Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام مهدوی با تاکید بر لزوم تبیین موضوع غیبت امام زمان (عج) برای جامعه شیعی به‌صورت واضح و روشن گفت: با شناخت و معرفت امام زمان (عج) در حقیقت به راه سعادت رهنمون می‌شویم.

«حجت‌الاسلام سید ولی‌الله مهدوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، ضمن تبریک نیمه شعبان، امید به ظهور مصلح بزرگ آسمانی در آینده‌ای روشن و استقرار عدالت و صلح فراگیر و همگانی را امری فطری دانست و اظهار کرد: این مسئله با وجود انسان‌ها آمیخته شده و محصور در زمان و مکان و ویژه قوم یا ملت خاصی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امام جمعه موقت اندیمشک افزود: طبق فطرت ذاتی انسان، آنها منتظر هستند که جهان در پرتو ظهور رهبر الهی و آسمانی و با تایید و عنایت خداوند سبحان از ظلم و ستم نجات پیدا کنند، از نابسامانی‌ها، ناامنی‌ها و تیره‌روزی‌ها خلاص شوند و به کمال مطلوب و زندگی و حیاط برتر و شرافتمندانه دست پیدا کنند.

 

وی اذعان داشت: در بیشتر ادیان و مذاهب جهان از مصلح و منجی سخنانی گفته شده که در آخرالزمان ظهور می‌کند و به ظلم، ستم و جنایت‌ها خاتمه می‌دهد و شالوده حکومت جهانی را بر اساس عدالت و آزادی حقیقی بنیانگذاری می‌کند که همه پیامبران و سفیران الهی هم در این زمینه به مردم مومن و با ایمان خود این نوید را داده‌اند.

 

حجت‌الاسلام مهدوی با بیان اینکه طبق اعتقادات شیعیان، موعود امت آخرین جانشین پیامبر اکرم (ص) و از اهل‌بیت (ع) و همان حضرت مهدی (عج) است تصریح کرد: ائمه معصومین (ع) اهتمام ویژه‌ای برای معرفی منجی عالم بشریت به جهانیان داشته‌اند و برای همین معرفت و شناخت امام زمان (عج) می‌تواند چراغ هدایت و راز و رمز دینداری و ماندگاری ایمان در دوران غیبت محسوب شود.

 

وی با اشاره به اینکه این معیار می‌تواند کلید سعادت انسان شود و ما با شناخت و معرفت امام زمان (عج) در حقیقت به راه سعادت رهنمون می‌شویم عنوان کرد: در این جهت تاکید فراوانی بر شناخت حضرت مهدی (عج) در زمان غیبت شده که باید شناخت کاملی از ایشان و شرایط ظهور داشته باشیم.

 

امام جمعه موقت اندیمشک با بیان اینکه فلسفه غیبت امام زمان (عج) باید برای جامعه شیعی به‌صورت کاملا واضح و روشن تبیین شود ابراز کرد: این مسئله پیش از این برای انبیا هم رخ داده و ائمه اطهار (ع) نیز برای حفظ شیعه آن را عنوان کرده‌اند، از این رو موضوع جدیدی برای شیعیان نیست.

 

وی ادامه داد: رمز پویایی شیعه در گرو پیروی از فرا معصومین (ع) است که همواره تاکید کرده‌اند که امام عصر (عج) دارای غیبتی است تا شیعیان از فتنه‌های آخرالزمان نجات پیدا کنند و آمادگی برای ورود به دوران حضور حضرت مهدی (عج) را کسب کنند.

 

حجت الاسلام مهدوی با اشاره به اینکه آمادگی شیعیان و محبان امام زمان (عج) در دوران غیبت وظیفه‌ای بزرگ است که باید همه منتظران علاوه بر تلاش، شناخت کاملی از این دوران داشته باشند بیان کرد: انتظار فرج امام زمان (عج) یکی از برترین اعمال شیعیان در عصر غیبت است و این موضوع تنها حالت روحی و روانی نیست بلکه باید با عمل همراه باشد و انسان به گونه‌ای عمل و رفتار کند که بتواند از منتظران واقعی محسوب شود.

 

وی وجود فرقه‌های انحرافی و مدعیان دروغین و تعیین وقت برای ظهور را از آسیب‌های حوزه مهدویت برشمرد و تاکید کرد: مومنان، شیعیان و ارادتمندان امام زمان (عج) باید با آشنایی هر چه بیشتر، بهتر و دقیق‌تر با معارف مهدویت فرقه‌های انحرافی را بشناسند.

 

امام جمعه موقت اندیمشک با بیان اینکه تعیین وقت برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) نیز دروغ و کذب است اذعان داشت: لازم است که شیعیان تسلیم باشند و تسلیم چیزی جز صبر نیست و عجله نکنند و کسانی که از تسلیم خارج شوند، گرفتار مدعیان دروغین و فرصت طلبان می‌شوند.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه بحران فعلی، مومنان می‌توانند جهت گرامیداشت میلاد حضرت ولی‌عصر (عج) به اقداماتی از جمله قرائت دعای فرج، مشارکت در پویش‌های مجازی و اشتراک‌گذاری تصاویر و کلیپ‌ها در خصوص مهدویت، آذین‌بندی و چراغانی کردن منازل، نقاشی و شعر بپردازند.

 

پایان پیام/661

منبع: شبستان

کلیدواژه: امام جمعه موقت اندیمشک نیمه شعبان مهدویت حجت الاسلام امام زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۶۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • دانشگاه با فرهنگ‌سازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • تفال به حافظ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به آب روشن می‌عارفی طهارت کرد..
  • فتنه با لباس مشکی تا انحراف در دین/تقیه سازو کار امام صادق بود
  • امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود
  • امام صادق(ع)‌ پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد