Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@20:39:07 GMT

ارتقا تراکم جاده ای ارمغان دولت تدبیر و امید در ایلام

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۵۶۶۶

ارتقا تراکم جاده ای ارمغان دولت تدبیر و امید در ایلام

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری می‌ شود.

موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌ها است، زیرا که بهبود وضعیت راه می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد، نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب همیشه یکی از پاشنه آشیل‌های توسعه ایلام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهمترین نیازهای استان ایلام به خصوص برای جذب سرمایه گذاری در مناطق مختلف، راه های ارتباطی مناسب است که این مهم برای توسعه استان می تواند نقش مهم ایفا کند.

پیش تر کسی تصور نمی کرد که در استان ایلام با شرایط خاص توپوگرافی و همچنین کوهستانی بودن منطقه، برای توسعه راه های آن به ویژه مسیر منتهی به مرز مهران در سال های اخیر طرح های عمرانی راهسازی خوبی اجرا شود. 

این در حالی است که استان ایلام با داشتن بیش از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، سهم ۱۱ درصدی از منابع نفت و گاز کشور، صادرات سالانه حدود دو میلیارد دلار و نیز تردد سالانه بیش از ۴.۵ میلیون زائر به عنوان امن ترین و نزدیک ترین مرز به عراق و دروازه عتبات عالیات شناخته شده است. 

احداث ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه در ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اقدام های دولت تدبیر و امید در حوزه راه های این استان گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون بیش از ۱۱۰ کیلومتر به طول بزرگراه های استان اضافه شده است.

علی اصغر کاظمی افزود: تا پیش از دولت یازدهم تنها ۲۰ کیلومتر از راه های استان بزرگراه بود که این میزان هم اکنون به ۱۳۰ کیلومتر افزایش یافته که نشان از توجه دولت به بخش زیرساخت های ارتباطی این استان است.

وی افزود: تنها در سال گذشته ۵۳ کیلومتر از راه های این استان با اعتبار هزینه شده ۲ هزار میلیارد ریال چهار خطه شده و زیر بار ترافیک رفت‌.

۱۰۵ کیلومتر از محور ایلام - مهران چهارخطه شد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: از مجموع ۱۲۰ کیلومتر مسیر جاده ایلام - مهران(از میدان ارغوان تا پایانه مرزی) تاکنون ۱۰۵ کیلومتر از این محور تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است.

وی مدت زمان اجرایی کردن این میزان از چهارخطه کردن جاده ایلام - مهران را در مدت ۴ سال اعلام کرد و یادآور شد: عملیات چهارخطه کردن ۲ محور در مسیر مهدی آباد تا صالح آباد به طوب هفت کیلومتر و منطقه کنچانچم(لاین برگشت) به طول هشت کیلومتر کیلومتر باقی مانده است که اقدامات اجرایی آنها هم اکنون با پشرفت بیش از ۵۰ درصد توسط پیمانکاران مربوطه در حال انجام است.

کاظمی یادآور شد: تکمیل پروژه چهارخطه کردن جاده ایلام به مهران از اولویت های مهم و در دست اجرای این اداره کل است که تلاش خواهیم کرد با جذب اعتبارات لازم در ماه های آینده این مهم تکمیل و به سرانجام برسد.

احداث ۳۹ کیلومتر راه اصلی در سال گذشته 

کاظمی تاکید کرد: به لحاظ بالا رفتن ایمنی راه‌ها و ارتقا کیفی پروژه‌ها ، افزایش توانمندی پیمانکاران متعهد مورد توجه قرار گرفته و در چند سال اخیر بر تعداد پیمانکاران متعهد با توان اجرایی قابل قبول اضافه شده و اکثر پروژه‌های در دست اجرای استان موید این امر است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: طی سال گذشته ۳۹ کیلومتر راه اصلی در نقاط مختلف استان با اعتبار هزینه‌ شده ۹۰۰ میلیارد ریال تکمیل و زیر بار ترافیک رفت.

وی با بیان اینکه با وجود برخی محدودیت‌های اعتباری در حال حاضر تمامی طرح‌ها و پروژه‌های راه‌سازی این استان فعال بوده و در حال تکمیل هستند، گفت: احداث و ترمیم راه‌ها در استان مورد توجه قرار گرفته و در سال جاری نیز احداث چند ده کیلومتر راه اصلی و فرعی در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان  ایلام بهسازی و تکمیل ۱۳۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی را از دیگر اقدامات این اداره کل در سال گذشته عنوان کرد.

حفاری ۴۲۰۰ متر تونل در سال گذشته 

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: تعریض و بهسازی جاده ایلام - مهران در چند سال اخیر با توجه به افزایش حجم سفرهای زائران اربعین در دستور کار مسئولان قرار گرفته و با اتخاذ تدابیر مناسب و اختصاص اعتبار از سوی دولت، بخش هایی از این مسیر در این مدت تعریض شده و عملیات تعریض بخش های دیگری نیز از این جاده با احداث تونل در دست انجام است.

کاظمی افزود: از ۸۴۰ متر طول تونل اول راه کربلا ۶۲۹ متر تمام متر آن حفاری شده است و تا پایان سال جاری حفاری پایان می یابد.

وی از حفاری کامل تونل دوم راه کربلا کیلومتر ۱۰ به طول ۷۴۰ متر نیز خبر داد و یادآور شد: آماده سازی دیواره ها برای اجرای لاینینگ( طاق بتونی) در این مسیر در حال انجام و کف کنی این مسیر نیز به پایان رسیده است.

به گفته کاظمی بزودی عملیات لاینینگ تونل دوم راه کربلا محدوده کیلومتر ۱۰ جاده ایلام - مهران آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در خصوص حفاری تونل کبیر کوه نیز گفت: طول این تونل اصلی بین شهرستان های دره شهر و آبدانان در استان ایلام ۴۷۵۰ متر است که از سمت آبدانان ۳۲۵۰ متر و از سمت دره شهر نیز بیش از ۱۵۰۰ متر تونل اصلی، حفاری آن به پایان رسید.

کاظمی با بیان اینکه عملیات حفاری ۲ هزار متر از این تونل در سال گذشته انجام شد، گفت: اعتبار هزینه شده برای عملیات حفاری این تونل بزرگ بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال بوده است.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه علاوه بر حذف گردنه کبیرگوه بین دره شهر و آبدانان کریدور ارتباطی جهت تردد استان های مرکزی ایران با مرز بین المللی چیلات نیز فراهم می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: تونل کبیرکوه شهرهای جنوب ایلام را ۷۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می‌کند، احداث این تونل باعث حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه صعب العبور کبیرکوه می‌شود، همچنین نقش مهمی در کاهش مسیر زائران عتبات عالیات دارد.

پروژه راه‌آهن ایلام یک گام تا اجرایی شدن 

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از مشخص شدن پیمانکار پروژه راه آهن اسلام آباد - ایلام و آغاز عملیات ابتدایی این طرح ملی خبر داد و گفت: با تلاش و پیگیری مستمر فاز اول اجرای راه آهن اسلام آباد - ایلام در زمان سفر رئیس جمهوری به استان کلنگ زنی خواهد شد.

کاظمی تاکید کرد: طی سال های گذشته کار مطالعات راه آهن ایلام انجام شد اما اجرای آن به تاخیر افتاد که در دیدارهای اخیر با مسئولان عالی رتبه کشوری و با پیگیری مستمر مدیریت ارشد استان به زودی این مطالبه مردم وارد فاز اجرایی می شود.

وی از انتخاب پیمانکار مربوطه این پروژه بزرگ خبر داد و یادآور شد: طول اجرای این قطعه ۱۷.۵ کیلومتر است و اعتبار اولیه آن نیز یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: تا قبل از سفر رئیس جمهوری به استان و کلنگ زنی این پروژه، مسیر مورد نظر اجرای این قطعه به پیمانکار مربوطه جهت مستقر کردن تجهیزات کارگاهی تحویل تا عملیات ابتدایی آن آغاز شود.

تحقق اتصال ایلام به آزادراه امیرالمومنین(ع)

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: ساخت آزاد راه پل زال - موموری - مرز چیلات به عنوانی قطعه ای از آزادراه امیرالمومنین (ع) به طول ۱۲۶ کیلومتر به مناقصه عمومی گذاشته شد.

علی اصغر کاظمی اظهار داشت: در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته به ایلام و مساعدت ایشان برای اتصال استان به آزاد راه و پیگیری های لازم از طرف مدیریت ارشد استان و سایر مسئولان استان صدور مجوز فراخوان برای جذب سرمایه گذار در طرح آزاد راه تهران - نجف اشرف ( پل زال- مورموری- دهلران- مرز چیلات) توسط معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور صورت پذیرفت. 

وی از صدور مجوز فراخوان برای جذب سرمایه گذار در طرح آزاد راه تهران - نجف اشرف ( پل زال- مورموری - دهلران - مرز چیلات خبر داد و افزود: مناقصه اجرای این پروژه ملی برای انتخاب سرمایه گذار آغاز شد. 

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید کرد: اهمیت مرز بین المللی مهران و در آینده، مرز چیلات شهرستان دهلران و تردد سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زائر عتبات عالیات، سبب شد تا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کشور، در اولین سفر استانی و کاری خود که مصادف با ایام اربعین حسینی(ع) بود، از استان ایلام و مرز بین المللی مهران بازدید کند. 

کاظمی یادآور شد: در این سفر، با نظر مساعد وزیر راه، مطالعات اولیه اتصال ایلام به مرکز کشور از طریق آزاد راه آقا امیرالمومنین (ع) (آزاد راه خرم آباد - پل زال - دهلران - مرز چیلات - نجف اشرف) و آزاد راه کربلای معلی (کرمانشاه - حمیل - ایلام - مهران -کربلا) توسط اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام انجام و با پیگیری مسوولین ارشد استان و اداره کل راه و شهرسازی، عملیاتی شدن آن در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفت. 

وی گفت: طول این آزاد راه از پل زال تا مرز چیلات( آزاد راه آقا امیرالمومنین علیه السلام ) ۱۲۶ کیلومتر است که در نهایت، با اتصال به نجف اشرف در کشور عراق، به عنوان کوتاه ترین مسیر به نجف اشرف، علاوه بر ارتباط میان کشور ایران و عراق، ارتباط استان ایلام و کل کشور، با کشورهای همسایه برقرار خواهد شد. 

وی تصریح کرد: همچنین، با احداث آزاد راه کرمانشاه - حمیل - ایلام - مهران و در نهایت، اتصال به کربلای معلی، این مسیر نیز، به عنوان کوتاهترین مسیر زائران آقا ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) به کربلا، خواهد بود. 

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: با توجه به اهمیت موضوع، پیگیری مسوولین ارشد استان و نظر مساعدی که مجموعه وزارت راه وشهرسازی در این زمینه دارند، در آینده نزدیک، اتصال استان ایلام به بزرگترین شبکه آزادراهی منطقه، محقق می شود

تونل دوم آزادی در مسیر ایلام - سرابله احداث می شود

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: با هدف دسترسی آسان و ایمن تر تونل دوم آزادی در مسیر ایلام - سرابله احداث می شود.

کاظمی افزود: این پروژه ۵۰۰ متر پایین تر از تونل شماره یک آزادی اجرا و بسیاری از پیچ های حادثه خیز این مسیر حذف خواهد شد. 

وی تاکید کرد: هدف از اجرای این پروژه تسهیل در تردد خودروها، کاهش آمار تصادفات و رضایت مردم منطقه خواهد بود که نقشه کشی و طراحی آن آماده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: مطالعه و فراخوان احداث چهار تقاطع غیرهمسطح، احداث ۶ کیلومتر راه به‌ صورت چهار خطه و شش خطه از پل زائر به پایانه برکت و پیگیری های لازم جهت دریافت ۹ هزار تن قیر با برآورد ۱۲۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات راه و شهرسازی استان در حوزه مهندسی و ساخت راه در سال جاری است.

در مجموع می توان گفت بدون احتساب دیگر پروژه های در دست اجرای راهسازی اصلی و فرعی در استان ایلام و با برگزاری مناقصه فاز اول راه آهن ایلام،پروژه راه آهن ایلام، آزاد راه کرمانشاه حمیل به ایلام، فراخوان آزاد راه تهران نجف، فراخوان و واگذاری بزرگراه مهران به دهلران و اندیمشک، تکمیل تونل کبیرکوه، آزاد راه ایلام - مهران انقلابی بزرگ در حوزه راهسازی استان ایلام به وقوع می پیوندد.

برچسب‌ها ایلام مهران دولت تدبیر و امید نجف اشرف وزارت راه و شهرسازی عراق حمیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام مهران دولت تدبیر و امید نجف اشرف وزارت راه و شهرسازی عراق حمیل ایلام مهران دولت تدبیر و امید نجف اشرف وزارت راه و شهرسازی عراق حمیل کل راه و شهرسازی استان راه آهن ایلام میلیارد ریال سال گذشته کیلومتر راه استان ایلام ارشد استان جاده ایلام یادآور شد راه کربلا مرز چیلات آزاد راه تونل دوم نجف اشرف پروژه ها اداره کل راه ها پل زال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک سنگین و اجرای محدودیت تردد در آزادراه تهران - شمال

سرهنگ  پیمان کرمی  از ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال خبر داد و اظهار کرد: این بار ترافیکی در خط جنوبی آزادراه تهران - شمال از محدوده تونل‌ ١٦ انتهای تونل البرز سنگین است.

وی اضافه کرد: اکنون ترافیک در جاده کرج - چالوس از میدان امیرکبیر کرج تا شهرستانک روان است.

کرمی گفت : ماموران پلیس راه برای پیشگیری از حوادث احتمالی و روان‌سازی در جاده های استان مستقر شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • ریزش برداری از محورهای ایلام درپی بارش‌های شدید
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام
  • بهره‌برداری از سامانه گرمسیری ۹۰ هزار تن به محصولات زارعی استان اضافه می‌کند
  • سه قطعه از محورهای شریانی هرمزگان بسته می شود
  • این جاده یک‌طرفه شد
  • ترافیک سنگین در جاده چالوس
  • ترافیک سنگین و اجرای محدودیت تردد در آزادراه تهران - شمال
  • دو بانده شدن ۲ جاده دو طرفه در شهرستان نجف آباد
  • بازدید تعدادی ازمعتمدان وریش سفیدان ازطرحهای بزرگراهی درسیستان وبلوچستان
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه راه و شهرسازی