Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهادی‌ها از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کرمانشاه پای کار خدمت به مردم بوده‌اند. ابتدا وارد ضد عفونی معابر و محلات شدند، بعداً کارگاه ساخت دستکش و ماسک زدند و این روزها هم با ایجاد چند برنامه فرهنگی به دنبال پر کردن اوقات فراغت مردم هستند.

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-کمیل نظری: کرونا، نامی آشنا برای تمامی مردم در انتهای سال 98 و ابتدای سال 99 بود و باعث شد بسیاری از معیارها، رفتارها و هنجارهای جامعه تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از جوانان ایران اسلامی با شیوع این بیماری رخت خدمت به تن کرده و به کمک رسانی به مسئولین امر در مقابله با این ویروس پرداختند. در این میان علاوه بر سلامت جسم برخی از گروه های جهادی به ارائه طرحی برای سلامتی روان مردم و نوعی بهداشت روان راه اندازی کردند تا از این طریق، فشار روانی ایجاد شده از سوی شیوع این ویروس کمتر شود.

حجت الاسلام «سجاد خازنی» از گروه جهادی کربلا و پویش «جهاد علیه بیماری» با کمک دوستان خود اقدام به راه اندازی چند حرکت فرهنگی برای مردم در سنین مختلف کرده است. کارهایی که در نوع تازگی دارد و به همین خاطر به با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم تا جزییات کارهایش را با ما در میان بگذارد. در زیر مصاحبه خبرگزاری فارس با وی را می خوانید:

فارس: به عنوان اولین سئوال، چگونه به فکر راه اندازی این حرکت فرهنگی افتادید؟

سجاد خازنی: مجموعه قرارگاه کربلا با شیوع بیماری کرونا فعالیت خود را در قالب ضدعفونی کردن معابر، تولید ماسک و دستکش و طرح‌های دستگیری از محرومین آغاز کرد و به حمدالله فعالیت های خوبی را نیز با کمک جوانان مشتاق در قالب «پویش جهاد علیه بیماری» تدوین و به مرحله اجرا گذاشت؛ اما در کنار تمام فعالیت‌های که برای سلامتی جسم و جان مردم صورت می گرفت، نیاز به فعالیت‌های فرهنگی برای سلامتی روح و روان مردم نیز احساس می شد،  چرا که اوقات فراغت مردم در این ایام دوچندان شده بود و دید و بازدیدها و بسیاری از فعالیت های بیرون از منزل منع شده بود به همین دلیل می بایست طرحی برای پر کردن این خلاء و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی طراحی و اجرا می‌کردیم.

کاهش سرانه کتابخوانی یکی از مشکلاتی است که در عصر جدید با توجه به شیوع استفاده از فضای مجازی بسیار خطرناک است؛ از طرفی دیگر اوقات فراغت داخل منزل در زمان قرنطینه کرونا یکی از بهترین فرصت‌ها برای بالا بردن سطح سرانه کتابخوانی در بین خانواده‌های عزیز است.

فارس: واقعا خلاء برنامه در اوقات فراغت می توانند زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی شود؟

سجاد خازنی: بله. بنا به آمارهای منتشر شده رسمی از طرف نهادهای مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، با توجه به اوقات فراغت خانواده‌ها و جلوگیری از بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی در کانون خانواده نسبت به قبل رشد قابل توجه‌ای داشته است؛ به همین دلیل دوستان ما در پویش «جهاد علیه بیماری» به همراه دوستان خود اقدام به طراحی یک سری برنامه‌ها جهت جلوگیری از این آسیب‌های اجتماعی و شیرین‌تر کردن زندگی خانوادگی در ایام قرنطینه خانگی کرونا کرده‌اند.

