Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-01@23:20:46 GMT

ویروس کرونا چه تاثیری بر صنعت نفت ایران گذاشته است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۹۲۳۶

ویروس کرونا چه تاثیری بر صنعت نفت ایران گذاشته است؟

رویداد۲۴ ندا جعفری: کاهش بی سابقه روزانه ۱۰ میلیون بشکه از تولید نفت جهان تا هفته پیش که دونالد ترامپ برای اولین بار درباره آن صحبت کرد، تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید، اما روز جمعه این توافق در آستانه نهایی شدن بود که گفته شد تنها مانعی که سر راه اجرای آن قرار دارد مکزیک است.

هم اکنون مکزیک و عربستان سعودی سرگرم مذاکره برای مصالحه مورد حمایت ترامپ هستند و روسیه اعلام کرده که برنامه کاهش تولید را قطعی می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان قیمت‌های نفت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و افت شدید تقاضا در سراسر جهان و افزایش همزمان تولید عربستان سعودی و روسیه، دو هفته پیش به پایین‌ترین قیمت در ۱۸ سال اخیر سقوط کرد. اشباع عرضه به همراه فروپاشی تقاضا که ناشی از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه سراسری در جهان بوده، بازار نفت را با بحران کم سابقه‌ای روبرو کرده است.

بیشتر بخوانید: انقلاب سفید در پالایشگاه‌ها! / تکه تکه کردن بزرگترین صنایع کشور به نام خصوصی سازی

در صورت تحقق این تصمیم بزرگ و کاهش تولید نفت مازاد عرضه‌ای که اکنون وجود دارد، از بازار حذف خواهد شد و بازار به تعادل خواهد رسید، اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که چقدر به این تعهدات عمل خواهد شد؛ اگر به وعد‌ه‌های داده شده عمل نشود مسلما اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد، ولی اگر کشور‌ها به تعهد خود پایبند باشند، بازار نفت تکان خواهد خورد و این موضوع بر قیمت نفت و فراورده‌های آن تاثیر زیادی خواهد داشت.

این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که این روز‌ها وضعیت بازار نفت ایران مساعد نیست، سطح فروش نفت ایران را به شدت کاهش دادند و به علت مسائل سیاسی بین‌المللی که در پشت آن منافع اقتصادی نهفته است قیمت هر بشکه نفت را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده‌اند بطوریکه هزینه تولید بیشتر از قیمت فروش است.

حسن خسروجردی رئیس پیشین اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد تصمیمات اخیر در خصوص تولید نفت و کاهش ۲۳ درصدی تولید نفت می‌گوید: با توجه به شرایط ایران ما چندان نقشی در این مسئله نداریم و دو کشور عربستان و روسیه از بازی کنندگان اصلی در این تصمیم هستند که هر کدام باید روزانه ۲.۵ بشکه از تولیدات خود را کم کنند.

او با بیان اینکه این اقدام می‌تواند بر قیمت نفت اثر مسقیم داشته باشد می‌گوید: در صورت کاهش تولید و عرضه آن در بازار قیمت نفت روندی صعودی خواهد داشت.

خسروجردی در پاسخ به این پرسش که با توجه به محدودیت در فروش نفت ایران تاثیر این تصمیم بر فروش نفت کشور چه خواهد بود؟ می‌گوید: آنچه مسئولین در صدد آن هستند فروش روزی یک میلیون بشکه نفت در روز است و معلوم نیست چه زمان میزان فروش نفت را به این تعداد خواهند رساند.

رئیس پیشین اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه این تصمیمات بر جو روانی بازار اثرگذار است، ادامه می‌دهد: در مجموع کاهش تولیدات کشور‌های بزرگ بر افکار عمومی تاثیر خواهد داشت و در صورتی که مشتری و تقاضا در بازار باشد این اقدام به نفع ایران است.

خسروجردی با اشاره به وضعیت پیش آمده در زمینه شیوع ویروس کرونا در بازار ادامه می‌دهد: متاسفانه این موضوع باعث شده تردد خوردو‌ها برای حمل محصولات و فرآورده‌های نفتی با محدودیت همراه شود و میزان تقاضا نیز برای این محصولات کاسته شود.

خسروجردی می‌گوید: صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی، ایران امروز متاثر از کاهش قیمت نفت و تقاضای آن شده است، اما با تغییر احتمالی در کاهش تولید نفت عربستان و روسیه، احتمال بازگشت بازار صادراتی این محصولات برای ایران وجود دارد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه کاهش تقاضای نفت، افت قیمت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را در بازار‌های جهانی رقم زده است، می‌گوید: در حال حاضر قیمت گازوئیل در امارات به ۲۹۵ دلار رسیده، اما باز هم مشتری نیست و کسی آن را نمی‌خرد. ایران نیز از تبعات کاهش تقاضا‌ی نفت و قیمت محصولات در بازار جهانی بی نصیب نمانده و صادرات محصولات پتروشیمی حتی به کشور‌های همسایه نیز با مشکل جدی روبرو شده است.

او در توضیح اینکه برخی به کاهش تولید نفت خوشبین نبوده و در خصوص همکاری عربستان سعودی با روسیه و آمریکا برای محدود کردن عرضه نفت تردید دارند و می‌گویند این اقدام شدنی نیست، می‌گوید: این تردید درست نیست و این تصمیم بین این کشور‌ها مصوب شده و به زودی نیز کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت کلید خواهد خورد.

به گزارش رویداد۲۴ مجموعه اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و روسیه طی ماه گذشته نزدیک ۴۵ میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته و این روند همچنان تا پیش از توافق روز پنج شنبه ادامه داشته است.

تحت توافق جدید اوپک پلاس، همه اعضا باید تولیدشان را به میزان ۲۳ درصد کاهش دهند در حالی که عربستان سعودی و روسیه هر یک باید تولیدشان را ۲.۵ میلیون بشکه و عراق بیش از یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

گفتنی است؛ قیمت نفت با وجود توافق روز پنج‌شنبه اوپک و کشور‌های هم‌پیمان برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت، همچنان روند کاهشی دنبال می‌کند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 فراورده های پتروشیمی عربستان سعودی میلیون بشکه کاهش تولید نفت ایران تولید نفت فروش نفت قیمت نفت بشکه نفت کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۹۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری کشور تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز است

به گزارش خبرنگار مهر، محسن منصوری صبح سه‌شنبه در جمع کارگران شرکت نفت گچساران افزود: در حال حاضر تولید نفت کشور به شکل روزانه سه و نیم میلیون بشکه رسیده که هدف گذاری شده این ظرفیت را به ۴ میلیون بشکه برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه نفت به استقلال کامل رسیده ایم، اظهار کرد: صنعت نفت ما یک صنعت پیشرو است و نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد کشور دارد.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه برای توفیق حداکثری تمام ابزارها و ظرفیت‌ها وجود دارد، گفت: در همین صنعت نفت قطعات فرسوده بازسازی شده و امروزه به روزهایی رسیدیم که میزان تولیدمان بیش از روزهای قبل از تحریم است.

منصوری با اشاره به اینکه امروزه رشد شرکت‌های دانش بنیان را در سطح کشور شاهد هستیم، اظهار کرد: با تکیه بر چنین ظرفیت‌هایی مسائل بزرگی مرتفع و افتخاراتی در بحث صنعت نفت شکل گرفته است.

وی با تقدیر از کارگران و نیروهای انسانی فعال در شرکت نفت گچساران اظهار کرد: بر دست شما فعالان و تلاشگران بوسه می زنیم.

کد خبر 6092868

دیگر خبرها

  • قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • کاهش قیمت نفت توقف‌بردار نیست
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • هدفگذاری کشور تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز است