Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@20:43:57 GMT

اگر تئاتر شغل نیست؛ چرا دانشگاه تئاتر داریم؟

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۲۳۳۶

اگر تئاتر شغل نیست؛ چرا دانشگاه تئاتر داریم؟

در ششمین شب از اجراهای ده‌گانه تئاتر در شامگاه بیست‌ودوم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ فیروز حیدرزاده نمایشنامه‌نویس؛ بازیگر؛ کارگردان و عضو هیات مدیره کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر و مسعود مهرابی نمایشنامه‌نویس؛ بازیگر؛ کارگردان به عنوان مهمان‌های برنامه در پردیس تئاتر تهران حضور داشت.

بعد از اجرای نمایش عروسکی و آیینی رِشکی و ماسی به نویسندگی و کارگردانی رضا فقیهی که به عنوان نمایش ششمین شب از اجراهای زنده پردیس تئاترتهران انتخاب و برنامه‌ریزی شده بود؛ بخشی به نام گپِ تئاتر با اجرای محمدرضا آزادفرد و میزبانی از فیروز حیدرزاده و مسعود مهرابی به مخاطبان عرضه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گفت‌وگو؛ فیروز حیدرزاده و مسعود مهرابی از عدم تعریف شغل برای حرفه هنرمندان در تمامی عرصه‎ها از جمله تئاتر؛ عدم اختصاص بیمه بیکاری به هنرمندان تئاتر و رابطه خروجی دانشگاه‌های تئاتری و بازار کار این حرفه سخن گفتند.

مسعود مهرابی در این گفت‌وگو با اشاره به آنکه شرایط تئاتر کشورمان پیش از وقوع کرونا با فراز و فرودهای مختلفی همراه بود یادآور شد: هم‌زمان با شیوع این ویروس و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله به محاق رفتن فعالیت هنرمندان تئاتر، شرایط فعالان این عرصه به‌ویژه در مسائل مالی با مشکلات متعددی مواجه شده است.

وی با بیان آنکه از ابتدای اسفندماه تمامی افراد جامعه در راستای شکستن زنجیره شیوع ویروس کرونا طبق دستور مسئولان در قرنطینه به سر می‌برند خاطرنشان کرد: هنرمندان تئاتر هیچ‌گاه افراد زیاده خواهی نبوده‌اند و در این شرایط نیز تنها صحبت و خواسته ما از مسئولان آن است که حرفه ما به‌عنوان شغل تعریف شود.

مشکل؛ نداشتن بیمه بیکاری است

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان عرصه تئاتر خیابانی با تاکید بر آنکه کار هنرمندان تئاتر در ارتباط مستقیم با مخاطب است و اگر مخاطب حضور نداشته باشد فعالان این کاری نیست که بتوانند برای امرار معاش خود و خانواده‌شان انجام دهند تصریح کرد: مشکل اصلی ما در این روزها نداشتن بیمه بیکاری است چراکه حرفه‌ای ما به‌عنوان شغل محسوب نمی‌شود.

فیروز حیدرزاده به‌عنوان دیگر مهمان حاضر در بخش گپِ‌تئاتر در راستای صحبت‌های مسعود مهرابی گفت: هنرمندان تئاتر نیز مانند دیگر افراد جامعه شرایطی مشابه را به واسطه ایام کرونایی در کشورمان تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: اما سوال اصلی اینجاست که اگر حرفه ما به‌عنوان شغل تعریف نشده و به حساب نمی‌آید چگونه است که ما در دانشگاه شاهد رشته‌ای به نام تئاتر هستیم؟ مگر وظیفه دانشگاه تربیت نیروی متخصص برای بازار کار نیست؟ اگر حرفه هنرمند در تمامی شاخه‌ها ازجمله تئاتر به‌عنوان شغل حساب نمی‌شود پس چگونه دانشگاه نیروهای متخصص را برای حضور در بازار کار تربیت می کند؟

عضو هیات‌مدیره کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر تصریح کرد: در جستجوهایی که انجام دادم متوجه شدم که کشورهای همسایه مانند تاجیکستان و افغانستان به هنرمندان تئاتر خود حقوق ماهیانه پرداخت می کنند. حداقل در این اوضاع و ایام می‌توانستیم در قالب سبد حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی و یا بحث بیمه بیکاری که از که از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین حقوق‌های فعالان عرصه تئاتر به شمار می‌رود حامی هنرمندان عرصه نمایش کشورمان باشیم.

حیدرزاده تصریح کرد: همه هنرمندان تئاتر که در ایران مشغول فعالیت هستند تمام چارچوب‌ها و قوانین نظام را در تمامی بخش‌های آن پذیرفته‌اند و درحقیقت سربازانی هستند که زیر پرچمی واحد به نام جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت هستند و پس میان هنرمندان تئاتر با دیگر مردم به‌ویژه در این ایام که نیازها و احتیاج‌های آنها مانند تمامی مردم افزایش پیدا کرده نباید تمایزی قائل شد. 

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1375344

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر خیابانی خانه تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی هنرمندان تئاتر مسعود مهرابی عنوان شغل بیمه بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۲۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق در همایش تجلیل از بهورزان نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به جایگاه بهورزان در سطح جامعه کفت: با شروع به کار بهورزان، کشور در زمینه شاخصه‌های ارتقاء سطح سلامت به مؤلفه‌های چشمگیری رسید و فعالیت‌های تنظیم خانواده نیز به صورت گسترده در کشور انجام شد.

امیر سرتیپ دوم خلیل آبادی  بهورزان را رکن اصلی شبکه‌های بهداشت و درمان دانست و افزود: همه کارکنان این سیستم با فداکاری، ایثار، صبر و جدیت برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و اجرای برنامه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از خود گذشتگی نشان می‌دهند که این جای تقدیر و تشکر دارد.

وی گفت: بهورزان از شریف‌ترین طبقه در نظام سلامت کشور هستند که با زحمت فراوان سبب چرخش چرخه‌های سلامت و زندگی می‌شوند.

جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق کشور با تقدیر از زحمات کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: خدمات خوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده و باید بدانیم این موهبت بزرگی است که مسئولان خدمت کنند، تا ملت راحتی را احساس کنند، زیرا مسئولین تکیه گاه مردم هستند.

در این مراسم از بیش از ۱۰۰ مربی بهورزی که به افتخار بازنشستگی نائل شدند و همچنین بیش از ۵۰ نفر مربیان نمونه شاغل در این حوزه تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • کاظم نظری از اداره کل هنرهای نمایشی به دانشگاه رفت
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • خزاعی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • فیلم| ساماندهی عرصه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی از مهر ماه
  • بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند
  • بهورزان دیده بانان عرصه سلامت هستند