Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:13:54 GMT

دومین دسته‌های ملخ‌ به جازموریان رسیدند

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۸۵۵۹۶

دومین دسته‌های ملخ‌ به جازموریان رسیدند

سعید برخوری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دومین ریزش ملخ‌ها بعد از اتمام بارندگی و گسترده‌تر از ریزش قبلی است، افزود: پیش‌بینی می‌شود ریزش‌های آینده، وسیع‌تر و همچنین از ۱۵ الی ۲۰ اردیبهشت‌ماه با اوج ریزش ملخ‌ها مواجه باشیم.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی کارشناسان حفظ نباتات، مبارزه با ملخ‌ها تا اواخر خردادماه جاری ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: در پی بارش‌های باران و آب گرفتگی جازموریان، کار مبارزه با ملخ‌ها سخت‌تر شده و برای مبارزه بهتر به خودروهای کمک‌دار و شاسی‌بلند نیاز داریم.

وی تصریح کرد: سطح سرسبز مراتع جازموریان باعث می‌شود ملخ‌ها از اطراف وارد این منطقه شوند و به طور کلی یکی از خاستگاه‌های ملخ، منطقه جازموریان است.

برخوری گفت: در پی نخستین ریزش دسته‌های ملخ، در سطحی بیش از ۵۰۰ هکتار مبارزه انجام شد اما به دلیل بارندگی‌های پی در پی در این منطقه امکان ادامه مبارزه نبود بنابراین کار مبارزه موقتا متوقف شد.

وی بیان داشت: به طور کلی مسیر حرکت دسته‌های ملخ از آفریقا به سمت عربستان بوده سپس وارد ایران شده و بعد به سمت پاکستان و در نهایت هندوستان حرکت می‌کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه با حضور کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان علت ورود دسته‌های جدید ملخ به منطقه در حال بررسی است، افزود: بعید نیست که این ملخ‌ها از سمت سیستان و بلوچستان وارد منطقه شده و ملخ‌هایی باشند که در پی تخم ریزی‌های سال گذشته رشد و نمو کرده باشند.

برخوری بیان داشت: استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، فارس، خوزستان و بوشهر با ورود ملخ‌ها مواجه هستند.

وی گفت: چنانچه جمعیت ملخ‌ها زیاد شود حالت تهاجمی پیدا کرده و به مزارع حمله ور شده و خساراتی قابل توجه وارد می‌کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: سال گذشته واقعا حالت ملخ‌ها به گونه‌ای نبود که به سمت مزارع جیرفت و سایر مناطق استان حمله ور شوند ولی اگر ملخ حالت تهاجمی پیدا کرده و مبارزه انجام نشود به مناطق سردسیر و بخش‌هایی از کشور رفته و از سمت جنوب شرق به سمت پاکستان می‌روند.

وی ادامه داد: به گفته سازمان حفظ نباتات کشور، استان کرمان به لحاظ مبارزه با ملخ، موفق‌ترین استان بوده است و کوچکترین آسیبی به مزارع وارد نشده است.

تالاب جازموریان با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان به عنوان یکی از تالاب های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است.

سهم استان کرمان از این حوضه آبی حدود ۵۱ درصد و سهم سیستان و بلوچستان  ۴۹ درصد تخمین زده شده است.

ملخ‌ها بیش از چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی جنوب کرمان را تهدید می‌کنند که در صورت نبود مقابله همه‌جانبه شاهد نفوذ این آفت به مرکز کشور و نابودی محصولات کشاورزی و باغی خواهیم بود.

بر اساس تخمین های زده شده حمله یک دسته ۴۰ تا ۸۰ میلیونی ملخ ها قادر به مصرف غذای کافی برای ۳۵ هزار انسان در طی یک روز است. علاوه بر این حمله ملخ ها می تواند مسافت ۱۵۰ کیلومتر (۹۳ مایل) در روز را پوشش دهد.

برچسب‌ها کرمان جیرفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان جیرفت کرمان جیرفت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۵۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد

به گزارش خبرنگارمهر، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی، ظهر سه شنبه در شورای معاونین دادگستری کل استان کرمان گفت: شوراهای حل اختلاف جنوب استان کرمان در سال گذشته مجموعاً به ۶۰ هزار و ۸۹۳ فقره پرونده رسیدگی نموده اند و درصد پرونده های سازش شده به پرونده های مختومه در شوراهای حل اختلاف جنوب استان در سال گذشته ۳۵ درصد می باشد.

وی افزود: درسال گذشته ۶۱ هزارو ۱۷۹ فقره پرونده به شعب شوراهای حل اختلاف در ۹ حوزه قضایی جنوب استان کرمان واردو ۶۰ هزار و ۸۹۳ فقره پرونده با سازش مختومه گردیده است.

عالی ترین مقام قضائی استان کرمان به فعالیت شعب شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در شهرستان های جیرفت، کهنوج و منوجان اشاره و افزود: در سال گذشته ۳۷۷ پرونده به این شوراهای حل اختلاف وارد و ۳۸۰پ رونده مختومه شدند که از این تعداد ۳۴۶ پرونده به صلح و سازش ختم شده است.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: طی سال گذشته تعداد ۳۸ زندانی با کمک شوراهای حل اختلاف ویژه زندان، از زندان های جنوب استان کرمان آزاد شده و ۱۱ فقره پرونده قتل به سازش منجر شد.

کد خبر 6093305

دیگر خبرها

  • معلمان افسران مبارزه در جنگ شناختی امروز
  • مسابقات بوکس قهرمانی جوانان آسیا/ محشری دومین نشان ایران را قطعی کرد
  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • بوکس امید‌ها و جوانان آسیا؛ محشری دومین نشان ایران را قطعی کرد
  • سقوط شهرداری بم به لیگ ۳
  • دومين پل هوایی (ايربريج) در فرودگاه کرمان راه اندازی می شود
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • سه واحدصنفی متخلف تعزیراتی شدند
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین