Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@05:33:32 GMT

ماجرای گم شدن 5هزار قلم داروی درمان کرونا در ایران!

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۵۲۱۴

ماجرای گم شدن 5هزار قلم داروی درمان کرونا در ایران!

پایگاه خبری جماران- میلا د شیراوند:  همایون هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد بیست هزار داروی فاویپیراویر  وارد ایران شد و تعداد 15 هزار تا از این قرص‌ها در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و بین برخی بیمارستان‌ها توزیع شد. 

درپی همین سخنان برخی رسانه ها به نقل از این نماینده مجلس از گم شدن 5هزار قلم از این داروها خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 گزارش جماران در همین خصوص را در ادامه بخوانید: 

 چندی پیش علی نوبخت حقیقی رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه ای  به همایون هاشمی رییس فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی ماموریت داد تا به ابهامات استفاده از داروی Favipiravir  برای درمان کرونا  رسیدگی کرده و گزارش آن را به کمیسیون ارائه کند.

هاشمی نیز در تشریح یافته های خود گفت:  قرص فاویپیراویر در سال‌های گذشته در یکی از شرکت های ژاپنی برای درمان بیماری سارس طراحی شده بود و در اپیدمی کرونا هم پزشکان چینی‌ها مجوز تولید آن را از چین دریافت کردند که تاثیر خوبی در درمان این بیماری داشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون استفاده از قرص فاویپیراویر خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد 20 هزار قرص فاویپیراویر وارد ایران شد و تعداد 15 هزار تا از این قرص‌ها در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و بین برخی بیمارستان‌ها توزیع شد، کما اینکه اوایل عید نوروز رئیس بیمارستان مسیح دانشوری به معاون درمان این وزارتخانه اعلام کرده بود که این دارو در درمان بیماری کرونا موثر بوده است، بنابراین دستور دهید تا برای استفاده در این مرکز وارد شود، در نهایت به تعداد 30 بیمار از این دارو در اختیار آنها قرار داده شد و این امر باعث انتشار مطلب گلایه آمیزی از سوی دکتر هاشمیان یکی از پزشکان این بیمارستان در فضای مجازی شده و محل اختلاف شد.

هاشمی اظهار کرد: نحوه ورود این دارو به کشور از دیگر موارد مورد مناقشه است، ضمن اینکه ادعاهای برخی شرکت‌ها و تجار مبنی بر تولید این دارو یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن سوالاتی را در اذهان ایجاد کرد، همچنین اثربخشی قرص فاویپیراویر در درمان بیماری کرونا مورد تایید بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی است و همین امر باعث نایاب شدن این دارو ایجاد بازار سیاه برای آن شد.

وی افزود: هم‌اکنون در مرحله تکمیل تحقیقات در مورد این دارو هستیم و به نتایج مطلوبی هم دست پیدا کرده‌ایم و برابر بررسی‌ها و اسناد به دست آمده، مطالعات بالینی برای قرص فاویپیراویر در کشورهای چین و ژاپن انجام شده و نتایج خوبی حاصل شده است و اینکه این دارو به بهانه انجام مطالعات بالینی در پروتکل درمان گذاشته نشد آن هم در شرایط بحرانی کنونی که با آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا و آثار زیان بار ناشی از آن مواجه هستیم از سوی پزشکان قابل قبول نیست، چرا که قرص فاویپیراویر از منشا مشخصی وارد کشور شده و اصالتا برای مطالعات بالینی آورده نشده بود.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، در ادامه، از جمع‌بندی نتایج حاصل از بررسی‌های صورت گرفته در نشست این فراکسیون و ارائه اسنادی دال بر قانونی شدن تولید قرص فاویپیراویر در کشور خبر داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: البته همچنان ابهاماتی در خصوص قرص فاویپیراویر وجود دارد که مقرر شد در این رابطه با مسئولان مربوطه مکاتبه کنیم تا آنها پاسخ‌های لازم را جهت رفع این ابهامات ارائه دهند.

 

بیشتر بخوانید: اظهارات پزشک بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص داروی فاویپیراویر

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا همایون هاشمی داروی فاویپراویر دکتر هاشمیان داروی فاویپیراویر بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۵۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی در تخصیص ارز به دارو در سال گذشته اشکالاتی داشت، اما در پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرد، اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است.

وی متذکر شد: آخرین جلسه مجلس در این مورد در ۱۹ دی ماه سال گذشته برگزار شد که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد. همچنین مقرر شد ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد را بیماران بپردازند که این اتفاق رخ نداده و تقریباً پرداختی از بیمه و بیمار به صورت برابر است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشترین اشکال در این زمینه به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بازمی‌گردد، گفت: بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تأمین نکرده است.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: همچنین سازمان برنامه و بودجه ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده و سازمان تأمین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است که باید این موارد رسیدگی شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: علاوه بر جلسات صحن مجلس، بنده نیز برای بررسی علل کمبود دارو جلسات جداگانه‌ای با مسؤولان بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشتم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسؤولیت دارند، تصریح کرد: بانک مرکزی برای اختصاص ارز دارو در اواخر بهار و ابتدای تابستان اشکالاتی داشت که باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع دارو شد، اما در پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند.

دیگر خبرها

  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو
  • انبار داروی بیمارستان امام حسین دچار حریق شد
  • آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • کلاهبرداری مرگبار با داروی آلزایمر
  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • قالیباف: بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد
  • بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد