Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@01:22:04 GMT

تعداد شرکت‌های خلاق افزایش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۱۷۷۱

تعداد شرکت‌های خلاق افزایش می‌یابد

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از اتفاقات شاخص رخ داده در حوزه این ستاد را بحث تثبیت برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق خواند و اظهار کرد: تعداد شرکت‌های خلاق توانست از عدد ۷۰۰ عبور کند، این افزایش کمی علی رغم معیار‌های نسبتاً سخت گیرانه‌ای بوده که در این حوزه اعمال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: امیدوار بودیم که با توجه به ظرفیت گسترده این حوزه و استقبال قابل توجه شرکت‌ها، این عدد تا پایان سال به ۱۰۰۰ شرکت برسد. البته برخی متغیر‌های کلان مانند، تغییرات اقتصادی و بروز بیماری کرونا، در کند شدن مقطعی این روند بی تاثیر نبوده است. با توجه به شروع همکاری با برخی مبادی قوی و موثر شناسایی شرکت‌های خلاق، در ماه‌های پایانی سال، انتظار می‌رود که روند پیوستن شرکت‌های خلاق به زیست بوم، در سال جدید (۱۳۹۹) با شتاب بیشتری همراه باشد.

او افزود: می‌توان گفت که اولین اتفاق قابل تامل در سال ۱۳۹۸ تثبیت جدی‌تر موضوع صنایع خلاق بود و این امکان فراهم شد تا خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش بنیان که توسط معاونت علمی ارائه می‌شود به حوزه صنایع خلاق و نرم نیز تسری یابد. علاوه بر این در سال ۱۳۹۸ زنجیره زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی با شکل گیری عناصر جدید، کامل‌تر شد. افتتاح چند شتابدهنده جدید در مراکز استان‌ها، ایجاد مرکز نوآوری صنایع خلاق در استان‌های مانند اصفهان، سیستان و بلوچستان و گیلان، ایجاد مراکز نوآوری جدید و توسعه یافته‌تر در حوزه علوم انسانی مانند مرکز نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه شهید بهشتی، بخشی از اقداماتی است که موجب توسعه هر چه بیشتر زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی در سال ۱۳۹۸ شد.

دبیر برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه ابزار‌های مالی در زیست بوم صنایع خلاق در سال ۱۳۹۸، بیان کرد: در این سال یک صندوق تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی به نام صندوق سپهر فعالیت جدی خود را آغاز کرد. همچنن صندوق کریمه قم فعالیت‌های تخصصی خود را در زمینه خدمات‌دهی مالی به شرکت‌های خلاق و فرهنگی در سال ۱۳۹۸ با اهتمام بیشتری پیگیری کرد، همچنین صندوق فناوری‌های نوین نیز تسهیلات خوبی به شرکت‌های خلاق ارائه کرد.

نیری در ادامه گفت: اساس فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک آمار نامه در هشت جلد تحت عنوان فرهنگ ثروت آفرین با همکاری مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و پژوهشکده مطالعات فناوری تدوین منتشر شد که البته رونمایی آن به دلیل مسئله شیوع ویروس، به اوائل سال جدید موکول شد. در سال ۱۳۹۸ همچنین دو بنیاد محتوای دیجیتال و بنیاد فناوری‌های فرهنگی موفق به اخذ مجوز وزارت کار شدند، بی‌شک توسعه نهاد‌های اینچنینی در فرمت بنیاد، می‌تواند به گسترش و غنای بیشتر زیست بوم منجر شود.

بیشتر بخوانید: پست اینستاگرامی معاون علمی فناوری رئیس جمهور در مقابله با کرونا

او توسعه کمی شرکت‌های خلاق را یکی از اولویت‌های این ستاد در سال ۱۳۹۹ خواند و بیان کرد: امیدواریم که تعداد این شرکت‌ها تا پایان سال ۱۳۹۹ به ۲۰۰۰ عدد برسد. تقویت حمایت از شرکت‌های خلاق، به ویژه حمایت‌های خوشه‌ای، از جمله دیگر برنامه‌های پیش رو در سال جدید است. توسعه همکاری با نهاد‌های تاثیر گذار مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان تبلیغات اسلامی، ... یکی دیگر از اموری است که در سال ۱۳۹۹ با جدیت بیشتر پیگیری خواهد شد.

 دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: سند ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در سال‌های گذشته در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، مصوب شده است. در راستای توسعه عناصر زیست بوم نوآوری در حوزه صنایع خلاق، تاسیس یک صندوق پژوهش و فناوری جدید که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت کند، یکی دیگر از اولویت‌های ستاد در سال جدید خواهد بود. همچنین با حمایت ستاد، سرمایه گذاران تخصصی در تلاش هستند تا تاسیس دو صندوق خطر پذیر vc فعال در بورس را نهایی کنند.

او توسعه مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها را یکی از ارکان برنامه‌های پیش بینی شده ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در سال ۱۳۹۹ خواند و اظهار کرد: این مسئله هم توسعه کمی شرکت‌ها را در پی خواهد داشت و هم می‌تواند موجب غنا و ارتقاء کیفی بسته حمایتی در نظر گرفته شده برای شرکت‌های خلاق و فرهنگی شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری نانو شرکت های دانش بنیان شرکت خلاق ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت های خلاق خلاق و فرهنگی صنایع خلاق سال ۱۳۹۸ زیست بوم سال ۱۳۹۹ سال جدید شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۱۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانوین؛ حل مسائل جامعه با فناوری‌های فرهنگی و نوآور

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم گفت: با اتکا به ظرفیت‌های فناوری‌های نرم و فرهنگی، می‌توان در زمینه‌هایی همچون زبان فارسی، وفاق اجتماعی، محیط‌زیست، سلامت عمومی و عدالت اجتماعی، گام‌های مؤثری برداشت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در نشست خبری رویداد مانوین که امروز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، مسعود حسنلو؛ دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن تأکید بر ضرورت هویت‌بخشی به صنایع خلاق و بومی کشور، اظهار کرد: انتخاب دارالفنون به عنوان مکان برگزاری این رویداد، نمادی از پیوند میان سنت و نوآوری در مسیر توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم است. هویت اصیل این مرز و بوم، ریشه در فرهنگ، تاریخ و دین ما دارد و باید در بستر نوآوری و فناوری، تجلی یابد.

حسنلو با اشاره به نقش‌آفرینی فرهنگ در حل مسائل جامعه، افزود: یکی از کارکردهای اصلی فناوری، حل چالش‌های موجود در کشور است. با اتکا به ظرفیت‌های فناوری‌های نرم و فرهنگی، می‌توان در زمینه‌هایی همچون زبان فارسی، وفاق اجتماعی، محیط‌زیست، سلامت عمومی و عدالت اجتماعی، گام‌های مؤثری برداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه اکوسیستم فناوری‌های نرم، زمینه‌ساز حل مسائل اجتماعی خواهد بود، خاطرنشان کرد: رویداد مانوین با هدف توسعه فناوری‌ها با رویکرد بومی و هویت‌ساز برنامه‌ریزی شده است. این رویداد بستری مناسب برای فعال‌سازی جریان‌های نوظهور در حوزه فناوری‌های نرم فراهم می‌کند.

مانوین؛ رویداد ملی صنایع خلاق در اینوتکس 1403

دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه، رونمایی از دستاوردها و برگزاری نشست‌های تخصصی را از جمله برنامه‌های جانبی این رویداد برشمرد و گفت: صنایع خلاق، رکن اصلی اقتصاد خلاق و فرهنگی به شمار می‌روند. حمایت از این صنایع، نقشی کلیدی در رونق اقتصادی و فرهنگی کشور ایفا می‌کند.

حسنلو در توضیح دسته‌بندی پروژه‌های پیشران در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی، گفت: پروژه‌های پیشران، طرح‌هایی هستند که از نظر اقتصادی و صنعتی، قابلیت ارتقای سطح سایر پروژه‌ها را دارند. این پروژه‌ها به دو دسته کلان و پیشران تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به تشکیل 17 کارگروه تخصصی ذیل سند این ستاد، خاطرنشان کرد: این کارگروه‌ها در سه سطح، پروژه‌هایی را تعریف کرده‌اند. برخی از این پروژه‌ها در سطح کلان ملی قرار دارند و نیازمند اعتبارات و زیرساخت‌های قابل‌توجهی هستند. دسته دیگر، پروژه‌هایی هستند که با وجود نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر، به تجمیع ظرفیت‌ها و تشکیل کنسرسیوم‌ها نیاز دارند.

حسنلو در پایان، دسته سوم پروژه‌ها را طرح‌هایی دانست که نیازمند زیرساخت‌های قانونی و فیزیکی هستند و افزود: تاکنون 3 پروژه کنسرسیوم صادرات اسباب‌بازی، پلتفرم بهینه‌سازی آموزش و آزمایشگاه اثر اجتماعی، در این زمینه احصا شده است. همچنین 10 پروژه دیگر در دستور کار ستاد قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • رونمایی از شش محصول صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد «مانوین»
  • بزرگترین گردهمایی صنایع خلاق ایران در رویداد مانوین
  • اجرای ۳ پروژه پیشران در حوزه فناوری های نرم
  • رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • مانوین؛ حل مسائل جامعه با فناوری‌های فرهنگی و نوآور
  • برگزاری رویدادی نوآورانه در صنایع خلاق/رونمایی از منشور مسئولت اجتماعی شرکت‌های خلاق
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم