Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش «پارسینه» به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان تجارت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد «با توجه به این که شیوع کووید ۱۹ فعالیت‌های اقتصادی و زندگی عادی در سراسر جهان را مختلف کرده است، پیش بینی می‌شود تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ بین ۱۳ تا ۳۲ درصد کاهش پیدا کند.»

در این بیانیه گفته شده است طیف گسترده‌ای از احتمالات در رابطه با چگونگی آسیب دیدن اقتصاد جهانی از این بحران بهداشتی «بی سابقه» وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با این حال، روبرتو آزِوِدو، رئیس سازمان تجارت جهانی، هشدار داد که وضعیت پیش رو «ممکن است عمیق‌ترین رکود یا پسرفت اقتصادی در طول زندگی ما باشد.»

سازمان جهانی تجارت در پیش بینی اصلی سالانه خود که پیش از شیوع کرونا منتشر شده بود اشاره کرده بود که که تجارت جهانی در سال ۲۰۱۹ به خودی خود کاهش یافته است.

اما این ویروس که از اواخر سال گذشته تاکنون حدود ۱.۴ میلیون نفر را آلوده کرده است و باعث کشته شدن بیش از ۸۰ هزار نفر دیگر شده دولت‌ها را در سراسر جهان مجبور کرده است تا اقداماتی بنیادین پیش بگیرند. از بیشتر از نیمی از جمعیت جهان خواسته شده است که در خانه بمانند و فعالیت اقتصادی در بسیاری از مناطق متوقف شده است.

سازمان تجارت جهانی می‌گوید بازرگانی جهانی که قبلاً تحت تأثیر تنش‌های تجاری و عدم قطعیت‌های پیرامون برگزیت آسیب دیده بود، انتظار می‌رود که امسال «کاهش دو رقمی در حجم بازرگانی» را تقریباً در همه مناطق تجربه کند.

آزودو در بیانیه‌ای گفت: «این بحران پیش و بیش از هرچیز یک بحران بهداشتی است که دولت‌ها را مجبور کرده است اقدامات بی سابقه‌ای را برای محافظت از زندگی مردم پیش بگیرند.»

وی گفت: «کاهش غیرقابل اجتناب در تجارت و تولید، عواقب دردناکی را برای خانوار‌ها و مشاغل به همراه خواهد داشت که بالاتر از رنج‌های انسانی ناشی از خود این بیماری است.»  
رکود دراماتیک
پیش از بحران کنونی، تنش‌های تجاری، نااطمینانی و کند شدن رشد اقتصادی بر حجم کالا‌ها در تجارت جهانی اثر گذاشته و پس از افزایش ۲.۹ درصدی در سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۹ با کاهش جزئی ۰.۱ درصدی روبرو شد.

به گفته سازمان تجارت جهانی ارزش دلاری صادرات کالا‌های جهانی در سال گذشته با سه درصد کاهش به ۱۸.۸۹ تریلیون دلار رسیده بود.

با این وجود تجارت خدمات جهانی در سال گذشته عملکرد بهتری داشته و دو درصد افزایش پیدا کرده بود، هرچند گسترش آن بسیار کمتر از افزایش ۹ درصد در سال ۲۰۱۸ بود.

سازمان تجارت جهانی همچنین اعلام کرده است که وضعیت موجود از بحران مالی سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ هم بدتر است و تحولات آتی همچنان بسیار نامشخص است.

به گفته این سازمان، چشم انداز خوش بینانه حاکی از آن است که روند نزولی شدید تجارت با بهبود امور در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ همراه خواهد شد.

اما نگاه بدبینانه‌تر این است که کاهش اولیه شدیدتر خواهد شد و بازگشت به شرایط اولیه «زمان­بر و ناقص» خواهد بود.

در بیانیه سازمان تجارت جهانی تاکید شده که «در هر دو سناریو، در سال ۲۰۲۰ همه مناطق با کاهش دو رقمی در صادرات و واردات روبرو خواهند شد» و اضافه کرده است که آمریکای شمالی و آسیا (شرق و جنوب شرق آسیا) بیشترین ضربه را خواهند خورد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رکود اقتصادی سازمان تجارت جهانی کرونا تجارت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۲۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده

تین نیوز

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: پیش بینی می شود تا دو ماه آینده بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، کامبیز میرکریمی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه موافقت نامه های تجارت آزاد کشورهای دنیا با همسایگان، دسترسی صادرکنندگان به بازار را تسهیل می کند اظهار کرد: مهم ترین اصلی که ما از آن غافل بودیم انعقاد موافقت نامه هایی است که دسترسی به بازار را برای صاحبان کسب و کار کشور تسهیل می کند.

وی افزود: مهم ترین قدمی که اخیراً برداشته شده امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان است. صادرات ما تا سال 1397 در حد 260 میلیون دلار بود اما بلافاصله با اجرای آن در سال 1398 صادرات کشورمان به بالای 400 میلیون دلار جهش پیدا کرد. صادرات ما حتی در زمانی که به خاطر اپیدمی کرونا، گمرکات بسته بود از 500 میلیون دلار هم عبور کرد و الان به 1 میلیارد دلار رسیده و تازه این شروع کار است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: تجارت آزاد هنوز کامل نشده و فقط تعرفه های ترجیحی با 50 درصد و 75 درصد تخفیف اعمال شده و لیست ها برای تعرفه صفر مبادله شده است. پیش بینی می شود تا دو ماه آینده در پارلمان های تمام اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب شود و بالای 88 درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند و این موضوع، رقابت پذیری کالای ایرانی در برابر رقبای چینی و هندی و دیگر کشورها را به شدت افزایش می دهد.

میرکریمی با بیان اینکه موانع تجارت شرکت ها برطرف شدند و باید در حوزه شناختی و بازاریابی کار کنیم گفت: ما تا شش سال قبل در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری زیرساخت نداشتیم اما الان دائماً کشتی ها و کامیون های جدید اضافه می شوند و خط راه آهن منطقه شوروی سابق از مرز ایران عبور کرده است.

وی افزود: در حال حاضر شرق دریای خزر در محدوده پنج جمهوری آسیای میانه بروکراسی جدی دارد و جهش صادرات و واردات نشان می دهد هرچقدر سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت لجستیک انجام شود باز هم کم است. ما هنوز هم صف کامیون ها را داریم و از دولت تقاضا کردیم حمایت ها و تسهیلات خود را از این بخش ادامه دهد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه بیان کرد: هم اکنون رابطه بانکی بین ایران و روسیه وجود دارد اما بخشی از ظرفیت بانکی بین دو کشور بلااستفاده مانده که به دو نرخی بودن ارز در کشور ما و روسیه برمی گردد.

میرکریمی درمورد تنوع کالاهای صادراتی ایران به روسیه گفت: مواد غذایی و لبنی، کالاهای لوکس مانند فرش ماشینی و پسته، محصولات نساجی و صنایع پلاستیک و صنایع پایین دست پتروشیمی بازار خوبی در روسیه پیدا کرده همچنین توربین های گازی و کاتالیست نیز متقاضی دارد و فقط یک بازاریابی اساسی لازم است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در پایان این برنامه، جذب توریست های تجاری را در رونق اقتصاد کشور به شدت موثر خواند و گفت: توریست های تجاری یک نوع سفیران اقتصادی برای کشور محسوب می شوند که می توانند اتفاقات تجاری مهمی را رقم بزنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • (تصاویر) عجیب‌ترین خودرو‌های رزمی دوران جنگ جهانی دوم
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند