Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام شکری با اشاره به اجرای فرمان « رزمایش مواسات» با همت کانون های فرهنگی مساجد گفت: تربیت توحیدی به ما می آموزد که به فکر دیگران هم باشیم. به ما می آموزد که همبستگی و اتحاد مهم ترین شرط زندگی مومنانه است.

خبرگزاری شبستان - البرز: جریان مقابله با بیماری ویروسی کرونا فرآیندهایی را به همراه داشت که هریک به تنهایی امکان طرح شدن و پرداختن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرآیندهایی که در بحث اقتصادی آحاد مردم را با هجمه های متعدد روبه رو کرد. زمینه تعطیلی دانشگاه ها، مدارس، ارتباطات اجتماعی و ... را ایجاد کرد. در این میان مراکز فرهنگی، اجتماعی و ... نیز تعطیل شدند و عملا شاهد خواب بسیاری از مراکز فرهنگی هستیم. کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی، هنری و اجتماعی محسوب می شوند که در این مدت نه تنها تعطیل نشدند که بر حجم فعالیت آنان اضافه شد.

به همین منظور پای میز مصاحبه با « حجت الاسلام کاظم شکری» در خصوص عملکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز در جریان مقابله با کرونا ویروس نشستیم.

در نخستین بخش از سوالات به عنوان مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز بفرمایید نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد را در جریان مقابله با کرونا ویروس چطور ارزیابی می کنید؟

درابتدا باید به این نکته اشاره کنم که فلسفه شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد تحقق فعالیت هایی با محوریت مسجد و در قالب کار تشکیلاتی است. کار تشکیلاتی منسجم، هدفمند که قالب عمده آن با هدف خدمت رسانی است به عنوان شاخص اصلی برنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد است. اینکه فعالان این عرصه در تمام شرائط خاص حضور شاخص دارند و خودشان را مکلف به خدمت می کنند به واقع به واسطه تربیت مکتب مسجدی است.

آنطور که از آغاز شیوع بیماری ویروسی کرونا، هر یک از نوجوانان و جوانان مسجد پای کار آمدند و جانانه در صف مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار گرفتند. این مهم یک دستورالعمل اجرایی نبود بلکه یک باور و انگیزه قوی براساس خدمت به هم نوعان بود.

قرارگاه مسجد به عنوان مرکز اصلی فعالیت های بهداشتی در هر محله فعالیت خودش را با حضور فعالان مسجد که اعم از کانون های فرهنگی هنری و پایگاه بسیج هستند آغاز کرد و همچنان این عزم ادامه دارد.

ضدعفونی و گندزدایی معابر و میادین شهری از نخستین روزهای خبر شیوع کرونا ویروس با همت نیروهای کانون فرهنگی هنری مسجد به صورت جدی اجرا شد. همچنین حضور طلاب و روحانیت مساجد در غسل بیماران فوت شده ناشی از کرونا از محورهای دیگر فعالیت ها بود.

استان البرز با بهره مندی از ۳۰۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح استان پای کار آمدند. ایجاد شبکه های تشکیلاتی گروهی با هدف آموزش درسی، معرفتی و بصیرتی در فضای مجازی از دیگر برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز بود.

شما از کانون فرهنگی هنری مساجد در کنار پایگاه های بسیج نام بردید، آیا این دو از یکدیگر با توجه به تعاریف فعالیت و راهبردهای تعریف شده، تفیک شده نیستند؟

کانون فرهنگی هنری مساجد در مقابل پایگاه بسیج مساجد شکل نگرفتند. این مرکز فرهنگی وجه مشترکی و معینی با پایگاه بسیج دارد که مهمترین آن مدیریت امام مسجد است. یعنی کانون فرهنگی هنری مساجد هم سو و هم راستا با پایگاه های بسیج هستند و فعالیت مشترک آنان با نظارت و هدایت امام مسجد است. اینطور نیست که از همدیگر منفک باشند.

فلسفه پرداختن به شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز برمی گردد به افق راهی که به واقع معرف مسجد تراز اسلامی است. این دو نهاد بدون همبستگی و وحدت در کنار یکدیگر نمی توانند فعالیت کنند. بسیاری از اعضاء کانون فرهنگی هنری مساجد عضو پایگاه بسیج هستند و برعکس.

در پاسخ سوال اول به تربیت توحیدی اشاره کردید، بفرمایید ضرورت این تربیت چیست؟ همینطور بهره مندی از این تربیت در چه محیط و ساز و کاری مقدور است؟

پیرامون مسئله تربیت متناسب با سبک زندگی ایران و اسلامی باید عرض کنم که خانواده مهمترین رکن آن است. پدر و مادری که فرزند خود را در زمان نماز به مسجد می آورند، در روضه ها و پای منبر امام مسجد شرکت می دهند، نخستین قدم های اولیه برای تربیت توحیدی فرزند خود را برداشته اند.

سپس در دوران نوجوانی و جوانی در قالب کانون فرهنگی، هنری مساجد و پایگاه بسیج فرآیند ارتباط فرزندان با مساجد بیش از پیش می شود. نوجوان های محل دوستان همطراز خود را در مسجد پیدا می کنند. همچنین جوانان مسجدی نیز برای کارهای تشکیلاتی همراه با یکدیگر با محوریت مسجد فعالیت می کنند و این مدل تربیت توحیدی برمکتب اسلام است.

کسی که در محیط مسجد و با افرادی که تمام زندگی شان با محوریت مسجد رقم می خورد رشد می کند، دیگر منفعت ها را متوجه خودش نمی بیند. نگاهی فراتر از خودش و یا خانواده اش دارد. اینکه می گوییم مسجد محله محور یعنی مسجد در نخستین گام در اجتماعی محله کارکرد اصلی خود را نشان می دهد.

تربیت یافته مکتب توحیدی، پیش قراول برنامه هایی است که در راستای خدمت رسانی به همنوعان، خیرگزینی و نوع دوستی بنا شده است.

به عنوان کارشناس فرهنگی بفرمایید متناسب با مزیت هایی که برای مکتب توحیدی برشمردید چطور این روحیه تربیت توحیدی در تمام افراد جامعه دیده نمی شود؟

اولین مسئله ای که افراد جامعه را از مسجد جدا می کند، رکن خانواده می تواند باشد، همچنان که عنصر خانواده افراد جامعه را به مسجد متصل می کند. اینکه مادر خانواده در فراغت زمان های تعطیلی مدارس، اوقات فراغت، چگونه زمینه حضور فرزندش را در محیط های فرهنگی و آموزشی داخل مسجد ایجاد کند به نوبه خودش یک قدم در جهت ارتباط خانواده با مسجد است.

متأسفانه وجود ماهواره، شبکه های مجازی متعدد، عدم ارتباط امام مسجد با اهالی محل، کم کاری هیئت امناء مسجد به نوبه خود خانواده ها را از مسجد دور می کند. این در حالی است که فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند این خلاء را پر کند. یعنی خانواده ها با توجه به برپایی دوره های آموزشی، فرهنگی و هنری کانون به مساجد آمد و شد داشته باشند و به تدریج همسو با مدار تربیت توحیدی قرار بگیرند.

بفرمایید، نتیجه تربیت مکتب توحیدی چیست؟

مهم ترین ثمره تحقق تربیت مکتب توحیدی، سعادت اخروی جامعه است. اینکه شاهد جامعه ای هدفمند، سالم، دلسوز، متعهد و همراه داشته باشیم که در هر گرفتاری و مشکلی در کنار یکدیگر باشند و خلاء های موجود را از بین ببرند ماحصل تربیت توحیدی است.

تربیت توحیدی به ما می آموزد که به دیگران هم بیاندیشیم. به ما می آموزد که همبستگی و اتحاد مهم ترین شرط زندگی مومنانه است. می آموزد که در فرهنگ زیست مومنانه مهم ترین اصل مهربانی و مواسات است.

رهبر معظم انقلاب در نیمه شعبان سال جاری اشاره داشتند به « رزمایش مواسات» بفرمایید برنامه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز در این خصوص چیست؟

فرمایش رهبر معظم انقلاب با عنوان « رزمایش مواسات» یک فرمان و تکلیف برای همه مسئولان و مردم در شرائط خاص کنونی بیماری کرونا است. مواسات کردن به واقع یکی از طلب هایی است که ما در دعای ماه شعبان از خداوند داریم. براساس این تکلیف ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز نیز با بهره مندی از نیروی انسانی کانون های مساجد در این امر مهم پای کار آمده است.

کانون فرهنگی هنری مهدیون کرج، کانون فرهنگی هنری مسجد جامع رجای شهر، کانون فرهنگی هنری مسجد علی بن ابیطالب(ع) دولت آباد و دیگر کانون های فرهنگی هنری سطح استان با شناسایی خانواده های کم برخوردار و ارائه بسته های معیشتی در جهت تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب گام برمی دارد.

 

 

 

پایان پیام/481

منبع: شبستان

کلیدواژه: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز کانون فرهنگی هنری مساجد ما می آموزد رزمایش مواسات تربیت توحیدی پایگاه بسیج مکتب توحیدی فعالیت ها امام مسجد مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۵۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها

رئیس ستاد ملی دهه کرامت گفت: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها، خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه(س) در تمام شهرها حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا(ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، خاطرنشان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت(عج) است.

خداداده با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، گفت: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند