Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@07:08:26 GMT

اعلام نامزد مورد حمایت کردستان عراق

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۱۰۳۵

ریاست منطقه کردستان عراق حمایت خود را از نامزد مد نظر گروه‌های شیعه برای تصدی نخست وزیری عراق اعلام کرد.

اخبار بین الملل- نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشور عزیز ما با شرایط و چالش‌های دشواری روبه‌روست و حل آن مستلزم رفع اختلاف میان همه گروه‌ها و طرف‌های سیاسی و تسریع در ایجاد توافق بر سر ساز و کار تشکیل دولت فدرال بر اساس اصول قانون اساسی و بر اساس توافقی واقعی است که ثبات دولت را تضمین کرده و تعهدات آن را پیاده می‌کند؛ تعهداتی که مهم‌ترین آنها در این مرحله ایستادن در برابر خطر چالش‌ها و بحران‌هایی است که عراق با آنها مواجه است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارزانی افزود: ریاست منطقه کردستان عراق بر اعتقاد خود مبنی بر ثبات سیاسی و امنیتی عراق و تلاش سخت برای آن تاکید می‌کند و این امر به تشکیل دولتی جدید با حمایت همه طرف‌های ملی نیاز دارد از همین رو ما از نامزدی مصطفی الکاظمی برای مقام نخست وزیری دولت فدرال از سوی گروه‌های سیاسی شیعی استقبال می‌کنیم.

در این بیانیه از همه عراقی‌ها خواسته شده است با حمایت از نخست وزیری الکاظمی به قضیه تشکیل کابینه جدید عراق در اسرع وقت فیصله دهند.

فراکسیون «تحالف القوی العراقیه» (گروه‌های اهل تسنن عراقی) نیز امروز چهارشنبه از احتمال نامزدی «مصطفی الکاظمی» به عنوان مأمور تشکیل کابینه عراق حمایت کرد.

اخیرا گمانه‌زنی‌های درباره احتمال نامزدی الکاظمی به عنوان جانشین عدنان الزرفی مأمور تشکیل کابینه عراق مطرح شده است؛ الزرفی که با مخالفت شدید فراکسیون‌های سیاسی به ویژه احزاب شیعه روبه‌رو شد. علت این مخالفت این است که برهم صالح رئیس جمهور عراق، بر خلاف قانون اساسی این کشور، الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کرد.

«حسن فدعم» نماینده «جریان حکمت ملی» عراق روز گذشته خبر داد که احزاب شیعه درباره گزینه نخست‌وزیری توافق کرده و بزودی نام او برای رئیس جمهور ارسال می‌شود.

در حال حاضر فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق، ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزء این فراکسیون است و صالح موظف است که برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند.

بسیاری از کارشناسان، الزرفی را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

 افزون بر این مسئله، هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق با انتشار بیانیه شدیداللحنی، الزرفی را «مأمور سرویس جاسوسی آمریکا» معرفی و تأکید کردند که باید از تشکیل کابینه انصراف دهد.

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: نخست وزیری عراق کردستان عراق کردستان عراق برهم صالح نیچروان بارزانی نخست وزیری عراق تشکیل کابینه کردستان عراق نخست وزیری گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۱۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه قلم آمریکا در پی حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد

به نقل از گاردین، پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن مراسم اهدای جوایز خود را لغو کرد. این گروه بخش عمده‌ای از تلاشش را به آزادی بیان معطوف کرده است، روز گذشته اعلام کرد که مراسم هفته آینده را لغو می‌کند.

بر اساس بیانیه این گروه، از ۶۱ نویسنده و مترجم نامزد دریافت جایزه، ۲۸ نفرشان در مرحله بررسی آثار انصراف دادند.

سوزان نوسل، عضو هیأت مدیره انجمن قلم آمریکا گفت: «این یک رویداد دوست‌داشتنی است و زحمت زیادی برای آن کشیده می‌شود، بنابراین همه ما از این نتیجه متاسفیم، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برگزاری مراسم به روشی که امیدوار بودیم و برنامه‌ریزی کرده بودیم ممکن نیست.»

۹ نفر از ۱۰ نویسنده‌ای که برای جایزه کتاب انجمن قلم آمریکا نامزد شده بودند، به دلیل عدم حمایت این مجموعه از نویسندگان فلسطینی، از این رقابت انصراف دادند.

کلاریس روزاز شریف، مدیر برنامه‌های ادبی انجمن قلم آمریکا، هم گفت: «ما به این که نویسندگان از وجدان خود پیروی کرده‌اند بسیار احترام می‌گذاریم، چه در بخشی که کتابشان نامزد شده است باقی بمانند یا نه».

او اضافه کرد: «متاسفیم که این وضعیت بی‌سابقه به وجود آمد، به ویژه که توجه از آثار خارق‌العاده‌ای که داوران محترم، با بصیرت و سخت‌کوش انتخاب کرده بودند، برداشته شد.»
نامزد‌های قلم در هفته‌های اخیر چندین نامه سرگشاده امضا کردند و به دلیل آنچه گرایش این نهاد علیه غزه خوانده‌اند انتقاد کردند.

در نامه‌ای که ماه گذشته چندین نویسنده به نام از جمله میشل الکساندر، نائومی کلاین و زینا عرفات امضا کردند، آمده است: «ما معتقدیم در چارچوب جنگ مداوم اسرائیل علیه غزه، انجمن قلم آمریکا به تعهد خود این سازمان برای صلح و برابری برای همه، و آزادی و امنیت برای نویسندگان خیانت کرده است.»

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • جایزه قلم آمریکا با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • جایزه قلم آمریکا در پی حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد