Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@07:56:26 GMT

ضد عفونی معابر، فایده‌ای هم دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۲۲۱۳

ضد عفونی معابر، فایده‌ای هم دارد؟

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، اما اندک اندک علامت سوال های جدی مقابل این شیوه قرار گرفت وعملا برخی از کارشناسان این شیوه از گندزدایی را نه تنها موثر ندانستند بلکه معتقدند جدای از اتلاف منابع و انرژی باعث تخریب هم می شود.

این کارشناسان معتقدند هدف از گندزدایی در کنترل کووید-19 حذف عامل بیماری‌زا از روی سطوحی است که مردم در تماس با آن قرار می‌گیرند، در حالی که در گندزدایی عمومی خیابان‌ها و معابر شهری و روستایی بخش اعظم ماده گندزدا روی سطوحی مصرف می‌شود که مردم با آن تماس چندانی ندارند و لذا این نوع گندزدایی در کاهش تماس مردم با سطوح آلوده تأثیر اندکی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر گندزدایی باید به طور متناوب صورت بگیرد و الا در اولین تماس فرد آلوده با سطوح ضدعفونی شده دوباره ویروس بر سطح می ماند و احتمال آلوده کردن افراد دیگر را دارد. امروز باهم ضمن بررسی تجربه کشورهای دیگر در خصوص ضدعفونی معابر به دلایلی که این کارشناسان برای ناکارآمدی این نوع از ضدعفونی مطرح کرده اند اشاره می کنیم.

تجربه دیگر کشورها اولین تصاویری که از ضد عفونی خیابان ها و معابر در شبکه های اجتماعی دست به دست شد مربوط به ووهان چین بود که در آن تصاویر خودروهای غول پیکری که در حال ضدعفونی کردن معابر و خودروها بودند دیده می شد.

بعضی بر این باورند که در ووهان ضد عفونی به شکلی که شرح دادیم مفید بوده زیرا سخت گیری های شدید برای آمد و شد باعث می شده که سطوح در معابر بعد از گندزدایی ،احتمال آلوده شدن به ویروس شان بسیار اندک باشد.

به غیر از چین در کره جنوبی و ایتالیا هم در روزهای ابتدایی شیوع کرونا گندزدایی و ضدعفونی معابر اتفاق افتاد اما خیلی زود متوقف شد و دیگر خبری از خودروهای ضد عفونی کننده نبود.چک اما برای تمیز کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی به جای استفاده از مواد گندزدا به سراغ فناوری‌نانو رفت تا بتواند سرعت شیوع کرونا را کم کند. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت های مختلف کشور چک دو نوع ماده ضدعفونی‌کننده با استفاده از مواد نانوپلیمری ساخته شده که می‌تواند برای از بین بردن باکتری‌ها، مخمرها، ویروس‌ها و انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها به کار رود.

مواد ضدعفونی‌کننده معمولی دارای بازه زمانی کارکردی محدودی هستند و معمولا بین چند دقیقه تا چند ساعت موثرند. در همین حال، نانوپلیمرها می‌توانند تا سه هفته موثر باشند. دلایل ناکارآمدی ضدعفونی معابر و دستگاه ها غیر از تخریب چندین دستگاه خودپرداز به دلیل ضدعفونی کردن های غیر اصولی برخی کارشناسان حوزه بهداشت، استادان دانشگاه علوم پزشکی و فعالان محیط زیست هم به این شیوه از گندزدایی انتقاداتی داشته اند و معتقدند این شیوه نه تنها از شیوع ویروس جلوگیری نمی کند که باعث تخریب هم می شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا حسن انوشه جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج اوپک پلاس ویروس کرونا مقابله با کرونا ضد عفونی مواد ضدعفونی کننده ویروس کرونا حسن انوشه جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج اوپک پلاس عفونی معابر ضد عفونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۲۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند

یک متخصص باکتری‌شناس از بروسلوز به عنوان بیماری نام برد که همه افراد را در هر سن و هر جنسی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سجاد یعقوبی در گفتگو با خبرنگاران افزود: بروسلوز یک نوع بیماری باکتریایی است که توسط گونه‌های مختلف بروسلا ایجاد می‌شود و عمدتاً گاو، خوک، بز، گوسفند و سگ را مبتلا می‌کند.

وی اظهار کرد: انسان‌ها از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، خوردن یا نوشیدن محصولات حیوانی آلوده یا استنشاق عوامل موجود در هوا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این متخصص باکتری‌شناس بیان کرد: بیماری بروسلوز معمولاً علائمی شبیه آنفلوآنزا از جمله تب، ضعف و کاهش وزن ایجاد می‌کند، اما ممکن است در اشکال غیر معمول و با علائم خفیف ظاهر شود که منجر به عدم تشخیص این بیماری شود.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد ابتلا، ناشی از مصرف شیر یا پنیر غیر پاستوریزه از بز یا گوسفند آلوده است، در خصوص اینکه چه کسانی در معرض خطر هستند؟ گفت: تحقیقات نشان داده این بیماری افراد در هر سن و هر جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یعقوبی بیان کرد: بیماری بروسلوز یک خطر شغلی برای افرادی که در بخش دامداری کار می‌کنند یا افرادی که با خون، جفت، جنین و ترشحات رحمی حیوانات در تماس هستند، محسوب می‌شود.

وی خطر ابتلا به این بیماری را در این افراد افزایشی دانست و تصریح کرد: در جمعیت عمومی، بیشتر موارد ناشی از مصرف شیر خام یا مشتقات آن مانند پنیر تازه است. بیشتر این موارد از محصولات گوسفند و بز است.

این متخصص باکتری‌شناس با اشاره به اینکه این روش انتقال در درجه اول کشاورزان، قصابان، شکارچیان، دامپزشکان و پرسنل آزمایشگاهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در خصوص راه‌های پیشگیری و کنترل گفت: پیشگیری از بیماری بروسلوز بر اساس مراقبت و پیشگیری از عوامل خطر است.

وی با بیان اینکه مؤثرترین راهبرد پیشگیری از بین بردن عفونت در حیوانات است، به واکسیناسیون گاو، بز و گوسفند در مناطقی با میزان شیوع بالا توصیه کرد و گفت: در مناطقی که ریشه‌کنی در حیوانات از طریق واکسیناسیون یا حذف حیوانات آلوده امکان‌پذیر نباشد، پیشگیری از عفونت انسان، اساساً مبتنی بر افزایش آگاهی، اقدامات ایمنی غذایی، بهداشت شغلی و ایمنی آزمایشگاهی است.

دیگر خبرها

  • شیوه متفاوت تدریس آقا معلم پاوه‌ای
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • آخوندی: نزاع از درون ما را پوک و از بیرون ما را بی آبرو می کند | نادعلی: به عنوان شورا پشت کارمندان هستیم
  • بازداشت ژرار دوپاردیو به اتهام تجاوز جنسی/حمایت مکرون فایده‌ای نداشت
  • بازداشت ژرار دوپاردیو به اتهام تجاوز جنسی/ حمایت مکرون فایده‌ای نداشت
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • حمله به امین منوچهری و زورگیری: بارها در اتوبان چمران این اتفاق رخ داده؛ پیگیری نمی‌کنم چون فایده ندارد! + عکس
  • پارک کردن یک خودرو به شیوه‌ای متفاوت + فیلم