Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@14:28:18 GMT

فیلم | سردرختی های یخ زده باغ‌های شاهرود

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۷۴۳۴

فیلم | سردرختی های یخ زده باغ‌های شاهرود

دریافت 11 MB

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مدیر جهاد کشاورزی بخش بسطام گفت: به دنبال بروز سرمای بین ۷ تا ۱۱ درجه زیر صفر ۲۱ و ۲۲ فروردین ۹۹ امسال به رغم هشدارهای هواشناسی و تلاش باغداران برای مقابله با سرما، اما تداوم ۱۴ ساعته دمای زیر صفر خسارت وسیعی به مردم این مناطق وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته غریب مجنی حدود ۹۰ درصد ساکنان بخش بسطام و مناطق شمالی شهرستان شاهرود که دچار سرمازدگی شده اند کشاورزانی هستند که در سال‌های اخیر برای حفظ معیشت خود به ایجاد باغهای زردآلو به‌عنوان یکی از محصولات شاخص شهرستان شاهرود روی آوردند که با این خسارت وسیع مواجه شدند.

وی از آغاز بررسی‌های کارشناسی برای برآورد خسارت‌ها خبر داد و گفت: باغدارانی که محصول خود را بیمه کرده‌اند از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بقیه برای پرداخت خسارت به ستاد مدیریت بحران شهرستان و استان معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: در این سرمازدگی روش‌های فنی نظیر پلورهای باغی، چاهک معکوس و فوکرهای درون باغ به‌علت تداوم برودت هوا نتوانست جلوی خسارت را بگیرد و در باغ‌هایی که کشاورزان از روش‌های سنتی نظیر روشن کردن آتش و دود دادن و حتی مه پاشی درختان استفاده کردند نیز دمای خیلی پایین آن را بی اثر کرد.

سید حسین سادات، رئیس شورای اسلامی شهر مجن نیز با اشاره به دچار شدن 3 ساله جمعیت ۶ هزار نفری این شهر به خشکسالی شدید در بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ و در پی آن بروز سرمازدگی وسیع در بهار سه سال گذشته تاکید کرد  و افزود: بیشتر زمین‌های منطقه در سال‌های گذشته به‌صورت زراعت و با محصول محوری سیب زمینی بود که به‌ علت کم‌آبی با تغییر الگوی کشت کم‌کم به ایجاد باغ و محصول اقتصادی و بازار پسند زردآلو گرایش یافت اما خسارت سرمازدگی بهاره معیشت ۹۰ درصد مردم این مناطق را در سال ۹۹ با خطر جدی مواجه کرده است.

وی افزود: با توجه به وجود منابع آبی مناسب، نیروی انسانی مستعد و متبحر و زمین‌های حاصلخیز؛ در ۳ طرح بلند مدت، تغییر الگوی کشت و خروج از تک محصولی مبتنی بر تجربه تغییر اقلیم سال‌های گذشته تاکنون اقدامی از سوی مسئولان برای بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان انجام نشده است.

 ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای و مجتمع دام سبک و ناحیه صنعتی صنایع تبدیلی کشاورزی نیز از پیشنهادهای 3 سال اخیر متخصصان و تصمیم‌گیران بخش بسطام و شهر مجن و مناطق مشابه آن برای برون رفت از این وضعیت ناگوار معیشتی است که به رغم دارا بودن مصوبات شهرستانی و استانی تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است.

یارمحمدی از کارشناسان منابع آبی و کشاورزی و عضو شورای شهر مجن نیز گفت : با توجه به طولانی بودن روال بررسی و پرداخت خسارت‌ها، برای از دست ندادن فرصت کشت بهاره از مسئولان درخواست میشود به‌دلیل وجود منابع آبی مطلوب در منطقه نظیر دو سد و مستعد بودن اراضی موجود، با مجوز و حمایت مالی و در اختیار قرار دادن بذر محصولاتی نظیر سیب زمینی، چغندر و صیفی‌کاری‌های دیگر موافقت کنند.

کد خبر 501087 برچسب‌ها استان سمنان کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان سمنان کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۷۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: طوفان و بارندگی‌های اخیر که می‌توان گفت در تاریخ خوزستان بی سابقه بوده، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

به گزارش تسنیم، مسعود اسدی اظهار کرد: به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زار‌های آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و درخوشبینانه‌ترینحالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

وی گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: همچنین انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند.

اسدی همچنین گفت: از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند

دیگر خبرها

  • خسارت به کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه در بارش اخیر
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • خسارت باران و طوفان به زیرساخت‌های آب، برق و کشاورزی گچساران
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • ثبت بیشترین بارندگی در روستای تاش شاهرود
  • طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد/ خسارت به کشاورزی + فیلم
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی؛ احتمال خسارت به محصولات کشاورزی