گزارش| مناسبات اجتماعی و فرهنگی در ترکیه و نقش آن در شیوع کرونا
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۹۲۷۸
فرد و جامعه در ترکیه، از لحاظ منشاء روانی و اجتماعی، بیشتر به ارتباط جمعی و محفل نشینی گرایش دارد تا نشستن در خانه و فردیت و این یکی از دلایل مهم شیوع گسترده کرونا در ترکیه است. ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه دولت و مردم این کشور را نگران کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پروفسور هاکان ترک چاپار، رئیس گروه روانشناسی دانشگاه آنکارا، از دانشمندانی است که به موضوع رفتارهای اجتماعی و بیماریهای اپیدمیک اندیشیده است.
وضعیت جدید اجتماعی
پروفسور هاکان ترک چاپار معتقد است که فرهنگ و جامعه، در بررسی اپیدمی، حتی از ساختار سیاسی و اجرایی نیز مهمتر است. به باور او فرد و جامعه در ترکیه، از لحاظ منشاء روانی و اجتماعی، بیشتر به ارتباط جمعی و محفل نشینی گرایش دارد تا نشستن در خانه و فردیت. این یکی از دلایل مهم شیوع گسترده کرونا در ترکیه است.
پروفسور ترک چاپار در گفتوگو با روزنامه خبرترک، به بررسی اهمیت مناسبات فرهنگی و اجتماعی مردم ترکیه پرداخته و بر این موضوع تاکید میکند: رفتار و مناسبات ارتباطی و اجتماعی ترکها حتی در دوران ابتلا به کرونا با شهروندان اروپایی قابل مقایسه نیست.
تفاوت کرونازدگان ترک و آلمانی
پروفسور هاکان ترک چاپار، رئیس گروه روانشناسی دانشگاه آنکارا، در مورد تفاوت فرهنگی و رفتاری ترکها و شهروندان اروپا گفته است: اکیپهای مبارزه با کرونا در کشور آلمان وقتی که اطلاعات بیمار جدیدی را ثبت میکنند، پیش از هر چیز این موضوع را بررسی میکنند که در روزهای اخیر، با چند نفر در تماس بوده است.
برای هیچ کدام از بیماران آنها، میانگینی بالاتر از دو نفر ثبت نشده است. اما وقتی که اطلاعات ارتباطی یک بیمار ترک را ثبت میکنیم، میبینیم که میانگین افرادی که با آنها در ارتباط و تماس بوده به 16 نفر میرسد و حتی در برخی موارد این میزان به عدد 30 نفر رسیده است.
تفاوت در فاصله و سبک زندگی
روانشناس ترک هاکان ترک چاپار، در تشریح چگونگی انطباق مردم ترکیه با قرنطینه و فاصله اجتماعی گفته است: خیلیها میگویند که مردم آلمان خیلی زود خود را با شرایط قرنطینه و فاصله اجتماعی منطبق کردند و همه چیز را رعایت میکنند. اما تا جایی که من میدانم این موضوع برای آنها چیز تازهای نیست و اصلاً زندگی خود آلمانها همین است.
آنها عادت ندارند به دیدار بزرگترها و افراد سالمند بروند. خیلی زود سر کار میروند و خیلی زود میخوابند. شما اگر ساعت 6 غروب در هانوفر یا دیگر شهرهای آلمان بیرون بروید، این حس به شما دست میدهد که در شهر ارواح یا در شهری که با بمب اتم بمباران شده در حال قدم زدن هستید. چرا که از ساعت 6 غروب به بعد همه به خانه رفته و مشغول استراحت هستند تا صبح زود بتوانند با انرژی در محل کار حاضر شوند.
اما در ترکیه چنین نیست و تا پاسی از شب مردم در حال رفت و آمد و غوغا هستند.
وی همچنین در مورد فاصله اجتماعی و سبک زندگی مرتبط با گفتوگوی رو در روی آدمها افزوده است: ما تحقیق کردیم ببینیم که یک شهروند انگلیسی، یک شهروند آلمانی و یک شهروند ترک، در یک اتاق، برای گفتوگو با یک فرد چه فاصلهای را رعایت میکنند. دیدیم اگر صندلی را در هر جایی که قرار دهیم واکنش خاصی نشان نمیدهند. اما شهروند ترک، اولین کاری که میکند این است که از جای خود برمیخیزد. صندلی را دستکم نیم متر به من نزدیکتر میکند تا در فاصلهای بسیار نزدیک بتواند با من گفتوگو کند.
تجربه آمریکایی
پروفسور هاکان ترک چاپار، در مورد مقایسه رفتار شهروندان آمریکایی و ترکها گفته است: مدتها در نیویورک زندگی کردهام و تجارب جالبی از زندگی در این شهر مهم آمریکا دارم. شهر کوچکی به نام فیلادلفیا با فاصله 90 دقیقه از نیویورک قرار گرفته است. من میخواستم به فیلادلفیا بروم. از راننده اتوبوس یک شرکت توریستی پرسیدم: چگونه میتوانم خودم را به آنجا برسانم؟ اندکی تامل کرد و سپس گفت: واقعاً نمیدانم باید بپرسم. بسیار متعجب شده بودم.
از او پرسیدم: چگونه ممکن است یک راننده اتوبوس نداند فیلادلفیا کجاست؟ گفت: من در این شهر زندگی میکنم. محل کار من اینجاست و کاری به فیلادلفیا ندارم، اما همین الان شما اگر از یک راننده حتی از یک فرد عادی در استانبول بپرسید که مسیر کوجالی یا دیگر شهرهای ترکیه کجاست، به سرعت همه جا را به شما نشان میدهد.
چرا؟ به این دلیل که ما مردمی هستیم که به طور مداوم در حال گردش هستیم. به همه جا میرویم و در یک جا ثابت نمیمانیم. میخواهم بگویم اینها ابعاد ظریفی از سبک زندگی رفتارها و مناسبات اجتماعی و فرهنگی ماست که بر تمام مسائل تاثیر میگذارد و طبیعی است که در دوران کرونا، موضوعاتی همچون ایزولاسیون، قرنطینه، فاصله اجتماعی و مراعات قانون فاصله برای ما ترکها بسیار دشوار باشد.
گزارش| نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در ترکیهروانشناس دانشگاه آنکارا در پایان و در مورد تغییر برخی عادات و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در دوران پس از کرونا گفته است: فراموش نکنیم که سالانه 400 هزار نفر در جهان به خاطر سرماخوردگی و آنفولانزا میمیرند و تاکنون کسی به این موضوع اهمیت نداده است. اما حالا همه ما فهمیدیم که رفتارهایی همچون روبوسی، دست دادن، لمس، بغل کردن و تماسهای بسیار نزدیک تا چه اندازه میتواند خطرناک باشد.
بنابراین شخصاً امیدوارم که در دوران پس از کرونا تغییراتی در رفتارهایمان به وجود بیاوریم.
انتهای پیام/
R7650/P36446/S8,1414,89,1128/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا ترکیهمنبع: تسنیم
کلیدواژه: ویروس کرونا ترکیه ویروس کرونا ترکیه کرونا در ترکیه فاصله اجتماعی ترک ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۹۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» به سینماها آمد + بازیگران، خلاصه و آهنگ فیلم مست عشق
طبق اعلام قبلی فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی از امروز اکران شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، طبق اعلام فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی از امروز اکران شد.
خلاصه فیلم مست عشقهمانطور که در طول زمان تولید و پس از آن از سوی رسانهها اعلام شد فیلم مست عشق درباره زندگی مولانا جلالالدین محمد بلخی از بزرگان سده خود بود که با شمس تبریزی آشنا شده و سیر مراحل عرفان و سلوک را طی میکند؛ مست عشق چگونگی رسیدن این دو یار به یکدیگر و سرگذشت آنها را سوژه کرده است. با فیلمنامهای از احسان جوانمرد و فرهاد توحیدی که در طول ساخت مشورتهای بسیاری از مولوی شناسان برجسته از جمله دکتر محمدعلی موحد دریافت کردند و تلاش شده است تا داستان بسیار به واقعیت نزدیک باشد.
این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا را به تصویر میکشد. در واقع در فیلم مخاطب ۵ سال از زندگی مولانا را تماشا میکند و در این ۵ سال اتفاقهای زیادی در زندگی این عارف بزرگ میافتد.
بازیگران فیلم مست عشقیکی از ویژگیهای جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است؛ از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شدهاند و میتوان این فیلم را یکی از مهمترین و پرستارهترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی میکند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد.
حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقشهای اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسامالدین چلبی را بر عهده گرفته است.
بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد حضور دارد؛ بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین را بازی میکند. اما شاید یکی از مهمترین چهرههای این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون، دختر مولانا حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون همسر مولانا، ابراهیم چلیککول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
عوامل فیلم مست عشقمهران برومند تهیهکننده این اثر است که با سرمایهگذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است که در ادامه تماشا میکنید.
مدیر صدابرداری: علیرضا علویان، مترجم فیلمنامه: نفیسه لاله، رنگ شناس: هوتن حق شناس و مانا محمدطاهر، آهنگساز: فاهیر آتاک اوغول، تدوین: جیدا کاراقول و دیلبر کویونجو، دستیار فیلمبردار: عارف جان کوجا و موجایت کیلیچ، دستیار نورپردازی: سید اوزدن، دستیار کارگردان: گیزم کاراجا و سوال سنرجانشین تهیه کننده: شهرام زاهدی، سرپرست گروه کارگردانی: محمدرضا رستمی، مدیر فیلم برداری: مرتضی پورصمدی، مدیر تولید: تولگا توسون، مدیر هنری: نیلوفر چامور، طراح گریم: ایمان امیدواری، دستیار اول و مدیر برنامه ریزی: فاتیح کجا، طراح جلوههای ویژه میدانی: آیتکین یالچین، طراح بدلکاری: شاهین کاراکوش از دیگر عوامل این فیلم هستند.
موزیک ویدئو فیلم مست عشق کد خبر 744137