بین المللی پول، که با درخواست های فوری از سوی بسیاری از دولتها روبرو است، گفته که برای تعیین صلاحیت ایران برای دریافت وام اضطراری با تهران در حال مذاکره است.

با وجود تماس های متعدد گروه های حقوق بشری و ملل دیگر برای کاهش تحریم های ایران، دولت آمریکا گفته است که تمایلی به کاهش اعمال فشار بر تهران نخواهد داشت.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد به درخواست اظهار نظر درباره تصمیم ایالات متحده در مورد وام صندوق بین المللی پول پاسخ نداده است. مقامات ایرانی تحریم های ایالات متحده را در میان همه گیری ویروس کرونا "تروریسم پزشکی" خوانده اند و گفتند که پیشنهادات ایالات متحده برای کمک های بشردوستانه به ایران برای مقابله با کرونا "فریب و دروغ" است.

متاسفانه ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین سهامدار صندوق بین المللی پول تا حد زیادی سرنوشت مطالبات و درخواست های کشورهای عضو را تعیین می کند، اگرچه از نظر فنی کشورهای عضو صندوق بین المللی پول می توانند با اکثریت آرا درخواست وام ایران را حتی با وجود مخالفت ایالات متحده تصویب کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی حدود یک ماه پیش از اعلام آمادگی کریستالینا جیورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول برای اعطای تسهیلات اضطراری به کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت بانک مرکزی ایران "درخواست دسترسی فوری به این امکان را مطرح کرده است".

برخی منابع خبری خارجی و رسانه‌های داخلی روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین (پنجم آوریل) گزارش داده‌اند که نام ایران در فهرست ده‌ها کشور دریافت‌کننده کمک‌های اضطراری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا وجود ندارد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئولیت این کار را متوجه ایالات متحده کرده است. شمخانی ۱۷ فروردین در یک پیام توئیتری نوشت: «تحریم اقلام بهداشتی، اقدامی غیرقانونی، ضد حقوق بشری و دشمنی آشکار ترامپ با ملت ایران است. مخالفت آمریکا با اعطای تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تامین اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا مصداق واقعی جنایت علیه بشریت است.»

پیش از این جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وعده داده بود که این اتحادیه از درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول حمایت خواهد کرد. آخرین بار که ایران اقدام به اخذ وام از صندوق بین‌المللی پول کرده است به سال ۱۹۶۲ بازمی‌گردد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا مناجات شعبانیه جهش تولید نماز امام زمان مرتضی آوینی ایران آمریکا صندوق بین المللی پول وام ویروس کرونا ویروس کرونا مناجات شعبانیه جهش تولید نماز امام زمان مرتضی آوینی صندوق بین المللی پول ایالات متحده ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد

به گزارش فارس به نقل از رویترز، مجلس سنای ایالات متحده اواخر روز سه شنبه به لایحه‌ای رأی داد که بر اساس آن مالک چینی این شرکت، بایت دنس، باید دارایی‌های برنامه ویدیوی کوتاه محبوب را ظرف حدود 9 ماه واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

این اقدام که روز شنبه توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، ناشی از نگرانی‌ها در مورد دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌ها است.اکنون این لایحه به موافقت رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد و بایدن قبلا گفته است که آن را امضا خواهد کرد.

سناتور مارکو روبیو، جمهوری خواه ارشد کمیته اطلاعاتی، گفت: سال‌ها به چین اجازه داده‌ایم یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در آمریکا را کنترل کند.»

تیک‌تاک که می‌گوید داده‌های کاربران ایالات متحده را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و نخواهدگذاشت، استدلال کرده که این قانون ممنوعیتی است که حقوق آزادی بیان کاربران ایالات متحده را نقض می‌کند.

تیک‌تاک روز شنبه به کارکنان خود گفت: ما به مبارزه ادامه خواهیم داد، زیرا این قانون نقض آشکار حقوق 170 میلیون آمریکایی عضو تیک‌تاک تحت قانون متمم اول است. مجلس سنا با 79 رای موافق در مقابل 18 رای مخالف به این طرح رای مثبت داد.

دیگر خبرها

  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات
  • پالیتیکو: آمریکا آماده امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری تسلیحاتی برای اوکراین است
  • جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای معرفی سه «هکر ایرانی»
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد