سمرقند Samarkand شهری با جمعیتی بالغ بر ۵۳۰٬۰۰۰ نفر (برآورد تخمینیِ سال ۲۰۱۸)، دومین شهر بزرگ ازبکستان، و مرکز استان سمرقند است. این شهر در ارتفاع ۷۰۲ متری از سطح دریا واقع است. بیشتر ساکنان این شهر فارسیزبان هستند و به فارسی تاجیکی سخن میگویند. این شهر یکی از مراکز تاریخی مردم تاجیک در آسیای میانه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سال ۲۰۰۱، یونسکو این شهر باستانی را در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار داد. شواهدی از فعالیتهای انسانی در ناحیه این شهر از اواخر دوره پارینه سنگی وجود دارد، اگرچه هیچ مدرک مستقیمی از زمان تأسیس سمرقند وجود ندارد. برخی از تئوریها پیشنهاد میکنند که این شهر بین سدههای هشتم و هفتم قبل از میلاد مسیح تأسیس شدهاست و بنا به موقعیت آن در جاده ابریشم بین چین و دریای مدیترانه رونق یافته، زمانی سمرقند یکی از بزرگترین شهرهای آسیای میانه بود.در زمان امپراتوری هخامنشی پارس، این شهر پایتخت ساتراپی سغدیان بود. این شهر توسط اسکندر گجستک در سال ۳۲۹ قبل از میلاد، هنگامی که با نام یونانی آن Marakanda شناخته شده بود، تسخیر شد. این شهر با توالی حاکمان ایرانی و ترک اداره میشد تا اینکه مغولان تحت سلطه چنگیز خان در سال ۱۲۲۰ سمرقند را فتح کردند. امروز، سمرقند پایتخت منطقه سمرقند و دومین شهر بزرگ ازبکستان است. نقشه شهر سمرقند «سمرقند، که یونانیان آن را (ماراکندا) مینامیدهاند، یکی از کهنترین شهرهای جهان شمرده میشود و توسط ایرانیان در اواخر سده چهارده پیش از میلاد در دشت حاصلخیز زرفشان به عنوان شهر منطقه کشاورزی پی نهاده شده و زمانی دراز در دوران هخامنشیان مهمترین شهر منطقه بودهاست.»سمرقند با قرار داشتن در مرکز جاده ابریشم، پیونددهندهٔ چین به اروپا در قدیم، دارای اهمیتی چشمگیر بودهاست.بخارا Bukharaبُخارا Bukhara (به ازبکی: Buxoro)) پنجمین شهر بزرگ ازبکستان و مرکز استان بخارا است. شهر بخارا در جلگهٔ واقع در مسیر پایینی رود زرافشان و کنار کانال شاهرود (شهر رود) واقع است. جمعیت این شهر بر اساس برآورد سال ۲۰۰۹ حدود ۲۶۳٫۴۰۰ نفر و به همراه حومه حدود ۳۸۳٫۴۰۰ نفر بودهاست.بخارا (همراه با سمرقند) یکی از دو شهر بزرگ تاجیکنشین و فارسیزبان ازبکستان است. مردم بخارا تا امروز نیز به زبان فارسی با گویش ویژه آسیای مرکزی که امروزه به زبان فارسی تاجیکی معروف شده سخن میگویند که برخی منابع میزان فارسیزبانان این شهر را ۹۰٪ هم یاد کردهاند. ازبکها و یهودیان بخارایی هم در بخارا زندگی میکنند.بخارا از کهنترین شهرهای فرارود است که خود شهر بیش از ۲۵۰۰ سال پیشینه دارد ولی پیشینه ماندن انسانها در محلی که این شهر بر آن بنا شده به هزاره دوم پیش از میلاد میرسد. بخارا در کنار جادهٔ ابریشم قرار گرفته و کاملترین نمونه یک شهر سدههای میانه در منطقه آسیای مرکزی بهشمار میرود که نمای تاریخی باستانی آن تا اندازه زیادی دستنخورده ماندهاست. از مهمترین بناهای تاریخی واقع در آن مزار امیر اسماعیل سامانی که از شاهکارهای معماری مسلمانان در سده دهم میلادی بهشمار میرود و شمار زیادی مدرسه متعلق به سده هفدهم میلادی است. هسته تاریخی مرکزی بخارا در فهرست میراث تاریخی جهانی بشر یونسکو به ثبت رسیدهاست.پنبه و آلو از مهمترین دستاوردهای کشاورزی بخارا بهشمار میآیند، چنانکه آلوی بخارا در ایران به گونه کامل شناخته شدهاست.بخارا زمستانهای بسیار سرد و تابستانهای بسیار گرمی دارد. میانگین بارش سالانه شهر بسیار پایین است. دمای هوا در مرداد ماه به اوج خود (نزدیک ۵۰ درجه سلسیوس) میرسد.