آیت الله توکل: حضرت مهدی(عج) تهذیب نفس در باطن را از شیعیان میخواهد
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۹۶۰۷
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امام زمان(عج) تهذیب نفس در باطن را از ما می خواهد، گفت: اکثر یاران امام زمان(عج) از جوانان هستند، نسل جوان باید خود را به گونه ای تربیت کند که هنگام ظهور حضرت بقیه الله(عج) آماده خدمت باشند. ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ استانها قم نظرات - اخبار استانها -
آیت الله سید رحیم توکل در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: بحث آذین بندی و جشن نیمه شعبان امری است که در ظاهر انجام می شود و موضوعی که باید مورد توجه باشد امر باطن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ابتدا باید درون خود را اصلاح کنیم، هرچه درون ما اصلاح شود ظاهر ما ساخته می شود و همه اعمال ما در وجه ملکی از باطن ملکوتی ما ناشی می شود.
وی با تاکید بر اینکه امام زمان(عج) تهذیب نفس در باطن را از ما می خواهد، بیان کرد: اکثر یاران امام زمان(عج) از جوانان هستند و در روایت آمده که افراد پیر کم هستند، نسل جوان باید خود را به گونه ای تربیت کنند که هنگام ظهور امام زمان(عج) آماده خدمت باشند و باید ضمن رعایت تقوا و تهذیب نفس "اهل معرفت" باشند.
شدائد آخرالزمان در جهت بیداری بشر و توجه به امام زمان(عج) استمولودیخوانی محمود کریمی در مدح امام زمان(عج)عضو خبرگان رهبری: بشریت برای رهایی از بلای کرونا از امام زمان(عج) استمداد بجویداستاد حوزه علمیه عنوان کرد: معرفت رکن اساسی تمام اعمال ما است و اگر معرفت نباشد کارها ظاهر خوبی دارد ولی بدون پایه و محتوا است، باید معرفت را درست کنیم و معرفت اهل بیت(ع) موضوعی نورانی است و امر نورانی ظرف خود را می طلبد.
آیت الله توکل ادامه داد: ما زباله را در سطل زباله می ریزیم و غذا در ظرف تمیز و انسان عاقل در سطل زباله غذا نمی خورد، معرفت گوهر نورانی است و ظرف و قلب نورانی می خواهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر باطن ما نورانی شود معرفت در آن قرار می گیرد، تصریح کرد: اگر باطن ظلمانی شد انسان خیال می کند اهل معرف است، باید دنبال معرفت برویم که راه به دست آمدن آن در آیه 2 سوره جمعه آمده است.
استاد حوزه علمیه گفت: اگر انسان به دنبال معصیت برود، معصیت ظلمت است و ظلمت حجاب و حجاب نیز فاصله می آورد که این فاصله سبب قطع شدن ارتباط ما و زمان(عج) می شود، حضرت مهدی(عج) می خواهد به وی برسیم ولی خودمان مانع می شویم.
وی تصریح کرد: به جوانان توصیه می کنم در باطن کار کرده و از گناه و معصیت پرهیز کنند و امام زمان(عج) به آنها کمک می کند، باید برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم و اگر انسان دلش برای غربت اسلام و دین و قرآن و امام زمان نسوزد و تنها دلش برای خودش بسوزد درست نیست.
آیت الله توکل با تاکید بر اهمیت عاقبت به خیری خاطرنشان کرد: اگر امام زمان(عج) ظهور کند ظلم و فساد ها ریشه کن می شود و امید به عاقبت به خیری بسیار زیاد می شود، اگر انسان خود را دوست داشته باشد نیز برای ظهور حضرت بقیه الله دعا می کند.
انتهای پیام/452/ش
R7854/P1377/S6,62/CT1منبع: تسنیم
کلیدواژه: خبرگان رهبری امام زمان عج تهذیب نفس آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت