تحوّل در فصل بهار مثالی از تحوّلات عظیم در دوران ظهور است/ بینیازی مردم از نور خورشید و ماه و اکتفا به نور امام(ع)
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۴۴۰۱
یکی از تربیتها و درسهایی مهم فصل بهار این است که انسان مدام باید در حال متحول شدن و در حال تکامل باشد. اهلبیت(ع) کسانی هستند که این تحولات را ایجاد میکنند، ما فقط سعی کنیم که تحت ولایت این بزرگواران قرار بگیریم. ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم ـامیرمحسن شیخان: «اَلسَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ؛ سلام بر بهار مردمان»، «اَلسَّلَامُ عَلَى نَضرَة الأَیّامِ؛ سلام بر سرسبزی و خرّمی دوران».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* فصل بهار به جهت اتفاقاتی که به همراه دارد، از اهمیت ویژهای نزد اهلبیت علیهمالسلام برخوردار است؛ طوری که رسول گرامی اسلام (ص) در حدیثی فرمود: «إذا رأیتم الربیع فأکثروا ذکر النشور؛ هرگاه بهار مشاهده شد، زیاد به فکر نشور(قیامت) باشید.» آیا به این موضوع در آیات قرآن نیز اشاره شده است؟
بله به نکتۀ بسیار مهم و جالبی اشاره کردید. احیاء شدن زمین میّت با نزول بارانی که خداوند آن را جاری کرده، از جمله آیاتی است که خداوند در قرآن ذکر فرموده است. اصل این ماجرا در آینده، به وسیلۀ خلیفةالله برپا خواهد شد. خداوند اینها را برای ما انسانها قرار داده تا هم تعقل کنیم و هم معرفت به این موضوعات داشته باشیم. زنده شدن زمین، تنها به یُمن وجود مبارک صاحب الأمر حضرت حجت علیهالسلام محقق خواهد شد. امام نه تنها زمین میّت مادی را احیاء خواهد کرد، بلکه زمین میّتِ وجود افراد را با علم خداوندی احیاء خواهد کرد(1) و در نهایت زمین بایر افراد و اشیاء را به نعمت تبدیل خواهد کرد.
امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: «فِی قَوْلِهِ تَعَالَى ﴿ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها ﴾(2) قَالَ یُصْلِحُ اللَّهُ الْأَرْضَ بِقَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ بَعْدَ مَوْتِها یَعْنِی بَعْدَ جَوْرِ أَهْلِ مَمْلَکَتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ بِالْحُجَّةِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»(3) بدانید که خداوند زمین را پس از مردنش زنده میکند. رسولالله (ص) میفرماید: «... بِهِ أُحْیِی بِلَادِی وَ عِبَادِی بِعِلْمِی ...(4) و به وسیلۀ او از طریق علمم، بندگانم و سرزمینهایم را احیاء میکنم».
زنده شدن زمین به وسیلۀ مهدی(عج) در زمان ظهور
بیداری طبیعت در فصل بهار مثالی است از طرف خداوند برای ما انسانهاست که همیشه بیدار باشیم و سرزمین وجودی خود را زنده نگه داریم تا احیاگر واقعی از طرف خداوند بیاید و در وسعت بزرگتری عالم و آدم را اصلاح و زنده کند؛ پس ما نیز به پیروی از مولای خود درصدد اصلاح و احیای سرزمین وجود خود باشیم. خدای متعال در آیۀ 17 سورۀ حدید میفرماید: ﴿ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ﴾(5)؛ بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده میکند. ما آیات (خود) را برای شما بیان کردیم، بلکه تعقل کنید. روایت ذیل این آیه حاکی از زنده شدن زمینی است که به وسیله عدالت امام زمان(عج) به پا خواهد شد.
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «... أَیْ یُحْیِیهَا اللَّهُ بِعَدْلِ الْقَائِمِ عِنْدَ ظُهُورِهِ بَعْدَ مَوْتِهَا بِجَوْرِ أَئِمَّةِ الضَّلَالِ»(6)؛ خداوند زمین را پس از مردن آن از ستمکارى پیشوایان و رهبران گمراهى با دادگرى قائم علیهالسلام به هنگام ظهورش دوباره زنده مىکند. در چندین روایت از امام باقر ذیل این آیه آمده است که اشاره به زنده شدن زمین به وسیلۀ قائم(عج) دارد. حضرت میفرماید: «فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ ﴿ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها ﴾ یَعْنِی بِمَوْتِهَا کُفْرَ أَهْلِهَا وَ الْکَافِرُ مَیِّتٌ فَیُحْیِیهَا اللَّهُ بِالْقَائِمِ فَیَعْدِلُ فِیهَا فَتَحْیَا الْأَرْضُ وَ یَحْیَا أَهْلُهَا بَعْدَ مَوْتِهِمْ»(7)؛ در سخن خداوند: بدانید همانا خداوند زمین مرده را زنده میکند؛ یعنی به مرگش و کفر اهلش و مردههای کافر، پس خداوند به وسیله قائم علیهالسلام زمین را زنده میکند. پس در آن عدالت و زمین و اهل آن را بعد از مردنش زنده میکند».
شادی اهل آسمانها و زمین در بهار مهدویت
* اصلاً گویا خدای متعال فصل بهار را طوری قرار داده که انسانها غالباً شاد و خشنودند.
بله همینطور است. البته باید به این نکته مهم اشاره کنم که شاد بودن در بهار طبیعت مثالی از بهار مهدویت است. بهار احیاگر دلهای مرده و تجلیبخش انسانیت است، اگر در بهار دنیا، این شادی در محدودۀ کوچکی از عالم یعنی دنیا، آن هم در همین زمین خاکی به وقوع میپیوندد، اما شادی ظهور مولایمان امام زمان(عج)، به آسمانها هم کشیده میشود و تمام ساکنان آسمانها و زمین غرق در شادی میشوند. به تعدادی از روایاتی که در این باب از ائمه معصومین علیهمالسلام صادر شده است، اشاره میشود:
امام باقر(ع) میفرماید: «فَإِنْ أَدْرَکْتِ ذَلِکِ الزَّمَانَ قَرَّتْ عَیْنُکِ»(8)؛ پس اگر آن زمان را درک کردی، چشمانت روشن میشود. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «المهدی اذا خرج یفرج به جمیع المسلمین خاصتهم و عامتهم»(9)؛ مهدی که قیام کند، همۀ مسلمانان از خواص و عوام به وسیلۀ آن، خوشحال میشوند.
امام کاظم علیهالسلام میفرماید: «یَفْرَحُ بِخُرُوجِهِ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَلَا یَبْقَی کَافِرٌ وَ لَا مُشْرِکٌ إِلَّا کَرِهَ خُرُوجَهُ»(10)؛مؤمنان و اهل آسمانها با ظهور او خوشحال و شاداب میشوند اما هیچ کافر و یا مشرکی نمیماند جز اینکه ظهور او را ناخوش دارد.
امام محمد باقر علیهالسلام میفرماید: «وَ لَا یَبْقَى مُؤْمِنٌ مَیِّتٌ إِلَّا دَخَلَتْ عَلَیْهِ تِلْکَ الْفَرْحَةُ فِی قَبْرِهِ، وَ ذَلِکَ حَیْثُ یَتَزَاوَرُونَ فِی قُبُورِهِمْ وَ یَتَبَاشَرُونَ بِقِیَامِ الْقَائِمِ ع»(11) مؤمنی نیست جز آنکه، این شادمانی در قبر او نیز وارد آید، هنگامی که در قبرها به دیدار هم میروند و قیام قائم را به هم بشارت میدهند.
شادمانی اهل آسمانها و زمین با برپایی امر ظهور
این شادی و خشنودی نه تنها در میان انسانها و زمینیان، بلکه در میان اهالی آسمانها نیز طبق بیانات اهلبیت علیهمالسلام نمود چشمگیری خواهد داشت. امیرالمؤمنین میفرماید: «یَفْرَحُ بِخُرُوجِهِ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَ سُکَّانُهَا»(12)؛ به قیام او، اهل آسمانها و ساکنین آنها شاد میشوند. رسولالله (ص) میفرماید: «یفرح به أهل السماء و أهل الأرض و الطیر فی الهواء و الحیتان فی البحر»(13)؛ اهل آسمان و زمین به وسیلۀ ظهور او خوشحال میشوند، پرندگان هوا و ماهیان دریا نیز با ظهور او شادی میکنند.
رسولالله (ص) میفرماید: «فَعِنْدَ ذَلِکَ تُفْرِخُ الطُّیُورُ فِی أَوْکَارِهَا وَ الْحِیتَانِ فِی بِحَارِهَا وَ تُمَدُّ الْأَنْهَارُ وَ تَفِیضُ الْعُیُونُ وَ تُنْبِتُ الْأَرْضُ ضِعْفَ أُکُلِهَا....»(14)؛ در آن هنگام پرندگان در آشیانههای خود شادمان میشوند و ماهیان در قعر دریاها شادمانی میکنند و چشمهها سرازیر میشوند و زمین چندین برابر محصول خود، میرویاند.
یادداشت| برپا داشتن «نماز» در راستای برپایی امر ظهورامام حسن عسکری علیهالسلام به امام زمان(عج) میفرماید: «یَوَدُّ الطِّفْلُ فِی الْمَهْدِ لَوِ اسْتَطَاعَ إِلَیْکَ نُهُوضاً وَ نواسط [نَوَاشِطُ] الْوَحْشِ لَوْ تَجِدُ نَحْوَکَ مَجَازاً تَهْتَزُّ بِکَ أَطْرَافُ الدُّنْیَا بَهْجَةً وَ تُهَزُّ بِکَ أَغْصَانُ الْعِزِّ نَضْرَة»(15)؛ کودکی که در گهواره آرمیده، آرزو میکند که بتواند به سوی تو بشتابد، وحشیان صحرا آرزو میکنند بتوانند به سوی تو راهی یابند. اقطار و اکناف جهان سبز و خرّم و چهرۀ دنیا خندان و قلّههای شرف و عظمت از تو شاداب و خرامان میشود.
روایاتی مطرح شد مبنی بر اینکه ظهور امام زمان(عج) در فضایی مملو از شادمانی برپا خواهد شد اگرچه دشمنان از این ماجرا کراهت داشته باشند. اینگونه نیست که اگر امام زمان(عج) ظهور کنند فقط کشته شدن و خون و خونریزی با خود به همراه دارد بلکه به یمن وجود امام، خداوند شادمانی و سرور و برکت را به عالمیان هدیه میکند. به تبعیت از مولای خود، باید مدام در فضایی سرشار از شادمانی ظهور امام زمان(عج) ساکن باشیم و به زندگی خود رنگ و بوی شادی ظهور مولایمان(عج) را بدهیم و در فضایی مملو از شادمانی و عافیت و امنیت به سمت ظهور حرکت کنیم.
تحولات در فصل بهار
با رسیدن به فصل بهار، گویی دنیایی دیگر شروع شده است، به یاد بیاوریم که در پس از فصل پاییز، زمستان فرا میرسد، زمستانی که طبیعت را در خوابی سرد و تاریک فرو برده است. دیگر خبری از آواز پرندگان در آسمان نیست، خبری از سرسبزی بهار نیست، زمینیان کمترین بهره نور را از خورشید میبرند اما در فصل بهار همه چیز متفاوت میشود. قبل از رسیدن بهار بادی شروع به وزیدن میکند و مژدۀ آمدن بهار را میدهد. با وزیدن باد بهاری همه چیز از خواب غفلت بیدار شده و تحولی به وقوع میپیوندد که غیر قابل انکار است. درختان و کوهها و دشتها سرسبز میشوند. آبها از چشمهها جوشش و فوران میکند و رودها پر آب شده و در نهایت زندگی از نو آغاز میشود. خداوند این ماجرا را هر سال برای ما انسانها قرار داده تا آیه و نشانهای باشد برای موضوعی بسیار عظیمتر در آینده، که تحولی بس عظیمتر از این بهار طبیعت است و آن ظهور امام عالم حضرت مهدی(عج) است.
* بنابراین و با توجه به آنچه بیان شد، میتوان اینطور بیان کرد که «تحول در فصل بهار مثالی از تحول عظیم در زمان ظهور قائم(ع)» است.
بله حقیقتاً باید خدا را بابت تمام محبتهایش شاکر باشیم. هدف ما از بیان این نکات این بود که به این حقیقت برسیم که خدا با قرار دادن فصل بهار و تحولات آن درصدد این است تا ما را متوجه جریانی عظیمتر در مقاطع آینده کند، بله همینطور است و تحول در فصل بهار مثالی از تحولات گستردهتر در عصر ظهور قائم(ع) است و این امام زمان(عج) است که عامل تحول عظیم در محدودة آسمانها و زمین خواهد بود.
سیر تحولات بعد از ظهور
اوج تحولات بزرگ و عظیم با ظهور امام زمان(عج) آغاز میشود. با اشراق نور رب بر زمین توسط ولیّ عالم امام زمان(عج)، سرعت سیر تحولات بر عالم و آدم بیشتر میشود. با بیشتر شدن نور، عقول خلائق نیز بیشتر میشود و با کشته شدن ابلیس و ایادیش، دیگر اثری از بدیها باقی نمیماند.(16) و زمینه برای ساخته شدن سرزمینی برای اهلبیت علیهمالسلام مهیا میشود و صالحان به مانند دستهای اهلبیت عمل میکنند(17) و سرزمینی همچون بهشت ساخته میشود. در این سرزمین است که مستضعفان به امامت و وراثت میرسند.(18) برکات از آسمان و زمین برای اهل آن سرزمین جاری میشود، حیوانات وحشی اهلی شده (19) و صلح و عدالت در همهجا گسترده خواهد شد و هر کدام از اهلبیت علیهمالسلام برای سالیان طولانی حکومت خواهند کرد، و عمر انسانها بیشتر از عمر امروز دنیایی میشود تا جایی که یک مرد میتواند هزار سال عمر کند (20). امام عالم، ولیّ عالم، حضرت بقیة الله الأعظم(عج)، عالم و آدم را در مسیر إلیه راجعون، برای رسیدن به کمال رفعت میدهد. امام صادق علیهالسلام میفرماید:
«إِنَ الْمُؤْمِنَ فِی زَمَانِ الْقَائِمِ وَ هُوَ بِالْمَشْرِقِ لَیَرَى أَخَاهُ الَّذِی فِی الْمَغْرِبِ وَ کَذَا الَّذِی فِی الْمَغْرِبِ یَرَى أَخَاهُ الَّذِی فِی الْمَشْرِق»(21)؛ در زمان دولت قائم اگر یک فرد با ایمان در مشرق باشد برادرش را در مغرب میبیند و آن کس که در مغرب است برادرش را که در مشرق است، مىبیند.
برای آشنایی با سیر تحولات بعد از ظهور، نمونهای از روایات در این باب مطرح میشود.
اشراق نور ربّ و برقراری قسط و عدل
رسولالله (ص) میفرماید: «تَاسِعُهُمْ قَائِمُ أُمَّتِی یَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»(22)؛ و نهمین فرزند از اولاد حسین؛ قائم امّت من است که سراسر زمین را پر از عدل و داد کند پس از آنکه پر از بیداد و ستم شده است. امام رضا علیهالسلام میفرماید: «وَ هُوَ صَاحِبُ الْغَیْبَةِ قَبْلَ خُرُوجِهِ فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وَضَعَ مِیزَانَ الْعَدْلِ بَیْنَ النَّاسِ فَلَا یَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً»(23)؛ هنگام ظهورش جهان با نور پروردگارش میدرخشد. او میزان را به عدل در میان مردم قرار میدهد. دیگر کسی در حق کسی ستم نمیکند.
بینیاز شدن مردم از نور خورشید و ماه و اکتفا کردن به نور امام
امام صادق علیهالسلام دربارۀ آیۀ ﴿ وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها﴾ میفرماید: «رَبُّ الْأَرْضِ إِمَامُ الْأَرْضِ قُلْتُ فَإِذَا خَرَجَ یَکُونُ مَا ذَا قَالَ إِذاً یَسْتَغْنِی النَّاسُ عَنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ وَ نُورِ الْقَمَرِ وَ یَجْتَزِءُونَ بِنُورِ الْإِمَام»(24)؛ ربّ زمین یعنی امام زمین. (راوی گوید:) گفتم: هنگامی که امام ظهور کند چه چیزی واقع میشود؟ حضرت فرمود: در آن زمان مردم از روشنایی خورشید و نور ماه بینیاز میشوند و به نور امام اکتفا میکنند.
امیرالمؤمنین میفرماید: «إِذَا هَزَّ رَایَتَهُ أَضَاءَ لَهَا مَا بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ وَضَعَ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَلَا یَبْقَى مُؤْمِنٌ إِلَّا صَارَ قَلْبُهُ أَشَدَّ مِنْ زُبَرِ الْحَدِیدِ...»(25)؛ چون پرچم خود را به اهتزاز درآورد، میان مشرق و مغرب عالم با نور او روشن شود و دست بر سر مردم گذارد و دل مؤمنان از آهن قوىتر شود.
کامل شدن علوم بعد از ظهور
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «الْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ جُزْءاً فَجَمِیعُ مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ جُزْءَانِ فَلَمْ یَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْیَوْمِ غَیْرَ الْجُزْءَیْنِ فَإِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَ الْعِشْرِینَ جُزْءاً فَبَثَّهَا فِی النَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَیْهَا الْجُزْءَیْنِ حَتَّى یَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِینَ جُزْءا»(26)؛ علم، 27 جزء دارد، تمامى آنچه رسولان آوردهاند دو جزء بوده و مردم تا به امروز به جز این دو جزء، چیزى نمىدانند. وقتى قائم قیام کند، 25 جزء دیگر علم را خارج ساخته، در بین مردم منتشر میکند و این دو جزء را هم بدان مىافزاید تا به 27 جزء خواهد رسید.
زائل شدن ناجوریها
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «... وَ یُرِیحَهُمْ مِنْ عَدُوِّهِمْ وَ الْأَرْضِ الَّتِی یُبَدِّلُهَا اللَّهُ مِنَ السَّلَامِ وَ یُسَلِّمُ مَا فِیهَا لَهُمْ لا شِیَةَ فِیها قَالَ لَا خُصُومَةَ فِیهَا لِعَدُوِّهِمْ وَ أَنْ یَکُونَ لَهُمْ فِیهَا مَا یُحِبُّونَ ...»(27)؛ ... آنها را از وجود دشمنانشان آسوده میکند و خداوند این زمین را به سلام و سلامتی تبدیل و هر آنچه که در آن هست تسلیم آنها میکند، هیچ لکّه سیاهى در آن نباشد. فرمود: یعنى دشمنی از دشمنانشان در آن نماند و همانا هست برای آنها در آن سرزمین هر آنچه که دوست میدارند ...
علامه مجلسی در شرح این حدیث آورده است: خیرات و برکاتى که در این روایت شریف به شیعیان وعده داده شده، نسبت به زمان ظهور حضرت قائم علیهالسلام است.(27) رسولالله (ص) میفرماید: «بِهِ یَمْحَقُ اللَّهُ الْکَذِبَ وَ یُذْهِبُ الزَّمَانَ الْکَلِبَ بِهِ یُخْرِجُ ذُلَّ الرِّقِّ مِنْ أَعْنَاقِکُمْ»(29)؛ خداوند به وسیلۀ او، دروغ و دروغگویی را نابود میکند، روح درندگی و ستیزهجویی را از بین میبرد و ذلّت بردگی را از گردن آنها برمیدارد.
کامل شدن عقول مردم
امام باقر میفرماید: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ أَکْمَلَ بِهَا أَخْلَاقَهُم»(30)؛ هنگامی که قائم ما قیام کند دستش را بر سر مردم قرار میدهد، پس عقلهای مردم را زیاد و خردشان را کامل میکند.
احیای اسلام و سنتهای الهی
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «احیی به مناهج سبیله و فرائضه و حدوده»(31)؛ خداوند به وسیلۀ او راههای هدایت و فرایض و حدود خویش را زنده میکند. آن حضرت در بیانی دیگر فرمود: «احیی بهم دینه و اتم بهم نوره»(32)؛ به وسیلۀ آنان دین خود را زنده کرد و نور خود را به اتمام رسانید. همینطور فرمود: «یُعزّ اللّه به الاسلام بعد ذلة و یحیه بعد موته»(33)؛ خداوند به وسیلۀ او اسلام را پس از ذلّت به عزّت میرساند و پس از افسردنش زنده میکند.
جاری شدن خیرات و برکات از آسمان و زمین
خدای متعال در آیۀ 96 سورۀ اعراف میفرماید: ﴿ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ﴾(34)؛ و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم؛ اما (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.
انتخابی برای عصر ظهور، «شهید رکاب امام» یا «تواب»؟حج، تمرینی نمادین از نحوه رفتار در زمان ظهور است/ابراهیم(ع) با بنای کعبه به دنبال چه بود؟رسولالله (ص) میفرماید: «یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی وَ یَعْمَلُ بِسُنَّتِی وَ یُنَزِّلُ اللَّهُ لَهُ الْبَرَکَةَ مِنَ السَّمَاءِ وَ تُخْرِجُ الْأَرْضُ بَرَکَتَهَا وَ تُمْلَأُ بِهِ الْأَرْضُ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ یَعْمَلُ عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ سَبْعَ سِنِینَ وَ یَنْزِلُ بَیْتَ الْمَقْدِس»(35)؛ مردی از امت من ظهور خواهد کرد که به سنت من عمل میکند، خداوند برکت را از آسمان برای او فرو خواهد فرستاد و زمین برکات خود را برای او بیرون خواهد ریخت، زمین را آکنده از عدل خواهد کرد، همچنانکه پر از جور شده است، هفت سال بر این امت حکومت کرده و وارد بیتالمقدس خواهد شد.
امام حسن علیهالسلام میفرماید: «... وَ تَصْطَلِحُ فِی مُلْکِهِ السِّبَاعُ وَ تُخْرِجُ الْأَرْضُ نَبْتَهَا وَ تُنْزِلُ السَّمَاءُ بَرَکَتَهَا وَ تَظْهَرُ لَهُ الْکُنُوزُ یَمْلِکُ مَا بَیْنَ الْخَافِقَیْنِ أَرْبَعِینَ عَاماً؟ فَطُوبَى لِمَنْ أَدْرَکَ أَیَّامَهُ وَ سَمِعَ کَلَامَه»(36)؛ درندگان در حکومت او در آرامش بوده و زمین نباتات خود را ظاهر کرده و آسمان برکاتش را نازل میکند و گنجها برای او آشکار شده و چهل سال بر شرق و غرب جهان حکومت خواهد کرد، خوشا به حال کسی که او را در آن روزها درک کرده و سخنانش را بشنود.
امن شدن راهها و خروج گنجها از زمین برای امام مهدی(عج)
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ ع حَکَمَ بِالْعَدْلِ وَ ارْتَفَعَ فِی أَیَّامِهِ الْجَوْرُ وَ آمَنَتْ بِهِ السُّبُلُ وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ بَرَکَاتِهَا ...فَحِینَئِذٍ تُظْهِرُ الْأَرْضُ کُنُوزَهَا وَ تُبْدِی بَرَکَاتِهَا،...»(37)؛ چون قائم قیام کند فرمان به عدالت دهد، ظلم و ستم در عصر او از میان میرود، راهها دارای امنیت میشوند، زمین برکاتش را بیرون میریزد،... در عصر او زمین گنجهای خود را ظاهر کرده و برکاتش را آشکار میکند.
راضی بودن اهل آسمان و زمین در حکومت امام مهدی
رسولالله (ص) میفرماید: «یَرْضَى عَنْهُ سَاکِنُ السَّمَاءِ وَ سَاکِنُ الْأَرْضِ لَا یَدَعُ السَّمَاءُ مِنْ قَطْرِهَا شَیْئاً إِلَّا صَبَّهُ مِدْرَاراً وَ لَا یَدَعُ الْأَرْضُ مِنْ نَبَاتِهَا شَیْئاً إِلَّا أَخْرَجَتْهُ حَتَّى یَتَمَنَّى الْأَحْیَاءُ الْأَمْوَاتَ»(38)؛ ساکنان آسمان و زمین از او (حضرت مهدی) راضی و خشنودند، آسمان تمام بارانش را فرو میریزد و زمین تمام گیاهانش را خارج میکند تا جایی که زندهها آرزو میکنند که کاش مردهها زنده بودند و وضع ما را از فراوانی نعمت میدیدند.
یکی از تربیتها و درسهایی مهم این فصل این است که انسان مدام باید در حال متحول شدن و در حال تکامل باشد؛ یعنی باید با پس زدن حجابها و ناجوریها زمینه را برای رشد و شکوفایی و احیای وجود خود فراهم کند و سعی شود این تحول در ابعاد وجودی انسان اتفاق بیافتد. معلمان بشر یعنی اهلبیت علیهمالسلام کسانی هستند که این تحولات را ایجاد میکنند، ما فقط سعی کنیم که تحت ولایت این بزرگواران قرار بگیریم.
1ـ الأمالی، شیخ صدوق، ص632. 2ـ الحدید: 17.3ـ بحار الأنوار، ج51 ص64. 4ـ الأمالی، شیخ صدوق، ص632. 5ـ الحدید: 17. 6ـ الغیبة، نعمانی، ص25. 7ـ شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار (علیهمالسلام)، ج3، 356. 8ـ الغیبة، نعمانی، ص149. 9ـ المهدی، ص 221. 10ـ منتخب الأثر، ص 439 11ـ الغیبة، نعمانی، ص310. 12ـ همان، ص215. 13ـ الملاحم و الفتن، ص132. 14ـ بحارالأنوار، ج52، ص304. 15ـ همان، ص36. 16ـ الزام الناصب، ج2، ص140. 17ـ بحارالأنوار، ج51، ص117. 18ـ القصص: 5. 19ـ بحارالأنوار، ج53، ص86. 20ـ دلائل الإمامة، ص454. 21ـ بحار الأنوار، ج52، ص391. 22ـ الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسی، ج1، ص69. 23ـ بحارالأنوار، ج52، ص322. 24ـ همان، ج7 ص328 . 25ـ همان، ج51، ص35. 26ـ الخرائج و الجرائح، ج2، ص841. 27ـ الکافی، ج1، ص451 ح39. 28ـ مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج5، صص: 269 -270. 29ـ بحارالأنوار، ج51، ص75. 30ـ بحارالأنوار، ج52 ص328. 31ـ الغیبة، نعمانی، ص224. 32ـ الزام الناصب، ص128. 33ـ بشارة الإسلام، ص297. 34ـ الاعراف: 96. 35ـ البحار، ج51، ص82، ح25. 36ـ همان، ج44، ص20 ح4. 37ـ همان، ج52، ص338. 38ـ إلزام الناصب، ج1، ص155.
انتهای پیام/
R1410/P/S4,37/CT2 واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام امام زمان (عج) ماه شعبانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام امام زمان عج ماه شعبان اهل بیت علیهم السلام امام زمان عج ماه شعبان امام صادق علیه زنده شدن زمین اهل بیت علیهم علیهم السلام آسمان و زمین اهل بیت علیه امام زمان عج خداوند زمین زمان ظهور ظهور امام اهل بیت ع ال ق ائ م خواهد شد م السلام ال أ ر ض م و ت ها خ ر وج ه ظهور او قائم ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری که مدتی، تولیت آستان شریف حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده داشت در کتاب «خاطره هاى آموزنده» خویش با یک واسطه، داستان عجیبی درمورد زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه نقل کرده است.
این خطیب شهیر که در زمان رضاخان پهلوى در تهران تبلیغ مىکرد، به دستور طاغوت وقت دستگیر مىشود. ایشان بعد از آزادى نقل میکرد: بعد از یک سال زندان به شهر بیرجند تبعید شدم. یکى از شبها که بسیار دلتنگ بودم، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه متوسل شدم و با چشم گریان به خواب رفتم. در رویا دیدم وارد مجلسى شدم که جالسین همه روحانى بودند، چ و صدر مجلس، حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه با صورتى نورانى و مجلل نشسته است. جلو رفتم و بعد از سلام شکایت حالم را به عرض رساندم.
فرمودند: «وقتى در تهران بودى نزد ما نمىآمدى؛ ولى بعد از این به دیدار ما بیا.»
از خواب بیدار شدم و تا صبح فکر مىکردم. بعد از اذان صبح، مأمور شهربانى در منزل آمد و گفت: مرخص شدى، هر کجا مىخواهى برو!
بدون هیچ تعرض و تعقیب و تعهد به تهران آمدم و با خود عهد کردم تا آخر عمر زیارت آن حضرت را شبهاى جمعه ترک نکنم.
سالیانی ست که بر قبلهی ری رو کردم
دست من نیست، به احسان شما خو کردم
هر سلامی به تو دادیم، حسن داده جواب
بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردم
مقام حضرت عبدالعظیم نزد اهل بیت (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این محدث کبیر و این امام زاده واجب التعظیم از دریای بیکران فضل و بزرگواری برخوردار هستند.
بر اساس آنچه از تاریخ تولد و وفات حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه بدست میآید، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السلام یعنى امام کاظم علیه السلام تا امام عسکرى علیه السلام را درک کرده اند؛ امّا این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آن معصومین علیه السلام سخنى نقل کرده اند.
آنچه قطعى و مسلّم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه محضر امام جواد علیه السلام و امام هادى علیه السلام را درک نموده و از این معصومین علیه السلام احادیث فراوانى نقل کرده اند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام کافى است که بدانیم امام معصوم علیه السلام، مردم را براى حل مشکلات دینى و یافتن پاسخ پرسشهاى اعتقادى و عملىشان، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه ارجاع داده اند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: صاحب بن عبّاد در رسالهاى که در شرح حال حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نوشته، در توصیف علمى ایشان آورده اند:
ابو تراب رویانى، روایت کرد که شنیدم ابو حمّاد رازى مىگفت: خدمت امام هادى علیه السلام در سامرّا رسیدم و مسائلى از حلال و حرام از ایشان پرسیدم.
امام هادی علیه السلام به پرسشهاى من پاسخ دادند و هنگامى که خواستم از ایشان خداحافظى کنم، به من فرمودند:
«یا أبا حَمّاد! إذا أَشکَلَ عَلَیک شَىءٌ مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِیّ و أقرِئهُ مِنّیِ السَّلامَ.» «اى ابو حمّاد! هنگامى که چیزى از امور دینى در منطقهات براى تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان.»
این تعبیر، به روشنى نشان مىدهد که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام در عصر خود، «مجتهد» توانمندى بوده که بر اساس اصول و قواعدى که از اهل بیت علیه السلام در اختیار داشته، مىتوانسته اند دیدگاههاى اسلام ناب را در زمینههاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج کنند و به پرسشهاى مردم پاسخ دهند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: بنابراین، ایشان تنها یک «محدّث» و راوى احادیث اهل بیت علیه السلام نبوده اند؛ بلکه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده اند که پس از معصومان علیه السلام، توان پاسخگویى به مسائل علمى را داشته اند و توانمندى علمى ایشان مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت