Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن زنگنه گفت: کرونا باعث عدم حضور اجتماعی مردم در جامعه شد بنابراین تقاضا پایین می آید، به این حالت فریز اقتصادی گویند که در آن خرید و فروش در بازار به حداقل ممکن می رسد. پیش بینی می شود که در ماه خرداد یک هجمه بزرگی از تقاضا را داشته باشیم.

محسن زنگنه منتخب مردم مشهد در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به نامه تعدادی از منتخبان مجلس یازدهم به رهبر انقلاب در حمایت از شعار سال و اقدامات لازم برای تحقق آن اظهار کرد: ۲۱۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه ای را با عنوان «تحقق جهش تولید» برای حمایت از این راهبرد اقتصادی به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفاد این نامه که همگی به برنامه های اقتصادی مجلس یازدهم اشاره دارد، باعث شد تا یک انسجام درونی در مجلس برای ریشه یابی بهتر بحران های اقتصادی شکل گیرد. تمام پیشنهادات در این نامه به صورت جامع و کلی در قالب تحقق شعار سال که جهش تولید است به رهبر انقلاب ارائه شد.

برنامه اقتصادی مجلس یازدهم تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود

وی علاوه بر مسائل مطرح شده در نامه ارسالی به رهبر معظم انقلاب در خصوص اقدامات لازم برای حل مشکلات اقتصادی که می تواند از کارهای اولیه مجلس یازدهم در سال 99 باشد اظهار کرد: اقتصاد ایران با وجود تحریم ها در شرایط ویژه ای قرار دارد. برنامه های اقتصادی در مجلس یازدهم قطعا تحت تاثیر ویروس کرونا قرار خواهد گرفت و یکسری از کارها به دلیل شیوع این بیماری به تعویق خواهد افتاد. علی ایحال مجلس یازدهم باید هرچه سریعتر برای حفظ اصناف و بازار که بخاطر این بیماری دچار آسیب شده اند اقدامات لازم را انجام دهد و بخشی از بودجه 99 را به این مهم اختصاص یابد.

وی افزود: قطع شدن اقتصاد ایران با دنیا شرایط خاصی را ایجاد کرده است و نوسان در قیمت ها در اقتصاد هر کشوری به شرایط داخلی آن ها بستگی دارد چراکه عملا اقتصاد در سطح بین الملل وجود ندارد و همه کشور ها درگیر مسائل داخلی خود هستند. در برهه ای که اقتصاد دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا گرفته، ایران کمترین آسیب را در این بین می بیند چراکه اقتصاد ایران کمترین ارتباط را با بازارهای اروپا یا آمریکا دارد و ما بیشتر کنش های سیاسی را با کشور های منطقه داریم لذا بیشترین صادارت به کشور های حوزه خلیج فارس و آسیای غربی شکل می گیرد. پس تاثیرات اقتصاد جهان خصوصا اروپا با شدت گرفتن این بیماری، بیشتر از ۳ درصد نخواهد بود.

 

استفاده از بازار سرمایه برای جبران کمبود نقدینگی در کشور

این نماینده با اشاره به تاثیر گذاری ویروس کرونا در اقتصاد کشور که موجب تعطیلی برخی مشاغل شده است، گفت: کرونا باعث عدم حضور اجتماعی مردم در جامعه شد بنابراین تقاضا پایین می آید، به این حالت فریز اقتصادی گویند که در آن خرید و فروش در بازار به حداقل ممکن می رسد. پیش بینی می شود که در ماه خرداد یک هجمه بزرگی از تقاضا را داشته باشیم. اقدامات مجلس می تواند به گونه ای باشد تا با قوانین به دولت در این برهه حساس که کمبود نقدینگی، شرکت های تولیدی را تحدید می کند، یاری رساند.

زنگنه عنوان کرد: علاوه بر تسهیلات بانکی که دولت میزان آن را ۷۵ هزار میلیارد تومان تعیین کرده است، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است. شکر خدا بازار سرمایه توانسته است شرایطی ایجاد کند که بخشی از کمبود نقدینگی درکشور را حل کند. البته بخشی از این ظرفیت حباب است اما می توان از بازار سرمایه برای آرامش فضای کسب و کار در خرداد ماه که تقاضا زیاده می شود،‌ استفاده کرد.

 

ورود شرکت ها به بورس و فرابورس آسان شود

وی با اشاره به اصلاح ساختار قوانین که از اولین اقدامات مجلس یازدهم به شمار می رود خاطر نشان کرد: ورود مجلس برای استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه می تواند کمبود نقدینگی دولت را جبران کند. اقدامات مجلس در جهت اصلاح قوانین باید به گونه ای باشد تا شرایط اجرای آن ها سریعتر انجام گیرد این اقدامات عبارت است از؛ اولا ورود شرکت ها به بورس و فرابورس آسان شود، به عنوان مثال اگر شرکتی بخواهد به سالن اصلی بورس ورود کند باید سرمایه قابل توجهی داشته باشد که متاسفانه همه تولید کنندگان نوپا چنین شرایطی را ندارند لذا این قوانین سخت گیرانه است و باید تغییر کند.

 

حباب زایی در اقتصاد به دلیل ازدیاد دارایی های بانک ها

این نماینده با اشاره به کسری بودجه ۹۹ که دولت را با مشکل مواجه کرده است اظهار کرد: از دیگر اقدامات مجلس شورای اسلامی جدا از نامه ارسال شده نمایندگان به رهبری، اصلاح بودجه ۹۹ است. دولت برای جبران کسری بودجه خود باید سهام شرکت های خود را که قیمت آن ها بالارفته به مرحله فروش برساند تا با درآمد آن ها مشکل کسری بودجه را حل کند. مجلس هم طبق برنامه توسعه ششم می تواند دولت را مکلف کند تا سهام شرکت های خود را در بورس به فروش برساند.

وی با بیان اینکه بانک ها با تملک سرمایه خود در بازار ها باعث حباب زایی و اختلال در برخی نقاط اقتصادی کشور شده اند افزود: مجلس دهم به دلیل عدم نظارت در برخی بخش های اقتصادی که یکی از آن ها به بانک ها مربوط می شود، ازدیاد تملک سرمایه آن ها است که باعث به وجود آمدن قیمت های غیر واقعی در بورس شده است. یکی از اقدامات اساسی مجلس یازدهم، رسیدگی به ترازنامه مالی بانک ها محسوب می شود تا با شناسایی دارایی ها، بانک ها در برخی نقاط و جریان های اقتصادی محدود کند.

 

حذف دلار از مبادلات تجاری ایران

زنگنه با اشاره به نحوه عملکرد دولت در خصوص مسائل اقتصادی که 90 درصد این مشکلات به داخل کشور منتهی می شود اظهار کرد: گره زدن اقتصاد به دلار و مسائل امور خارجه، طبیعیست که کشور را نیازمند به غیر می کند یعنی تاثیرات اقتصاد بین الملل بیش از پیش به اقتصاد داخلی اثر می گذارد لذا باید دولت نگاه خود را در مسائل اقتصادی تغییر دهد. به عنوان مثال دولت باید از واردات کالاهایی که نمونه داخلی آن در کشور وجود دارد، پرهیز کند و خود به عنوان یک مصرف کننده بزرگ از مصرف کالاهای وارداتی به شدت دوری کند. تجارت ایران به حوزه غرب آسیا و آسیای شرقی معطوف می شود و اقتصاد ایران با اروپا و آمریکا چیزی درحدود 4 درصد با اقتصاد این کشور ها اصطکاک دارد و صرف نظر کردن از مبادلات تجاری با این کشور ها آسیبی به کشور نمی رساند.

وی افزود: ایران می تواند به دنبال حذف دلار در مبادلات تجاری خود باشد. کشور هایی مثل عراق، چین، امارات و سیل عظیمی از کشور های آسیایی که همگی به دنبال رهایی از تجارت با ارز دلار هستند، دولت و مجلس می توانند تمهیداتی را در این خصوص بیاندیشند. چین یکی از کشور های بزرگی است که بیشترین مبادلات تجاری را با ایران دارد و چندی پیش مسئولین این کشور از مبادلات تجاری خود با ارزهایی غیر از دلار استقبال کردند.

 

بی توجهی به تولید، ایران را از بازارهای جهانی حذف می‌کند

این نماینده که از مدافعین اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، این راهبرد استراتژیک در اقتصاد را به عنوان یک برنامه کارآمد برای اقتصاد ایران می داند و در این خصوص می گوید: اقتصاد مقاومتی برنامه ای است که کشور های پیشرفته برای توسعه کشور خود در مسائل اقتصادی از آن پیروی می کنند لذا ایران هم برای پیشرفت در حوزه های مختلف اقتصادی خود باید در این وادی قدم بردارد.

زنگنه همچنین گفت: تولیدات کشاورزی ایران در حال حاضر در حداقل است درصورتی که این تولیدات باید 10 برابر شود. محصولاتی اعم از زعفران، پسته، فرش ازجمله کالاهایی هستند که ایران در تولیدات آن در جهان به عنوان یک برند شناخته می شود اما متاسفانه اقبال کمی به آن می شود و همواره با عدم توجه مسئولین همراه است. ایران در صادارت محصولات خود کوتاهی کرده است و ممکن است بازارهای جهانی را از دست بدهد که نپرداختن و کم ارزش شمردن آن از طرف دولت ها موجب خروج ایران از بازار جهانی می شود.

 

انتهای پیام/ب

منبع: دانا

کلیدواژه: کمبود نقدینگی مبادلات تجاری اقدامات مجلس اقتصاد ایران بازار سرمایه ویروس کرونا مجلس یازدهم شرکت ها بانک ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۳۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان

نشست مشترک اقتصادی مقامات جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان در شهرستان مرزی زهک برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، نشست مشترک اقتصادی مقامات جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان در شهرستان مرزی زهک برگزار شد.

در این نشست که با هدف تقویت روابط تجاری، فعال‌سازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان، بررسی مسیر اجرای خط آهن بین دو کشور و غیره با حضور استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان رئیس هیئت ایرانی و سرپرست وزارت صنعت و تجارت کشور افغانستان به عنوان رئیس هیئت افغانستانی در سالن اجتماعات فرمانداری زهک برگزار شد بر روی مفاد تفاهم نامه پیشنهادی توافق شد.

همچنین مقرر شد با تشکیل کمیته ای متشکل از مسئولان مرتبط دو کشور مباحث مطرح شده به صورت فنی و کارشناسی شده در جلسات بعدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اقتصاد افغانستان برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و هر آنچه اقتصاد افغانستان قوی شود انگار اقتصاد جمهوری اسلامی قوی شده است.

محمد کرمی در نشست امکان سنجی و تسهیل روند همکاری های اقتصادی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان که در محل فرمانداری شهرستان زهک برگزار شد، اظهار داشت: امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق عنایت کند تا بتوانیم در سایه قرآن کریم و رهنمودهای اسلام روزبه روز در انسجام و وحدت امت اسلامی برای پیشبرد اهداف اسلام عزیز تلاش کنیم.

وی ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری همواره مبنی بر وحدت بین امت اسلام برای پیشرفت اسلام و اجرای فرمان الهی در کل دنیا است که این رسالت همه ما مسلمانان است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه پیرو سفر معاون نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان به جمهوری اسلامی ایران توافقات خیلی خوبی انجام شده است، عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن این توافقات جلسات و پیگیری های خوبی انجام شده است که باید دو کشور از توان یکدیگر برای پیشبرد اهدافشان بهره بگیرند.

کرمی خاطرنشان کرد: اقتصاد افغانستان برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و هر آنچه اقتصاد افغانستان قوی شود انگار اقتصاد جمهوری اسلامی قوی شده است بنابراین در کنار هم از موهبت های الهی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده بهره می‌بریم.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در خصوص ترانزیت و راه آهن به دلیل انتقال بار به دلیل اهمیت موضوع تجارت انجام گرفته است، گفت: در خصوص روان و تسهیل شدن تجارت حقوق گمرکی و ... باید توافقاتی داشته باشیم که به راحتی تجارت شکل بگیرد تا هر 2 کشور از ظرفیت‌های خوبی که مرز دارد بهره مند شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: تشکیل شرکت های مشترک و سرمایه گذاری های مشترک می‌تواند کمک کند تا 2 کشور از ظرفیت‌های یکدیگر بهره بگیرند.

وی ادامه داد: در سفرهای قبلی نیز توافقاتی صورت گرفته و بخشی از آن نیز انجام شده که نیاز است روند تجارت برای دو طرف تسهیل شود.

وی با بیان اینکه توسعه بخش پایانه‌ها بسیار مهم است، عنوان کرد: باید به شکلی عمل کنیم که ترانزیت راحت انجام شود تا بتوان از ظرفیت مرز به بهترین نحو استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
  • مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان