Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@03:17:06 GMT

دعوا بر سر سد خاکی و سیلابی که وارد سبزوار شد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۰۳۳۵

دعوا بر سر سد خاکی و سیلابی که وارد سبزوار شد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: وقتی بحرانی در یک شهر رخ می‌دهد فرصتی برای پیدا کردن مقصر حادثه در لحظه بحران نیست و حداقل انتظار از مسئولان این هست که ایراد نواقص و مشکلات را به گردن دیگران نیاندازند.

وقوع سیلاب امروز در سبزوار و جاری شدن آن در غرب شهر سبزوار، نشان داد برخی از مسئولان علیرغم هشدارهای داده شده و شاهد بودن سیلاب‌های بهاری سال گذشته هشدارها را جدی نگرفته‌اند و همچنان به دنبال فرافکنی و انداختن مشکلات به گردن دیگر ادارات دولتی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صبح امروز شهردار سبزوار در حالی که در کنار سیلاب ایستاده و مدعی است به تمام نیروهایش از شب گذشته آماده باش داده است اما شاهدیم سیلاب به شهر وارد شده و مطابق گفته‌های برخی شاهدین عملاً کار خاصی برای جلوگیری از حوادث احتمالی قبل از وقوع حادثه و رسیدن سیلاب به شهر نشده است.

علی کوشکی، شهردار سبزوار در همین رابطه در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مسئولیت سیلاب را به عهده آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و آبخیز داری انداخت و گفت: علیرغم تذکرات و برگزاری جلسات مختلفی که برگزار شده است اما متأسفانه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و آب منطقه‌ای اقدامات مؤثری برای جلوگیری از سیلاب‌ها در شمال سبزوار به عمل نیاوردند.

سخنان و انتقادات شهردار سبزوار در حالی بیان می‌شود که خودش در انتهای این فیلم چهار دقیقه‌ای اشاره می‌کند آب منطقه‌ای خراسان طرح مطالعاتی این طرح و کنترل سیلاب‌ها را به سرانجام رسانده اما پول و اعتباری برای اجرا ندارد.

وی اضافه کرد: در چند سال گذشته عملاً اقدام خاصی در این حوزه شاهد نبوده‌ایم.

در ادامه جبهه گیری شهردار و اعضای شواری اسلامی سبزوار در تصویری از حسین بروغنی از اعضای شورای اسلامی سبزوار شاهدیم که وی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما بیان می‌کند: سیل بند خاکی شمال غرب سبزوار سرریز شده و آب وارد سبزوار شده است در حالی که مسئول منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار این موضوع را در مصاحبه با خبرنگار مهر تکذیب می‌کند.

تکذیب سرریز شدن بند خاکی سدید

برای پیگیری صحت مطالب بیان شده توسط خبرنگار صدا و سیما و شهردار به سراغ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان می‌رویم.

عباسعلی کیانی فرد در رابطه با مطالب بیان شده توسط شهردار سبزوار و مشکلاتی که صبح امروز در این شهرستان به علت وقوع سیلاب به وجود آمده در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: طی بازدیدی که صبح امروز به اتفاق فرماندار سبزوار از محل بند خاکی سدید داشتیم مشاهده شد این سد خاکی حتی پر نشده است چه برسد به اینکه سرریز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری در صورت دریافت اعتبارات به فکر اصلاح این بند خاکی و احداث سد خاکی دیگری در بالا دست آن است، افزود: هدف از احداث این سدهای خاکی جلوگیری از سرعت سیلاب و نفوذ آب به داخل خاک است و در صورتی که بارندگی‌های زیادی انجام شود این بندهای خاکی سرریز خواهند کرد.

عدم مدیریت و جمع آوری آب‌های سطحی شهرک توحید توسط شهرداری

محمد ثابتی، مدیر منابع آبی سبزوار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طی بازدیدهای انجام شده، بند خاکی سدید هنوز تماماً پر آب نشده است. جمع آوری این روان آب‌ها با اداره منابع آبی سبزوار نیست و در حوزه شهرداری این شهرستان است.

وی با انتقاد از ساخت‌وسازهایی که در گذشته در این منطقه انجام شده است، ابراز کرد: در این منطقه ساخت و سازهایی بدون در نظر گرفتن راهکاری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرک توحید انجام شده که خود در ایجاد سیلاب نقش مؤثری داشته لذا با آسفالت خیابان‌ها عملاً جلوی نفوذ آب به داخل زمین گرفته شده است.

ثابتی ادامه داد: با ساخت وسازهای مسکن مهر در این منطقه عملاً حوزه آبخوان قدیم این منطقه از بین رفته و با شروع بارش باران آب این مناطق از غرب سبزوار به داخل شهر وارد و گاهاً باعث خرابی و سیلاب می‌شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا پول سیل شبکه های اجتماعی منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی منابع طبیعی و آبخیزداری شهردار سبزوار بند خاکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۰۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد

محمدرضا بسملی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: با آغاز فصل گرما و عدم بارش مناسب در منطقه حفاظت شده پروند، آبرسانی به این منطقه در سال جدید از سر گرفته شده است.

او افزود: بازدید از آبشخور‌ها و منابع آبی حیات وحش مناطق حفاظت شده سبزوار و آبرسانی به آب انبار‌ها به صورت منظم انجام می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار لیتر ظرفیت آب انبار‌ها و تانکر‌های پلی اتیلنی ذخیره آب منطقه حفاظت شده پروند است که در فصل گرما به طور مرتب با یک دستگاه خودرو ایسوزو ۶ هزار لیتری مستقر در اداره محیط زیست سبزوار آبرسانی می‌شود.

بسملی بیان کرد: همچنین یک منبع ذخیره آب ۲۰۰ هزار لیتری در این منطقه حفاظت شده در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار و تکمیل آن، با جمع آوری آب باران، ظرفیت آن بیش از ۲ برابر کل آب انبار‌های منطقه بوده و دیگر نیازی به آبرسانی با تانکر به این منطقه نخواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • تصاویر | سیلاب در منطقه دشتیاری
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی