Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@13:57:09 GMT

بگومگوهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۲۵۶۲

بگومگوهای کرونایی

ایسنا/همدان این روزها حال و هوای شهرها و خانه های مردم تفاوت بزرگی به نسبت ماه های گذشته دارد و سبک زندگی مردم تحت تاثیر شیوع ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا قرار گرفته است.

کروناویروس با جولان در کوی و برزن، افراد را به ماندن در خانه و قرنطینه خانگی مجبور کرده، یک خانه نشینی اجباری که اگر در مورد گذران آن چاره‌اندیشی نشود، به اختلافاتی جبران‌ناپذیر از نوع خطرناک کوویدی ختم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردی که تا دیروز بیشتر زمان خود را بیرون از منزل و در محل کار خود سپری می کرد حالا باید در منزل باشد و این زمان را به هر شکلی پر کند و خانمی که خانه عادت به انجام امور منزل براساس برنامه های منظمی داشته تا در زمان حضور و استراحت همسر در منزل شرایط را به گونه ای هماهنگ سازد که همسر خود را در نهایت آرامش و شادی به استراحت بپردازد اما کرونا تمام این معادلات را بر هم ریخته، عادت هایی که تا قبل از قرنطینه موجب آرامش زندگی افراد بود تبدیل به نقطه بحران زندگیشان شده و در این میان همسرانی هستند که ذره بینی به دست گرفته و موشکافانه به دنبال عیوب دیگری می گردند تا کوچکترین مسئله ای را دست مایه دعوا و مجادله و تلخ کردن کام دیگر اعضای خانواده کنند و اوضاع را وخامت بخشند.

خانواده ها در چنین شرایطی باید تهدید را به فرصت تبدیل کنند چراکه کوچکترین غفلتی ممکن است کانون گرم خانواده را سرد کند و حتی به فروپاشی آن منجر شود این در حالیست که می‌توان از این قرنطینه اجباری نهایت بهره را برای نزدیک شدن به اعضای خانواده به ویژه همسران کرد.

خانواده ها در روابط خود منطقی باشند

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: این روزها با شیوع کروناویروس رخداد‌های تلخی را تجربه می‌کنیم که پیامد آن احساس تنش، استرس، اضطراب و بحران‌های روانی برای همه افراد جامعه است.

حسن خانجانی با بیان اینکه مصادیق اختلاف زوجین بسیار متعدد است، افزود: در این روز‌ها که افراد به منظور پیشگیری از شیوع کرونا مجبور به دوری از اجتماعات بوده و ضرورت ماندن اعضای خانواده در منزل موجب شده که ساعات بیشتری را در کنار هم باشند، به همین علت علاوه بر دغدغه سلامتی، نگرانی‌های اقتصادی و مالی فکر اعضای خانواده را درگیر خود می‌کند و این عوامل می توانند باعث افزایش اختلافات خانوادگی شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ناشی از فراگیری کرونا افراد در روابط خود باید خویشتن‌دار و منطقی باشند، اظهار کرد: باید خانواده در این موقعیت مسائل همدیگر را درک کنند و با توجه به برخی کمبودها و بیکاری همسر، او را در سپری کردن این روزها تا زمان شکست کرونا و بازگشت به وضعیت و شرایط عادی یاری دهند.

افزایش اختلافات خانوادگی در ایام قرنطینه

خانجانی از افزایش اختلافات خانوادگی در ایام شیوع کروناویروس در همدان خبر داد و اعلام کرد: یکی از انواع اختلاف‌ها ممکن است به علت شرایط بهداشتی باشد؛ برای مثال یکی از اعضای خانواده‌ کمتر موارد بهداشتی را رعایت کند و دیگران انتظار بیشتری در این مورد داشته باشند و همین تفاوت‌های سلیقه‌ای منجر به بروز اختلاف‌ها شود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان همدان بیان کرد: افراد خانواده باید ارتباطات خود با یکدیگر را افزایش دهند و مطابق استاندارد‌ها عمل کنند تا این اختلاف نظر‌ها که بیشترین اختلاف نظر میان خانواده هاست، کمتر شود.

