Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن خسروانیان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بذرهای گیاهان مرتعی و جنگلی کشت شده در مرتع ابوالوردی و مبارک‌آباد شهرستان پاسارگاد که در سطح ۵۵۰ هکتار از محدوده قرق آبخیزداری چاهبید در سال ۱۳۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مرحله اجرا در آمده بود سبز شده و پایایی مناسبی تاکنون داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: امید است این پایایی با توجه به بارش‌های خوب سال زراعی جاری، تداوم داشته باشد و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد احیای مرتع و غنی شدن جنگل شویم.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: در این زمینه، برنامه های از پیش تعیین شده پس از کپه کاری شامل قرق و فرهنگ‌سازی در زمینه نگهداشت آن به خوبی صورت پذیرفته است.
خسروانیان افزود: جلوه و پایداری بذرهای سبز شده باعث ایجاد انگیزه در مرتعداران خواهد شد و در آینده نیز قسمت‌های دیگری از محدوده مراتع ییلاقی آنها، تحت عملیات اصلاح و احیا قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: مرتع موصوف با مساحتی بالغ بر ۳۲ هزار هکتار، بزرگترین مرتع شهرستان که در بالادست سد سیوند قرار دارد، قلمداد می شود که همه ساله قسمت‌هایی از آن تحت عملیات اصلاح و احیا قرار می گیرد و قرق می‌شود.

شهرستان پاسارگاد واقع در استان فارس دارای ۱۴۸ هزار هکتار اراضی منابع ملی است که عمدتا به صورت جنگل و مراتع مشجر است و در ناحیه رویشی ایرانی - تورانی واقع شده است.
مهمترین گونه‌ های درختی و درختچه‌ ای این شهرستان شامل بنه، بادام کوهی، تنگرس، کیکم و ارژن است که شاخص شهرستان درختان بنه کهنسال گاه با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز است.
 

برچسب‌ها شیراز پاسارگاد منابع طبیعی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیراز پاسارگاد منابع طبیعی فارس شیراز پاسارگاد منابع طبیعی فارس شهرستان پاسارگاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۹۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر اداره جهادکشاورزی اسدآباد از افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در سال‌جاری در این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته میزان سطح زیرکشت کلزای این شهرستان حدود ۱۴۸ هکتار بوده که این میزان در سال زراعی جاری به ۳۷۰ هکتار افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعهد کشت کلزا شهرستان اسدآباد در سال‌جاری حدود ۷۰۰ هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: از این میزان تعهد بیش از ۵۰ درصد تعهد محقق شده و ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان انجام شد.

مرادی، یکی از جمله مشکلات کشاورزان کلزاکار را سرمازدگی برشمرد و یادآور شد: امسال سرمازدگی سطح زیرکشت کلزا در این شهرستان موجب شد تا از ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان حدود ۲۰ هکتار آن دچار بدسبزی و سرمازدگی و شوک شود که با این اتفاق در حال حاضر سطح زیرکشت موجود حدود ۳۵۰ هکتار است.

وی از پیش‌بینی برداشت ۸۷۵ تا ۱۰۰۰ تن کلزا از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا میانگین ۲.۵ تا ۳ تن محصول قابل برداشت خواهد بود.

مرادی، تعداد کلزاکاران این شهرستان را ۱۲۸ نفر برشمرد و مطرح کرد: محصول کلزای شهرستان به کارخانه روغن نهاوند ارسال می‌شود، ضمن اینکه از سال گذشته در شهرستان بهار نیز یک سیلو برای تحویل و خرید تضمینی کلزاکاران اسدآبادی اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • دانش آموز پاسارگادی نایب قهرمان مسابقات دومیدانی فارس
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد