Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@19:20:00 GMT

بایدها و نبایدهای بازگشایی صنوف و بازار

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۲۳۶۴

بایدها و نبایدهای بازگشایی صنوف و بازار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در حالی که هنوز شرایط نگران‌کننده بیماری کرونا با وجود محدود کردن بسیاری از فعالیت‌ها و تعطیلی ۹۰ درصدی بازار برطرف نشده است، اکنون وارد مرحله جدیدی خواهیم شد، زیرا از یک سو تداوم تعطیلی‌ها با توجه به شرایط اقتصادی مردم به ویژه کسبه و بازاریان امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر هجوم کرونا و جولانش در شهر لزوم رعایت موارد بهداشتی را صد چندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون بسیاری از کسبه و بازاریان با مشکلات اقتصادی پرداخت اجاره‌بها، مالیات و هزینه‌های زندگی مواجهند که همه این موارد بر ضرورت انکارناپذیر فعالیت آنها در این روزهای کرونایی می‌افزاید، اما دولت سعی دارد علاوه بر کاهش موج حضور جمعیت در بازار با اجرای طرح‌هایی هم سلامت مردم و بازاریان را حفظ کند و هم آرام‌آرام کرکره مغازه‌ها را بالا بکشد.

شروع به کار اصناف؛ مشروط به ثبت‌نام

رئیس اتاق اصناف ایلام گفت: بر اساس اطلاعیه شماره ۴ کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا اصناف در صورت تمایل می‌توانند با ثبت‌نام و اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصله‌گذاری هوشمند شروع به کار کنند.

یونس حواسیان اظهار کرد: در این اطلاعیه از همراهی مردم در کاهش ترددهای غیرضروری قدردانی و بر استمرار اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان مهم‌ترین راهکار کنترل همه‌گیری بیماری کرونا تاکید شده است.

وی افزود: برای شروع فعالیت مشاغل کم‌خطر در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، تمامی واحدهای صنفی از صبح جمعه مورخ ۲۲ فروردین ۹۹ می‌توانند در سامانه salamat.gov.ir به منظور دریافت دستورالعمل سلامت محیط کار، شاغلان، مشتریان و تایید تعهدنامه به صورت الکترونیکی برای التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا ثبت‌نام کنند.

رئیس اتاق اصناف ایلام اعلام کرد: اصناف پس از تایید تعهدنامه، التزام به رعایت دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا به صورت الکترونیکی و اخذ کد بهداشتی از طریق سامانه salamat.gov.ir و نصب در واحد صنفی می‌توانند شروع به فعالیت کنند.

وی ادامه داد: دستورالعمل‌های سلامت محیط کار، شاغلان و مشتریان تمامی مشاغل و اصناف برای مقابله با کرونا در سامانه http://markazsalamat.behdasht.gov.ir در دسترس عموم اصناف و مردم است.

حواسیان گفت: تدابیر لازم برای بازرسی و نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توسط اصناف و مشاغل اتخاذ شده است که در اطلاعیه بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی یادآور شد: تمامی  واحدهای تولید در بخش‌های مختلف صنفی، صنعت، توزیعی و خدمات فنی که برای تامین مایحتاج عمومی و نیاز ضروری مردم از جمله مواد غذایی، خدمات فنی و تعمیر لوازم خانگی و منزل از بدو شروع بحران بیماری کرونا در حال خدمات‌رسانی به مردم بوده‌اند کماکان در چارچوب دستورالعمل بهداشتی ابلاغی مجاز به فعالیت در این حوزه‌ها هستند.

تعطیلی صنوف پرخطر

حواسیان گفت: فعالیت‌های صنوفی که از بدو شروع بحران بیماری کرونا به دلیل شرایط محیطی و تجمع جمعیت در آن واحدها فعالیت‌های پرخطر اعلام و تعطیل شده‌اند تا اعلام عادی شدن شرایط از طرف وزارت بهداشت کماکان تعطیل اعلام می‌شود.

