Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@17:49:31 GMT

اصلاح نظام مالیاتی، بودجه ریزی و بانکی مقدمه جهش تولید

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۹۹۰۵

اصلاح نظام مالیاتی، بودجه ریزی و بانکی مقدمه جهش تولید

حجت الاسلام شفیعی‌نژاد با بیان این که اصلاح نظام مالیاتی، بودجه ریزی و بانکی مقدمه جهش تولید است، گفت: مسؤولان نیز باید شرایط جنگ اقتصادی امروز را باور کنند.

حجت الاسلام دکتر «عباس شفیعی‌نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که به تعبیر مقام معظم رهبری کشور ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی تمام عیار است، اظهار داشت: ما در این جنگ اقتصادی مثل جنگ نظامی نیازمند موشک هایی هستیم که بتوانیم در برابر تحریم های ظالمانه ایستادگی کنیم و «جهش تولید» را نیز محقق کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیأت مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم افزود: موشک اول فرماندهان این جنگ هستند که باید از تخصص و تعهد کافی نسبت به مسائل اقتصادی برخوردار باشند و باور کنند که ما در شرایط جنگ هستیم و نسبت به توان داخلی ایمان و اعتقاد داشته باشند.

 

وی با بیان این که مدیران اقتصادی باید توان طراحی نقشه های مقابله با دشمنان را داشته باشند، گفت: ما در نظام اقتصادی خود افرادی با کارایی حاج قاسم سلیمانی نیاز داریم که بتواند در این حوزه به درستی سیاست گذاری، برنامه ریزی و قانون گذاری دقیق انجام بدهد.

 

حجت الاسلام شفیعی‌نژاد تصریح کرد: موشک دوم اصلاح نظام مالیاتی است که موجب کنترل تورم شده و در نهایت زمینه ساز تولید موفق و ایجاد امید در تولید کننده می‌شود؛ نظام مالیاتی سالم یعنی بودجه کل کشور بر اساس مالیات باشد نه منابع که مجلس می‌تواند در این زمینه نقش جدی داشته باشد.

 

این کارشناس اقتصاد اسلامی تأکید کرد: یکی از مسائل ضروری در حوزه مالیات که اندیشمندان اقتصادی غرب از جمله رابرت راش در کتاب «پس از شوک» بر آن تأکید دارد، تصویب قانون مالیات بر عائده سرمایه و مالیات بر خانه های خالی است که باید به صورت تصاعدی از ثروتمندان گرفته شود،

 

وی با بیان این که باید طبقه متوسط جامعه مورد حمایت قرار بگیرند، گفت: وقتی این طبقه حمایت شوند، تقاضا بالا می رود و این مسأله موجب خروج کشور از رکود و «جهش تولید» می‌شود، بنابراین راهبرد کوتاه مدت در این حوزه تصویب سریع قانون مالیات برعائده سرمایه است.

 

حجت الاسلام شفیعی‌نژاد موشک سوم را نظام بودجه ریزی سالم توصیف کرد و افزود: نظام بودجه ریزی در سطح کلان باید بر مبنای مالیات باشد که در حوزه های خرد به صورت بودجه ریزی «صفر» و در حوزه های کلان به صورت بودجه ریزی «عملیاتی» باشد.

 

وی در تبیین انواع مالیات های یادآور شد: بودجه ریزی بر سه نوع صفر، عملیاتی و سنتی است؛ بودجه ریزی سنتی یعنی مثلا فلان بخش سال گذشته 10 میلیارد داشته امسال 20 درصد افزایش بدهیم که این کار هرگز توجیه علمی ندارد، بودجه ریزی صفر یعنی اعطای بودجه همراه با توجیه علمی که گفتیم در حوزه های خرد کاربرد دارد و بودجه ریزی علمیاتی که در حوزه کلان می آید یعنی به نسبت کاری که انجام می‌شود به صورت مرحله به مرحله بودجه بدهیم.

 

این کارشناس اقتصاد اسلامی با تأکید بر این که توجه به این امور کشور را از کسری بودجه و التماس به بانک مرکزی نجات می دهد، یادآور شد: ریشه اصلی تورم فشار به بانک مرکزی و بودجه ریزی بر مبنای منابع است که گفتیم باید بر مبنای مالیات باشد که البته این بحث باید در مجامع علمی به نقد و بررسی گذاشته شده و ابعاد آن مشخص شود.

 

وی در پایان یادآور شد: موشک چهارم اقتصادی برای تحقق «جهش تولید» نیز نظام بانکی سالم است که در آن سودهای سپرده ثروتمندان کاهش پیدا می‌کند و تسهیلات با سود پایین به تولید کنندگان داده می‌شود.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: سال جهش تولید جهش تولید نظام مالیاتی حجت الاسلام بودجه ریزی شفیعی نژاد جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۹۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، علی احمدی زاده صبح یکشنبه در نشست با اساتید دانشگاهی و نخبگان و متخصصین حوزه اقتصاد و دریا گفت: سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در ۹ بند نقشه راهی است که مسئولان ارشد ملی و استانی باید اهتمام لازم را با یک برنامه ریزی مدون، محور توسعه استان قرار دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر افزود: استان بوشهر با دارا بودن حدود ۹ هزار کیلو متر مرز آبی با خلیج فارس و همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس از اهمیت سوق الجیشی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است، استانی که به واسطه موقعیت استراتژیک و داشتن منابع مختلف یکی از منابع تولید ثروت محسوب می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بیان کرد: استفاده از نخبگان دانشگاهی جهت استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد دریا در استان امری ضروری است که حلقه مفقوده را شناسایی و با استفاده از تجارب کشورهای موفق نسبت به احصا آن اقدام کنند.

احمدی زاده افزود: استان بوشهر استانی با ظرفیت کرانه‌ای و پس کرانه و استفاده از حوزه‌های گردشگری دریایی، شیلات، صنایع فراساحل، بنادر، صنایع کشتی سازی و حمل و نقل دریایی می‌تواند به هاب منطقه تبدیل شود.

توسعه آبزی‌پروری

مدیر طرح ملی تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس گفت: یکی از مغفول مانده‌های حوزه استان بوشهر صنعت نوین آبزی پروری است و با توجه به خشکسالی مستمر، کاهش منابع آب شیرین سطحی و زیرزمینی و ترجیح مصرف این منابع در آب شرب، تنها گزینه پایداری با رشد آبزی پروری کشور، پرورش ماهی در قفس است.

احمدی زاده ادامه داد: سازمان شیلات ایران تولید ۲۰۰ هزار تن انواع ماهی در قفس را در پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده بود و محقق نشد و در برنامه هفتم توسعه نیز پیش بینی به ۵۰۰ هزار تن رسیده است که با صنعت قدیمی و عدم بروز رسانی و عدم تولید فناوری یا انتقال تکنولوژی محقق نخواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در حال حاضر کشورهایی همچون نروژ، استرالیا، ایتالیا، چین و کشورهای آسیای شرقی پیشتاز هستند که کشور ما نیز برای تأمین امنیت غذایی کشور نیازمند تولید فناوری یا انتقال فناوری با کمک دانشگاهیان و نخبگان است.

وی بیان کرد: متأسفانه روند پیش بینی سازمان شیلات ایران و مجموعه‌های حاکمیتی موفق نبوده‌اند و باید کار به مجموعه‌های علمی که وظیفه و ظرفیت تولید فناوری را دارند جهت تولید فناوری و تکنولوژی در صنعت آبزی پروری و حوزه‌های دیگر اقتصاد دریا محور که پیشران هستند واگذار شود.

احمدی زاده در پایان گفت: در برنامه پیش بینی شده باید الزامات بازار، سرمایه گذاری، تسهیلات بانکی، نیروی متخصص، تأمین سایت‌های پشتیبان ساحلی، ماهیان بومی با رویکرد اصلاح نژادی، شناورها و تجهیزات مورد نیاز، مراکز تکثیر، تأمین مولدین، لارو و بچه ماهی و غذای آبزیان مورد توجه ویژه قرا گیرد.

کد خبر 6090746

دیگر خبرها

  • اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود
  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد
  • وصول ۱۱۰ میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی +فیلم