تاریخجهیافتههای باستانشناسی و وجود اشیایی از دوره مفرغ، نشانهای بر وجود زیستگاههایی در بخارا طی هزارهٔ دوم پیش از میلاد است. در عهد باستان، ایرانیان در اطراف رود زرافشان جایگاهها و شهرهایی داشتند. در واقع بخارا یکی از آبادیهای بیشماری بوده که در دهانه رود زرافشان واقع شده بودند. مدرکی وجود ندارد که در آن دوران رود زرافشان به آمودریا رسیده باشد در نتیجه میتوان تصور کرد که در هزاره نخست پیش از میلاد با استفاده از تکنیکهای آبیاری آن زمان جمعیت در حال افزایشی در این منطقه سکونت داشتهاند که از آب زرافشان برای گسترش زمینهای قابل کشت این آبادیها استفاده میکردند.[۵] نام واحهٔ بخارا در کتیبهٔ داریوش در بیستون، «تاریخ» هرودت و نیز در اوستا نیامدهاست. میتوان چنین تصور کرد که بخارا در در روزگار هخامنشیان جزو ساتراپنشین سغدیانا (سغد) بودهاست. در سال ۳۳۰ ق.م. در تصرف اسکندر مقدونی درآمد. بعد جزء دولت یونانی باختری گردید. در سدهٔ ششم م. ترکان بیابانگرد آن را متصرف شدند و در سدهٔ هفتم چینیها. در سال ۷۰۵ م. اعراب آن را تصرف کردند و تا سدهٔ نهم در تصرف خلفای اموی و عباسی بود.سکههایی با نوشتههای به زبان سغدی بخارایی (همریشه با زبان پارسی) و با الفبایی آرامی (خط عربی و فارسی نیز ریشهای آرامی دارد) متعلق به سدهٔ چهارم و پنجم میلادی به در این منطقه کشف شدهاست. Physical location map of Bukhara بزرگان و مشاهیر بخارادر سدههای دوم و سوم هجری (۸ و ۹ میلادی) بغداد بزرگترین حوزهٔ علمی مسلمانان و تنها مرکز علوم عقلی در محدودهٔ ممالک اسلامی بهشمار میرفت. پس از بغداد حوزههای دیگری در جهان اسلام پدید آمدند که ماوراءالنهر یکی از آنها بود و بخارا به گونهای یکی از مراکز علمی ماوراءالنهر درآمد. در فهرست زیر، نام برخی از بزرگان و مشاهیر اسلامی که در بخارا زاده شده یا زیستهاند آمدهاست:محمدجان شکوری بخاراییابوعبدالله ابن ابیحفص، فقیه بزرگ بخاراابن سیناابوعبدالله
احمد بن
محمد جیهانی مؤلف کتابهای آیین، المسالک و الممالک و بسیاری کتب دیگر وزیر سامانیان در بخارا بود که ابن فضلان او را شیخالعمید نامیده، و در بخارا با او دیدار داشتهاست.بلعمی مترجم تاریخ طبری از وزیران دولت سامانیرودکی از بزرگان پیشگام فرهنگ و ادب فارسیابوشکور بلخی از بزرگان پیشگام ادب فارسیابوالفتح بستیابوبکر بن احمد بن حامد فقیهعبدالعزیز بن احمد بن صالح حلوانی امام حنفیهٔ بخاراقاضی عبدالرزاق ترکیجوهری زرگرعمعق بخاراییسوزنی سمرقندیحسن بن علی قطان مروزیمحمد بن جعفر نرشخیابونصر احمد بن محمد نصر قباویمحمد بن محمد عوفیمحمد بن احمد حسینی مورخ اخباری و از اکابر علم حدیث که کتاب القول الجلی فی ترجمهٔ ابن تیمیهمحمد بخاری از محدثان مشهورابوالطیب محمد بن علی بخاریعبدالله بن محمد مُسندی جُعفیابوزکریا عبدالرحیم ابن احمد تمیمی بخاریمحمد بن احمد بن سلیمان الغنجار بخاریاحمد بن علی بن عمرو سلیمانی بیکندیعبدالرحمان بن محمد بن حمدونعزیزالدین نسفیسیفالدین باخرزی و نوادهاش ابوالمفاخر باخرزی که در بخارا مدفونند.بهاءالدین محمد نقشبندیعلاء منجم بخاریعبدالرحمان مشفقی ملک الشعرامحمدبن اسماعیل حافظ بخاریحمویه صاحب طواویسسیفی بخاری ازبکستان کجاست اطلاعات عمومی کشورهای جهان بخارا کجاست دانستنی های تاریخی جالب سمرقند کجاست ۱۳۹۹-۰۱-۲۲مدیر
منبع: ساتین
کلیدواژه:
پیش از میلاد
شهر بزرگ
ترین شهر
بن احمد
محمد بن
بن محمد
احمد بن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وزیر آموزشوپرورش: مرگ سند ۲۰۳۰ در این دولت رقم خورد، اما...
وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت سیزدهم مرگ سند۲۰۳۰ را رسماً رقم زد، هنوز هم بودند کسانی که در بدنه دولت به سند۲۰۳۰ اعتقاد داشتند چرا که این سند به عنوان یک رویکرد در دولت پیشین وجود و در وزارت آموزش و پرورش دفتر داشت و حتی ردیف بودجه برای آن تخصیص داده شده بود.
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش امشب ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در برنامه صف اول شبکه خبر ضمن تبریک روز معلم گفت: در مدارس ما محیط زبان آموزی شکل نمیگیرد و تفاوت موسسه با مدرسه هم همین است که در موسسهها محیط زبان آموزی شکل میگیرد و بچهها میتوانند با هم حرف بزنند، اما زمانی که ۲ ساعت در هفته زبان یاد میگیرند که قطره چکانی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: دولت سیزدهم دو اتفاق را رقم زد نخست اینکه مرگ سند ۲۰۳۰ را رسماً اجرا کرد چرا که هنوز هم بودند کسانی که در بدنه دولت به سند ۲۰۳۰ اعتقاد داشتند.
وی ادامه داد: سند ۲۰۳۰ به عنوان یک رویکرد در دولت پیشین وجود و در وزارت آموزش و پرورش دفتر داشت و حتی ردیف بودجه برای آن تخصیص داده شده بود، در حالی که برای سند تحول بنیادین بودجه نداشتیم.
وی ادامه داد: واقعیت این است که همین امروز هم من نمیتوانم با جرات بگویم که سند ۲۰۳۰ به طور کامل از بین رفته است چرا که ممکن است در وزارت آموزش و پرورش کسانی باشند که به این سند اعتقاد داشته باشند.
مراد صحرایی بیان کرد: ۲۰۳۰ یک سند تحول آموزشی بود که از بیرون کشور به ما دیکته شده بود و تقریباً تمامی بندهای این سند نگران کننده بود که البته حرفهای خوبی هم در این سند بود، اما دو حرف در ۲۰۳۰ مد نظر بود اینکه چرا زمانی که خودمان سند تحول داریم از بیرون کمک بگیریم و نکته دیگر این بود که برخی از موارد آن با فرهنگ ما سازگاری نداشت به عنوان مثال ما میگوییم عدالت جنسیتی و آنها برابری جنسیتی میگویند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تمرکز جوهره استراتژیست و این دولت بر سند تحول بنیادین متمرکز شد.
وی افزود: مسئله بعدی این است که این دولت بهار سند تحول را رقم زد که به گواه افرادی که این سند را میشناسند بیسابقه است این سند یک منظومه کامل است و دنبال وقوع حیات طیبه است و یک پیکره یکپارچه منسجم دارد و نظریه تعلیم و تربیتی ماست و هر روز باید اجرا شود.
مراد صحرایی گفت: سند به این مهمی باید نقشه راه داشته باشد تا تمامی آن در کشور اجرا شود و همچنین رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که این سند نقشه نیاز دارد تا دقیق بگوید ما به کجا میرویم و همچنین قابل اندازه گیری باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: زمانی که کل سند به طور کامل اجرا شود میتوانیم شاهد نتایج آن باشیم و خوشبختانه این نقشه در دولت سیزدهم نوشته شد.
وی تاکید کرد: پیشتر در سالهای ۹۳ و ۹۷ هم این نقشهها در آموزش و پرورش نوشته شده بودند، اما متاسفانه این نقشهها از داخل اتاق وزیر و وزارتخانه بیرون نرفته بودند و دلایل آن هم دو دسته بودند یک سری از دلایل درونی و یک سری از دلایل بیرونی.
مراد صحرایی ادامه داد: دلیل درونی این بود که به نقطه تمرکز تبدیل نشده بود، چرا که یک رقیب «سند ۲۰۳۰» در کنار آن بود و نمیگذاشت این برنامه دیده شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در اجرای این سند یک ائتلاف ملی برای اعتلای تعلیم و تربیت نیاز است اساساً آموزش و پرورش محور اجرای سند است نه مجری تمام آن.