رئیس اتاق اصناف ایلام گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فعالیت‌های پرخطر برای شیوع کرونا در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدن‌سازی و ورزشی، سینماها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی است.

حواسیان در خصوص وضعیت فعالیت صنوفی غیر پرخطری که در مجتمع‌های تجاری قرار دارند گفت: این واحدها به تبع تعطیلی پاساژها و مراکز تجاری تعطیل هستند.

وی اظهار کرد: ما از وضعیت کسبه و بازار استان و شرایط اقتصادی آنان که اکثرا در حال ورشکستگی هستند مطلعیم، اما متاسفانه کرونا عدالت و قانون نمی‌شناسد و چاره‌ای جز تحمل نداریم. به‌کرات مشکلات صنوف و بازاریان استان را به مقامات ارشد استان و مرکز اطلاع داده و پیگیر هستیم تا چاره‌جویی انجام دهیم.

حواسیان گفت: واحدهای پوشاک خارج از مجتمع‌های تجاری به شرط رعایت بهداشت و پروتکل مربوطه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ابراز امیدواری کرد مسئولان چاره‌ای برای فعالیت سایر صنوف پرخطر بیندیشند تا بیش از این دچار مشکل نشوند.

چک بانکی بازاریان برگشت نمی‌خورد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: در نشست اخیر ستاد کرونا تلاش شده است در حمایت از اصناف و بازاریان تصمیماتی در راستای رفع مشکل اتخاذ شود تا برای آنها با توجه به تعطیلی غیرعمد مشکلی ایجاد نشود.

یارالله نصیری یادآور شد: بانک‌های استان با مدیریت خود سعی کنند چک بازاریان و کسبه برگشت نخورد و در این شرایط که بازار تعطیل شده است، مشکلی برای کسبه ایجاد نشود.

وی افزود: باید تصمیمات و مدیریت‌ها متناسب با وضعیت کشور و منابع موجود اتخاذ شود. بر اساس همین موضوع وزیر کشور طی نامه‌ای از بانک مرکزی خواسته است که سامانه چکاوک (برگشت چک) چک بازاریان را از ابتدای اسفند ۹۸ تا ۳۱ فروردین ماه جاری با توجه به تعطیلی بازار و صنوف به دلیل بیماری کرونا برگشت ندهد.  

نصیری تصریح کرد: دستورالعمل ابلاغی به بانک‌های کشور صادر شده است و امیدواریم بانک‌های استان نیز همراهی و همکاری لازم برای عدم برگشت چک مردم را داشته باشند تا کسی دغدغه‌ای در این زمینه در این شرایط نداشته باشد.

نظارت‌ها مستمر و چند برابر می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: بیشترین موارد بازرسی و نظارت از نانوایی‌ها انجام شده است و از فردا دوشنبه ۲۵ فروردین با کمک تعزیرات، اتاق اصناف، اتحادیه و بازرسان گشت‌های مشترک در بازار سراسر استان افزایش می‌یابد.

نصیری اظهار کرد: امیدواریم با همراهی همه بتوانیم بر بیماری کرونا غلبه کنیم و همه محدودیت‌های بازار برطرف شود.

بسته حمایتی دولت برای  اصناف

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام از اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط دولت برای حمایت از اصناف خبر داد و گفت: بدون شک این تسهیلات می‌تواند بخشی از خسارت‌های ناشی از کرونا به صنوف را کاهش دهد.

نصیری ابراز امیدواری کرد با تدبیر دولت علاوه بر مهار کرونا مشکلی در زمینه اقتصادی اصناف را در این شرایط تهدید نکند.

وی افزود: ما همه به مسائل و مشکلات اقتصادی و وضعیت مردم و بازار واقفیم و پیگیر رفع آنها خواهیم بود که امیدواریم با تدبیر به موقع دولت بیش از این کسبه متضرر نشوند و فشار اقتصادی و روانی بر مردم تحمیل نشود.

نصیری تاکید کرد: همه پای کار هستیم، اما به دلیل حفظ سلامت مردم دولت ناچار به تداوم تعطیلی برخی صنوف پرخطر است تا بتواند از گسترش بیماری و به خطر افتادن سلامت مردم پیشگیری کند.

خودکنترلی اصناف؛ یک اصل در فاصله‌گذاری هوشمند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طرح فاصله‌گذاری هوشمند و فعالیت برخی از صنوف که از ۲۳ فروردین آغاز شده است به شرط خودکنترلی اصناف به عنوان یک اصل باید مد نظر باشد.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار کرد: خودکنترلی اصناف و رعایت پروتکل بهداشتی و پرهیز از تجمع مردم در واحدها باید با دقت مد نظر باشد، زیرا تنها با این شرایط می‌توان از شیوع کرونا جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: رعایت فاصله‌گذاری هوشمند یک وظیفه است و نباید مردم به آن بی‌توجه شوند.

صادقی‌فر افزود: اصناف و بازاریانی که فعالیت خود را شروع می‌کنند باید طبق قواعد و مقررات اعلامی علاوه بر احراز کد سلامت به موارد بهداشتی توجه جدی داشته باشند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: فعالیت این واحدها نباید بهانه‌ای برای خروج مردم از منزل باشد و دوباره شاهد تجمع و شلوغی بازار که تهدید اصلی در شیوع کروناست، باشیم.

دکتر صادقی‌فر گفت: گشت‌های مشترک به صورت مرتب در بازار ادامه دارد و واحدهای پر خطر در صورت فعالیت برخورد قانونی با آنها صورت می‌گیرد.

وی با ابراز نگرانی از افزایش مجدد آمار ابتلا به کرونا در استان گفت: نمی‌توانیم برای در هر خانه یک مامور بگذاریم. مردم باید خودشان احساس خطر کنند و پای کار باشند و تا ضرورت ایجاب نکند از منزل خارج نشوند. خطر بیماری کرونا از بین نرفته و به همین دلیل مرحله دوم غربالگری مجدد در حال انجام است.

دکتر صادقی‌فر از مردم، بازاریان، کارمندان و همه اقشار مختلف خواست با رعایت نکات بهداشتی در صورت خروج از منزل فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و به توصیه‌های بهداشتی با دقت عمل کنند.

کد خبر 500398 برچسب‌ها كرونا در ايران استان ایلام

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران استان ایلام بهداشتی مقابله با کرونا فاصله گذاری هوشمند بیماری کرونا اتاق اصناف فعالیت ها ایلام گفت صادقی فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۲۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر پلمب شد

سرهنگ منوچهر جوانمرد گفت: به منظور ساماندهی واحد‌های صنفی و برخورد با تخلفات صنوف، گشت تلفیقی ماموران پلیس امنیت عمومی، بازرسان اتحادیه صنوف و صنعت، معدن و تجارت از ۴۲ واحد صنفی در نقاط مختلف این شهرستان بازدید کردند.

او می‌گوید: در این زمینه ۱۵ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت ضوابط، نداشتن پروانه کسب و همچنین گرانفروشی مهروموم و نیز برای ۲۷ واحد دیگر به علت نداشتن ضوابط لازم، برگ اخطاریه صادر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان ماهشهر ضمن تاکید بر ادامه طرح‌های نظارت بر اماکن و صنوف مختلف و قدردانی از همکاری خوب شهروندان با پلیس در اجرای این گونه طرح‌ها، از مردم خواست، در صورت مشاهده و یا برخورد با تخلفات صنفی، موضوع را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • تهران فقیرترین شهر به لحاظ بهداشتی در بین شهرهای کشور است
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • مُهروموم ۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • مهر و موم ۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر
  • ۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر پلمب شد
  • پلمب ۱۸ واحد صنفی متخلف در اهر
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود