Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-30@12:58:59 GMT

آسیب سیلاب به طولانی‌ترین قنات جهان در یزد

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۶۰۴۷

آسیب سیلاب به طولانی‌ترین قنات جهان در یزد

رویداد۲۴ مصطفی فاطمی (مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد) با اعلام خبر وارد شدن آب و سیلاب همراه با گل و لای به قنات جهانی زارچ، گفت: بر اثر سیل، راه آب ورودی به قنات زارچ بازشده است و آب در منطقه خویدک وارد این قنات میراث جهانی شد. این قنات حدود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و اکنون ورود آب سبب بسته شدن ۳ میلچه شده و آب بالا آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: آب وارد ۳ مادرچاه اصلی قنات زارچ شده و خسارت سنگینی به این قنات وارد کرده است. باید به سرعت درصدد تخلیه ۳ مادرچاه برآییم.

فاطمی همچنین با اشاره به آنکه بارش باران طی روز‌های اخیر سبب تخریب بخش‌های کوچکی از ساباط‌ها در بافت تاریخی شهر یزد شده است، گفت: چند ساباط و تعدادی از خانه‌های تاریخی در خرانق و فهرج و بافت تاریخی یزد بر اثر بارش باران دچار آسیب‌های اندکی شدند که کارشناسان درصدد مرمت برآمده‌اند.

او با تأکید بر آنکه تخریب جدی متوجه هیچیک از این آثار نشده است، تصریح کرد: سال گذشته بر اثر بارش باران شاهد تخریب چند ساباط و حتی حدود ۱۸ خانه تاریخی در یزد بودیم این درحالیست که امسال بر اثر بارش باران آسیب‌های اندکی به این آثار تاریخی وارد شده است. نباید فراموش کرد که ۲۲ هزار پلاک در بافت تاریخی شهر یزد ثبت شده است و تاکنون گزارشی از تخریب و وارد شدن آسیب جدی به این بنا‌ها دریافت نکرده‌ایم.

به گفته مدیرکل میراث و گردشگری استان یزد، طی روز‌های تعطیلات نوروز و تعطیلاتی که به واسطه شیوع کرونا رقم خورد، تعدادی از افراد که دستگاه فلزیاب به همراه داشتند و احتمالا برای انجام حفاری غیرمجاز رفته بودند در منطقه تفت بازداشت شدند.

او در خصوص تاثیری که کاهش تعداد بازدیدکنندگان در بافت تاریخی بر افزایش یا کاهش میزان تخریب و یادگاری‌نویسی بر روی آثار تاریخی داشت، اظهار کرد: بافت تاریخی شهر یزد به گونه‌ای است که اگر شلوغ باشد و تعداد بازدیدکنندگان در آن زیاد باشد و همه در آن رفت و آمد کنند کمتر با تخریب آثار تاریخی و یادگاری‌نویسی روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که در نوروز ۹۹ به دلیل کاهش تعداد بازدیدکنندگان در بافت تاریخی شاهد افزایش یادگاری‌نویسی در این بخش بودیم.

فاطمی در ادامه به خسارت‌هایی که لغو سفر‌های نوروزی به واسطه شیوع ویروس کرونا برای حوزه گردشگری به همراه داشت اشاره کرد و گفت: در استان یزد بخش‌های مختلف در حوزه گردشگری فعال هستند که از آن جمله می‌توان به هتل‌ها، آژانس‌ها، تاکسی‌های گردشگری و صنایع دستی راهنمایان گردشگری و ... اشاره کرد. در این میان خسارت‌های بسیار زیادی چه در بخش درآمد چه در بخش بازپس دادن هزینه سفر‌های لغو شده متوجه این فعالان شده است. به‌طور مثال حدود ۴۵۰ میلیون تومان به یکی از مراکز تاکسی‌های گردشگری فعال در یزد خسارت وارد شده است. آژانس‌های مسافرتی نیز حدود ۱۵ میلیارد تومان خسارت دیدند. مراکز اقامتی نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه کسب درآمد از مسافران در نوروز خسارت دیدند.بیشتر بخوانید: وزیر میراث فرهنگی: بعد از مهار ویروس کرونا، چند روز تعطیلی عمومی اعلام شود / نیاز به ۳۸۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت‌های ویروس کرونا به صنعت گردشگری

فاطمی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری شاهد فعالیت تعداد زیادی از افراد هستیم که متاسفانه بسیاری از آن‌ها بیمه ندارند و اکنون با مشکل روبرو شده‌اند. فعالان بخش خصوصی گردشگری بر آن شدند تا برای کمک معیشت به این افراد بسته حمایتی را اختصاص دهند حتی صندوقی برای اهدای وام راه‌اندازی شده است.

فاطمی با تاکید بر آنکه اکنون بهترین زمان برای خرید صنایع دستی است، گفت: باتوجه به آنکه فعالان حوزه صنایع دستی برای نوروز درصدد تولید تعداد زیادی از صنایع دستی برآمدند، اما نتوانستند آن را بفروشند و اکنون بهترین فرصت برای علاقمندان به صنایع دستی است تا بتوانند این محصولات را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند در این میان ما نیز امکانات را فراهم کردیم تا از طریق شبکه‌های مجازی امکان فروش صنایع‌دستی یزد فراهم شود. منبع: ایلنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 میراث فرهنگی گردشگری بافت تاریخی صنایع دستی بارش باران بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۶۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ایزدی بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه توجه به زنجیره ارزش در استان های مختلف یکی از تدابیر مهم دولت سیزدهم در شناسایی و تقویت توانمندی های استان ها است، تصریح کرد: در این تدبیر، استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی و گردشگری تعریف شده و ماهیت استان هم در همین قالب برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اقتصاد دریا محور است که اقداماتی در این راستا صورت گرفته است، عنوان کرد: در حال حاضر ۲۰ عنوان موافقت اصولی برای فعالیت گردشگری در بستر دریا صادر شده است.

ایزدی با تاکید بر اینکه همچنین ۲۰۰ موافقت اصولی برای تفریحات دریایی در مازندران صادر شده است، افزود: با موافقت ها و مجوزهای صادر شده مازندران بسترسازی های لازم را برای فعالیت براساس اقتصاد دریاپایه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در راستای توسعه زنجیره ارزش مورد توجه این استان، برنامه ریزی برای صادرات صنایع دستی به منظور حمایت از هنرمندان تدارک دیده شده است، اظهار کرد: در این راستا، رشته های اصلی و بومی مازندران احیا شده و بسته بندی صنایع دستی و برندسازی این محصولات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی احیای بناهای تاریخی و میراثی مازندران را در جذب گردشگر از برنامه های دیگر این اداره کل عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۸۰ هزار گردشگر خارجی وارد مازندران شدند که پیش بینی می شود با توسعه گردشگری دریایی در مازندران، این میزان در سال های آتی افزایش یابد.

کد خبر 6093231

دیگر خبرها

  • حضور ۱۰ هیات تجاری خارجی در فارس
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است