Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وکیل دادگستری گفت: جهان باید با اصلاح بینش و نگرش خود در سه موضوع «حکمرانی، محیط زیست و صلح» تهدید ویروس کرونا را به فرصت زیست کرامتمند مبدل سازد.

محمد صالح نقره کار در گفت وگو با ایسنا، ضمن یادآوری هم آوایی سوگمندانه جهانی و ملی در سایه شوم مرگ و میر کرونایی، روی دیگر این تهدید را فرصتی برای بازنگری در سه موضوع "سیستم حکمرانی"، "تکریم محیط زیست" و"صلح همکارانه" دانست و اظهار کرد: عفریت مرگ آور کرونا هم دست ها را شست و هم باورها را و همچنین توجه ها به مطالبه حکمرانی کارآتر، بخردانه تر، شفاف تر، پاسخگوتر، تخصص مدارتر، شایسته سالار ر، رفاه گسترتر، اعتماد انگیزتر، در خدمت ترمیم و بهسازی سیستم خدمات اجتماعی و نظام سلامت، ضمن توجه به برابری و عدالت توزیعی، صلح همکارانه و همگرایانه، بهتر زیستن و با هم زیستن در سایه "تکریم محیط زیست"جلب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کرونا را "معلم تلاش برای بهتر زیستن در سایه انطباق با محیط زیست خواند و تصریح کرد: دو آموزه مهم کرونا، بازنگری در حکمت نظری و حکمت عملی در مقایس جهانی است و از طرف دیگر، توجه به صلح و همبستگی جهانی و تثبیت روحی فرض برابری همه انسان ها در جهان و ترجمان "الناس کلهم سوا کاسنان المشط" معطوف شده  است. فهم اینکه همه در وضعیت برابر قرار دارند و قدرت انسان در قیاس اراده حق و قاموس طبیعت ناچیز است و بازارجاع تفکر جهانی به عقل و وحی، رهاورد دوران عسرت بشر در مواجهه با بلای فراگیراست.

این وکیل دادگستری افزود: بازخوانی قاعده طلایی اخلاق که آنچه برخود نمی پسندی بر دیگران مپسند است و اینکه سرنوشت همه انسان ها در عالم به هم پیوند خورده است. انسان مسئولیت پذیر در مدرسه عقل و وحی پرورش می یابد و انسان سوداگرِ زیاده خواه به تعبیر هابز همه چیز از جمله سایرین و طبیعت را قربانی بقای خود می کند که این مجال، بازخوانی حکمت نظری با نگاه های متکثر است.

نقره کار با بیان این‌که «سه دستاورد حکمت عملی کارکرد قدرت در حکمرانی، همکاری برای صلح کرامت مند و تقید به حفظ محیط زیست است»، عنوان کرد: مدرسه کرونا با کلاس‌های آنلاین جهانی همه را پای میز آموزه‌های خود نشاند و فهماند که بشر با همه نخوت‌های توسعه‌ای و باد خرد خویش نوآموز مدرسه آفرینش است و بیدی است که با باد پر پرواز ویروس ناچیزی می ترسد و می لرزد و فرو می ریزد.

وی با اشاره به "زلزله کرونا در بنای  مرسوم حکمرانی در گستره جهانی" گفت: کرونا نشان داد کارآمدترین سیستم ها، آن  مصداقی است که در مواجهه با پیچیدگی ها از انعطاف عملکردی در حل مساله ذیل برد مدیریتی و توان کنترلی بهنگام برخوردار است. سامانه‌ای که نوک دماغ بین نیست و قدرت برنامه‌ریزی در وضعیت بحران به صورت دوربرد دارد می‌تواند اعتماد مردم را جلب و همبسته و پیوسته اهداف ملی را با قدرت بسیج کنندگی اقناع مدار و نه زورمندانه پیش برد که در اینجا بحث مشروعیت و مقبولیت عمومی بیش از قدرت پلیسی و دولت انتظامی کاربرد دارد و اعتماد عمومی و پایگاه مردمی به مراتب توان افزاتر از ابزار سرکوب و اعمال پلیسی، برد و برش دارد.

این وکیل دادگستری با اشاره به "اثر مبانی نظری حکمرانی ها در تصمیمات و اقدامات کرونایی، اهمیت نظریه دولت در رژیم های سیاسی را یادآور شد" و بیان کرد: دولت‌ها به مثابه پدیده‌ای اندام وار یا ابزار وار در نظریه های اثباتی، قراردادی یا الهی و فطری مبتنی بر الگوهای فاشیسم، کمونیسم، لیبرالیسم و توتالیتریسم یا به تعییر ابن سینایی وحدانیه الریاسه، هر یک تابع منظومه متمایز فکری خود اما واجد برخی عکس العمل های مشابه هستند. دولت های اقتدارگرا با الگوی متمرکز مبتنی بر اعمال قدرت خود و دولت های مردم مدار با ایجاد اعتماد، شفافیت و گفت وگوی علنی هر یک سیمایی از کارکرد دولت و قدرت سیستماتیک را به نمایش گذاشتند و در این رهگذر قیاس و ارزیابی در سایه دنیای ارتباطات به شرط صداقت آمارها و تصویرهایی که به بیرون مخابره می شود، با افکار عمومی خواهد بود. مطالبه ای که از همه جای جهان شنیده شد  بهبود کیفیت حکمرانی و اثربخشی سیاست گذاری بود و از هند تا افغانستان، روسیه، چین تا آلمان، اتریش، انگلستان و آمریکا طنین صدای مردم شنیده شد.

این پژوهشگر حقوق بشر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این‌که «اثر دوم پاندمی کرونا در حکمت عملی جهان معاصر، رویارویی با تخریب محیط زیستبه نام توسعه بوده است»، تصریح کرد: آنچه به بقای بشریت آسیب رسانده و کرونا زاییده آن به نظر می رسد، قتل عام محیط زیستی است. کشتار بی حساب حیوانات، تخریب زیستگاه‌ها و معارضه با  اکوسیستم‌، گرمایش زمین، تکنولوژی های پر مخاطره و تغییرات اقلیمی مصیبت زمین و آسمان امروز ماست و پیام کرونا همزیستی مسالمت جویانه با محیط زیست، ضمن تکریم حقوق زیستگاه مشترک همه ماست.

نقره کار در عین حال خاطرنشان کرد: ممکن است هشدار بعدی کرونایی به مراتب بیرحمانه تر از این مورد، بشر متعرض محیط زیست را سر جای خود بنشاند؛ بنابراین باید صلح را ذیل پرچم محیط زیست بر افرازیم وگرنه رقابت های تسلیحاتی اتمی، هسته ای، بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی قدرت های مستکبر، جهان و محیط زیست و بشر را یکجا با هم می بلعد.

وی با اشاره به سخنرانی اخیر نخست وزیر اسپانیا که در آن به شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند "سعدی" استناد جسته بود، یادآور شد: پشتوانه تمدن ایرانی و آموزه های ملی و دینی و ادبیات ما سرشار از مضامین انسان دوستی، طبیعت گرایی، مدارا ورزی و صلح خواهی است. برابری خواهی، توزیع عادلانه امکانات و رفاه اجتماعی و کاربست قدرت برای خیر عمومی و رفاه همگانی ضمن التزام به حقوق محیط زیست، همه در اندیشه ایرانی جایگاه رفیع دارد و این تهدید کرونایی زمینه ای برای خوانش آموزه هایی است که می باید به آنها متدبرانه باز گردیم. ایران امروز برای بهبود و اصلاح به عقلانیت تلاشگرانه، معنویت خرافه ستیز، حکمرانی کارآمد و دموکراسی همکارانه محتاج است و اصلاح امور جز با تکیه بر سرمایه انسانی ارزنده داخلی ممکن نیست.

وی در پایان "جهان را نیازمند نگاه کرامت فهم به صلح، محیط زیست و حکمرانی" دانست و گفت: تجارب و آموزه های جهانی نظیر آنچه کانت در کتاب صلح پایدار اشاره دارد ما را به درک مراتب کرامت ذاتی انسان در پرتو صلح عدالت گرایانه زندگان منهای جولان غرایز زیادت خواهانه سوق می دهد و باید یک گفت وگوی صلح خواهانه جهانی ذیل حق همبستگی برای شکست کرونا شکل بگیرد که این تکاپوی جهانی و مساعی جمیله بدون کار فرهنگی و آموزشی تحقق پذیر نیست و جهان باید با اصلاح بینش و نگرش خود در سه موضوع "حکمرانی، محیط زیست و صلح" تهدید ویروس کرونا را به فرصت زیست کرامتمند مبدل سازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهان پساکرونا کروناویروس محیط زیست نقره کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۴۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران نایب قهرمان کمپو جهان شد

تیم ایران در بیستمین دوره مسابقات جهانی کمپو به مقام نایب قهرمانی رسید. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیستمین دوره مسابقات جهانی کمپو در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان در بخش‌ فرم و دفاع شخصی و همچنین در چهار ماده مبارزاتی از جمله سمی کمپو، سابمیشن، ناکداون و فول کمپو از 3 لغایت 9 اردیبهشت در آنتالیا ترکه برگزار شد.

در این مسابقات تیم ایران 12 نفره کشورمان تحت عنوان مبارزان حرفه‌ای اژدهای سرخ با سرپرستی و سرمربیگری استاد مسعود جعفری ریاست کمپو آسیا با کسب 18 مدال طلا، 11 نقره و 6 برنز و 6 کمربند طلایی  قهرمانی جهان  به مقام نایب قهرمانی در بخش مبارزه دست یافت. تیم‌ رومانی به مقام قهرمانی رسید و تونس در جایگاه سوم ایستاد.

همچنین در بخش کمپو MMA منتخب قهرمانان جهان در دوره‌های قبل و دارای رنکینگ برای دریافت کمربند قهرمانی جهان رقابت کردند.

2 مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان

اسامی مدال آوران:
1-مجتبی نصیری در وزن 65 کیلوگرم
3 طلا و یک برنز

2-داریوش خانلری در وزن 70 کیلوگرم
2 مدال طلا

3-حسین اژدری در وزن 75 کیلوگرم
یک نقره و یک برنز

4-رامین دهقاندر وزن 80 کیلوگرم
یک طلا و دو نقره

5-مجتبی رضایی در وزن 75 کیلوگرم رده Master
دو طلا- یک نقره - دو برنز
 
6-فرزاد قادری در وزن 80 کیلوگرم رده Master
سه مدال طلا

7- زیبا اسدی مقدم
سه مدال نقره

8-یلدا قادری در وزن 50 کیلوگرم‌
یک طلا و دو نقره

9-سامره کیانی در وزن 55 کیلوگرم
یک طلا و دو نقره

10- سمانه خجسته در وزن 75 کیلوگرم
سه مدال طلا

11- یلدا خوش قدم در وزن 55 کیلوگرم نوجوانان
دو مدال طلا

12- عرفان یعقوبی در وزن 50 کیلوگرم نوجوانان
دو مدال برنز

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • حمید طیبی: در ازبکستان قدرت خود را به رخ فوتسال جهان خواهیم کشید
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • رضایت ده روسی از نگرش پاتریسیو در رختکن؛ احتمال تمدید قرارداد او به عنوان دروازه‌بان ذخیره
  • ایران نایب قهرمان کمپو جهان شد
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت