Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال فرهنگی و رسانه ای گفت: مدافعان حرم نسل تربیت شده با راهبرد فرهنگی شهید آوینی هستند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وحید جلیلی فعال فرهنگی و رسانه ای در گفتگوی زنده اینستاگرامی که با عنوان «الگوی آوینی جمع سلب و ایجاب» به همت اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد، گفت: آوینی یک مجاهد فرهنگی بود و سینما را عرصه جهاد میدید و از کسی نمی‌ترسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آوینی در مبارزه با رئوس روشنفکری آن زمان منفعل نمی‌شد و می‌دانست که اگر اینگونه به غرب زده‌ها حمله نکند، آن‌ها حمله خواهند کرد.
وی افزود: در سال‌های اخیر مباحثی مطرح شده که بیان می‌دارد آوینی فردی روشنفکر بود و با جریان‌های حزب‌الهی خیلی تفاوت داشت. در صورتی که با نگاهی به کتاب‌ها و نوشته‌های او، چیز دیگری متوجه می‌شویم. او از جریان غربگرا نه ترسی و نه تعارفی داشت و حرفش را در نوشته‌های خود صریح اعلام می‌کرد و همچنین هیچ ذوق‌زدگی‌ای به آن‌ها نداشت.   وی با اشاره به اینکه در مورد آوینی از زوایای متفاوتی می‌توان صحبت کرد، افزود: وجود آوینی برکات زیادی را برای ما و انقلاب اسلامی داشته است. آوینی همواره هم در حال ساختن بود و هم در حال تخریب‌کردن. او در مقطع بعد از جنگ توانست با الگوی جمع بین ساختن و تخریب‌کردن و جمع بین سلب و ایجاب، راه را باز کند و از ایجاد انسداد جبهه انقلاب جلوگیری کند.
جلیلی خاطرنشان کرد: در سال ۶۸، در حالی اولین شماره‌ی مجله سوره در فروردین ماه منتشر شد که فضای کشور در وضعیت خاصی بعد از ۸ سال جنگ بود و جامعه فضای جدیدی را در حال تجربه کردن بود. مجله‌ای که تقریباً تمام آن را خود آوینی نوشته بود. ایشان که شهید شد ما فکر می‌کردیم که خب بعد از او افراد زیادی هستند که با او همکار بودند و راه او را ادامه می‌دهند. اما متوجه شدیم که تمام افرادی که اسمشان در مجله سوره نوشته میشد، فقط یک اسم بودند و در واقع خود شهید آوینی بود که همه مقالات مجله را می‌نوشت و در واقع در آن شرایط، او برای خودش یک گردان بود.
وی افزود: در آن سال‌ها مسائل فرهنگی و هنری انقلاب با یک جریان مرتجع مواجه شده بود که می‌گفتند باید از این حرف‌ها دست برداریم و به سراغ حرف‌های جدید برویم. آوینی در این شرایط بود که ظهور کرد و توانست نشان دهد که مسیر انقلاب همچنان ادامه دارد.
جلیلی با تأکید بر اینکه آوینی با کار‌های خود هیچ موقع جبهه را خالی نگذاشت، بیان کرد: یکی از کار‌های او ارتباط بین سنگر‌ها بود. یعنی ما شاعر و هنرمند و مستندساز و ... داشتیم، ولی اتحاد نداشتند و اگر باهم متحد نمی‌شدند و تعامل نمی‌کردند، آن جبهه اصلی شکل نمی‌گرفت. او این اتحاد را شکل داد و از او نیز بر می‌آمد. چون آدم تک‌ساحتی نبود و در شاخه‌های مختلف هنر وجود داشت و مبانی فکری مختلف انقلاب اسلامی را خوب می‌شناخت و از طرفی دیگر شناخت خوبی نسبت به غرب داشت.
او اظهار کرد: فضای قبل از انقلاب شهید آوینی فضای متفاوتی بود و او غرب را شناخته بود آن را کاملاً درک کرده بود. بعد از انقلاب نیز تحول عظیمی به واسطه انقلاب اسلامی در او شکل گرفت و همیشه نسبت به انقلاب و حضرت امام ارادت عمیقی داشت.
وی در ادامه گفت: کار دیگری که توسط آوینی اتفاق افتاد، همان جمع بین سلب و ایجاب بود. او در مواجهه با جریان غرب زده، هیچ تعارفی نداشت و حرف خودش را صریح می‌زند. چون آن‌ها را کاملاً می‌شناخت. او در کنار نقد‌هایی که می‌کرد، کار‌های ایجابی نیز انجام می‌داد که از درخشان‌ترین آثار هنری در تاریخ جمهوری اسلامی می‌باشد. از جمله روایت فتح که هنوز هم قدر آن به اندازه کافی دانسته و شناخته نشده است.
جلیلی خاطرنشان کرد: ماهرچقدر که از جنگ دورتر شویم، قدر روایت فتح آشکارتر خواهد شد. البته کار‌های او به جنگ و فقط روایت فتح محدود نمی‌شد. او بعد از جنگ، روایتی ساخته است تحت عنوان سراب یا مجموعه دیگری به نام بشاگرد. آوینی ذوالیمینین بود. او هم در عرصه مبارزه و هم در عرصه ساختن کار‌های ماندگاری را انجام داده است. یکی از کار‌های او تحت عنوان آینه‌ی جادو در آن فضای عجیب و غریب روشنفکری که تا الان ادامه دارد، بود که برای خود شاهکاری به حساب می‌آمد. آوینی با یک اعتماد به نفس خارق‌العاده‌ای ورود پیدا می‌کند و جلو می‌رود و این کار واقعا قابل توجه است.
جلیلی اظهار کرد: جریان روشنفکری، دفاع مقدس و بزرگترین حماسه ایرانیان را رسماً انکار کردند و افتخار می‌کردند که کوچکترین نوشته و کاری برای آن نکردند. اما امروز باید دید که آوینی پیروز شده است یا آن ها. به عنوان مثال می‌توان گفت که مدافعان حرم از نسل و تربیت شده‌ی امسال آوینی و فعالیت‌های او بودند. می‌توانم ادعا کنم که راهبرد فرهنگی شهید آوینی منطبق بر آیه «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» بود. یعنی قرآن می‌گوید که جریان رسیدن به قله‌ها و اهداف بزرگ بایددر جامعه وجود داشته باشد و کار‌های آوینی از جمله این مسائل بود.
وی گفت: ایشان در زمان خود جوان‌های زیادی را زیر بال و پر خود گرفت. مثلا او از امثال آقای حاتمی کیا حمایت می‌کرد که مبادا آنان در برابر جبروت و ابهت پوشالی روشنفکری تنها بمانند. آوینی در حیات خودش خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی، یک خلأ مهمی را پر کرده و یک جریان ماندگاری را ایجاد کرد که تا امروز نتایج آن ادامه دارد. حتماً و حتماً نسل جوان امروز رجوع به اندیشه‌ها و آثار آوینی خیلی می‌تواند برایش موثر باشد.
او با تأکید بر اینکه وجود شخصیت شهید آوینی یک ایجاب است، بیان کرد: ما در زندگی و فعالیت‌های آوینی یکسری ایده‌های درست در مقابل غربگرایی می‌بینیم. مثلا خانم آندر ویکتور تحت تاثیر روایت فتح، یک کتاب درباره‌ی آن مینویسد. او تحت تاثیر خلاقیت و ایده‌ی جدید آوینی در فضای هنری قرار گرفته است. چرا بسیاری دیگر روایت فتح را نتواسنتند ایجاد کنند؟ آیا روایت فتح صرفا یک روایت هنری و سینمایی است؟ از این جهت او توانست به این قله دست پیدا کند که مبانی ایجابی او در حوزه انسان شناسی و معرفت شناسی اسلامی به او کمک می‌کرد. او در کتاب آینه‌ی جادوی خود از عمیق‌ترین مسائل راجع به سینما می‌گوید تا به مباحث ایجابی‌تری از آن می‌رسد و سپس به نقد مصداقی و موردی می‌پردازد. یعنی در حوزه سینما یک پک کامل ارائه کرده است.
وی در ادامه گفت: در حوزه اندیشه‌ی سیاسی، به معنای درست آن، آوینی انسان بسیار پخته‌ای بود. او همیشه نگران این بود که در حوزه سینما، پیام انقلاب برای دیگر مسلمانان وجود ندارد او با وجود سنگینی فضا توانست این دغدغه خود را پیش ببرد. اگر آوینی گاهی مواقع مواضع تند می‌گرفت، این رفتار او یک رفتار واکنشی است. به عبارت دیگر در فضای فرهنگی و هنری کشور، اتفاقاتی می‌افتاد که او را به فریاد وامی‌داشت.
جلیلی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر مباحثی مطرح شده که بیان می‌دارد آوینی فردی روشنفکر بود و با جریان‌های حزب‌الهی خیلی تفاوت داشت. در صورتی که با نگاهی به کتاب‌ها و نوشته‌های او، چیز دیگری متوجه می‌شویم. او از جریان غربگرا نه ترسی و نه تعارفی داشت و حرفش را در نوشته‌های خود صریح اعلام می‌کرد و همچنین هیچ ذوق‌زدگی‌ای به آن‌ها نداشت.
جلیلی در ادامه افزود: در آن سال‌ها، وزارت ارشاد ۱۱ سال دست آقای خاتمی بود و یکی از افرادی که در استعفای آقای خاتمی نقش داشت، آوینی بود. آقای خاتمی به خاطر منطق درستی که آوینی می‌آورد دیگر نمی‌توانست پاسخ دهد به همین دلیل استعفا داد. بخش عمده مقالات آوینی در مجله سوره مربوط به نقد وزارت ارشاد بود. او در فضای منطقی و محترمانه، محکم و با صلابت حرف خود را مطرح می‌کرد.
او بیان کرد: یکی از دلایلی که از ظرفیت و قابلیت آوینی در نظام استفاده نشد، این بود که فعالان فرهنگی آن زمان نسبت به آوینی شناخت نداشتند. اگر ما شناخت بهتری داشتیم و می‌توانستیم بیشتر سرداران فرهنگی خود را بشناسیم، انقلاب اسلامی از امثال شهید آوینی خیلی بهتر و مناسب‌تر می‌توانست استفاده کند.
جلیلی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مظاهر جمع آوینی، مظهر جمع او در مسائل تجدد و تظهر بود. از طرفی او با جریان تحجرگرا می جنگید و از سمت دیگر با جریان تجددگرا. ولی با این حال اختلاف مبنایی آوینی با روشنفکر‌ها خیلی واضح بود و او خود را زیاد معطل اینجور افراد نمی‌کرد.
وی گفت: آوینی در نامه‌ای که به محمد هاشمی (رئیس وقت سازمان صدا و سیما) نوشت و همچنین در برخی مقالات و موضع‌گیری‌های خود نشان داد که علمدار آرمان‌گرایی در برابر محافظه‌کاری است. محافظه‌کاری نگاهش منعطف به حفظ است، ولی آرمان‌گرایی نگاهش منعطف به پیش رفتن است. به هر روی آوینی، در انقلاب ظرفیت‌های عظیمی میدید و میخواست انقلاب به آن آرما‌ن‌ها برسد. او به اهل سینما میگفت که شما سینما را جهانی نکردید و تنها آن را جشنواره‌ای کردید. او می‌گفت که ما با جهان طرف هستیم و سینما ابزار بیانی برای ارتباط با مخاطب عام می‌باشد.
او افزود: یکی از دلایلی که آوینی شور و حرارت و گرما در کارهایش بود، این است که او رو به آینده داشت و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی را می‌دید. او عقیده داشت که انقلاب میتواند فراگیر شود و یکی از معضل‌ها او معضل فرهنگی بود و او به خوبی خلأ‌ها را میدید.
وی با تأکید بر برخی ویژگی‌های بی‌مثال آوینی گفت: آوینی یک مجاهد فرهنگی بود و سینما را عرصه جهاد میدید و از کسی نمی‌ترسید. او می‌گفت که باید سینمای مبارزه وجود داشته باشد. آوینی در مبارزه با رئوس روشنفکری آن زمان منفعل نمی‌شد و می‌دانست که اگر اینگونه به غرب زده‌ها حمله نکند، آن‌ها حمله خواهند کرد و بچه‌های انقلاب را زمین گیر و پشیمان خواهند کرد.
وجید جلیلی بیان کرد: ما تک تک کتاب‌های آوینی را که می‌خوانیم، می‌فهمیم که آوینی زنده است و مبانی و تفکرات او همچنان جریان دارد. به خاطر اینکه آن‌هایی که در جبهه مقابل او بودند، همچنان هستند و قوی‌تر هم شده‌اند. به نظر من امتداد آوینی در خواندن مقالات اوست و حرف‌های مبنایی او هیچگاه نباید فراموش شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهید آوینی مدافعان حرم مجموعه روایت فتح وحید جلیلی جنبش عدالتخواه دانشجویی شهید آوینی روایت فتح آوینی یک سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۹۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است

حسن بنیانیان مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مقوله تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: زمانیکه رهبران جامعه قصد اصلاح فرهنگی جامعه را داشته باشند، آموزش و پرورش، رسانه ملی، نهاد روحانیت و مسجد و غیره را در اولولیت‌های بعدی قرار می‌دهند و توجه هاشان نخست به دانشگاه معطوف می‌شود.

وی ادامه داد: نخبگان و استعدادهای جامعه باید در دانشگاه آماده و تربیت شوند، سپس در نهادهای مختلف وارد شوند. نسل جدید که در دانشگاه‌ها تعلیم و تربیت شده‌اند، با حضور در نهادهای مختلف می‌توانند کارکردهای فرهنگی آن نهادها را اصلاح کنند.

بنیانیان با بیان اینکه در حال حاضر حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه‌، دچار نوعی فرافکنی شده است، گفت: استادان، روسا و مدیران دانشگاه‌ها به جای اینکه کارکرد فرهنگی، تربیتی خودشان را مطالعه و اصلاح کنند، می‌گویند که بسیار دیر شده و باید خانواده و نهاد روحانیت و غیره چاره اندیشی کنند. از سوی دیگر دانشجویان در فضای فرهنگی دانشگاه به دنبال مفروضاتی هستند که ختم به مدرک شود. سپس با آن مدرک در جامعه موقعیت درآمدی کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اشتغال ۲ هزار دانشجو در دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اهواز / فارغ‌التحصیلان در مدارس سما جذب می‌شوند لزوم اصلاح نقش اساتید در تعلیم و تربیت اجتماعی

این مسئول با بیان اینکه تمام اقشار جامعه در شکل دهی به فرهنگ و تعلیم و تربیت نقش آفرین هستند، گفت: البته این موضوع که برای اجرایی کردن فرهنگ، مسئول انتخاب می‌کنیم گاهی خوب و گاهی بد است. به عنوان مثال در مدرسه معلم تربیتی مشخص شده است. در نتیجه سایر دبیران و معلمان و مدیران از خودشان رفع مسئولیت فرهنگی و تربیتی کردند. در چنین شرایطی به معلم تربیتی کارآمدی در مدرسه نیاز داریم تا کمک کند که تک تک معلمان نقش خودشان را ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه تک تک استادان باید به نقش تربیتی خود توجه داشته باشند، گفت: همچنین ما به معاونت فرهنگی در دانشگاه نیاز داریم تا بتواند مسئولیت استادان را احیا کند. علاوه بر آن؛ محیطی فراهم شود تا نقش استادان در تعلیم و تربیت اجتماعی اصلاح شود.

بنیانیان با اشاره به متون درسی دانشگاهی عنوان کرد: زمانیکه استاد به نقش فرهنگی خود پی برد، چند سوال در ذهنش پدیدار می‌شود. به عنوان مثال تاثیر محتوای درسی که تدریس می‌کند بر تربیت دانشجویان و تحولات فرهنگی دانشگاه تا چه میزان است؟ ارتباطات بین استاد و دانشجو و محتوای درسی چگونه است؟ تا چه میزان کلامشان و محتوای صحبت‌هایشان در دانشجویان نفوذ دارد؟

این فعال فرهنگی عنوان کرد: اگر استادی بد اخلاقی با رفتار تند و عصبی تدریس می‌کند، شاید دانشجویان محتوای درسی را یاد می‌گیرد و نمره قبولی را در امتحان کسب می‌کند، اما آن مطالب تبدیل به باور و فرهنگ صحیح در وی نمی‌شود. یعنی بر تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان تاثیری نگذاشته است.

عوامل اختلال آفرین در تعلیم و تربیت اجتماعی چیست؟

وی درباره فضای فرهنگی حاکم بر محیط کلاس درس در دانشگاه ها مطرح کرد: در ابتدا باید از خودمان بپرسیم، آیا محیط تعلیم و تریبت اجتماعی است یا به واسطه برخی از رفتارهای غلط استاد، دانشجو (مثلا تعامل بد) این تعلیم و تربیت شکل نمی‌گیرد. عوامل اختلال آفرین در کلاس درس وجود دارد مانند بد اخلاقی، نداشتن سواد ارتباطاتی و غیره... که نمی‌گذارد، مباحث تربیتی و فرهنگی مناسبی در شان دانشگاه شکل بگیرد.

بنیانیان ادامه داد: بنابراین رفتار اساتید و دانشجویان در تعامل با یکدیگر بسیار اهمیت دارد. کلاس باید آماده تعلیم و تربیت شود و نباید به صورت ناخودآگاه بخشی از روابط عاطفی و موضوعات مربوط به گرایشات جنسی در ارتباطات دانشجویی و فضای آموزشی کلاس و محیط دانشگاه تجلی پیدا کند و عامل اختلال دیگران و دانشجویان شود.

مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به حداقل رساندن عوامل مخلل تعلیم و تربیت اجتماعی، تصریح کرد: به همین علت در تمام دانشگاه‌های کشورهای سراسر دنیا ضوابط برای حجاب یا لباس پوشیدن دانشجویان وجود دارد. البته این میزان در کشورهای مختلف، کم یا زیاد می‌شود. چراکه تلاش می‌شود تا عوامل آسیب زا در محیط کلاس به حداقل برسند. در چنین شرایطی کلاس درس آماده مباحث تعلیم و تربیت است.

وی گفت: دانشجویان دختر و پسر یعنی دو جنس مخالف در دانشگاه در کنار هم هستند، این حساسیت در جامعه ما به علت ارزش‌های دینی بیشتر است و باید مراعات شود. این فلسفه حساست در دانشگاه‌های ایران به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که موضوع پوشش در محیط دانشگاه بیشتر از محیط عمومی جامعه رعایت شود. چرا که دانشگاه یک تولید کننده لباس نیست، بلکه محیطی است که استاد با عواطف و ذهن، شخصیت و تربیت دانشجو کار دارد.

بنیانیان با تاکید بر شکل گیری رابطه قوی و سازنده بین استاد و دانشجو برای انتقال مفاهیم درسی و تربیتی، گفت: اگر قرار باشد بین دانشجویان اختلاف باشد به شدت به حوزه تعلیم و تربیت آسیب وارد خواهد شد.

نقش تشکل‌های دانشجویی در حوزه تعلیم و تربیت

این کارشناس فرهنگی با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی به ویژه کانون های فرهنگی و انجمن‌های علمی در تعلیم و تربیت اجتماعی بیان کرد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاغل هستند، استادان نیز سر کلاس درس حاضر می‌شود و سپس دانشگاه را ترک می‌کنند. دانشجویان فرصت اینکه به غیر از کلاس درس در محیط دانشگاه باشند، بسیار کم است. بنابراین مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و روسای سایر دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا اساتید و دانشجویان را به حضور در دانشگاه علاقمند کنند.

وی افزود: اگر استادان نگاه صحیحی به مقوله تعلیم و تربیت و خلاقیت داشته باشند، به روسای دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی کمک خواهند کرد تا با تولید برنامه‌های جذاب که دانشجو پس از کلاس درس، علاقمند به حضور در نشست و برنامه‌ها تشکل‌های دانشجویی شوند.

بنیانیان با بیان اینکه در حال حاضر دیگر دانشجویان حوصله حضور در جلسات سخنرانی را ندارد، گفت: به نظر می‌رسد تشکل‌های دانشجویی باید خلاقیت در انتقال مفاهیم داشته باشند و بتوانند دانشجویان را مشارکت دهند. البته اعضای تشکل‌ها که خودشان دانشجو هستند، اگر دوره آموزشی ویژه ای را سپری نکنند و نتوانند مطابق با محیط تعلیم و تربیت دانشگاهی فعالیت کنند، هیچ تاثیر گذاری نخواهند داشت.

مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد افزود: در حال حاضر تاثیرگذار تشکل‌های دانشجویی محدود است، بخشی از این موضوع نیز به نبود خلاقیت کافی و نداشتن آموزش برای اعضای تشکل ها بر می‌گردد و بخشی از آن مربوط به وظایف معاونان فرهنگی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است.

بنیانیان در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی باعث رشد شخصیت و تربیت آنان می‌شود. آنان بای مهارت ارتباطی را یاد بگیرند و از استاید موثر نیز استفاده می‌کنند. برخی از دانشجویان به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی به علت شاغل بودن، امتیازات و تخصص های مناسبی دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228856 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • پخش مستند «مسئله حجاب» همزمان با سالگرد شهادت شهید مطهری
  • تعبیر جالب مسعود ده‌نمکی از فعالیت‌های شهید آوینی + فیلم
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • نمایش محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب
  • تمام محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب به نمایش در می‌آید