Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت‌های دانش‌بنیان در گلستان این روزها کمر همت را بستند تا نیازهای بهداشتی مردم استان را برای شکست کرونا فراهم کنند. ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹ استانها گلستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، این روزها که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم نیاز به اقلام بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز بیشتر از گذشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهروندان در ابتدای شیوع این بیماری در استان‌ها با کمبود این اقلام مواجه بودند و هربار که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کردند با پاسخ «ماسک و اسپری ضدعفونی‌کننده نداریم» مواجه می‌شدند اما با عزم و اراده جوانان این استان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری از نیازهای استان تأمین شده و برخی واحدهای تولیدکننده حتی محصولات خود را برای سایر استان‌ها نیز می‌فرستند.

در حال حاضر 6 شرکت دانش‌بنیان در گلستان اقدام به تولید مواد بهداشتی از جمله ماسک، داروهای تقویت سیستم ایمنی بدن، انواع ضدعفونی کننده‌های دست و سطوح می‌کنند و دو شرکت دیگر نیز در مرحله اخذ مجوز برای تولید محصولات خود هستند.

لزوم اختصاص الکل به شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده مواد ضدعفونی‌کنندهتفاهم‌نامه وزارت بهداشت با یک شرکت دانش‌بنیان برای خرید 12 میلیون ماسک20 شرکت دانش‌بنیان وارد حوزه تولید محصولات مقابله با کرونا شدند

آنطور که رئیس پارک علم و فناوری استان گفته است، برای افزایش تولید محصولات بهداشتی در استان تا کنون مبلغ 6 میلیارد تومان از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به این شرکت‌ها پرداخت شده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این روزهای کرونایی برخی از شرکت‌های استان که غالبا جزو دانش‌بنیان‌ها به شمار می‌روند با تغییر خط تولید و یا افزایش ظرفیت تولیدات خود برای مقابله با کرونا به میدان آمده‌اند.

ایجاد ظرفیت تولید روزانه حدود 150 هزار ماسک معمولی و N95 و بیش از 40 هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده، تولید دستگاه‌های ضدعفونی کننده و غیره گوشه‌ای از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان برای شکست کرونا است.

مهدی غفاری، رئیس پارک علم و فناوری گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهارداشت: در حال حاضر 4 شرکت زیرنظر پارک، انواع محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی کننده را تولید می‌کنند. در صورتی که مواد اولیه مورد نیاز این واحدها تأمین شود، ظرفیت تولید در استان تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تا یکماه آینده خط تولید ماسک N95 در استان راه‌اندازی می‌شود، گفت: در حال حاضر فضای مورد نیاز برای تولید ماسک‌های N95 در محل پارک علم و فناوری گلستان فراهم شده و دستگاه‌ها و تجهیزات لازم نیز برای تولید آن سفارش داده شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان یکی از اقدامات استارتاپ‌ها در استان را فعالسازی فروشگاه‌های اینترنتی برشمرد و گفت: با توجه به اینکه این روزها مردم مدت بیشتری  در منازل خود حضور دارند، برخی از استارتاپ‌های استان زمینه فروش اینترنتی محصولات به ویژه موادغذایی را فراهم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 3 شرکت دانش بنیان در استان هرکدام مبلغ 2 میلیارد تومان از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کردند، افزود: تا کنون مبلغ 6 میلیارد تومان برای افزایش تولید این واحدها که عمدتا در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده فعالیت می‌کنند از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت شد.

غفاری با اشاره به پرداخت 6 میلیارد تومان تسهیلات به سه شرکت دانش‌بنیان استان گفت: یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده پیش از شیوع بیماری کرونا 7 هزار لیتر در روز بود که با حمایت تسهیلاتی که از این واحد شده میزان تولید به 35 هزار لیتر افزایش یافت. یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان که در زمینه تولید داروی تقویت سیستم ایمنی بدن فعالیت می‌کند نیز از این تسهیلات برخوردار شده است. با اعطای تسهیلات به این شرکت، فروش ماهانه این واحد از 10 هزار عدد به 40 هزار عدد دارو رسیده و علاوه براین روزانه یکهزار لیتر مواد ضدعفونی کننده نیز تولید و روانه بازار می‌کند.

وی با تأکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در این روزهای کرونایی بیان داشت: یکی از اقداماتی که برای حمایت از این شرکت‌ها می‌توان انجام داد، در نظر گرفتن بودجه از اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تزریق به پارک‌های علم و فناوری به منظور حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده و یا فعال در زمینه پیشگیری و مبازره با بیماری کرونا است.

رئیس پارک علم و فناوری استان گفت: بخشودگی مالیات و بیمه واحدهای فناور عضو پارک‌ها و مراکز رشد، پرداخت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از واحدهای فناور و مراکز رشد، کاهش نرخ بهره تسهیلات اعطایی به شرکت‌های فعال در حوزه مبارزه با بیماری و یا آسیب دیده از سوی بانک‌ها به ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی و امهال و افزایش زمان بازپرداخت، امهال بازپرداخت تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان از سوی این صندوق بدون در نظر گرفتن جریمه و ایجاد یک بانک اطلاعاتی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات مرتبط با بیماری کرونا در سطح کشور برای سهولت در تامین اقلام اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی از جمله کارهایی است که برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید انجام داد.

انتهای پیام/582/ ز

R41471/P/S6,70/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس پارک علم و فناوری شرکت های دانش بنیان مواد ضدعفونی کننده شرکت دانش بنیان میلیارد تومان تولید محصولات دانش بنیان بیماری کرونا هزار لیتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۴۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از اعمال دور جدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در سال 2012 و از بین رفتن معامله ایران و غرب، با مشکلات عدیده ای در زمینه دسترسی به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ روبرو شدیم. 

کشورها معمولاً راهکارهای مختلفی را در مقابل تحریم ها امتحان می کنند. ما در ابتدا تلاش کردیم از طریق مذاکره به حل و فصل تحریم ها بپردازیم و آن ها را رفع کنیم. وقتی از حسن نیت طرف مقابل و تأثیرگذاری مذاکرات ناامید شدیم به دور زدن تحریم ها روی آوردیم. این سیاست ها نتیجه نداد. 

در نهایت به دنبال راهکارهایی به منظور خنثی سازی تحریم ها برآمدیم. راهکار این بود که به توان داخلی و دانش بنیان کشور تکیه کنیم. بنابراین، در صدد برآمدیم که با سیاست گذاری هایی مانند اجرای طرح تولیدات بار اول و تصویب قوانینی مانند جهش تولید دانش بنیان به استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور بپردازیم.

تلاش ها نتیجه داد و توانستیم در شرایط تحریم نیازهای صنایع در زمینه اقلام راهبردی را مرتفع کنیم. حالا هدف گذاری کشور این است که جهش تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم. به زعم بسیاری، این هدف مهم تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محقق می شود.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید. 

میرتاج الدینی در گفتگو با تابناک اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور و تحقق شعار سال تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، دانش بنیان ها موفق ترین تجربه ما در حوزه افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد بوده اند. اگر بخواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پیدا کند، باید توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش رشد اقتصادی کشور در گروی حمایت از دانش بنیان ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان است. هر چقدر در این زمینه کارهای جدی تری انجام دهیم، گام بیشتری در راستای تحقق شعال سال برمی داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات به عنوان یکی از ارکان اصلی نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع کشور مطرح است. اعمال این سیاست به افزایش درآمدهای کشور به صورت تصاعدی منجر می شود و ارزش افزوده را افزایش می دهد. 

میرتاج الدینی گفت: در بسیاری از حوزه ها نیاز به تکمیل زنجیره ارزش داریم تا بتوانیم از یک طرف نیازهای داخلی را برطرف کنیم و از طرف دیگر به صادرات بپردازیم و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، در زمینه پتروشیمی حلقه های تولید کامل نیستند و دچار خام فروشی هستیم. مواد پتروشیمیایی را در سطوح اولیه صادر می کنیم و از مزیت های توسعه زنجیره ارزش محروم هستیم. حرکت به سمت تولید محصولات نهایی باید با جدیت در دستور کار باشد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: بومی سازی محصولات و تولیدات بار اول نیز از دیگر ارکان کلیدی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محسوب می شوند. در شرایط فعلی که تحت تحریم قرار داریم، دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ با مشکل مواجه شده است. به منظور رفع این مشکل، طرح تولیدات بار اول با اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی کشور در دستور کار قرار دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرتاج الدینی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو بر سر راه طرح های خوبی مانند تولیدات بار اول سنگ اندازی می کنند. زیرا نفع آن ها در این است که کشور به واردات اقلام مورد نظرشان وابسته به خارج از کشور باشد. آن ها مافیای واردات هستند که از آوردن این اقلام از خارج از کشور بسیار سود می برند. دولت باید با جدیت در مقابل این کج اندیشی ها بایستد و طرح تولید اقلام راهبردی در داخل کشور را در چارچوب سیاست تولیدات بار اول پیش ببرد.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امکان پذیر است. این امر نیز در گروی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است.

دیگر خبرها

  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • تولید زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور توسط دانش‌بنیان‌ها
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • پلیس در خط مقدم مبارزه با بدحجابی
  • دستگاه آمارگیری کشتار طیور در گناباد تولید شد
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است