Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@23:44:58 GMT

درمان دیابت؛ دیابتی‌ها برای درمان حتما مطالعه کنید

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۲۹۱۱

درمان دیابت؛ دیابتی‌ها برای درمان حتما مطالعه کنید

دیابت نوعی بیماریست که برمیزان قند خون تأثیر می‌گذارد و در صورت عدم درمان یا کنترل، مشکلات زیادی برای سلامتی به وجود می‌آورد. هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما می‌توان آن را با رعایت مسائلی رو به بهبودی پیش برد. اشخاص می‌توانند با تغییر دارو و تغییر شیوه زندگی دیابت را مدیریت کنند.
درمان دیابت

دیابت نوع ۱ نوعی بیماری خود ایمنی است که با نابودی سلول‌های لوزالمعده که مسئول تولید انسولین در بدن هستند ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این به این معنی است که بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ قادر به تولید انسولین نیست؛ و بدون انسولین بدن نمی‌تواند میزان گلوکز خون را تنظیم کند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ حساسیت کمتری نسبت به انسولین دارند، به این معنی که بدن آن‌ها به اندازه نیاز انسولین نمی‌سازد و یا به اندازه لازم از انسولین تولید شده استفاده نمی‌کند. این‌ها دو نوع از متداول‌ترین انواع دیابت هستند.

در این مقاله به بررسی روش‌های درمانی و تغییراتی در شیوه زندگی می‌پردازیم که می‌تواند به کاهش اثرات دیابت بر سلامتی فرد کمک کند.

آیا دیابت قابل درمان است؟
در حال حاضر هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما این بیماری می‌تواند رو به بهبودی پیش برود؛ و این به این معناست که:
وقتی دیابت رو به بهبودی پیش می‌رود، بدن هیچ علامتی از بیماری نشان نمی‌دهد، اگرچه این بیماری از نظر فنی هنوز هم در بدن فرد وجود دارد.
پزشکان در مورد آنچه که دقیقاً تعریف بهبودی را تشکیل می‌دهد، به توافق نهایی نرسیده اند، اما همه آن‌ها سطح A۱C زیر ۶ درصد را به عنوان یک عامل مهم ذکر می‌کنند. سطح A۱C میزان قند خون فرد را در طی بازه‌ی زمانی بیش از ۳ ماه نشان می‌دهد.

مطابق با نوع و میزان مراقبت‌های لازم برای دیابت، بهبودی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد:
ترمیم جزئی: هنگامی که فرد بتواند حداقل ۱ سال سطح قند خونش را بدون استفاده از دارو‌های دیابت پایین‌تر ازسطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نگه دارد.
بهبود کامل: هنگامی که سطح قند خون فرد بدون مصرف هیچگونه دارویی به طور کامل و خارج از محدوده دیابت یا پیش دیابت به حد طبیعی برگردد و حداقل ۱ سال دراین سطح نرمال باقی بماند.
بهبودی طولانی مدت: هنگامی که بهبودی حداقل ۵ سال به طول بی انجامد.
فرد مبتلاحتی اگر به مدت ۲۰ سال سطح قند خون طبیعی خود را حفظ کند، پزشک همچنان این وضعیت را بهبودی تلقی میکند و نه درمان.
رسیدن به وضعیت بهبود در دیابت می‌تواند به سادگی و با ایجاد تغییر در روال ورزشی یا رژیم غذایی اتفاق بیفتد

درمان گیاهی دیابت

برخی از گیاهان برای کنترل دیابت و کاهش قند خون می‌توانند مفید باشند، در ادامه تعدادی از گیاهانی که در درمان دیابت موثر هستند را معرفی خواهیم کرد، توجه داشته باشید که بهترین راهکار عمل به توصیه پزشکان است. با مصرف سبزیجات شما فیبر و مقداربسیار کمی نمک و یا چربی دریافت خواهید کرد (مگر اینکه خودتان مقادیری ازین افزودنی‌ها را به وعده تان را اضافه کنید). به یاد داشته باشید، سیب زمینی و ذرت کربوهیدرات به شمار می‌روند.

تاثیر کلم بروکلی بر دیابت
به گفته دانشمندان، کلم بروکلی می‌تواند یک سلاح مخفی علیه دیابت باشد
براساس مطالعاتی، کلم بروکلی حاوی ماده‌ای است که می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند تا قند خون خود را کنترل کنند، و به طور بالقوه دارای ماده درمانی مورد نیاز برای میلیون‌ها نفر است. تصور می‌شود ماده‌ای شیمیایی به نام سولفورافان که موجود در سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی و برخی جوانه هااست مسئول کاهش سطح گلوکز درافراد دیابتی است ومحققان فکر می‌کنند که سولفورافان سرانجام می‌تواند جایگزین متفورمین در بعضی از بیماران شود.

درمان گیاهی دیابت

 

بهترین گزینه‌ها
سبزیجات تازه، خام یا بخارپز، کباب شده یا کبابی شده میل کنید
سبزیجات یخ زده ساده، بخارپز
سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج و آرگولا. کاهو یخ کوه به دلیل کمبود مواد مغذی چندان مفید نیست.
به دنبال رنگ‌های مختلف باشید: سبزیجات تیره، قرمز یا نارنجی (به هویجیا فلفل قرمز فکر کنید)، سفیده‌ها (پیاز) و حتی بنفش (بادمجان).
بدترین گزینه‌ها
سبزیجات کنسرو شده با مقدار زیادی سدیم اضافه شده
سبزیجات و خوراک‌های گیاهی که با مقدار زیادی کره، پنیریا سس اضافه شده پخته می‌شوند
ترشی، اگر نیاز به کاهش سدیم دارید. در غیر این صورت، ترشی‌ها خوب هستند.
ولی اگر فشار خون بالا دارید، مصرف آن‌ها را محدود کنید.

بدن شما به کربوهیدرات احتیاج دارد. اما اگر می‌خواهید عاقلانه وهوشمندانه انتخاب کنید از این لیست به عنوان راهنما استفاده کنید.
بهترین گزینه‌ها
غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای، جو دوسر جو، کوینو، ارزن یا آمارانت
سیب زمینی شیرین پخته شده
فرآورده‌های ساخته شده با غلات کامل و بدون (یا بسیار کمی) شکر اضافه شده است
بدترین گزینه‌ها
دانه‌های فرآوری شده مانند برنج سفیدیا آرد سفید
نان سفید
سیب زمینی سرخ کرده
تورتیل آرد سفید سرخ شده
درمان دیابت نوع یک

مدیریت دیابت نوع ۱
دیابت نوع ۱ یک بیماری خود ایمنی است که اغلب در دوران کودکی بروز می‌کند و هنگامی رخ می‌دهد که بدن به اشتباه به سلول‌های بتای لوزالمعده حمله کند و توانایی آن‌ها در تولید انسولین را (که بدن برای استفاده صحیح از قند خون به آن نیاز دارد) از بین ببرد
دیابت نوع یک
درمان دیابت نوع یک

 

آگاهی از ابتلا به دیابت نوع ۱ می‌تواند بسیار سخت و ترسناک باشد، اما با این وجود بسیاری از افراد به خوبی شرایطشان را مدیریت می‌کنند و از شدت یافتن علائم و عوارض شدید جلوگیری می‌کنند.

درمان با انسولین
تزریق انسولین شایع‌ترین درمان برای دیابت نوع ۱ است. افراد می‌توانند این تزریقات را خودشان در خانه انجام دهند.
انسولین و درمان دیابت
درمان دیابت با انسولین

 

طیف وسیعی ازمیزان تزریق انسولین در دسترس است که بسته به سرعت کار انسولین و ماندگاری تأثیرات آن در بدن متفاوت است.
درمان با انسولین دارای سرعت‌های مختلفی از اثرگذاری است. اطلاعات زیر انواع، سرعت کار و مدت ماندگاری انسولین را نشان می‌دهد.
نوع انسولین| سرعت عمل | مدت زمان
تزریق سریع|۵ تا۱۵دقیقه|۳ تا ۵ساعت
تزریقات کوتاه مدت|۳۰تا۶۰ دقیقه|۶تا۸ساعت
تزریق طولانی مدت|۶۰تا۱۲۰ دقیقه|۱۴تا۲۴ساعت
نقطه‌ی تزریق نکته‌ی مهمی است، زیرا نقاط مختلف بدن انسولین را با سرعت‌های مختلف جذب می‌کنند. به عنوان مثال، در تزریقات داخل شکم، جذب انسولین سریع ترصورت میگیرد؛ ولی انسولینی که از طریق کمر و باسن وارد جریان خون میشود برای جذب به زمان بیشتری احتیاج دارد.

استفاده از وراپامیل
مطالعه‌ای بالینی در سال ۲۰۱۸ بر روی انسان نشان داد که نوعی داروی فشار خون به نام وراپامیل ممکن است برای مبتلایان به دیابت نیز مفید باشد.
در این مطالعه، افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ دوز‌هایی از وراپامیل دریافت کردند. در نتیجه این آزمایش نشان داد که سطح گلوکز ناشتا دراین افراد نسبت به افرادی که دارو دریافت نکردند پایین‌تر بود. به نظر می‌رسد در مبتلایان به دیابت نوع ۱، با مصرف این دارو تولید انسولین در لوزالمعده بهبود می‌یابد و در نتیجه نیاز به تزریق منظم انسولین کاهش پیدا میکند.
با این حال، FDA هنوزاستفاده از وراپامیل را به عنوان درمانی برای دیابت تصویب نکرده است.
درمان دیابت نوع دو

مدیریت دیابت نوع ۲
در حال حاضر، برای یک فرد برطرف کردن دیابت نوع ۲ راحت‌تر از برطرف کردن دیابت نوع ۱ است.
این امر به این دلیل است که دیابت نوع ۲ یک بیماری خود ایمنی نیست و طیف وسیعی از عوامل بیرونی و عادات و سبک زندگی می‌تواند آن را بدتر کند.
درمان دیابت نوع دو
درمان دیابت نوع دو

 

اگرچه این بدان معناست که دیابت نوع ۲ بسیار گسترده‌تر از دیابت نوع ۱ است، اما همچنین به این معنی است که فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌تواند شیوه زندگی و عادت‌های غذایی نسبتاً ساده‌ای برای خود ایجاد کند تا قند خون خود را به حد طبیعی برگرداند.
رژیم غذایی مورد مصرف و ابتلا چاقی هر دو نقش اساسی در ایجاد دیابت نوع ۲ دارند. به این ترتیب، افراد می‌توانند علائم دیابت نوع ۲ را با رعایت تغییرات خاصی در شیوه زندگی شان که شامل بهبود رژیم غذایی و برنامه ورزشی است، کنترل کنند.
دارو‌های درمان دیابت

 

در حالی که تنظیمات سبک زندگی می‌تواند به کاهش تأثیر دیابت نوع ۲ کمک کند، بسیاری از مبتلایان به این بیماری برای کاهش قند خون و افزایش تولید و حساسیت بدن به انسولین باید دارو‌هایی را مصرف کنند.
این دارو‌ها شامل:
مهار کننده‌های آلفا گلوکزیداز: این دارو‌ها از تجزیه نشاسته جلوگیری می‌کنند و به کاهش قند خون کمک می‌کنند. افراد باید آن‌ها را در کنار اولین قاشق شان ازیک وعده غذایی میل کنند. آکاربوز و میگللیتول مهار کننده‌های متداول آلفا گلوکزیداز برای مبتلایان به دیابت هستند.
بیگوانیدها: این دسته از دارو‌ها شامل متفورمین هستند که یک داروی متداول برای دیابت است. بیگوانید‌ها به کبد دستور می‌دهند گلوکز کمتری تولید کند و حساسیت به انسولین را در عضلات افزایش دهد.
گیرنده اسید‌های صفراوی (BAS): Colesevelam یک BAS است که کلسترول مضر و همچنین قند خون را کاهش می‌دهد. این دارو‌ها وارد جریان خون نمی‌شوند، بنابراین افرادی که مشکل کبدی دارند می‌توانند با خیال راحت از این دارو‌ها استفاده کنند.
آگونیست‌های دوپامین -۲: این دارو‌ها قند خون را بعد از وعده غذایی کاهش می‌دهند. نمونه‌های آن شامل بروموکریپتین است.
دارو درمان دیابتدارو درمان دیابت

 

مهار کننده‌های DPP-۴: این دارو‌ها به مدیریت طولانی مدت گلوکز کمک می‌کنند بدون اینکه منجر به هیپوگلیسمی شود. آن‌ها به ترکیباتی بنام GLP-۱ کمک می‌کنند تابه مدت طولانی تری دربدن بمانند و این باعث کاهش سطح گلوکز می‌شود. آلوگلیپتین، لیناگلیپتین، ساکساگلیپتین و sitagliptin مهارکننده‌های DPP-۴ هستند که در حال حاضر در دسترس هستند.

مگلیتینیدها: ایندارو‌ها سلول‌های بتا موجود در لوزالمعده را تحریک می‌کنند تا انسولین آزاد کنند. نگاتلینید و رپاگلینید مگلیتینید هستند که در حال حاضر در دسترس هستند.

مهار کننده‌های SGLT۲: این داروهامسیرواکنش‌های پروتئین بنام SGLT۲ را که باعث جذب مجدد گلوکزدر کلیه‌ها می‌شوند، مسدود می‌کنند و این کار به نوبه خود باعث میشود که بدن گلوکز موجود در خون را از طریق ادرار آزاد کند که این نیز باعث کاهش سطح قند خون میشود. این‌ها یک دسته‌ی جدید از دارو‌ها است که شامل کاناگلیفلوزین، داپاگلیفلوزین، و امپاگلایفلوزین هستند.

Sulfonylureas: این دارو‌ها باعث آزاد شدن بیشتر انسولین از سلول‌های بتا می‌شوند. سولفونیل اوره‌ها یک گروه قدیمی از دارو‌ها هستند و، اما تنها سولفونیل اوره نسل اول که هنوز هم در حال استفاده است کلرپروپامید است. گلیمپیرید، گلیپیزید و گلیبورید دارو‌های جدیدتری هستند که باعث عوارض جانبی کمتری می‌شوند.

تیازولیدین دیون: این دارو‌ها باعث بهبود عملکرد انسولین در چربی و ماهیچه‌ها و همچنین کاهش تولید گلوکز در کبد می‌شوند. اینگروه شامل روزیگلیتازون و پیوگلیتازونمی شود.

بسته به شدت و بروز دیابت، پزشکان ممکن است یکی از این دارو‌ها یا ترکیبی از آن‌ها را تجویز کنند. درمان ترکیبی گران‌تر است و خطر عوارض جانبی بیشتری دارد، اما اغلب تأثیر مهار کننده تری بر گلوکز دارد.
افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اغلب نیازی به انسولین اضافی ندارند. از آنجا که بر خلاف تولید انسولین، حساسیت به انسولین، مسئله اصلی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ است، دارو‌ها بر کاهش قند خون و بهبود جذب انسولین تمرکز می‌کنند.

تحقیق در مورد روش‌های واژگونی
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مداخلات خاصی می‌تواند به بهبود دیابت نوع ۲ کمک کند، از جمله:
روال برنامه‌ی ورزشی شخصی
رژیم‌های سخت
دارو‌های کنترل کننده گلوکز
چهار ماه پس از این مداخلات، مشاهده شد که ۴۰ درصد از بیماران قادر به متوقف کردن دارو‌های خود بودند و درحالت بهبودی جزئی یا کامل باقی مانده بودند.
درمان دیابت حاملگی

مدیریت دیابت حاملگی
دیابت حاملگی نوعی از دیابت است که در دوران بارداری ایجاد می‌شود و پس از تولد کودک برطرف می‌شود.
بسیاری از دارو‌های دیابت بر روی جنین در حال رشد تأثیر منفی دارند، بنابراین در مورد گزینه‌های بی خطر برای کاهش قند خون و تقویت انسولین دردوران بارداری حتما با پزشک مشورت کنید.
درمان دیابت بارداری

 

افراد مبتلا به دیابت حاملگی باید میزان قند خون را کنترل کنند و به طور مرتب و منظم ورزش کنند. اما اگر این امور اثر مطلوب مورد نظر را نداشته باشند، پزشک ممکن است برای کنترل میزان قند خون انسولین تجویز کند.
مطالعات معتبر بسیار کمی تأیید می‌کنند که دارو‌های دیگر (دارو‌هایی غیراز انسولین) برای زنان و نوزادان بی خطر هستند. انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می‌کند، اما از مصرف این دارو‌ها در دوران بارداری خودداری کنیداگرچه برخی پزشکان این دارو‌ها تجویز میکنند.

تغییر شیوه زندگی برای دیابت نوع ۲
دو تغییر اصلی در شیوه زندگی می‌توانند به مدیریت دیابت نوع ۲ کمک کنند: ورزش و رژیم غذایی.
ورزش و کاهش وزن
داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش منظم اولین اقدامات برای مدیریت دیابت نوع ۲ هستند. کاهش وزن سنگ بنای درمان مبتلایان به این بیماری است.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن متوسط می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۵۸ درصد کاهش دهد.

در مقاله‌ای درباره‌ی مراقبت‌های دیابت بیان شده است که مبتلایان به دیابت نوع ۲ باید در هفته ۱۵۰ دقیقه در فعالیت‌های هوازی شرکت کنند، این فعالیت‌ها شامل:
شنا کردن
پیاده روی سریع
دوچرخه سواری
انجام این فعالیت‌های بدنی در پنج جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در طول هفته می‌تواند به فرد کمک کند که با مدیریت و به صورت منظم این میزان ورزش را انجام دهد؛ که گفته می‌شود اینمیزان فعالیت ممکن است برای کمک به بدن در مدیریت علائم دیابت کافی باشد.

نکات مربوط به رژیم غذایی
نکات مربوط به رژیم غذایی برای کنترل دیابت نوع ۲:
محدود کردن کربوهیدرات ها: جایگزین کردن غذا‌های پر پروتئین و پر فیبربه جای کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی میتواند به تنظیم قند خون کمک می‌کند.
قند کمتری بخورید: جایگزینی قند‌هایی مانند استویا ممکن است به برخی از افراد در مدیریت علائم دیابت کمک کند.
مواد غذایی سرشار از فیبر: فیبر می‌تواند به کند شدن هضم کربوهیدرات‌ها و قند‌ها کمک کند.
غذا‌هایی که در این نوع رژیم غذایی قرار دارند:
سبزیجات
میوه‌ها
غلات کامل
پروتئین‌ها
محصولات لبنی کم چرب
یک رژیم متنوع تضمین می‌کند که بدن تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. افراد همچنین باید کالری کمتری مصرف کنند و سعی کنند در هر وعده غذایی مقادیری از موادی مشابه کربوهیدرات‌ها نیز مصرف کنند.
غذا‌های پر چربی اشباع نشده مانند ماهی، آجیل و روغن نباتی نیز برای پایین آمدن قند خون بسیار مفید هستند.
یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم‌های مناسب برای سلامت قلب، میتواند برای کاهش خطر یا اثرات دیابت نیز موثر و مفید باشد.
درمان خانگی دیابت

شاید یکی از اولین سوالاتی که مبتلایان به دیابت می‌پرسند و به دنبال آن هستند؛ درمان خانگی دیابت است، باید گفت: بهترین درمان خانگی، مراعات رژیم غذایی و رعایت توصیه پزشک خود هست، باید توجه داشت فعلا درمان قطعی دیابت کشف نشده است و باید به تبلیغات‌های نا معتبری که وجود دارد توجه نکنید، تنها راه حل برای کنترل دیابت، عمل به توصیه پزشک و کنترل تغذیه و کاهش استرس است

عمل جراحی
اگر تغییرات رژیم غذایی و ورزش ممکن یا موفقیت آمیز نباشند، فرد می‌تواند از طریق جراحی‌های مربوط به چاقی به کاهش وزن برسد.
با این حال، این آخرین روش درمانی برای مبتلایان به بیماری چاقی است و در واقع زمانی صورت میگیرد که هیچ گزینه درمانی دیگری برای آن‌ها موفق و اثرگذار نبوده باشد.

این نوع جراحی شامل کاهش اندازه معده است که به افراد کمک می‌کند بعد ازخوردن مقدار کمی از غذا احساس پر شدن و سیری کنند. برخی از انواع جراحی‌ها همچنین آناتومی شخص را تغییر می‌دهند و ممکن است سطح هورمون‌هایی را ا. که باعث افزایش وزن می‌شوند دستکاری کنند.

عمل جراحی باند معده و جراحی بای پس معده دو نمونه بارز ایننوع جراحی‌ها در پزشکیهستند.

هر دو عمل خطراتی را در پی خواهند داشت، بنابراین پزشکان معمولاً آن‌ها را به عنوان گزینه‌های اول پیشنهاد نمیکنند. همچنین بیمه‌ها نیز به ندرت جراحی‌های چاقی را پوشش می‌دهند.

جمع بندی
هیچ درمان کاملی برای دیابت در دسترس نیست، اما برخی از روش‌های درمانی امیدوارکننده در حال توسعه هستند.
ارتباط مستقیم با یک پزشک توانمند و تحت نظراو بودن ممکن است به افراد کمک کند تا بتوانند گزینه‌های درمانی را پیدا کنند که می‌تواند دیابت را در آن‌ها به بهبودی برساند.

انواع ۱ و ۲ دیابت بیماری‌هایی مادام العمر هستند، اما اقدامات درمانی مناسب می‌تواند به شخص مبتلا به هر دو نوع کمک کند تا زندگی سالم و پویایی داشته باشند.

سوال:

بهترین روش برای جلوگیری از دیابت چیست؟

 

پاسخ:
در واقع هیچ راهی برای جلوگیری از دیابت نوع ۱ وجود ندارد، زیرا ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد و یا در اثر ویروس ایجاد شده باشد.
اگرچه دیابت نوع ۲ نیز ممکن است به نوعی ریشه‌ی ژنتیکی داشته باشد، اما تا حد زیادی تحت تأثیرعواملی مانند شیوه زندگی قرار می‌گیرد. بهترین راه برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ داشتن یک رژیم غذایی سالم، از جمله میوه‌ها و سبزیجات با گلیسمی پایین، حفظ وزن سالم بدن و انجام دادن ورزش منظم است..

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دیابت درمان دیابت مبتلا به دیابت قند خون پارسی خبر افراد مبتلا به دیابت نوع مبتلا به دیابت نوع ۲ مبتلایان به دیابت برای مبتلایان مدیریت دیابت نوع درمان دیابت نوع دیابت نوع ۲ کمک مهار کننده کربوهیدرات ها تولید انسولین دیابت نوع ۱ میزان قند خون رژیم غذایی کاهش قند خون حال حاضر سطح قند خون دارو ها کلم بروکلی شیوه زندگی کنترل کنند برای کنترل برای دیابت دارو ها کاهش وزن جراحی ها یک رژیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۲۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید

محققان به‌تازگی دریافته‌اند که خوردن برخی مواد غذایی خاص مانند سبزیجات فاقد نشاسته قبل از کربوهیدرات‌ها می‌تواند به کاهش قند خون و قرار گرفتن آن در محدوده مناسب کمک کند. به‌خصوص در وعده صبحانه، مصرف سبزیجات در شروع صبحانه هورمون‌هایی را که در طول روز باعث گرسنگی می‌شوند، سرکوب می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، کربوهیدرات‌ها ذاتا بد نیستند. آن‌ها منبع اصلی انرژی برای سیستم عصبی‌اند و فیبر بدن موردنیاز بدن را که در هضم و کاهش کلسترول موثر است، تامین می‌کنند. البته کربوهیدرات‌ها در غذا‌های ناسالم مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم یافت می‌شوند، اما در مواد غذایی سالم مانند میوه‌های فراوری‌نشده و همچنین عدس و لوبیا که به مغز و ماهیچه‌ها انرژی می‌دهند، هم به وفور وجود دارند. با وجود این، برخی مواد غذایی پرکروبوهیدرات می‌توانند یک‌تنه سطح قند خون را که به گلوکز معروف است، از حد ایده‌آل بالاتر ببرند، به‌ویژه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند و اگر این افزایش سطح قند خون طی سال‌ها مدام تکرار شود، سلول‌ها پاسخ و واکنش به انسولین را متوقف می‌کنند. انسولین هورمونی است که به طور معمول به سلول‌ها پیام می‌فرستد برای صرف انرژی از گلوکز استفاده کنند. مشکل به‌وجودآمده که مقاومت به انسولین نام دارد، باعث تجمع قند در بدن می‌شود و یکی از مشخصه اصلی ابتلا به دیابت است.

افراد زیادی در سراسر جهان بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. حدود یک نفر از هر سه آمریکایی هم در مرحله پیش‌دیابت قرار دارد که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها از آن بی‌خبرند. بسیاری از این افراد به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهند شد که عواقب احتمالی آن آسیب عصبی، از دست دادن بینایی و کوتاه شدن عمر است. در حالی که با تغییر ترتیب غذا خوردن هم می‌توان کربوهیدرات مصرف کرد و میزان قند خون مناسبی داشت. به قول باربارا، «این کار مجانی است و به اراده فوق بشری هم نیاز ندارد.»

وقتی اول سبزیجات می‌خوریم، فیبر موجود در آن‌ها در روده یک فیلتر ایجاد می‌کند. هنگامی که کربوهیدرات‌ها وارد میدان می‌شوند، این فیلتر هجوم آن‌ها را کند می‌کند؛ مثل شن و ماسه که جلو سیلاب را می‌گیرد و گلوکز به جای هجوم آوردن، قطره قطره و به‌آرامی وارد جریان خون می‌شود. در این حالت انسولین کمتری نیاز است تا سلول‌ها این ذرات را جذب کنند و به لوزالمعده فشار کمتری وارد می‌شود.

دکتر آلپانا شوکلا در این زمینه می‌گوید: «مجموع تحقیقات این ایده را که توالی و ترتیب غذا‌ها افزایش ناگهانی گلوکز پس از صرف غذا را کاهش می‌دهد، تقویت می‌کند» این روش نه‌تن‌ها برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت و دیابت که برای افرادی که میزان قند خونشان طبیعی است هم فایده دارد.

شوکلا می‌گوید که سبزیجات را ۱۰ دقیقه قبل از خوردن کربوهیدرات مصرف کنید. حتی اگر این وقفه را هم در نظر نگیرید، در هر حال خوردن سبزیجات پیش از کربوهیدرات مزیت‌هایی دارد. از طرفی لازم نیست سبزیجات را به‌تن‌هایی مصرف کنید تا مفید واقع شوند. مصرف سبزیجات با پروتئین قبل از کربوهیدرات نقطه اوج و افزایش گلوکز را در افراد مبتلا به پیش‌دیابت ۴۶ درصد کاهش می‌دهد. به گفته شوکلا، این ترکیب حتی از مصرف سبزیجات به‌تن‌هایی هم بهتر جواب می‌دهد.

مزیت دیگر قرار دادن سبزیجات پیش از کربوهیدرات این است که تا سه ساعت پس از صرف غذا، احساس سیری می‌کنید. زیرا مصرف سبزیجات و پروتئین در ابتدا ترشح هورمونی به نام «گرلین» را که عامل گرسنگی است، سرکوب می‌کند. در نتیجه ممکن است کالری کمتری مصرف کنید. در حالی که وقتی افراد همین وعده غذایی را با ترتیب متفاوت و مصرف کربوهیدرات شروع می‌کنند، طی این سه ساعت با سطح بالاتری از گرلین مواجه می‌شوند.

یافته‌های این گزارش به معنی درمان قطعی یا جایگزین دارو برای مبتلا به بیماری‌ها از جمله دیابت نیست و بیماران باید تحت نظر پزشک برنامه دارویی و رژیم غذایی خود را تنظیم کنند.

دیگر خبرها

  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • تجربه تلخ بیماران از نسخه الکترونیکی
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است 
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد