Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک کارشناس علوم قرآنی گفت: اگر مومنی صدای کسی را بشنود که درخواست کمک می کند و به کمک او نرود مسلمان واقعی نیست، بعضی می گویند که اگر فردی غیر مسلمان باشد هم باید به وی کمک کنیم؟، «پیامبر اکرم(ص)» می فرمایند: وقتی یک مسلمان باید صدای هرکسی را بشنود، یعنی هم نوع بودن در کمک مهم است. تاریخ انتشار: 09:00 - 21 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۱۰۹۵۲

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، همزمان با فرارسیدن میلاد با سعادت ولی عصر «امام زمان (عج)» و ایام شعبانیه پرداختن به موضوع ظهور و انتظار یکی از مهمترین دغدغه های منتظران آن حضرت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که از ابعاد مختلف می توان به آن پرداخت و با نگاهی دقیق الگوهای رفتاری منتظران واقعی را بر اساس احادیث و روایات معتبر جستجو کرد، به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با «یدالله بهتاش» پیشکسوت پیرغلامان حسینی درباره علایم ظهور و همچنین نشانه های منتظران واقعی به گفت‌وگو نشسته که به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مصاحبه «ظهور امام زمان (عج) ظهور حق علیه باطل» اینجا کلیک کنید

میزان: همواره در قبال خصایل منتظر واقعی موضوعاتی مطرح است، تعریف درست منتظر واقعی از نگاه شما چیست؟

بهتاش: با یک حدیث از «امام رضا (ع)» بحث را شروع می کنم زیرا وقتی «امامان معصوم(ع)» راه را نشان می دهند دیگر نیاز به توضیح دیگری نیست. ایشان می فرمایند آن کسانی که انتظار فرج دارند دارای خصوصیات خاص هستند.

میزان: کدام خصوصیات را می توان به منتظر واقعی صاحب الزمان (عج) نسبت داد؟

بهتاش: منتظر «امام زمان (عج)» کسی است که صبر داشته باشد، ما صبر در عبادت، صبر در گناه، صبر در مصیبت و انواع مختلفی از صبر داریم. فردی که منتظر «امام زمان (عج)» است باید صبر در عبادت داشته و به واجباتش عمل نماید، وی باید صبر در گناه داشته و معصیت نکند، دیگر صبر در مصیبت است که باید فرد منتظر در برابر سختی ها صبوری پیشه کند.

میزان: آیا می‌توان صبر در برابر مشکلات اخیر همچون بیماری کرونا و یا تحریم‌ها را مصداقی برای صبر واقعی دانست؟

بهتاش: مصداق صبر بسیار زیاد است. به عنوان مثال همین مشکلات پیش آمده از بیماری کرونا و در کنار آن عزیزانی که از دست می‌دهیم همچنین سختی‌هایی که کادر پزشکی و پرستاران در بیمارستان‌ها اخیرا متحمل می‌شوند همه و همه نیاز به صبر دارد، خود آنهایی که مصیبت دیدند باید صبر کنند و آنهایی که مصیبت ندیده اند مقاومت کنند و به مصیبت دیدگان کمک کنند، این دو عمل امتحانی بزرگ برای صبر بوده و صبر بزرگ برای ظهور «امام زمان (عج)» است.

در مبحث دیگر مشکلات بوجود آمده درباره تحریم‌ها است وقتی فردی منتظر «امام زمان (عج)» بوده تا ایشان دنیا را پر از عدل و داد کنند در واقع باید مشکلاتی را تحمل کند تا به هدف اصلی خودش که لحظه موعود است برسد.

میزان: آیا منتظر واقعی باید همواره به دنبال یک زندگی آرام و بی دغدغه باشد؟

بهتاش: از نظر من جهان در هم است، به عنوان مثال وقتی شما به میوه فروشی می روید فروشنده می گوید که این محصول در هم است و ممکن است میوه خوب و بد در آن وجود داشته باشد بنابراین وقتی در این دنیا زندگی می کنیم نمی توانیم همواره انتظار آسایش را داشته باشیم زیرا دنیا هم راحتی دارد و هم اینکه برخی مواقع با مشکلات روبرو است.

وقتی من نوعی می خواهم همیشه سالم باشم، باید بدانم که دنیا هم سلامت دارد و هم مریضی را به همراه دارد یا اگر همواره می خواهم ثروتمند باشم در صورتی که دنیا دارایی و نداری را نیز با هم دارد بنابراین باید به خاطر داشته باشیم «إن مع العسر يسرًا» یعنی وقتی در فشار قرار می گیرم صد در صد گشایش صورت می گیرد.

میزان: آیا صبر به تنهایی می تواند برای منتظر واقعی کافی باشد؟

بهتاش: به تنهایی نه، دومین نشانه و صفت فرد منتظر «حسن الصحبت» خوش رفتاری است. افراد منتظر باید با اطرافیان، همسایه و خانواده خود خوش رفتار باشند، من نمی توانم با دیگران بد رفتاری کنم و خود را فرد منتظر «امام زمان (عج)» بدانم حتی بسیار بر «حسن الجوار» یعنی همسایه داری توصیه شده است.

میزان: آیا حدیث و یا روایتی معتبر در این باره وجود دارد؟

بهتاش: «امام رضا (ع)» می فرمایند که فرد منتظر «امام زمان (عج)» نباید همسایه را آزار بدهد و یا با همسایه اش بدرفتاری کند، وقتی از واژه جوار استفاده می کنیم تنها همسایه نیست بلکه همسرمان، والدین و عزیزانمان هم در جوار ما هستند و باید به عنوان فرد منتظر با آنها خوش رفتاری کنیم.

میزان: امر به معروف تا چه حد می تواند نشانه یک منتظر واقعی باشد؟

بهتاش: ترویج کارهای خوب و نیک یکی دیگر از مهمترین نشانه های منتظر واقعی «امام زمان (عج)» است، ما به عنوان فرد منتظر بدون شک باید کار خوب را ترویج بدهیم، به عنوان مثال حجاب امری بسیار خوب است که باید ترویج داده شود، آن کسی که می گوید منتظر «امام زمان (عج)» است اما کار خوب را ترویج نمی کند منتظر واقعی نیست.

ترویج فرهنگ نیکو به ویژه قرض الحسنه همواره بسیار واجب است، کمک به هم نوع اتفاق بسیار خوبی است که آن هم ترویج داده شود، به فرض مثال منتظر واقعی «امام زمان (عج)» نباید و نمی تواند در برابر اتفاقات اطراف خود بی تفاوت باشد و باید به هم نوع خود کمک کند.

«پیامبر اکرم (ص)» می فرمایند: اگر مومنی صدای کسی را بشنود که درخواست کمک می کند و به کمک او نرود مسلمان واقعی نیست، بعضی می گویند که اگر فردی غیر مسلمان باشد هم باید به وی کمک کنیم؟، «پیامبر اکرم(ص)» می فرمایند: وقتی یک مسلمان باید صدای هرکسی را بشنود، یعنی هم نوع بودن در کمک مهم است و این وظیفه انسانی است، بر همین اساس چنین فردی که به کمک هم نوع خود نرود منتظر واقعی هم نیست.

میزان: خیرخواهی برای دیگران و آسیب نرساندن به آنها تا چه حد در رسیدن ما به یک منتظر واقعی موثر است؟

بهتاش: خودداری از آزار رساندن به دیگران از دیگر خصلت های اصلی منتظر واقعی «امام زمان (عج)» است، «امام هشتم(ع)» می فرمایند کسی که منتظر واقعی امام زمان است به هیچ وجه نباید آزارش به فرد دیگر برسد، آزارهای کلامی، کاسبی آزار دهنده، رانندگی آزار دهنده از مصداق های خودداری از آزار رساندن به دیگران است که یک منتظر واقعی باید آنها را رعایت کند.

میزان: منتظر واقعی چه خصلت‌های دیگری باید داشته باشد؟

بهتاش: گشاده رویی یا همان «بسط الوجه» دیگر خصلت ویژه منتظر واقعی «امام زمان (عج)» است، یعنی کسی که می گوید منتظر «امام زمان(عج)» است نباید بداخلاقی کند، کسی که نسبت به اطرافیان خود همچون خانواده و نزدیکان بداخلاقی می کند نمی تواند بگوید من منتظر واقعی «امام زمان(عج)» هستم.

خیرخواهی و مهربانی دیگر صفت مهم یک منتظر واقعی است، منتظرین «امام زمان (عج)» بدانند که ما اگر می خواهیم منتظر واقعی باشیم باید یکدیگر را دوست داشته باشیم، «پیامبر اسلام (ص)» در حدیثی می فرمایند: «انا الله رحیم یحب کل رحیم» یعنی خداوند مهربان است و همه مهربانان را دوست دارد.

وقتی مردم یکدیگر را دوست داشته باشند و در خانواده و محل به یکدیگر مهربانی کنند خداوند آنها را دوست خواهد داشت. در حدیثی آمده است: به یکدیگر رحم کنید و با هم مهربان باشید تا خداوند به شما رحم کند.

میزان: اعلام زمان ظهور حضرت مهدی(عج) از برخی افراد کار صحیحی است؟

بهتاش: نکته ای که باید یادآوری کنیم آن است که گاهی دشمنان دراز مدت دشمنی خود را اعمال کرده و چیزهایی را در جامعه شایعه می کنند تا اصل آن چیز را از بین ببرند. به فرض مثال من در برخی مساجد دیده ام که نامه می گذارند که فلان عالم گفته که «امام زمان (عج)» یک یا دو سال دیگر ظهور می کند و در پایان نامه می نویسند که اگر این نامه را دوباره ننویسید و به کسی ندهید خبر بدی به شما می رسد در صورتی که به هیچ عنوان این چنین نیست.

 

اینها می‌خواهند اصل مطلب را زیر سوال ببرند «امام زمان(عج)» خودشان می‌فرمایند که هرکسی وقت ظهور را تعیین کرد با هر رتبه و درجه ای وی را تکذیب کنید، البته علائمی همواره هست که نشان از نزدیک شدن ظهور می دهد، به عنوان مثال نوع پوشش زنان و رفتار مردان از جمله علایم است، اما هیچگاه زمان قطعی داده نشده است.

میزان: طی ادوار مختلف بسیاری ادعای علم درباره ظهور داشته اند، چگونه باید امام زمان را به درستی شناخت؟

بهتاش: در مبحث ظهور علامت‌های رسمی داریم که اگر رویت شود ظهور بسیار نزدیک است، اما باز هم زمان دقیق نمی‌دهد، در زمان غیبت «امام عصر(عج)» به ما رهنمود داده شده که چه کارهایی را انجام دهیم، به عنوان مثال باید از لحاظ شناسنامه ای «امام زمان (عج)» را بشناسیم.

میزان: وظیفه یک منتظر واقعی در قبال «امام زمان (عج)» چیست؟

بهتاش: ما وظیفه داریم برای سلامتی «امام زمان (عج)» صدقه داده و همواره برای ایشان و سلامتی ایشان دعا کنیم، ما باید همیشه انتظار فرج آن امام بزرگوار را داشته باشیم و عمل به واجبات و ترک محرمات را انجام دهیم، آنچه باعث تعجیل در ظهور صاحب الزمان می شود همین دو هستند.

میزان: به طور معمول در ایام متبرکه اعمال و وظایفی بر عهده مومنان است، اعمال مناسب برای ایام شعبانیه چه اعمالی هستند؟

بهتاش: شب تولد «امام زمان (عج)» به نوعی شب قدر محسوب می شود و این شب اعمالی دارد که باید به آنها توجه داشت، برخی گاهی آنقدر معطوف به تولد می شوند که فضیلت های شب ولادت ایشان را همچون دعا برای فرج و قرآن بر سر گرفتن را فراموش می کنند.

دعای عهد «امام زمان (عج)» بسیار سفارش شده و من هم توصیه بر خواندن این دعا  در امروز می کنم. در روایات آمده است که هرکسی چهل روز مداوم این دعا را بخواند نمی‌میرد تا «حضرت مهدی(عج)» را ببیند و حتی اگر از دنیا رفت دوباره زنده می شود تا در رکاب «صاحب الزمان» بوده و ایشان را زیارت کند.

میزان: در قبال منتظر واقعی و اعمال آن آیا بحث دیگری مطرح نیست؟

بهتاش: دو نکته در پایان باید بگویم که آوردن آنها در این مجال خالی از لطف نیست. ما باید سعی کنیم دلهایمان یکی باشد. «امام زمان (عج)» ظهور می کنند تا ما را با یکدیگر مهربان کنند، پس ما همانطور که در صف های نماز جماعت شانه به شانه می ایستیم باید قلب هایمان هم نزدیک به هم باشد و به یکدیگر محبت و نیکی کنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی امام زمان عج نیمه شعبان یک منتظر واقعی عنوان مثال امام زمان عج کسی را بشنود داشته باشیم فرد منتظر هم نوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

به گزارش جماران؛ آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی در درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم بیان کرد: الإمامُ علیٌّ علیه السلام: زَلَّةُ العالِمِ کانکِسارِ السَّفینَةِ تَغرَقُ ، و تُغرِقُ. ( بحار الانوار، ۳۹ ، ۵۸). امام على علیه السلام می فرمایند: لغزش عالم مانند شکسته شدن کشتى است که سرنشینان خود را غرق مى کند و خودش هم غرق مى شود. 

آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی تاکید کرد: اشتباه عالم مانند اشتباه فرد عادی نیست. (فکر و عمل اشتباه او ) عده ای را منحرف می‌کند، مانند محمدعلی باب، دین مردم را سست ( و منحرف ) می‌کند. در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب می‌کنند. 

آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی افزود: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمی‌کند. روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش  و تبلیغ کند‌.

برگردد آنکه با هوس کشور آمده است

سر ناورد به افسر شاهی گدای ما

زندگانی عالمان را بخوانید. سید نعمت الله جزائری چه گونه زندگی می‌کرد؟ 

آه ، من خجالت میکشم. 

بعضی می‌گویند نمی‌شود. خب برای چه طلبه شده اید؟

اگر برای دنیا آمده اید، بروید. نتیجه عکس دارد. می آیند؛ گمراه می‌شوند؛  قومی را به گمراهی می‌کشند. 

داستان شقرانی که از موالی امام صادق علیه السلام است را خوانده اید و می‌دانید!

امام است، تقیه می‌کند، رفته است پیش منصور. شقرانی از امام درخواست وساطت برای معیشتش  را دارد. شرابخوار است اما امام که جانم به فدایش، قبول می‌کند. 

کار که حل شد امام فرمودند: 

إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا وَ إِنَّ اَلْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ لِمَکَانِکَ مِنَّا. ( بحارالانوار، ۴۷، ۳۵۰)

خوبی از همه خوب است، اما از تو خوبتر چون به ما منسوب هستی و بدی برای همه بد است، اما از تو بدتر زیرا که تو منسوب به ما هستی.

تو از شیعیان امام صادق علیه السلام هستی ( بایست مراقب رفتار و کردارت باشی)

امام علیه السلام پندی دیگر هم برای ما دارد: 

کسی که خلاف می‌کند با اشاره  و تلویحا به او تذکر دهیم.

نگوییم نمازت باطل است. بگوییم در رساله این را ، اینطور خوانده‌ام.

وظیفه ما خیلی سنگین است.

خطا اگر در حوزه باشد بسیار بد است. اگر برای آبادانی دین کاری نمیکنیم، دین را خرابتر نکنیم.

آقایی که می‌خواهی روحانی باشی  و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود.حتی الامکان اگر برای آبادانی دین کاری نمی‌کنیم، خرابتر نکنیم.

ان شاءالله موفق باشیم که مردم را هدایت کنیم و شرط آن ابتدا هدایت خودمان است.

والسلام علیکم و رحمت الله  و برکاته

دیگر خبرها

  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