ناکامی در تحقق توقعات پیش زمینه افزایش مشاجرات خانوادگی

دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش اختلافات زوجین در ایام قرنطینه تشریح کرد: خانه نشین شدن اجباری مردان ایرانی به منظور جلوگیری از شیوع کروناویروس در جامعه شرایط بسیار خوبی را ایجاد کرده تا زن و شوهرها اوقات بیشتری را با هم سپری کنند و به هم نزدیک تر شوند اما در بعضی موارد این شرایط باعث افزایش اختلافات بین زوجین شده است.

دکتر نصرالله عرفانی با بیان اینکه در ایام قرنطینه ناکامی در تحقق توقعات می تواند زمینه مشاجره و اختلاف را بین زوجین و اعضای خانواده فراهم کند، افزود: زن و شوهرها نباید رفتار همدیگر را زیر ذره بین ببرند و دائماً در حال رصد کردن رفتار طرف مقابل باشند و با یادآوری مسائل تلخ گذشته اعصاب یکدیگر را به هم بریزند.

لزوم افزایش سطح تاب آوری در ایام قرنطینه

وی با تأکید بر افزایش سطح تاب آوری در افراد به ویژه زوجین جوان اظهار کرد: تاب آوری به معنای آن است که فرد زندگی روزمره را انجام داده و خلاقیت خود را برای انجام انواع فعالیت‌ها در کانون خانواده به کار گیرد و اکنون فرصت مناسبی است که افراد خانواده فردیت را کنار گذاشته و به انجام فعالیت های جمعی در کانون خانواده بپردازند.

این روانشناس با بیان اینکه بهترین راهکار برای مقابله با این نگرانی‌ها داشتن برنامه ریزی برای طول روز است، تصریح کرد: در ایام قرنطینه زن و شوهر با درنظر گرفتن نقش طرف مقابل و بررسی مسائل از زاویه دید یکدیگر می توانند درک بهتری از موضوع داشته باشند و این شرایط سخت را با همدلی و مدیریت بهتری پشت سر بگذارند.

عرفانی با تأکید بر مدیریت و استفاده درست از زمان بیان کرد: بسیاری از افراد همیشه دنبال زمانی برای انجام کارهای عقب افتاده خود بودند و اکنون با شیوع کروناویروس و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در جامعه عملاً این زمان محقق شده و افراد می توانند از این زمان به نحو احسن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کروناویروس در واقع به همه ما یادآور شد که زندگی کوتاه است و باید قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم، ادامه داد: برای اینکه تنش‌ها در میان خانواده‌ها کمتر شود باید هر کدام از اعضای خانواده وظایف گوناگونی را بر عهده بگیرند و این روز‌هایی که همه خانه نشین شده ایم بهترین فرصت برای ارتباط بیشتر با خانواده‌ها و نزدیکی به یکدیگر و درک سلایق هم است.

عرفانی مرور خاطرات و نقل اتفاقات شیرین گذشته و دیدن تصاویر در قالب آلبوم و فیلم را در نزدیکی افراد و کاهش اختلافات مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون و در این شرایط که همه افراد ممکن است کمی دچار استرس بوده و ناخوش احوال باشند، به هیج وجه فرصت مناسبی برای مورد انتقاد قرار دادن یکدیگر نیست.

قرنطینه فرصت مناسبی برای آشتی با کتاب و ادبیات مکتوب

وی با اشاره به ادبیات غنی ایران و جهان گفت: امروزه ادبیات مکتوب ایران و جهان مورد غفلت قرار گرفته است اما افراد می توانند از این فرصت برای آشتی با کتاب و ادبیات استفاده کرده و بخشی از زمان خود را به مطالعه اختصاص دهند همچنین می توانند ساعاتی درباره آن کتاب با همدیگر بحث و گفت وگو کنند.

عرفانی ایام قرنطینه را فرصت خوبی برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی برشمرد و اعلام کرد: ایجاد فضای شاد در محیط خانواده با استفاده از بازی های دسته جمعی یکی از روش های کم کردن اضطراب و استرس در ایام قرنطینه است.

وی با بیان اینکه تعمیرات جزئی و تغییر دکوراسیون منزل یکنواختی را از محیط دور کرده و به جذاب تر شدن آن کمک می کند، اضافه کرد: زن و شوهرها نباید بیشتر اوقات خود را در شبکه های اجتماعی بگذارنند و باید این شرایط خاص را به صورت صحیحی مدیریت کنند.

افزایش ۲۰ درصدی تماس های اختلاف زوجین در ایام قرنطینه

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان هم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع کروناویروس و خانه نشینی خانواده ها و بروز برخی اختلاف‌ها میان زوجین مطرح کرد: خط ۱۴۸۰(صدای مشاور) سازمان بهزیستی با استفاده از مشاورین مجرب خدمات مفیدی در زمینه های مختلف به مردم ارائه می دهد.

امیر کوکائیان با بیان اینکه اختلاف با همسر یکی از خدمات مشاوره ای سامانه ۱۴۸۰ بهزیستی است، افزود: بعد از شیوع کرونا و افزایش حساسیت های موجود در جامعه مشاورین سامانه ۱۴۸۰ آموزش ویژه دیده و از ابتدای فروردین ماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در سه شیفت در حال ارائه خدمات مشاوره ای هستند.

وی با بیان اینکه از اول تا ۱۵ فروردین ماه ۴۲۷۶ تماس با خط ۱۴۸۰ گرفته شده که از این تعداد حدود ۱۲۹۰ تماس مربوط به مشاوره‌های کروناویروس بوده است، اظهار کرد: ۳۰ درصد تماس های گرفته شده با سامانه ۱۴۸۰ مربوط به نگرانی، ترس و اضطراب در مورد کروناویروس بوده است.

کوکائیان با بیان اینکه در این بازه زمانی حدود ۵۲۸ تماس با کد اختلاف همسر در سامانه ۱۴۸۰ ثبت شده است، اضافه کرد: میزان تماس های زوجین مربوط به اختلافات خانوادگی در ایام قرنطینه نشان می دهد که آمار اختلافات زوجین نسبت به مدت مشابه در ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با توصیه به خانواده ها مبنی بر اینکه سعی کنند از طریقی اوقات خوش فراهم آورند، گفت: با شروع دوران در خانه ماندن، حضور تقریبی تمام افراد خانواده به مدت طولانی، هراس از ابتلا به بیماری، احساس استیصال، بی حوصلگی و نگرانی از پیامدهای اقتصادی احتمال تنش در خانواده را بالا می برد.

والدین زمینه آسایش فرزندان در قرنطینه را فراهم کنند

وی بیان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده والدین باید زمینه آرامش و آسایش کودکان را فراهم کنند تا دچار افسردگی نشوند و همچنین اعضای خانواده از کنار هم بودن احساس خوبی داشته باشند و با گفت و گو، امید روزهای بهتر را به یکدیگر بدهند.

کوکائیان با بیان اینکه پیگیری لحظه به لحظه اخبار در دوران شیوع کرونا می تواند منجر به افزایش اضطراب شود، خاطرنشان کرد: در این دوران افراد می توانند بیشترین بهره را در زمان خانه نشینی و فاصله گذاری اجتماعی از فناوری نوین و تماس های مجازی ببرند، حفظ تماس با همکاران، دوستان و اعضای خانواده با ویدئو کنفرانس، ارسال پیامک و شبکه های اجتماعی به بهبود روحیه افراد کمک می کند.

فاصله گذاری اجتماعی مانند یک چاقوی دو لبه عمل می کند

یک جامعه شناس نیز به خبرنگار ایسنا گفت: شیوع کروناویروس و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در جامعه مانند یک چاقوی دولبه عمل کرده و می تواند باعث تجربه اوقات خوش بین اعضای خانواده شده و یا چالش ها و مشکلات سر باز کنند و باعث بروز اختلافات خانوادگی شود.

دکتر صفی الله صفایی با بیان اینکه تنش روانی افراد در این مدت به علت نگرانی در باب ابتلای اطرافیان به کروناویروس باعث کاهش آستانه تحمل آنها می شود، اظهار کرد: بسیاری از افراد حقوق ثابتی ندارند و با در خانه ماندن آنها در ایام قرنطینه باعث افزایش مشکلات اقتصادی می شود و افزایش این مشکلات اضطراب خانوادگی را تشدید می کند.

وی با بیان اینکه در ایام قرنطینه کارگری که دارای درآمد روزمزد است و یا کسانی که مستاجر هستند باید از چه طریقی زندگی خود را تأمین کنند؟ تأکید کرد: دولت باید در این ایام آرامش و امنیت را در جامعه ایجاد کرده و به کسب و کارهایی که تعطیل شده کمک کند تا مردم با بحران کمتری مواجه شوند.

صفایی با بیان اینکه باید از روانشناسان اجتماعی در برنامه های مختلف تلویزیونی برای توضیح مسائل روان شناختی دعوت شود، گفت: زوج ها در خانواده علاوه بر اینکه باید از فرزندان خود مراقبت کنند، باید به همدیگر نیز روحیه بدهند.

وی با بیان اینکه یکی از سرگرمی های نسل های قدیم قبل از ظهور تکنولوژی های جدید، انجام بازی های دسته جمعی خانگی بود، به خانواده ها پیشنهاد کرد که در روزهای قرنطینه خود و خانواده را با انجام انواع بازی های گروهی موجود همچون اسم فامیل، بازی نمایشی همچون پانتومیم و انواع بازی های تست هوش سرگرم کنند.

این جامعه شناس در پایان خاطرنشان کرد: همدلی، درک و پذیرش این واقعیت که فشارهای حال حاضر که تمام اعضای خانواده را تحت تأثیر تا حدودی آزار دهنده قرار داده، کمک می کند تا مهربان تر باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس اختلافات خانوادگی دادستان عمومي و انقلاب سازمان بهزیستی کووید 19 فاصله گذاری اجتماعی اختلافات خانوادگی افزایش اختلافات شیوع کروناویروس ایام قرنطینه اعضای خانواده استان همدان سامانه ۱۴۸۰ خانواده ها شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۲۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیا واقعا راهی سریع و آسان برای لاغری وجود دارد؟ در این مقاله، به بررسی برخی از روش ‌های محبوب برای کاهش وزن سریع می ‌پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می ‌کنیم. به یاد داشته باشید که هیچ روش جادویی برای لاغری بدون تلاش و تعهد وجود ندارد. با این حال، با انتخاب رویکردی مناسب و پایبندی به آن، می ‌توانید در مدت زمان کوتاهی شاهد تغییرات مثبتی در سلامتی و تناسب اندام خود باشید.

انتخاب روش مناسب برای لاغری

قبل از اینکه به سراغ روش ‌های مختلف لاغری بروید، اولین قدم مهم تعیین شاخص توده بدنی (BMI) شماست. BMI یک معیار استاندارد برای سنجش تناسب وزن و قد افراد است و به شما کمک می‌ کند تا بفهمید که آیا در محدوده وزن سالم قرار دارید یا خیر.

محاسبه bmiبسیار ساده است. برای این کار کافیست وزن خود را (بر حسب کیلوگرم) بر قد خود (بر حسب متر مربع) تقسیم کنید.

تفسیر نتایج:

BMI کمتر از 18.5: کمبود وزن BMI بین 18.5 تا 24.9: وزن ایده آل BMI بین 25 تا 29.9: اضافه وزن BMI 30 یا بیشتر: چاقی

شاخص توده بدنی ابزاری ساده و اولیه برای سنجش تناسب اندام است و در برخی موارد، مانند افراد ورزشکار یا افراد دارای عضلات حجیم، ممکن است دقیق نباشد. برای تفسیر دقیق‌تر BMI، باید سن، جنس و سابقه پزشکی فرد را نیز در نظر گرفته شود. بهترین روش برای تعیین وضعیت سلامتی و تناسب اندام، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه است. شما پس از تعیین BMI خود، می ‌توانید با توجه به آن، روش مناسب برای لاغری را انتخاب کنید.

پس از تعیین BMI خود، نوبت به انتخاب روش مناسب برای لاغری می ‌رسد. همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، BMI به چهار دسته اصلی تقسیم می ‌شود: کمبود وزن، وزن ایده آل، اضافه وزن و چاقی. شما باید بر اساس نتیجه محاسبه شاخص توده بدنی خود یکی از موارد زیر را برگزینید.

BMI کمتر از 18.5 (کمبود وزن):

چنانچه در این دسته قرار دارید، تمرکز شما باید بر روی افزایش وزن سالم باشد. مصرف غذاهای پرکالری و مغذی، ورزش ‌های قدرتی و معاینه توسط پزشک برای بررسی علل احتمالی کمبود وزن توصیه می ‌شود.

BMI بین 18.5 تا 24.9 (وزن ایده آل):

اگر شما در این گروه قرار دارید، نیازی به کاهش وزن سریع ندارند و باید بر حفظ سلامتی و تناسب اندام خود تمرکز کنند. رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و چکاپ ‌های دوره ‌ای برای حفظ سلامتی در بلند مدت ضروری است.

BMI بین 25 تا 29.9 (اضافه وزن):

برای افراد با اضافه وزن، کاهش وزن 5 تا 10 درصد از وزن فعلی می ‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری ‌های مزمن مانند دیابت و بیماری ‌های قلبی را کاهش دهد. رژیم لاغری کم کالری و متعادل، افزایش فعالیت بدنی و تغییر سبک زندگی از جمله راهکارهای مناسب برای این گروه است.

رژیم های لاغری پیشنهادی برای افراد دارای اضافه وزن:

رژیم کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی با چربی بالا و کربوهیدرات بسیار کم است که در آن بدن به جای گلوکز از چربی برای تولید انرژی استفاده می ‌کند. این فرآیند، "کتوز" نامیده می ‌شود و می‌ تواند منجر به کاهش وزن سریع و فواید سلامتی دیگر شود.

مزایای رژیم کتوژنیک:

کاهش وزن سریع: مطالعات نشان داده ‌اند که رژیم کتو می ‌تواند منجر به کاهش وزن بیشتر از رژیم ‌های کم چرب در کوتاه ‌مدت شود. بهبود قند خون: رژیم کتو می ‌تواند به طور قابل توجهی سطح قند خون و انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت کاهش دهد. کاهش اشتها: رژیم کتو می ‌تواند به کاهش اشتها و احساس سیری بیشتر کمک کند، که می ‌تواند به پایبندی به رژیم غذایی و کاهش وزن کمک کند. کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ‌ها: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم کتو ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، برخی انواع سرطان و بیماری آلزایمر را کاهش دهد. رژیم غذایی کم کالری:

رژیم غذایی کم کالری یک رژیم غذایی ساده و پایدار است که بر پایه کاهش کالری دریافتی روزانه برای ایجاد کسری کالری و در نتیجه کاهش وزن است. در این رژیم، کالری دریافتی روزانه به طور کلی به 1500 تا 1800 کالری محدود می‌ شود.

این رژیم محدودیت‌ های شدیدی در مصرف مواد غذایی ایجاد نمی ‌کند و به شما امکان می ‌دهد تا از غذاهای مورد علاقه خود در حد اعتدال لذت ببرید. همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن کمک می کند. کاهش وزن در این رژیم به تدریج و به مرور زمان اتفاق می ‌افتد و ممکن است به صبر و حوصله بیشتری نیاز داشته باشد. البته انجام فعالیت و ورزش های روزانه به تسریع کاهش وزن کمک می کند.

رژیم روزه‌ داری متناوب:

این رژیم شامل چرخه‌ های متناوب روزه‌ داری و غذا خوردن با الگوهای مختلف است. روش ‌های مختلفی از روزه ‌داری متناوب وجود دارد، مانند روش 16/8 (16 ساعت روزه‌ داری و 8 ساعت غذا خوردن) یا روزه‌ داری 5:2 (دو روز در هفته روزه‌ داری کامل و 5 روز رژیم غذایی معمولی).

BMI 30 یا بیشتر (چاقی):

در افرادی که دارای چاقی مفرط هستند قضیه فرق می کند. احتمالا این افراد انواع رژیم های لاغری را امتحان کرده و نتیجه دلخواه را به دست نیاورده اند. به علاوه بیشتر کسانی که از چاقی مفرط رنج می برند دارای بیماری های مزمن نظیر دیابت، فشار خون، ناراحتی قلبی و ... نیز می باشند. ممکن است در این گروه، به مداخلات تخصصی‌ تر مانند عمل لاغری نیاز باشد.

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی برخی از روش‌ های محبوب برای کاهش وزن سریع پرداختیم. به یاد داشته باشید که هیچ روش سریع، آسان و بدون عارضه ای برای لاغری وجود ندارد. بهترین روش برای کاهش وزن، انتخاب رویکردی ایمن، پایدار و متناسب با شرایط فردی و شاخص توده بدنی افراد است. به یاد داشته باشید که لاغری سریع و پایدار، نیازمند تعهد و تلاش در بلند مدت است. صبور باشید، به برنامه خود پایبند باشید و از فواید سلامتی که در طول مسیر به دست می ‌آورید لذت ببرید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • هشدار استقلال به خانواده ها: تست گیری فصل جدید آکادمی شروع نشده است
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • هشدار به افراد مشهور و خانواده‌شان در زمان اجرای طرح حجاب | فیلم
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