چتر آرامش طرحی برای شیرین تر شدن زندگی کرونایی

فارس: مهمترین برنامه های فرهنگی طراحی شده چیست و مربوط به چه گروه سنی است؟

سجاد خازنی: «چتر آرامش» برای زوج‌های هر خانواده، کانال «از همه رنگ» برای کودکان و نوجوانان، مسابقه «خورشید پشت ابر» برای کودکان و نوجوانان، «یک لقمه کتاب» برای تمامی عزیزان بالاتر از 13 سال اهم برنامه‌های است که انجام شده است.

فارس: چتر آرامش یک نام زیباست که به نظر می رسد جهت حمایت از زن و شوهرهای هر خانه طراحی شده است، لطفا قدری توضیح بدهید!

سجاد خازنی: در زمان شیوع بیماری کرونا، همانطور که در قبل نیز اشاره شد، اوقات فراغت خانواده‌ها بیش از پیش شده اما دامنه فعالیت هر خانواده بسیار کمتر از قبل شده است و همین مساله باعث بروز برخی اختلافات را در دامن خانواده به همراه داشته است به همین دلیل با کمک خانم «زری کهریزی» به عنوان ناظر علمی تیم مشاوره و دوستان متخصص با حمایت معاونت فرهنگی شهرداری کرمانشاه اقدام به ایجاد یک مرکز تلفنی جهت ارائه مشاوره و راهکارهای برای شیرین‌تر کردن زندگی متاهلی و لذت بردن از زندگی در هر شرایطی کرده‌ایم.

در این طرح مشاورین آقا و خانم ما که تجربه مشاوره در موضوعات مختلف همچون اوقات فراغت، خانواده و بهداشت روان را دارند بدون اخذ هیچ گونه هزینه‌ای در خدمت خانواده‌های عزیز هستند و مردم ما می‌توانند از تجربیات آن‌ها استفاده کرده و از حجم مشکلات خود در خانه بکاهند و این اوقات فراغت را که به عنوان یک فرصت برای با هم بودن در قالب خانواده برای آنها فراهم شده است، کمال استفاده را برده و یک زندگی شیرین کرونایی را رقم بزنند.

فارس: نحوی استفاده مردم از این طرح به چه شکلی است؟

سجاد خازنی: شماره‌های تماس مربوط به این طرح در پوستر طراحی شده در اختیار علاقمندان قرار گرفته است و مشاورین آقا و خانم همه روزه از ساعت 10 تا 13 در نوبت صبح و از ساعت 16 تا 19 در نوبت عصر آماده پاسخگویی به عزیزان هستند.

مردم ما باید توجه داشته باشند که از آن‌جا که این طرح با همکاری و هماهنگی نهادهای فعال بهزیستی طراحی و اجرا شده است، مشاورین همکار در قالب این طرح با تجربیات خود به دنبال آن هستند که باری از دوش خاواده‌های عزیز برداشته و زاویه دید آنها را تقویت کرده تا این ایام تبدیل به یک فرصت طلایی برای با هم بودن شود.

در طرح چتر آرامش مشاورین ما که تجربه مشاوره در موضوعات مختلف همچون اوقات فراغت، خانواده و بهداشت روان را دارند بدون اخذ هیچ گونه هزینه‌ای در خدمت خانواده‌های عزیز هستند و مردم ما می‌توانند از تجربیات آن‌ها استفاده کرده و از حجم مشکلات خود در خانه بکاهند و این اوقات فراغت را که به عنوان یک فرصت برای با هم بودن در قالب خانواده برای آنها فراهم شده است، کمال استفاده را برده و یک زندگی شیرین کرونایی را رقم بزنند.

فارس: در خصوص طرح (کانال از همه رنگ) توضیح می دهید

سجاد خزنی: یکی از مشکلات جامعه ما در عصر حاضر اعتیاد به فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان است در راستای کاهش این اعتیاد مخرب و هدایت کودکان و نوجوانان از اوقات فراغت خود در طول مدت قرنطینه در ایام کرونای، اقدام به طراحی کانال از همه رنگ در فضاهای مجازی کرده‌ایم به نحوی که در قالب این کانال فعالیت‌های فیزیکی و بازی‌های مفرحی که می توان در خانه و با استفاده از امکانات داخل منزل طراحی و اجرا کرد را در دسترس این عزیزان قرار داده ایم.

اطلاعات داخل کانال توسط متخصصین این امر بروزرسانی می شود و همه روزه  بازی‌ها و فعالیت‌های که با توجه به محدودیت‌های داخل منزل قابلیت اجرایی داشته باشد در داخل کانال ارائه می‌شود.

فارس: می توانید به عنوان مثال چند نمونه از بازی های این کانال را شرح دهید.

سجاد خازنی: در این کانال «آقای خدادای» که از متخصصین روان شناسی کودک است؛ اقدام به بارگذاری بازی‌های کار باقیچی، ساخت کاردستی در داخل منزل با استفاده از وسایل داخل منزل و و بازی های داخل خانه کرده است.

فارس: یکی دیگر از برنامه‌های شما مسابقه «خورشید پشت ابر» است در خصوص این مسابقه توضیح بدهید.

سجاد خازنی: مسابقه خورشید پشت ابر در قالب دو رده سنی زیر 9 سال به صورت نقاشی و نامه‌ای به امام زمان در قالب سن 9 تا 14 سال طراحی شده است و در راستای جلوگیری از خروج عزیزان کودک و نوجوان از منزل جهت تهیه لوازم و اقلام مورد نیاز، برای نقاشی کردن هیچ محدودیت ابزاری وجود ندارد و کودکان عزیز می توانند با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، ماژیک، ابرنگ و یا سیاه قلم اقدام به نقاشی با موضوعیت امام زمان کرده و جهت ارسال آن نیز یک عکس با کیفیت از آن طراحی کرده و به شماره درج شده در پوستر این طرح کنند.

همچنین در خصوص «نامه‌ای به امام زمان» نیز همین چهارچوب قابل اجرا است و عزیزان می توانند از نوشته‌های خود یک عکس خوانا تهیه کرده و آن را به شماره ذکر شده در پوستر ارسال کنند. لازم به ذکر است مهلت این مسابقه تا پایان ماه شعبان مصادف با 5 اردیبهشت خواهد بود و جوایز نفر اول در هر بخش، 200 هزار تومان، نفرات دوم 100 هزار تومان و چندین جایزه ارزنده دیگر خواهد بود که به همت و حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی در نیمه ماه رمضان به عزیزان اهدا خواهد شد.

فارس: انگار قرنطینه موجب ایجاد فرصت برای کتاب و کتابخوانی شده است، برنامه شما در این خصوص چیست؟

سجاد خازنی: کاهش سرانه کتابخوانی یکی از مشکلاتی است که در عصر جدید با توجه به شیوع استفاده از فضای مجازی بسیار خطرناک است؛ از طرفی دیگر اوقات فراغت داخل منزل در زمان قرنطینه کرونا یکی از بهترین فرصت‌ها برای بالا بردن سطح سرانه کتابخوانی در بین خانواده‌های عزیز است.

به همین منظور طرحی با عنوان «یک لقمه کتاب» بدون محدودیت سنی در دو بخش آقایان و بانوان طراحی شده است که در این طرح به منظور تشویق به کتابخوانی هیچ مسابقه‌ای برگزار نمی شود و هیچ سئوالی نیز پرسیده نمی شود بلکه آقایان و بانوان عزیز پس از مطالعه کتاب های معرفی شده ، برداشت خود از کتاب را به صورت یک کلیپ ضبط کرده و برای شماره درج شده در پوستر مسابقه ارسال می‌کنند!

هر کتاب تبدیل به یک کلیپ سه دقیقه‌ای می شود

کتاب معرفی شده برای بانوان یک رمان عاشقانه زیبا با عنوان «یادت باشد» و کتاب معرفی شده برای آقایان کتاب «سلام بر ابراهیم» است و علاقمندان به شرکت در این مسابقه به دو شکل می توانند این کتاب ها را تهیه کنند، شکل اول ارتباط با کانال یک لقمه کتاب و ثبت سفارش کتاب فیزیکی در فرصت محدود اعلام شده است و پس از ثبت سفارش، پیک کتاب را درب منزل تحویل این عزیزان خواهد داد؛  شیوه دوم رجوع به سایت معرفی شده و دریافت کتاب آنلاین و مطالعه آن است

فارس: در نحوی شرکت در مسابقه و جوایز آن نیز توضیح می دهید؟

سجاد خازنی: دوستان عزیز پس از مطالعه کتاب، در قالب یک کلیپ سه دقیقه ای برداشت خود از کتاب را شرح داده و کلیپ را برای ما ارسال خواهند کرد. جوایز این بخش نیز که برای نفرات اول در هر بخش 300 هزار تومان، نفرات دوم 200 هزار تومان و برای نفرات سوم 100 هزار تومان است در نیمه ماه رمضان به عزیزان شرکت کننده اهدا خواهد شد.

فارس: در پایان اگر صحبت دارید بفرمایید.

سجاد خازنی: با طراحی این برنامه‌ها امیدواریم علاوه بر شیرین‌تر کردن زندگی کرونای، کامی موثر جهت الگو سازی، بالا بردن سرانه مطالعه و کتابخوانی و آموزش تکنیک های استفاده از اوقات فراقت برداشته باشیم.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری کودکان کتاب اوقات فراغت کرونا اقدامات فرهنگی جهاد علیه بیماری خبرگزاری فارس کرمانشاه چتر آرامش خورشید پشت ابر کودکان و نوجوانان خانواده های عزیز آسیب های اجتماعی سرانه کتابخوانی اوقات فراغت خانواده ها هزار تومان داخل منزل برنامه ها چتر آرامش معرفی شده طراحی شده شیرین تر بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۰۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت آورده است: یکی از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی، «سلامت» است. چه، با برخورداری از تراز بالای صحت و سلامت است که می‌توان برای تحقق اهداف ریز و درشت زندگی و بیشینه سازی شادابی و موفقیت، گام فراسو نهاد و جهد و جد روزافزون نمود. لیکن، نباید از یاد برد که قلمرو و حیطه سلامت هرگز در سطح «سلامت جسم» محدود نمی‌ماند بلکه حیطه‌های پر اهمیت دیگری را نیز در بر می‌گیرد که از آن میان سه حیطه دیگر سلامت، یعنی «سلامت روان»، «سلامت اخلاق» و «سلامت اجتماعی» درخور توجه فزون‌تری هستند (نیازی به یادآوری نیست که این چهار حیطه سلامت پیوند وثیق و جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند و لاجرم زوال یا نقصان هریک قادر است آن سه دیگر را دستخوش کژکارکردی کند).

چنانچه از حیث یادآوری و بیش و کم از منظر امروزی بخواهیم تعریفی بس مختصر از این چهار حیطه سلامت به دست دهیم چنین می‌توان گفت که جسم آنگاه سالم است که بتوان بی هیچ محدودیتی از همه ظرفیت و توان آن برای «نیکو زیستن» بهره جست، روان نیز زمانی در سلامت است که نه تنها در دام هیچ «تعارض» آشفته ساز و نشانگان ملال انگیز و تنیدگی آشوبناکی گرفتار نشده باشد بلکه لبریز سُرور و وجد و خرسندی و پیوسته در تعالی و پویایی باشد. به همین قیاس سلامت اخلاقی نیز به حالتی اطلاق می‌شود که ذهن و ضمیر فرد عاری از «احساس گناه» باشد؛ آشکار است که لازمه فراچنگ زدن چنین خلق و حالتی آن است که فرد در کنش و منش و بینش خود، «فضایل اخلاقی» (نظیر صداقت، عدالت، اصالت، امانت و جز آن) را فرو نگذارد و برای بیشینه سازی آنها پیوسته بکوشد. سر انجام، مراد از «سلامت اجتماعی» آلوده نشدن به آسیب‌های مختلف از یک سو و داشتن ارتباط و تعامل «شفابخش» با جمع و جامعه از دیگر سو است.

ناگفته پیداست که یک دوجین عامل را می‌توان نشان کرد و نشان داد که بر هر یک از این چهار حیطه سترگ سلامت تأثیر می‌گذارند. اما، تردیدی نمی‌توان کرد که در این میان سهم و نقش خانواده برجسته‌تر است. چون همانگونه که می‌دانیم در خانواده است که «اندیشه» شکل می‌گیرد، «شخصیت» فرا می بالد، «منش» نضج می‌یابد، «نگرش به خویشتن» پایه‌ریزی می‌شود و «نحوه رفتار» در برابر پدیده‌ها و در شرایط مختلف، سمت و سو داده می‌شود.

حال این پرسش در برابر ما عرض اندام می‌کند که کدام خانواده قادر است تراز و میزان هر یک از چهار نوع سلامت را ارتقا دهد و مانع از فرو شدن در «بیماری» و نقصان سلامت شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان انبوهی شاخص و ملاک را برای «خانواده سلامت محور» و «سالم پرور» فهرست کرد. لیکن به باور من از آن میان شاخص‌های زیر اهمیت بیشتری دارند:

۱. سبک زندگی برخوردار از تحرک بهینه (۶۰ دقیقه در روز)، بهداشت مطلوب، چک آپ دوره‌ای، تفریح به موقع و تغذیه مناسب. چنین سبکی نه تنها به سلامت جسم یاری می‌رساند بلکه سلامت ذهن و روان را نیز مضاعف می‌کند.

۲. پیروی از الگوی گفت و گوی سازنده برای از میان راندن تعارضات ناگزیر زندگی. در چنین خانواده‌ای کمتر مشاجره و منازعه و مجادله دیده می‌شود. چه، اینگونه خانواده‌ها زبان و کلام را در جهت «مفاهمه» و مصالحه به کار می‌گیرند و با گفت و شنود به موقع مانع از سایه انداختن تعارضات و مسائل حل نشده بر ساحت جان و روان می‌شوند.

۳. افزایش مستمر ذخیره شناختی. در خانواده سلامت محور مطالعه و یادگیری رفتاری رایج و مستمر است و لاجرم اعضای اینگونه خانواده‌ها پیوسته دانایی خود را افزایش می‌دهند و اندیشه خود را زیبا و غنی می‌سازند. آنان همچنین می‌کوشند تا «دانش» خود را به «خِرد» تبدیل سازند و آن را در کنش و عمل خود به کار بندند. ناگفته پیداست که پیامد دانایی، خردمندی و «اندیشه زیبا» خوشامدگویی مستمر به زیبایی‌های بیکران زندگی و شادابی و شورمندی جسم و روان است.

۴. فضیلت مند زیستن. در خانواده سالم پرور و سلامت محور به فضائل اخلاقی نه تنها در «گفتار» بلکه در «کردار» ارج نهاده می‌شود. به همین سبب اینگونه خانواده‌ها اغلب با خود و دیگران «در صلح» و آرامش هستند.

۴. برخورداری از روابط و پیوندهای اجتماعی خرسند ساز. چنین پیوندی نوعی «حمایت اجتماعی» است که همچون «سپری نیرومند» از اعضای خانواده در برابر سختی‌ها و رنج‌های ناگزیر زندگی حفاظت می‌کند (یادمان باشد که در جهان بودن یعنی با دیگران بودن).

خلاصه آنکه، خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد و لاجرم احساس خوشبختی و بهروزی و شادابی آن پیوسته در حال افزایش است.

کد خبر 6090072

دیگر خبرها

  • شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • پیام تبریك استاندار لرستان به مناسبت روز شوراها
  • اجرای طرح جهادی پلیس پاسخگو در خرم آباد
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند
  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است