Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@15:28:48 GMT

واردات موبایل از یک ماه پیش متوقف است

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۵۲۸۹

واردات موبایل از یک ماه پیش متوقف است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، نشان می‌دهد که عرضه گوشی‌های هوشمند تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر (به ویژه در چین)، با کاهش ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده که بیشترین کاهش عرضه گوشی‌های هوشمند ظرف یک ماه در طول تاریخ است. البته حوزه موبایل کشور نیز از اپیدمی کرونا مصون نمانده است؛ تا جایی که بازار موبایل با رکودی ۶۰ درصدی در اسفندماه ۱۳۹۸ نسبت به بهمن ماه مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی کارشناسان حوزه موبایل پیش‌بینی می‌کنند که با ادامه این روند، در ماه‌های آینده شاهد بحرانی بی سابقه دراین بخش باشیم.

در این رابطه حسین غروی رام، رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز نگرانی از صدمات شیوع ویروس کرونا بر بدنه صنعت موبایل گفت: در پی شیوع کرونا، بسیاری از صنایع با رکود چشمگیر اقتصادی روبه رو شده‌اند و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، کسب و کارهای بسیاری را تحت تاثیر قرارداده است.

وی افزود: پس از اطلاعیه اخیر ستاد ملی کنترل و مبارزه با کرونا مقرر شد برخی از کسب و کارهای غیر ضروری در استان تهران تا تاریخ ۳۰ فروردین و در استان‌های دیگر تا ۲۳ فروردین تعطیل باشند. در این بین کسب و کارهای حوزه موبایل هم قرار دارند که شامل واردکنندگان، خرده فروشان و شرکت‌های خدمات پس از فروش می‌شوند. اگرچه همه به این موضوع باور داریم که قطع زنجیره انتشار ویروس جدید کرونا جز با رعایت فاصله اجتماعی صورت نمی‌گیرد، اما باید این را هم بدانیم که ادامه این روند به ایست چرخه اقتصادی بسیاری از کسب و کارها نیز می‌انجامد.

عرضه موبایل به صفر رسید

به گفته رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، در حال حاضر شرکت‌های واردکننده به دلیل عدم امکال ارسال کالا از مبدا دبی، عراق و دیگر کشورها قادر به تامین کالای مورد نیاز کشور نیستند. از سویی فروشندگان مراکز عرضه موبایل با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا چند هفته است که فروشگاه‌هایشان را تعطیل کرده‌اند. تمام این دلایل دست به دست هم داده تا بازار پر رونق شب عید برای فعالان این حوزه به کابوس تبدیل شود.

وی افزود: رکود ۳۰۰ درصدی در حوزه موبایل نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ باعث شده بسیاری از فعالان این صنعت نتوانند به تعهدات مالی‌شان عمل کنند. از طرف دیگر عرضه موبایل توسط شرکت‌های واردکننده از ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ تا به این لحظه به صفر رسیده است و عملا شرکت‌ها در این بازه زمانی هیچ کالایی عرضه نکرده‌اند.

با وجود تعطیلی‌ها، مهلت تحویل اظهارنامه‌های مالیات برارزش افزوده تا ۳۱ فروردین است

وی افزود: حال به تمام این مشکلات باید مهلت تحویل اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده این فعالان را نیز بیافزاییم. اینکه به فعالان اقتصادی که با هدف قطع زنجیره انتقال و همراهی با تصمیمات دولت تن به تعطیلی کسب و کارشان داده‌اند و این روند را باید تا ۳۰ فروردین ادامه دهند، چطور فقط تا ۳۱ فروردین مهلت داده شده تا اظهارنامه‌های مالیات برارزش افزوده خود را تحویل دهند؟!

غروی رام با اشاره به بحران بزرگ پیش روی فعالان حوزه موبایل گفت: تدابیر اتخاذ شده اقتصادی برای برون رفت از بحران کرونا بیش از آنکه یاری دهنده باشد، دردسرساز شده است. ۷۰ هزار واحد صنفی در حوزه موبایل در سراسر کشور از شهرهای بزرگ گرفته تا دورافتاده ترین مناطق درحال فعالیت هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم میلیون‌ها شغل را ایجاد کرده‌اند. اگر دولت چاره‌ای جهت حل بحران پیش آمده برای فعالان اقتصادی نیندیشد، بی شک در هفته‌های پیش رو شاهد سیل عظیمی از تعدیل نیرو، پرونده‌های قضایی به دلیل چک های برگشتی و تعطیلی کسب و کارهای حوزه موبایل خواهیم بود.

رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه حوزه تلفن همراه جزو معدود بخش‌های اقتصادی در کشور است که گردش مالی آن باعث رونق اقتصادی در دیگر حوزه‌ها می‌شود، اظهار کرد: از طرفی اهمیت موبایل و کاربرد آن در ایام سخت قرنطینه ملموس‌تر از گذشته شده است. عدم حمایت جدی دولت از این بخش از صنعت، نه تنها بسیاری را بیکار می‌کند بلکه در کوتاه مدت به دیگر حوزه‌های اقتصادی نیز لطمه خواهد زد.

وی ادامه داد: این بحران در دیگر کشورها نیز رخ داده است، اما حمایت دولت‌ها از صنایع مولد و حوزه‌های اقتصادی جریان‌ساز همچون تکنولوژی و موبایل، باعث شده که شاغلان این حوزه‌ها با کمترین تهدید مواجه شوند. دولت برای زنده نگه‌داشتن این صنعت باید چاره‌ای بیندیشد.

غروی رام همچنین از نشست هم اندیشی با روسای اتحادیه‌ها و اصناف در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در روزهای آینده و پس از بازگشایی واحدهای صنفی حوزه موبایل و شرکت‌های واردکننده، نشستی را به همراه اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط خواهیم داشت تا ابعاد خسارات وارده را بررسی کرده و پیش بینی‌های خود را از آینده این صنف با ادامه‌ی روند فعلی به دستگاه‌ها و سازمان‌های تصمیم ساز ارائه دهیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: موبایل واردات گوشی لوازم جانبی گوشی انجمن واردکنندگان موبایل کسب و کارهای حوزه موبایل حوزه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۵۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود

علی طهرانی مقدم، داوطلب راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت لیست‌های انتخاباتی در این مرحله، گفت: انتخابات در دور دوم با دور اول یک مقدار متفاوت است زیرا هم تعداد شعب اخذ رأی کاهش پیدا می‌کند و میزان مشارکت کنندگان نیز ممکن است پایین آید. از طرفی در مورد لیست‌ها با توجه به اتفاقی که برای لیست شانا در دور اول افتاد فضای لیست‌ها به نظر من خیلی مثل دور اول برجسته نیست، البته من در دور دوم هم جزو فهرست صبح ایران خواهم بود و ممکن است در لیست امنا و شانا هم باشم. یعنی ممکن است که به لحاظ لیستی در هر سه فهرست امنا، شانا و صبح ایران باشم.

وی افزود: به نظر من برنده دور دوم خیلی نمی‌تواند لیستی باشد و بیش‌تر خود نامزدها هستند که می‌توانند موضوعات خود را برجسته کرده و مسائل را با مردم مطرح کنند و از این فضای پیش آمده استفاده کنند و روی برنامه‌های خود بتوانند بخوبی با مردم ارتباط بگیرند.

قاطبه مجلس دوازدهم اصولگرایان انقلابی و ولایی خواهد بود

وی در خصوص پیش‌بینی خود از تقسیم‌بندی سیاسی مجلس دوازدهم، اظهار کرد: ورود یک تعداد نماینده که برای اولین بار وارد مجلس می‌شوند می‌تواند تحول‌آفرین باشد. شاید باید گفت پاسخ منفی مردم به یکسری از نمایندگان ادوار، نشان از این دارد که مردم خواستار تحول‌آفرینی و بعضاً جوان‌گرایی در فضای مجلس هستند. در عین حال باید گفت از «جبهه صبح ایران» ۴۲ نفر از مجموع شهرستان‌ها وارد مجلس شده‌اند، لذا یک فراکسیون صبح ایران تشکیل خواهد شد تا برنامه‌هایی که صبح ایران اعلام کرد به صورت دقیق پیگیری خواهد شد و جالب است بدانید یکسری از نمایندگانی که حتی به لحاظ ظاهری عضو لیست مقابل جبهه صبح ایران هم بودند به دلیل تحول آفرینی تمایل نشان دادند که در لیست جبهه صبح ایران باشند. در عین حال که شانا هم به نسبت در شهرستان‌ها موفق بوده است خصوصاً نزدیک ۱۰۰ نفر از شانا وارد مجلس شده است کرده است لذا آن جریان هم می‌تواند یکی از جریان‌های اثرگذار مجلس بعدی باشد. ضمن آنکه جریان سنتی و قدیمی اصولگرایی هم که در قالب شورای وحدت هستند و در مجلس حضور دارند؛ اما باید توجه داشت که درست است که تفاوت سلیقه در رویکردها وجود دارد ولی قاطبه مجلس دوازدهم اصولگرایان انقلابی و ولایی خواهد بود و قطعاً رهنمودهای حضرت آقا را پیگیری خواهند کرد.

تولیدکننده نیاز به سرمایه با منت و صدقه ندارد

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سوالی در رابطه با مهم‌ترین اولویت مجلس دوازدهم، اذعان کرد: به نظر من مجلس در حوزه اقتصاد یکصدا خواهد بود که رهنمودهای حضرت آقا در توجه به اصل معیشت و اقتصاد و بحث تولید پیگیر بوده و معطوف شود و این بخش حداقل فصل مشترکی است که همه با هم دارند. نسخه شفابخش کشور در حوزه‌های مختلف با مطالعه عرض می‌کنم که فقط اجرایی کردن فرامین حضرت آقا و منویات ایشان است.

این نامزد دور دوم انتخابات مجلس از حوزه تهران در خصوص مشکلات موجود کشور و اولویت‌های مجلس، گفت: چند تا مسأله وجود دارد. یکی اینکه بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با این واحدهای تولیدی همکاری لازم را نمی‌کنند و واحدهای تولیدی برای گذاران و تأمین مواد اولیه خود و اتصال چرخه تولید، توزیع و مصرف، نیاز به سرمایه در گردش دارند اما نیاز به کمک بامنت و صدقه ندارند.

وی ادامه داد: در بررسی‌های میدانی که در استان البرز داشتیم از ۳۰۰۰ واحد تولیدی استان البرز، مشکل ۲۶۰۰ شرکت، بانک‌ها بودند.

طهرانی مقدم تاکید کرد: مشکل دوم افزایش افسارگسیخته مالیات‌ستانی از واحدهای تولیدی با اشکال مختلف است. این مالیات‌ها جهت رفع کسری بودجه دولت گرفته می‌شود، همان‌طور که می‌دانید در قانون بودجه سال جاری ۵۰ درصد درآمدهای دولت از منابع مالیاتی اضافه شده است. البته در حالت کلی ما نمی‌توانیم بگوییم مالیات چیز بدی است ولی اجرای این کار شرایطی دارد که در جبهه صبح ایران روی آن کار کارشناسی شده و چند اندیشکده این طرح‌ها را تنظیم کرده‌اند و ما اعتقاد داریم که طرح ما می‌تواند اجرایی شود که مشکل این مالیات حل شود.

وی ادامه داد: مشکل سوم مزاحمت بخش‌های نظارتی دولت از قبیل استاندارد و ضابطان قوانین کار، بهداشت، محیط زیست و سرکیسه کردن تولیدکنندگان است. من خودم این را شاهد بودم که متأسفانه محل کاسبی یک دسته شده است و بحث چهارم از مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان توسط بانک مرکزی است، زیرا در تأمین ارز برای واردات مواد اولیه و ارزهایی که صادرکنندگان در پیمان‌سپاری ارزی و رفع تعهد این پیمان‌سپاری‌های ارزی دارند، صورت می‌گیرد که باید این مشکلات را در مجلس برطرف کنیم.

لزوم مقررات‌زدایی در انبوه قوانین کشور

طهرانی مقدم در ادامه تشریح اولویت‌های مجلس اذعان کرد: ما در ایران دوبرابر کشور فرانسه‌ای که خود دو برابر ما قدمت قانون‌گذاری دارد، قانون داریم، لذا باید در خیلی از بخش‌ها مقررات‌زدایی کنیم، در خیلی از بخش‌ها آنقدر دست و پای تولید کننده و فعالان اقتصادی و تولیدی را با قانون‌ها و تبصره‌های متعدد می‌بندیم که بعضاً هم تعارض منافع در آن است و همچنین باید زمینه نظارت را در مجلس گسترش دهیم، چرا که نظارت در مجلس خوب اجرا نمی‌شود. شبانه برای سوال از یک وزیر امضا جمع می‌شود صبح پس می‌گیرند، برای اینکه این نماینده خود را آلوده کرده و به جای اینکه وکیل‌المله باشد وکیل‌الدوله می‌شود. این اتفاق نباید بیفتد، ما بیش‌از اینکه نیاز به حوزه‌های تخصصی در مجلس داشته باشیم اول باید نماینده سالم و جهادی بفرستیم.

در موشک خودکفاییم اما خودرو دست دوم وارد می‌کنیم

وی ادامه داد: نهایت حرف من این است که شاید این حرف خیلی بزرگ‌تر از دهانم باشد که می‌زنم ولی من این‌جا می‌گویم که باید از شهید طهرانی مقدم الگو بگیریم، زیرا به هر حال و به اندازه‌ای که ما با راه و روش و منش شهدا آشنا شدیم حداقل مسئولیت به گردن داریم؛ زیرا چطور در حوزه صنایع موشکی که مثلاً یک موشک بیش از ۳۰۰۰ قطعه دارد، خط تولید داریم و خودکفا بوده و قدرت بازدارنده هستیم، اما نتوانستیم یک خودرو درست و باکیفیت بسازیم و بعد هم سر مردم منت می‌گذاریم خودرو وارداتی ۵ سال کار کرد را وارد کنیم.

این فعال سیاسی تاکید کرد: اصلاً این مسائل چیست؟ ملت ایران جایی که تمدن خیلی از کشورها وجود نداشت، تمدنی با چند هزار سال سابقه دارد فرهنگی در جایی وجود دارد ولی الان مثلاً منت سر مردم بگذاریم و به دنبال واردات خودرو کارکرده هستیم.

وی با اشاره به مشکل پروژه‌های نیمه تمام ریلی گفت: مثلاً ما ۵۳ پروژه ملی حمل و نقل ریلی داریم که ۱۴۳۷ همت بودجه لازم دارد ولی در سال ۴۲ همت به آن‌ها بودجه قطره چکانی می‌دهیم، لذا زمانی که کل بودجه تخصیص می‌خورد و توزیع می‌شود فقط برای نیروی انسانی و هزینه‌های کارگاه و هزینه‌های اولیه که پروژه بتواند ادامه یابد خرج می‌شود، در نتیجه می‌بینیم یک پروژه ۱۳ سال طول کشیده است. در حالی که به جای اینکه سه تا پروژه ملی تعریف کنیم و بودجه روی آن‌ها برود و تمام شود بدون آمایش سرزمینی و ضرورت پروژه کلنگ زده ایم.

علاقمند به حضور در کمیسیون فرهنگی هستم

طهرانی مقدم در رابطه با اولویت تمایلش برای فعالیت در کدام کمیسیون مجلس دوازدهم، اذعان کرد: چون در سیاست‌گذاری فرهنگی کار کرد ونیز حوزه در مدیریت رسانه و هم مدیریت استراتژیک فعال بودم ان‌شاالله و در صورت ورود به مجلس علاقمندم در حوزه کمیسیون فرهنگی حضور یابم. البته اولویت مجلس آینده معیشت اقتصاد و حمایت از تولید و جهش تولید است و به نظر من همه جهت‌دهی مجلس را باید به این سمت سوق دهیم، لذا با توجه به اینکه یکی از تخصص‌های من در حوزه مدیریت راهبردی است هر توانی که داشته باشم به لحاظ محتوایی و به سازمان‌دهی نیروها در مجلس هجمه خواهم کرد که بتوانم این بخش را که الان روی زمین مانده است و بحث مطالبه حضرت آقا است پیش ببریم. ببینید اساساً شعار سال ما هر سال به صورت اقتصادی تکرار می‌شود و به این دلیل که در حوزه اقتصاد و تولید به اسناد بالادستی به توصیه‌های مقام معظم رهبری عمل نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: البته در بحث کمیسیون‌ها الان بحث‌های متعددی مطرح است. بر اساس رزومه‌ای که ارائه می‌دهیم طبق قائده خود مجلس نمایندگان طبقه‌بندی می‌شوند. چون تعداد کمیسیون هم محدود است، تمام تمرکز من این است که اگر نتوانستم به کمیسیون فرهنگی بروم، در فراکسیون پیگیری مطالبات رهبری و فراکسیون صبح ایران این مسائل را دنبال کنیم.

انتشار قابل تقدیر نظرات کاندیداها بدون سانسور در پویش مهر

کاندیدای حضور در دور دوم انتخابات مجلس اذعان کرد: بحث پویش مهر و با مهر انتخاب کنیم خبرگزاری مهر، اتفاق خیلی خوبی افتاده است. به نظر من چون خبرگزاری مهر متصل به واسطه سازمان تبلیغات به دفتر حضرت آقا متصل می‌شود، منویات حضرت آقا را در این خصوص قطعاً لحاظ کرده است زیرا حضرت آقا فرمودند هر کسی که تریبون و مخاطبی دارد و جریان‌سازی می‌تواند کند حتماً در فرآیند مشارکت و افزایش مشارکت حتماً مؤثر باشد، روی همین محور و منوال پویش مهر با توجه به سابقه این خبرگزاری همه اعتبار خود را وسط آورد و به همه تریبون داد و تبعیض هم قائل نشد.

وی ادامه داد: یعنی هرکدام از نمایندگان که اظهار تمایل و ثبت‌نام می‌کردند بدون هیچ‌گونه سانسوری به لحاظ اینکه تأیید شورای نگهبان را داشتند، می‌توانستند در پویش مهر بیایند، لذا حرکت بسیار خوبی بود و در این بخش انتخاباتی شور خوبی ایجاد شد و یک دلگرمی برای کاندیداهایی ایجاد کرد که احتمالاً بودجه‌ای برای تبلیغات نداشتند؛ لذا حداقل آن‌ها توانستند نظرات خود را بگویند.

طهرانی مقدم عنوان کرد: بعضاً نظرات کارشناسی خوبی هم مطرح شد که امیدوارم از این پیشنهادات هم استفاده شود، به نظر من خبرگزاری مهر یک منبع خوبی شد برای اینکه یک مجموعه‌ای از نظام پیشنهادات باشد که ان‌شاالله این نظرات جمع‌بندی شود و حتماً مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 6095239

دیگر خبرها

  • ترکیه تجارت با اسرائیل را به طور کامل متوقف کرد
  • مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • اهتمام بیشتری برای ایجاد فرصت عرضه تولیدات داخلی به کار گرفته شود
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات