Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن مطالعات خانواده با اشاره به ضرورت مدیریت و توانمندسازی خانواده‌ها برای گذار از شرایط شیوع ویروس کرونا از اجرای طرح پویان با هدف افزایش تاب‌آوری اجتماعی خانواده‌ها خبر داد. ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶ استانها استان تهران نظرات - اخبار استانها -

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ناصری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تهران، با اشاره به اجرای طرح پویان در راستای توجه به ابعاد سلامت سه‌گانه ( سلامت روان، سلامت جسم و سلامت معنوی) در کانون خانواده‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: دوران قرنطینه با وجود همه جنبه‌های مثبتی که در جهت تعامل و شناخت اعضای خانواده ها به همراه داشته متأسفانه به تدریج شاهد کاهش قدرت تاب‌آوری در بین اعضای خانواده‌ها هستیم که طرح پویان با دیدگاهی آینده‌پژوهانه با حضور تعدادی اساتید رشته‌های مرتبط در قالب انجمن علمی زیر نظر وزارت علوم با احصا آسیب‌های خانوادگی موجود در شرایط شیوع ویروس کرونا درصدد آموزش مهارت‌ها و توانمندسازی خانواده‌ها در برخورد با موضوعات برآمده از این دوران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری به مناسبت نیمه‌شعبان مبنی بر گسترش امیدآفرینی در جامعه بیان کرد: تزریق امید در جامعه عنصر مهّمی برای گذار از شرایط بحرانی کنونی است که باید موضوعات مختلف از امید تا مسئولیت را به خانواده‌ها آموزش داد.

رئیس انجمن مطالعات خانواده در ادامه با اشاره به الزامات اجرای این طرح در کشور بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا حدود 300  نفر از روانشناسان در سراسر کشور اعم از اعضای انجمن و تعدادی روانشناس داوطلب درصدد رفع مشکلات برخی از خانواده‌ها برآمدند که نخستین موضوع مورد بررسی چگونگی غلبه بر ترس و اضطراب خانواده‌ها ناشی از ابتلا به ویروس کرونا بود که به دلیل غیرمنتظره بودن و عدم آگاهی در نحوه مقابله با این بیماری به شدّت بر جامعه حاکم بود.

ناصری‌پور همچنین افزود: علاوه بر این، موضوع دیگری که بسیاری از خانواده‌ها را در وهله دوم متأثر ساخت، اختلالات روانی و وسواس‌هایی بود که سبب کاهش تاب‌آوری ‌مردم شد و پس از آن بحران اختلالات خانوادگی به وجود آمد که با گذشت حدود 20 روز از شرایط قرنطینگی متأسفانه حواشی بسیاری را به همراه داشته و بسیاری از خانواده را متوجه آسیب‌های خانوادگی مترتب بر روابطشان می‌کرد.

قرنطینه کامل ناممکن است/ لزوم پرهیز دولت از سیاستهای حمایتی کور و غیر هدفمندزنگ خطر با بی‌توجهی شهروندان کاشانی به ویروس کرونا به صدا درآمده است؛ لزوم تداوم شرایط قرنطینه در جامعه

وی با اشاره به کاهش تاب‌آوری خانواده‌ها در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: عدم برنامه‌ریزی مناسب صدا و سیما در پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده در کنار فقدان آموزش‌های لازم که شرایط بسیار سختی را در دوران پس از کرونا پیش‌روی ما قرار می‌داد ما را واداشت تا با اجرای طرح پویان، ضمن افزایش تاب‌آوری خانواده‌ها در برطرف کردن مشکلات، نسبت به توانمندسازی خانواده در مدیریت معضلات و چالش‌های آن‌ها قدم برداریم.

رئیس انجمن مطالعات خانواده ادامه داد: طرح پویان به عنوان طرحی در راستای خانواده درمانی اسلامی از طریق واتساپ و اپلیکیشن‌های موجود سه بُعد سلامت روان، سلامت جسم از نوع مزاج و سلامت معنوی خانواده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد که با انجام مشاوره‌های 30 دقیقه‌ای به خانواده‌ها، راهکارهای لازم را جهت مدیریت مشکلات در شرایط قرنطینگی ارائه می‌کند.

ناصری‌پور سپس با اشاره به نحوه اجرای این طرح اظهار داشت: این طرح از 23 فروردین‌ماه به مدت 32 روز آغاز خواهد شد و با توجه به درخواست حدود 300 خانواده از هم اکنون که در آستانه آغاز اجرای این طرح هستیم، پیش‌بینی می‌شود استقبال خوبی از این طرح صورت پذیرد.

وی با اشاره به ظرفیت پاسخگویی مجریان طرح پویان در پیشگیری و آرام‌سازی روابط ملتهب خانوادگی در فضای شیوع ویروس کرونا افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته حدود 10 درصد خانواده‌ها در شهرهای کوچک، 35 درصد در شهرهای متوسط و حدود 45 درصد در شهرهای بزرگ درگیر مشکلات ناشی از بیماری کرونا شده‌اند که به نظر می رسد طرح پویان پاسخگوی حداکثر 5 درصد این جمعیت باشد.

رئیس انجمن مطالعات خانواده همچنین ادامه داد: هدف عمده از اجرای این طرح آموزش مهارت برخورد و مواجهه با مشکلات به خانواده‌ها و نحوه سخن گفتن و مدیریت رفتار است، لذا می‌توان می‌گفت که بیشترین تمرکز روانشناسان در این طرح در نقش اورژانس اجتماعی، ایجاد مهارت کلامی در شرایط اضطرار می‌باشد.

ناصری‌پور با اشاره به شاخص مهّم طرح پویان نسبت با دیگر طرح‌ها تصریح کرد: شاخص مهّم این طرح خانواده‌محور بودن می‌باشد که اولویت نخست ارائه راهکارهای مشاوره‌ای مربوط به خانواده‌ها است؛ چرا که متأسفانه در شرایط ویروس کرونا شاهد نوعی بی‌اعتمادی در برخی خانواده‌ها هستیم که می‌توان با مهارت‌افزایی و توانمندسازی آن‌ها از بروز مشکلات حاد جلوگیری کرد.

وی در پایان با اشاره به نحوه تعامل خانواده ها با مجریان طرح پویان خاطرنشان کرد: خانواده‌ها برای طرح مشکلات خود و بهره‌مندی از ظرفیت روانشناسان ما می‌توانند از صبح روز شنبه 23 فروردین‌ماه از طریق شماره تماس 02188670828  با اساتید و روانشناسان ما ارتباط برقرار کرده و نسبت به بیان مشکلات و افزایش مهارت‌های کلامی در برخورد با آسیب‌های رفتاری خود اقدام کنند.

انتهای پیام/220/ش

R7840/P/S6,60/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شیوع ویروس کرونا خانواده ها خانواده ها اجرای این طرح ناصری پور طرح پویان تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، امیرحسین جعفری نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: کار تشکیلاتی همانند ایمان، ثروت و جایگاه اجتماعی منبع قدرت است به عنوان مثال شما "حزب ‌الله لبنان" را در نظر بگیرید می‌بینید ‌که علاوه بر داشتن ایمان و انجام کار تشکیلاتی در کارهای تجاری هم فعالیت کرده و اقدام تولید ثروت می‌کنند و در نهایت با همه این اقدامات در برابر استکبار جهانی و ظلم با قدرت می‌ایستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه از دیدگاه وی در کارهای تشکیلاتی با سه دسته از افراد روبرو هستیم، ادامه داد: دسته اول از این افراد با ورود به کار تشکیلاتی آن را نابود می‌کنند؛ گروه دوم در زمین خوب و مناسب بازی می‌کنند که به این افراد تشکیلات باز می‌گویند؛ و در نهایت دسته سوم از آن‌ها افرادی هستند که زمین بازی را ترسیم و طراحی می‌کنند که اصطلاحا به آنها تشکیلات ساز گفته می‌شود.

وی در خصوص مقایسه وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی در زمان کنونی و گذشته، تصریح کرد: فعالیت جنبش‌های دانشجویی کنونی را به هیچ عنوان شبیه عملکرد آنان در گذشته نمی‌توان دانست به عنوان مثال جریان‌های دانشجویی در دهه ۶۰ درگیر جهاد و دفاع از وطن بوده، اما امروزه با توجه به شکل‌گیری جنگ فرهنگی که دشمن از طریق آن قصد نفوذ به آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوانان و در صدر آن دانشجویان را به عنوان قشر پویا و فعال را دارد می‌توان گفت به طور کلی ماموریت‌های تشکل‌های دانشجویی از جنگ رودر رو به جنگ نرم تغییر پیدا کرده است.

جعفری نژاد در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تشکل‌های دانشجویی، گفت: متاسفانه در دولت اسبق شکافی بین دانشجویان و مسئولین شکل گرفت که باعث شد قشر دانشجو به این باور برسند که صدایشان به هیچ جا نمی‌رسد و نقش مناسبی در انجام امورات ندارند که البته از زمان استقرار دولت مردمی دوازدهم تا حد خوبی این شکاف ترمیم شده که جای قدردانی دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه آرمان خواهی را یکی از مهم‌ترین وظایف تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های تشکل‌های دانشجویی را می‌توان از جمله معروف و پرتکرار شهید بهشتی که می‌گویند "دانشجو موذن جامعه است." استنباط کرد؛ یعنی رسالت فعالان دانشجویی این است که به تشخیصی از وضعیت جامعه برسند و متناسب با آن مسئله را به دیگران نشان دهند بنابراین نقش تشکل‌ها آرمان‌خواهی و حراست از حرکت کشور به سوی آرمان‌ هاست.

وی در پایان با اشاره به وجود برخی از مسائل و چالش‌ها بر سر راه تشکل‌های دانشجویی یکی از این مشکلات را دخالت مسئولین غیرمرتبط در امورات فرهنگی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که تشکل‌های دانشجویی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان می‌باشد که کاملا بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌باشد در حالی این امر همیشه مورد تاکید و توجه ایشان بوده به نحوی که در بیانیه "گام دوم انقلاب" بیش از ۴۰ بار از کلمه "جوان" استفاده نموده‌اند.

خبرنگار: امید فلاحی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227329 برچسب‌ها کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی تشکل‌های دانشجویی

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • همایش پیاده روی خانوادگی با حضور ۵۰۰ خانواده فریدونشهری
  • برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی در دهه کرامت
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در چهارمحال و بختیاری