Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:34:27 GMT

به کرونا فرمان ایست بدهید

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۶۸۶۷

به کرونا فرمان ایست بدهید

ایسنا/مرکزی خودقرنطینگی پدران و مادران سالمند این روزها تبعات زیادی را از نظر جسمی و روحی برای آنها در پی داشته است که پدیده غالب در این زمینه افسردگی است و ادامه این روند احتمال منزوی شدن آنان را در پی خواهد داشت.

آیا برای برون رفت از افسردگی سالمندان و مدیریت احساسات و عواطف آنان برای رفع دلتنگی از فرزندان و بستگان در روزهای قرنطینگی کرونایی و رفع استرس از ابتلا به کرونا، برنامه‌ریزی داشته‌ایم یا اگر نداشته ایم چه باید کرد؟

یک کارشناس ارشد روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال به ایسنا گفت: همانطور که واضح است تمام افراد جهان درگیر ویروس کشنده کووید ۱۹ شده‌اند، این ویروس زندگی را بسیار سخت کرده است، به طوری که روال زندگی افراد تغییر کرده و بیشتر ساعات شبانه روز را مجبورند در خانه بمانند تا مبتلای به این ویروس کشنده نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سمیه ترابی افزود: در این شرایط بحرانی سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند و باید توجه دولت‌ها بیشتر بر آنها متمرکز شود و نیازهای اولیه و زیستی آنها از جمله دارو، درمان و مواد غذایی را برآورده سازند، تا مجبور نباشند مدام به خارج از منزل رفته و خطر ابتلا را بیشتر کنند.

وی افزود: اگر نیازهای اولیه افراد سالمند برآورده شود کمتر دچار استرس و نگرانی خواهند شد چرا که عامل استرس خود منشاء اکثر بیماری‌هاست. استرس سیستم دفاعی بدن را ضعیف کرده و خطر ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برد، وجود کمی استرس در شرایط بحرانی عادی است، اما اگر این استرس از حد طبیعی خود خارج شود زیانبار خواهد بود.

وی گفت: سالمندان باید خواب با کیفیت داشته باشند، تماس و ارتباط با فرزندان و اقوام به صورت صوتی و پرهیز از تماس مستقیم را در برنامه داشته باشند و با برخورداری از برنامه غذایی مناسب و رعایت اصول بهداشتی به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهند و برای خرید دارو و موادغذایی از عزیزانشان کمک بخواهند که برایشان انجام دهند و حتی المقدور بیرون نروند.

این دانش آموخته روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه شرایط کرونایی و ماندن در خانه احتمال افسردگی را در سالمندان بیشتر خواهد کرد، افزود: در این شرایط توصیه می‌شود سالمندان در دنبال کردن اخبار حد افراط و تفریط را رعایت کنند زیرا گوش دادن به اخبار ناگوار باعث نگرانی و غم می‌شود. اگر در این شرایط بحرانی همسر یا عزیزی را از دست دادند زمام زندگی را از دست ندهند و با توکل به خدا و پیشه کردن صبر بر غمشان فایق آیند. همواره امید به روزهای روشن داشته باشند چرا که پروردگار بعد از هر سختی آسانی قرار داده است، هیچ چیز در این جهان ماندگار نیست، بدانند که این روزهای سخت و طاقت فرساهم گذران است. آنها باید با رعایت اصول بهداشتی و شستن دستها و زدن ماسک و دوری از افراد بیمار و ماندن در خانه سلامتی خود را حفظ کنند، باشد که در پناه خدا این روزهای سخت تمام شود و دوباره با هم و در کنار هم بخندیم.

یک روانشناس بالینی دیگر نیز گفت: همانطور که می‌دانیم انسان موجودی است اجتماعی و دوری از اجتماع برایش اجتناب ناپذیراست، قطع ارتباط با جامعه اثرات جبران ناپذیری بر روح و جسم افراد دارد؛ در نتیجه در این شرایط بحرانی و با وجود شیوع بیماری کووید ۱۹ افراد باید به هر طریق ممکن ارتباط خود با اجتماع را قطع نکنند، گاه با تماس تلفنی با فرزندان و دیگرعزیزانشان، گاه رفتن به حیاط و ایوان خانه و باز کردن پنجره‌ها و دیدن مناظر زیبا و شنیدن صدای گنجشکان و استشمام هوای تازه روز خود را آغاز کنند.

اکرم ترابی افزود: افراد سالمند که مجبور هستند در خانه بمانند برای جلوگیری از تنش با افراد دیگر در خانه سعی کنند به جای تمرکز و کنترل دیگری بیشتر توجه شان را روی اهداف و علایق خود بگذارند. نقاط مثبت یکدیگر را برشمارند و اگر افکار منفی به سراغشان آمد با صدای بلند به افکار منفی فرمان ایست دهند و جای خود را عوض کرده و مشغول کاری شوند. افکار منفی به سراغ هر انسانی می‌رود. مخصوصا در این شرایط بحرانی که ترس، استرس، اضطراب، خشم و غم طبیعی است، نباید اجازه دهند که این افکار در مغزشان لانه بسازد.

وی ادامه داد: اگر افراد هر روز از زندگی خود را به چهار قسمت استراحت، کار، تفریح و مناجات تقسیم کنند، احتمال کمتری وجود دارد که دچار روزمرگی شوند. سالمندان باید بدانند که عضو مفیدی در جامعه و امید فرزندانشان هستند چه با تجارب آموزنده شان و چه با لبخند و محبت بی کران به فرزندانشان.

به نظر می‌رسد علاوه بر سالمندان آحاد مختلف جامعه بویژه زنان خانه دار و حتی شاغلینی که این روزها بنا بر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت دورکاری در منزل فعالیت دارند و حتی دانشجویان، طلاب، دانش آموزان و همه آنهایی که در خانه مانده‌اند تا سالم بمانند با اجرای چنین برنامه‌هایی می توانند اوقات فراغت خود را پر کرده و خود را به استمرار در خانه ماندن ترغیب کنند.

در خانه ماندن سخت است اما می شود با اتخاذ سازوکار مناسب و برنامه ریزی دقیق این روزها را امیدوارانه و با هدف سپری کرد و شاد و با نشاط زیست تا کرونا را بطور کامل شکست دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سالمندان کروناویروس قرنطینه خانگی استانی اجتماعی شرایط بحرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۶۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند

آفتاب‌‌نیوز :

برای اینکه فردی سرحال و پرانرژی از خواب بیدار شود، هر شبانه روز به چند ساعت خواب عمیق نیاز دارد. در حالی که کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما بسیاری از جوانان نیز مشکلات خواب را گزارش می‌کنند.

داشتن خواب باکیفیت، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، از استرس می‌کاهد و خلق و خو و تمرکز را نیز بهبود می‌دهد.

همچنین برخی عادات مخرب هم بر کیفیت خواب افراد تاثیر می‌گذارند که آگاهی از آن‌ها و مدیریت صحیح این عادت‌ها می‌تواند مفید و در بهبود سلامت کلی فرد موثر باشد.

در ادامه به نقل از نشریه "هندوستان تایمز" به برخی از این عادات اشاره می‌کنیم:

* استفاده از تلفن همراه قبل از خواب

نور آبی که از صفحه نمایش تلفن همراه شما ساطع می‌شود، کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نور آبی می‌تواند تولید ملاتونین در بدن را که هورمون اصلی کنترل کننده چرخه خواب و بیداری است، مختل کند. ملاتونین ناکافی می‌تواند باعث بی خوابی، حساس شدن و خواب آلودگی در طول روز شود.

* خوردن مقدار زیادی غذا قبل از خواب

خوردن یک وعده غذایی پر حجم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر گذاشته و به خواب رفتن را مشکل کند.

* مصرف بی رویه کافئین

مصرف بیش از اندازه قهوه منجر به اختلالات خواب می‌شود. کافئین محرکی است که می‌تواند به خواب رفتن را سخت کند.

* قرار نگرفتن در معرض نور طبیعی

زمانی که خود را از نور خورشید محروم می‌کنیم، سطح ملانین را کاهش می‌دهیم. ملانین، ملاتونین را می‌سازد که به چرخه خواب کمک می‌کند.

* بی توجهی به افزایش استرس 

سطوح بالای استرس با طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن و اختلالات خواب مرتبط است. کم خوابی سیستم واکنش بدن به استرس را تحریک می‌کند و منجر به افزایش هورمون‌های استرس، یعنی کورتیزول می‌شود که بر خواب تاثیر می‌گذارد.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان
  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم
  • اتوبوس‌هایی که به فرمان خانم‌ها حرکت می‌کنند
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد