Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ستاد مواجهه با بیماری کرونا در پژوهشگاه با هدف بررسی طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه در مواجهه با ویروس کرونا، با حضور رئیس پژوهشگاه، معاونان پژوهشی و اجرایی، رئیس پژوهشکده فرهنگ، مدیر دفتر طرح‌های ملی و مدیر روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ضمن اشاره به اقدامات پژوهشگاه در مواجهه فرهنگی و اجتماعی با بیماری کرونا، بر لزوم کنشگری فعال درخصوص این بیماری تأکید کرد و افزود: تاکنون اقدامات فرهنگی خوبی از سوی پژوهشگاه انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتگو با صاحبنظران حوزه‌های مختلف علمی در خصوص نحوه مواجهه با کرونا و انتشار ۱۴ یادداشت علمی در سایت پژوهشگاه و کانال پژوهش فرهنگی، تهیه تعداد ۷ کلیپ تصویری با دو موضوع: «مسئولیت ما در برابر کرونا» و «در قرنطینه چگونه سکنی گزینیم؟» و انتشار آنها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و نیز انتشار فراخوان دریافت تجربه‌های مردم از «زندگی در سایه کرونا» با هدف دستیابی به اطلاعات بیشتر از وضعیت زندگی مردم در دوران کرونا به‌منظور کمک به سیاستگذاری مطلوب برای رفع مسائل و مشکلات ایجادشده از جمله این اقدامات است.

در ادامه این جلسه، مقرر گردید اقدامات ذیل در دستورکار پژوهشگاه قرار گیرد:

۱- تدوین مجموعه مقالات «ابعاد فرهنگی و اجتماعی کرونا» در قالب جُستار با همکاری جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف علمی و در موضوعاتی نظیر: سبک زندگی، خانواده، مطبوعات، صنایع خلاق فرهنگی، رسانه‌ها، مصرف فرهنگی، دین، تحولات فرهنگی اجتماعی و ….

این جستارها پس از تهیه، تدوین و داوری، در فضای مجازی منتشر خواهد شد. نسخه مکتوب آن نیز به صورت کتاب (گزارش‌های پژوهشی- فرهنگی) از سوی پژوهشگاه منتشر خواهد شد.

۲- تهیه سه گزارش پژوهشی بر مبنای «فراتحلیل مباحث علمی و فکریِ» مطرح‌شده در سه موضوع «دلالت‌های فرهنگی اجتماعی کرونا در ایران»، «چشم‌اندازهای جهانی درباره کرونا به مثابه پدیدار فرهنگی اجتماعی (مروری بر دیدگاه‌ها و نظرات مهم متفکران جهانی درباره کرونا)» و «کرونا و دین».

۳- تحلیل محتوای شبکه‌های اجتماعی با استفاده از داده‌کاوی (Data Mining): در این بخش، محتوای سه شبکه اجتماعی «توئیتر» ، «تلگرام» و «اینستاگرام» با موضوع کرونا، به‌صورت هفتگی تحلیل محتوا خواهد شد.

۴- تهیه گزارش‌های کیفی از وضعیت زندگی مردم در شرایط کرونا (با استفاده از روش مصاحبه عمیق): در این بخش تلاش می‌شود تا با طرح پرسش‌هایی، نگاه مردم به وضعیت فعلی شناسایی شود.

۵- اجرای نظرسنجی تلفنی (در سطح ملی) با موضوع کرونا با هدف کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم در شرایط فعلی.

داریوش مطلبی، هامون شریفی، محمد روزخوش، اسماعیل غلامی‌پور، فاطمه فلاح و مصطفی اسدزاده از حاضران در این جلسه بودند.

کد خبر 4896234

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ویروس کرونا شیوع کرونا ویروس کرونا نیمه شعبان مهدویت شیوع کرونا کنفرانس بین المللی امام زمان حضرت مهدی عج سیدهادی خسروشاهی سال جهش تولید سازمان اوقاف و امور خیریه امام سجاد ع فضای مجازی معرفی کتاب مسلمانان قاسم سلیمانی فرهنگی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۲۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود