Web Analytics Made Easy - Statcounter

حق نما گفت: بارش متناوب باران و نمناکی زمین در سال جاری اکثر محصولات کشاورزی استان گلستان را در وضعیت قرمز بیماری های گیاهی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «کیانوش حق نما» امروز(سه شنبه 26 فروردین) در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان گلستان از ابتدای فروردین ماه جاری شرایط سمپاشی اراضی کشاورزی تنها در هفت الی هشت روز فراهم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: بارش متناوب باران، نمناکی و رطوبت شرایط را برای ظهور بیماری های زراعی و باغی مستعد کرده است و اکثر محصولات کشاورزی در استان گلستان نسبت به سال گذشته در وضعیت قرمز بیماری های گیاهی قرار دارند.

 

وی بیان کرد: بیماری های مختلفی مانند لکه خرمایی، سفیدک سطحی، زنگ زرد، سپتوریوز و فوزاريوم خوشه مزارع گندم را تهدید می کند به همین علت در اطلاعیه های مختلف از کشاورزان درخواست کردیم نسبت به سمپاشی مزارع و مشاوره از کارشناسان کشاورزی اهتمام داشته باشند.

 

حق نما بیان کرد: با وجود شیوع کرونا تاکنون بیش از 120 هزار هکتار از مزارع گندم سمپاشی شده است و برای تهیه سموم و قارچ کش مشکلی وجود ندارد.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان به بیماری فوزاريوم خوشه اشاره کرد و افزود: حساس ترین مرحله در گندم مرحله گل دهی است و به کشاورزان گلستانی به ویژه در نواحی جنوب استان و کوهپایه و میان دشت توصیه می کنیم حداقل یک نوبت سمپاشی سراسری را برای گندم داشته باشند.

 

وی به زمان مناسب برای سمپاشی مزارع اشاره کرد و گفت: در مزارع گندم بهترین زمان برای سمپاشی وقتی است که محصول به 50 درصد گلدهی رسیده باشد تا با افزایش عملکرد محصول شاهد جهش تولید باشیم.

 

حق نما به بروز بیماری سفید ساقه کلزا در گلستان اشاره کرد و ابراز داشت: خوشبختانه تاکنون حدود 45 هزار هکتار از مزارع کلزا سمپاشی شده است و آن دسته از کلزاکارانی که تاکنون اقدام به سمپاشی نکردند نسبت به این مهم  اقدام کنند.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تأکید کرد: براساس تحقیقات انجام شده بیماری بادزدگی(انفجار شبانه) محصول سیب زمینی را تهدید می کند و متأسفانه شرایط منطقه نیز برای شیوع این بیماری مستعد است و اگر رسیدگی لازم از سوی کشاورزان صورت نگیرد و بیماری گسترش یابد ممکن است کل محصول سیب زمینی آنها در مدت یک هفته دچار خسارت شود.

 

وی  به بیماری لب شتری و شانکر باکتریایی در باغات هسته دار اشاره کرد و افزود: زمان سمپاشی گذشته است و کشاورزان به خاطر این دو بیماری مصرف سموم را افزایش ندهند و به حفظ محیط زیست کمک کنند.

 

پایان پیام/695

منبع: شبستان

کلیدواژه: سمپاشی مزارع مزارع گندم مزارع گلستان کشاورزی استان گلستان مزارع گندم حق نما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۲۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به سطح زیر کشت زعفران در استان، گفت:سطح زیر کشت زعفران حدود ۸۰۰ هکتار است و سالانه بیش از ۳ تن و ۲۰۰ کیلو زعفران از مزارع استان برداشت می‌شود.

 محمد حسن کیانی فر افزود: بر اساس تقسیمات اقلیمی از ۱۳ اقلیم ۱۱ اقلیم در استان تفکیک شده است که لرستان به دلیل تنوع اقلیمی از لحاظ تنوع گونه‌های دارویی غنی است.

وی گفت:یکی از این گیاهان دارویی زعفران است وتوسعه گیاه دارویی زعفران درآمد زا است و به لحاظ اقتصادی برای کشاورز سودمند است.

کیانی فر افزود: زعفران به دلیل صادرات محور بودن برای کشور و استان ارز آور است،همین امر موجب شده است توسعه کشت زعفران در دستور سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرد‌.

وی متوسط عملکرد زعفران را چهار کیلو در هکتار عنوان کرد و افزود: زعفران لرستان طلای بی نظیری است که با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی آن از لحاظ کیفیت در بالاترین رتبه‌ها قرار می‌گیرد.

 

 

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان