Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@13:28:06 GMT

‌‌مبلغ ناچیز دستمزد ۹۹ کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۳۰۹۲

به گزارش تسنیم، دویست و نود و یکمین جلسه شورای عالی کار در حالی با حضور نمایندگان دولت، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با موضوع تعیین حقوق و دستمزد سال 1399 برگزار شد که به‌دلیل عدم توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان، حداقل دستمزد با رأی‌گیری به نتیجه رسید که پس از آن هم از سویی نارضایتی کارگران را به دنبال داشت و از سویی دیگر خود کارفرمایان نیز اعلام کرده که این تصمیمات و میزان دستمزدها، مُسَکن مقطعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرام فاتحی، عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، با بیان اینکه بنده از جزئیات کامل دستمزد 99 کارگران بی‌خبر هستم!، اظهار داشت: تصمیم‌گیری در مورد دستمزد کارگران تا قبل از نوروز به نتیجه نرسید و شب گذشته تا ساعت 4 شب در کانال‌های فضای مجازی مسائل را رصد می‌کردیم.

وی افزود: جامعه کارگری از دستمزد 99 نارضی‌اند چراکه معیشتشان از این طریق تأمین نمی‌شود و به‌دنبال افزایش و بالاترین قیمت‌ها برای دستمزهایشان هستند.

فاتحی با بیان اینکه کارفرمایان نیز به‌دلیل شرایط اقتصادی، تحریم‌های دشمنان، کمبود بودجه و عدم وجود ماشین‌آلات لازم برای بهسازی صنایع به سمت ورشکستگی، تعطیلی واحدهای تولیدی و تعدیل نیرو می‌روند، گفت: با این وضعیت، تولید برای کارفرمایان سوددهی نداشته و کارگران فقیر هم حاضرند با حداقل حقوق و نازلترین قیمت کار کنند.

رئیس کانون کارفرمایان استان کردستان اظهار کرد: در شرایط کنونی کارگران از دستمزد 99 و کارفرمایان از شرایط اقتصادی کشور راضی نیستند اما باید نهایتاً مبلغی در نظر گرفته شود تا براساس آن حقوق‌ها پرداخت و کارها پیش رود.

وی اذعان کرد: انصافاً در شرایط کنونی از سویی مبلغ ناچیز دستمزد 99 کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد و همانند مُسکن مقطعی است و از سویی دیگر افزایش دستمزدها هم برای کارفرمایان نمی‌صرفد چراکه ادامه تولید وجود ندارد.

فاتحی خاطرنشان کرد: افزایش دستمزدها از طرفی منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شده و اگر افزایش هم پیدا نکند، نارضایتی جامعه کارگری را به دنبال داشته، بنابراین امیدواریم تحریم‌ها از بین رفته تا مقداری قیمت‌ها عادلانه‌تر در نظر گرفته شود.

در دستمزد 99 حداقل مزد کارگران 21 درصد و سایر سطوح مزدی 15 درصد به اضافه ماهیانه 91 هزار تومان افزایش داشته و بن ماهیانه: 400 هزار تومان، مبلغ مزد روزانه: 611809 ریال، حقوق ماهیانه: 18354270 ریال، پایه سنوات: 175 هزار تومان و حق مسکن: 100 هزار تومان تعیین شده است.

منبع: الف

کلیدواژه: هزار تومان دستمزد 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان حق کارگران را به خوبی ادا کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام ظهر پنج شنبه در شست هم اندیشی نمایندگان تشکلات کارفرمایی و کارگری چهارمحال و بختیاری با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری به مناسبت هفته کار و کارگر اظهار کرد: باید نگاه ویژه غیر از آنچه که هست به عرصه کار شکل بگیرد، همه عوامل کار اعم از کارگر، کار فرما، مجموعه بیمه‌ای و… می‌باشد.

وی با بیان اینکه نباید فقط به همایش‌ها و لوح‌ها بسنده کرد بیان داشت: نقش کار را باید به معنای واقعی خود نشان داد و آثار آن در عمل دیده شود.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: دغدغه‌های مقام معظم رهبری کمتر کاربردی شده و دلایل مختلف دارد که شامل شناسایی نشدن گره‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام تصریح کرد: گره‌های مهم باید مورد توجه قرار گیرد، اگر لازم است مجلس، قوه قضائیه، دستگاه‌های اجرایی باید ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه کارفرما نمی‌تواند به درستی حق کارگر را ادا کند، افزود: کارگران با انواع مشکلات معیشتی، مسکن، امنیت شغلی و… مواجه هستند، باید ارزش کار را در جامعه به خوبی تعریف کنیم.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: گاهی فقط کار برای امرار معاش است و گاهی برای آبادانی و رسالت جامعه است.

وی ادامه داد: امروز بیشتر هدف از کار به دنبال تأمین معیشت می‌باشد که فکر غلطی در اساس نیست ولی در اسلام به کار برای آبادانی جامعه بیشتر توجه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به آیه قرآن کریم که در آن بیان شده ما شما را از زمین آفریدیم و شما مأمور آبادانی زمین هستید، اذعان داشت: آبادانی زمین، فقط کشاورزی نیست به معنای واقعی زمین را محل آسایش و آرامش بشر قرار دادن و تمام استعدادهای زمین را شکوفا کردن است.

وی گفت: زمین یک محل امن برای زندگی بشر باشد تا او بتواند همه استعدادهای زمین را شکوفا بکند و زمین رونق بیابد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری درباره نتیجه شکوفا شدن استعدادهای زمین اظهار کرد: آشکار شدن آیاتی از آیات پروردگار است که خداوند نشانه‌هایی در درون زمین قرار داده؛ و روح خدایی در بشر تقویت و به کمال می‌رسد.

وی با بیان اینکه کار بشر را به کمال می‌رساند افزود: اگر نگاه به کار اینگونه بود کار فقط عرصه کارگری نیست، همه باید زمینه رساندن بشر به کمال را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به روایت امیر مؤمنان علی علیه السلام بیان داشت: برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است، کار خوب با نگاه اعتقادی، ایمانی و اسلامی باشد، کار در مقوله فرهنگ حکومت اسلامی است.

وی درباره مشکلات مسکن ملی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مسکن ملی مسئله‌ای نیست که نادیده گرفت شود، مسئولین نیز توجیهاتی دارند اما حرف ما این است مسائل پیچیده را نباید رها کرد و باید از مسئولین و دستگاه‌ها مطالبه کرد و با مطالبه گری شاهد حصول نتیجه می‌شویم.

کد خبر 6088590

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • کارفرمایان حق کارگران را به خوبی ادا کنند
  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • نگاه ویژه رهبر انقلاب به فرهنگ کار
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • حال کارگران خوب است!
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده