Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، استمرار بارش‌های بی سابقه در شهرستان‌ها و روستا‌های خراسان رضوی و به دنبال آن وقوع سیلاب منجر به خسارت جانی و زیان های مالی  متعددی در بخش کشاورزی و تاسیسات  و...شده است. جان باختگان سیل در خراسان رضوی متاسفانه نوجوانی ۱۳ ساله نیز در روستای ملک آباد رشتخوار به دلیل سقوط در سیلاب جان خود را ازدست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سید علی حسین زاده رئیس جمعیت هلال احمر رشتخوار از غرق شدن نوجوان ۱۳ ساله در روستای ملک آباد رشتخوار بر اثر سقوط درسیلاب خبر داد و گفت: در پی تماس‌های مردمی، سه تیم امدادی برای خروج جسد این نوجوان به محل اعزام شدند و پس از دو ساعت جسد این نوجوان را از آب خارج کردند.  
متاسفانه این نوجوان برای تماشای سیلاب در اطراف یک بند که محل ذخیره علوفه دام بوده حضور داشته است و لغزندگی اطراف این مکان باعث سقوط این نوجوان در داخل آب و در ادامه مرگ او شده است.

در روستای زرداب سلامی خواف نیز یک راننده پراید در سیلاب جان خود را از دست داد. آب و هوای خراسان رضوی همچنان بارانی است سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای گفت: احتمال تداوم فعالیت سامانه بارشی و وقوع سیلاب و آب گرفتگی معابر طی امروز در خراسان رضوی و ۱۰ استان دیگر پیش بینی می شود. خسارت دومیلیارد ریالی به جاده‌های نیشابور ادامه بارندگی‌های شدید طی چند روز قبل در نیشابور به وارد آمدن خسارت به تاسیسات جاده‌ای این شهر منجر شد.  
مجید مفیدی فر رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیشابور گفت: به دلیل بارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب بیش از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به جاده‌های این شهرستان خسارت وارد شده است.

او ادامه داد: سیلاب به ۱۵ جاده روستایی و شهری نیشابور خسارت وارد کرده و هم اکنون محور ارتباطی با تلاش راهداران به طور موقت بازگشایی شده است. قطع آب ۶۰۰ خانوار در نیشابور سلطانی سرپرست امور آب و فاضلاب نیشابور گفت: وقوع سیلاب شدید به مجتمع آب رسانی منطقه بزق که به روستا‌های بزق، عطائیه، آستایش و شوررود آب رسانی می‌کند، خسارت وارد کرده است.

او تصریح کرد: در این روستا‌ها ۶۰۰ خانوار زندگی می‏‌کنند و تا زمان رفع مشکل، آب رسانی با تانکر انجام خواهد شد. سیل دوازده روستای تربت حیدریه را خاموش کرد علی محسنی فرزقی مسئول اداره برق در رباط سنگ گفت: بر اثر رعد و برق شدید و باران، برق ۱۲ روستای بخش رخ تربت حیدریه شامل عمادیه، خرم، کامه علیا، قُجاق، نوری، مختاری، نسر، سربالا، اسدیه، معدن و پوستین دوز، کوهی و شیله گشاد قطع شد. کشاورزی رشتخوار سه میلیارد تومان خسارت دید اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: بارندگی‌های شدید چند روز قبل، جاری شدن سیلاب و بارش تگرگ در رشتخوار باعث وارد آمدن خسارت سه میلیارد تومانی به بخش کشاورزی در این شهرستان شد.

او ادامه داد: جاری شدن سیلاب و بارش تگرگ به مزارع جالیز، کلزا، گندم، جو و زیره سبز در سطحی حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی روستا‌های احمدآباد و ملک آباد رشتخوار خسارت وارد کرده است.   ۵ سد خراسان رضوی سرریز شد   کاظم جم مدیر روابط عمومی شــرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: اکنون پنج سد یام سبزوار، کمایستان جوین، زاوین کالت، فریمان و دولت آباد در حال سرریز است.   او ادامه داد: ۶ سد دیگر استان نیز مانند سد‌های طرق، ارداک و شهید دهقان در آستانه سرریز شدن قرار دارند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: از یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون مترمکعب که گنجایش ذخیره آب در تمامی سد‌های خراسان رضوی اســت، اکنون ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه سد‌های استان ذخیره شــده است.     جم افزود: در واقع پس از بارندگی‌های اخیر به طور متوسط ۵۳ درصد از حجم ذخیره سازی آب در سد‌های خراسان رضوی تکمیل شده است. این حجم آب در مقایسه با مدت مشابه پارسال تقریباً ۲۰ درصد بیشتر است.   او تصریح کرد: میزان آب ذخیره شده پشت سد‌ها را به صورت کامل مدیریت کرده و در صورت لزوم آب مازاد را تخلیه می کنیم. اکنون دریچه‌های تحتانی بیشتر سد‌های استان بازگشایی شده و آب مازاد در حال خروج است.   مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی درخصوص احتمال شکســتن و یا تخریب سد‌ها، گفت: به هیچ عنوان احتمال تخریب نه تنها ســدهای اســتان بلکه هیچکدام از سد‌های  ایران وجود ندارد.   جم با اشاره به وضعیت انباشــت آب پشت سد دوستی که اصلی ترین منبع تأمین آب مشهد است، افزود: ســد دوستی امروز ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره کرده است که این میزان چیزی در حدود دو سوم کل حجم سد است.   او ادامه داد: با توجه به این موضوع که در کوه‌های افغانستان و همچنین کوه‌هایی که در ایران و در حوزه آبریز سد دوستی قرار دارند میزان قابل توجهی برف انباشته شده است دور از انتظار نیست که امسال سد دوستی سرریز شود.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: خوشــبختانه از نظر میزان حجم ذخیره شــده در پشت ســدها، اکنون شرایط تأمین آب مشهد نسبت به ســال‌های قبل در وضعیت بسیار مناسب تری قرار دارد، اما این موضوع منافاتی با مدیریت آب و ســازگاری با کم آبی نداشته و نباید حساسیت‌ها نسبت به مصرف بهینه آب و صرفه جویی کم شود.   جم افزود: هیچ تضمینی برای تکرار این شرایط مطلوب آب و هوایی در سال‌های آینده وجود ندارد و ممکن است دوباره با خشکسالی‌های شدیدی که سال‌های پیش با آن رو به رو بودیم مواجه شویم. پس ضروری است اکنون منابع آبی در دسترس را به بهترین نحو مدیریت کنیم.

انتهای پیام//ف.س

درحال بروز رسانی...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وقوع سیل سیل و آبگرفتگی سیل خراسان رضوی آب منطقه ای خراسان رضوی مدیر روابط عمومی او ادامه وقوع سیلاب خسارت وارد روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۱۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، آخوندی با بیان اینکه بیشترین خسارت ناشی از سیل در 48 ساعت گذشته به راههای مناطق شهرستان زیرکوه  و بخش ماژان خوسف وارد شده|، گفت: زیرساختهای آب ، حوزه کشاورزی و عمران شهری نیز دچار آسیب شده و به تعدادی از قنوات هم خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه در برخی جاده ها همچنان آب شستگی اطراف آن و زیر جاده ها براثر سیلاب وجود داردافزود: به مردم و رانندگان توصیه می شود در صورت عبور در جاده های این مناطق بویژه راههای سمت قاین به حاجی آباد به دلیل نشست جاده در برخی مناطق مسیر مراقب باشند و از تردد در حاشیه جاده ها خودداری کنند تا دچار مشکل نشوند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی همچنین با بیان اینکه طبق برآوردهای اولیه حدود 300 دام هم دراین مدت تلف شده اند ، افزود: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای امروز تا فردا هم به دلیل اشباع خاک و عدم نفوذ در آن ، احتمال وقوع رواناب و سیلاب در برخی مناطق استان وجود دارد .

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی در این مدت گزارش نشده ، گفت: با توجه به اطلاع رسانی به موقع و همکاری و همراهی مردم ، عشایر و روستائیان از حجم خسارتها تا حدودی کاسته شده اما ضروری است همچنان مردم به هشدارها توجه کافی داشته باشند و از تردد غیر ضرور خودداری کنند تا دچار آسیب نشوند.

آخوندی همچنین از شرایط نسبتا آرام پس از سیلاب در منطقه خبرداد و افزود: ایجاد ایمنی نسبی و ارزیابی خسارت در دستور کار دستگاهها و  ستاد مدیریت بحران استانداری قرار گرفته تا در اسرع وقت میزان خسارتهای ناشی از سیل  به بخشهای زیرساختی استان برآورد شود. 

 

دیگر خبرها

  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی
  • اعلام خسارات اولیه سیل در ۴ استان کشور
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • محورهای مواصلاتی،متحمل بیشترین خسارت سیل در خراسان جنوبی
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند
  • بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی
  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی