Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@13:11:59 GMT

حمایت‌های روانی اجتماعی در کرونا ویروس (covid19)

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۶۵۸۱

حمایت‌های روانی اجتماعی در کرونا ویروس (covid19)

یادداشتی از حسین ملکی دبیر سازمان مردم نهاد پرتو آرامش زندگی و نماینده شبکه ملی امداد و نجات سازمان‌های مردم نهاد جوانان کشور در استان قم

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بر اساسِ تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) سلامت یعنی حالت خوب بودنِ کامل از لحاظ جسمی، روانی و اجتماعی و این تنها به معنای فقدان بیماری و ناتوانی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شوربختانه بُعد روانی-اجتماعی آن حلقه مفقوده سلامت است. در حالی که حتی امروزه الگوی مرگ و میر تغییر نموده است. یکی از عوامل تغییر، این است که فشار روانی ( استرس ) افزایش یافته است.  افزون بر آن از این نکته غافل می‌شویم که یک بیماری در نتیجه‌ی تغییرات بیوشیمیایی و عوامل روان‌شناختی نیز می‌باشد. در بحران کنونی که توسط کرونا ویروس به‌وجود آمده افزون بر اقدامات پزشکی،  مداخلات روانی-اجتماعی یک ضرورت محسوب می‌شود. خطاهای شناختی، شایعه، جوک، استرس، تندروی یا بی‌تفاوتی، اظهارنظر افراد سودجو و غیرمتخصص تنها بخشی از پیامدهای روانی-اجتماعی آن می‌باشد.

در عصرِ حاضر با توجه به گسترش تکنولوژی  علی‌الخصوص اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ( مجازی) افراد بسیاری از موضوعات اجتماع را در فضای مجازی دنبال می‌کنند. هنگامی که کابران، فضای مجازی را با ساختن جوک  پُر نمایند، با این اقدام فضای مجازی را از فرصت به تهدید تبدیل می‌نمایند؛ چرا که ممکن است جوک سبب شود، انرژی  و فضای فکری ما از آموزش و انتقال مطالب صحیح و علمی دور شود. افزون بر آن سبب می‌شود موضوع کم اهمیت تلقی شود، که گاها کم‌اهمیت جلوه دادن موضوع، نادیده گرفتن یا ناچیزانگاری توصیه‌های مهم و اساسی را حاصل می‌شود و این امر پیامدهای جبران ناپذیری را خواهد داشت.

در هنگام بحران، شایعهِ بحران از خود بحران بعضا آسیبش بیشتر است. فردی که بدون هیچ آگاهی و راستی آزمایی خبری را منتشر می‌کند که صحت ندارد در حلقه انتشار شایعه مشارکت نموده است. تجربه شخصی اینجانب در مداخلات روانی-اجتماعی زلزله غرب کشور در خصوص شایعه آن بود که چند نفر بابت شایعه جان خود را از دست دادند. افرادی که ناآگاهانه سبب انتشار شایعه می‌شود، اگر بدانند که چنین پیامدی دارد شاید دست از ایجاد و انتشار شایعه بردارند!

علاوه بر آن، در چنین شرایطی بازارِ اظهار نظر افراد غیر متخصص داغ است. که به دنبالِ شهرت و دیده شدن هستند. افرادی که در نهایت تندروی یا در اوج کندروی و بی‌تفاوتی هستند و در مواقعی هر کدام از آنها ادعای فهم و علم دارند و خود را محور  حق و حقیقت می‌دانند. افرادی که با چینش کلمات جذاب و فن‌سخنوری مطالب کاملا غیر علمی را منتقل می‌کنند، اما با توجه به فنونی که بلد هستند نبض مخاطبان را به دست می‌گیرند.

آنچه که در این شرایط بیش هر چیزی مهم است واقعیت است. واقعیت سبب احتیاط می‌شود و احتیاط شرطِ عقل است.

هر چه از فضای واقعیت دور باشیم از اقدامات علمی، به‌هنگام و ضروری دور می‌مانیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا روانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۶۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت اینفلوئنسرهای فضای مجازی از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین به سبک خاص+ فیلم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، اینفلوئنسرهای فضای مجازی (فعالان شبکه‌های اجتماعی که توانایی تاثیر بر گروه گسترده‌ای از مخاطبان را دارند) به سبک خاصی از دانشجویان آمریکایی که برای حمایت از فلسطین مورد سرکوب شدید پلیس و گارد ملی این کشور قرار گرفته‌اند، حمایت کردند.

 

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

بنابراین گزارش، گارد مسلح ایالتی تگزاس روز گذشته با لشگرکشی به محوطه دانشگاه تگزاس آستین، به وسیله گاز اشک‌آور، هجوم اسب پلیس، دانشجویان حامی فلسطین و معترض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه را سرکوب کردند.

همچنین مایک جانسون، جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به بهانه افزایش «یهودستیزی» در تجمعات و اعتراضات در دانشگاه کلمبیا ابتدا به دیدار تعدادی از دانشجویان یهودی این دانشگاه رفته بود و سعی کرد در جمع معترضان سخنرانی کند، در این سخنرانی هو شد.

جانسون در سخنرانی خود در دانشگاه کلمبیا مدعی شد که دانشجویان و برخی از اساتید کلمبیا از تروریسم حمایت کرده‌اند. او با ادبیاتی تند دانشجویان و معترضان را تهدید کرد که اگر به اعتراضات خودشان پایان ندهند، «گارد ملی» برای پایان دادن این تجمعات وارد عمل می شود.

رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به بهانه «حمایت از تروریسم» در تجمعات حامیان فلسطین در دانشگاه کلمبیا، خواستار پایان دادن به این اعتراضات شد.

دانشگاه‌های ییل، کلمبیا و برخی از دیگر دانشگاه‌های آمریکا طی روزهای گذشته صحنه اعتراضات گسترده علیه جنگ غزه و حمایت همه جانبه آمریکا از اسرائیل بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • حمایت اینفلوئنسرهای فضای مجازی از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین به سبک خاص+ فیلم
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • ربیعی: تعطیلی شنبه توطئه نیست
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