Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:23:31 GMT

آفتی که به تدریج خون رگ‌های جنگل‌های زاگرس را می‌مکد+ فیلم و عکس

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۶۵۷۶

آفتی که به تدریج خون رگ‌های جنگل‌های زاگرس را می‌مکد+ فیلم و عکس

‍‍‍‍‍‍

جنگل‌های بلوط استان ایلام در چند سال اخیر تاکنون با انواع و اقسام عوامل خشکیدگی دست و پنجه نرم کرده‌اند که اخیرا آفات دیگری نیز به آنها اضافه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ۶۴۲ هزار هکتار از اراضی استان ایلام را جنگل‌ تشکیل می‌دهد و بر اساس گفته مسوولان حدود ۶۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان قرار گرفته‌اند که میزان قابل توجهی از این جنگل‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های اخیر گرمای هوا، آتش سوزی، ریزگردها و... صدمات جبران ناپذیری را به حیات این جنگل‌ها در برخی مناطق وارد کرد، در حالی که درختان بلوط ایلام از قدیمی‌ترین گونه‌ جنگل‌های کشور محسوب می‌شوند.

اما متاسفانه طی سال‌های اخیر علاوه بر موارد گفته شده شیوع آفات و بیماری‌ها در سطح جنگل‌های استان سبب شده که درختان بلوط از درون تهی شده و با یک تلنگر کوچک بشکنند.

هر چند مسوولان مربوطه مدعی‌اند که در این زمینه اقدامات موثری انجام شده است اما بیماری و آفت درختان بلوط در برخی مناطق نگرانی طبیعت دوستان را به دنبال داشته است.

لزوم رسیدگی مسوولان به جنگل‌ها پس از پایان زندگی آنان

فاطمه حبیبی یکی از طبیعت دوستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: در برخی مناطق شاهد افزایش آفت و بیماری درختان بلوط هستیم که این امر می‌تواند به عنوان یک تهدید برای این جنگل‌ها محسوب شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ادامه این روند می‌تواند به تخریب هزاران هکتار از اراضی جنگلی این استان منجر شود لازم است مسوولان هرچه سریعتر برای حل این مشکل اقدام کنند.

بروز بحران زیست محیطی 

محمد شاهدی یکی دیگر از طبیعت دوستان، می‌گوید: سالهاست که حال درختان بلوط ناخوش است و در برخی زمانها شاهد نابودی این جنگلها توسط آتش‌سوزی، آفت و... هستیم و متاسفانه نهادهای مربوطه اقدام چشمگیری جهت رفع این مشکلات انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه سالانه بخش زیادی از جنگل‌های استان در آتش بی تدبیری مسوولان و بی احتیاطی مردم و گردشگران می‌سوزد، افزود: آفت و بیماری درختان بلوط در حال افزایش است و بی شک ادامه این روند به یک بحران زیست محیطی ختم خواهد شد.

نابودی بیش از پیش جنگل‌های بلوط

رضایی یکی دیگر از طبعیت دوستان به فارس، گفت: طی سالهای اخیر از یک سو عوامل غیر زنده و برخی فعالیت‌های انسان موجب خسارت به پوشش‌های گیاهی و جنگلی در کشور و به تبع آن در استان ایلام شده است و از سوی دیگر آفات و حشرات تاثیرات بسیار مخربی بر جنگل‌های بلوط استان گذاشته و باعث خشکیدگی درختان شده است.

وی افزود: بی شک ادامه این روند امکان تجدید حیات در جنگل‌های بلوط را نا ممکن یا محدود می‌کند که این امر به نابودی بیش از پیش جنگل های بلوط می‌انجامد.

عدم خسارت زایی آفات جنگل‌ها در ایلام

حجت اله فتحی سرپرست معاون فنی منابع طبیعی استان ایلام در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: تا زمانی که آفات درختان خسارت زا نباشد اقدامی در خصوص سم پاشی جنگلها انجام نمی‌شود.

در ادامه کلیپی توسط خبرنگار فارس از آفاتی که در کوه‌ چرمین در سیروان به جان درختان افتاده آماده شده است:

 

 

وی با بیان اینکه برای مثال آفات درختان بلوط در استانهای کرمانشاه، لرستان، آذربایجان غربی خسارت بالایی را به جنگلها وارد می‌کنند، ادامه داد: در این استانها برای مهار آفات از سموم بیولوژیک استفاده می‌شود.

 سرپرست معاون فنی منابع طبیعی استان ایلام با تاکید بر اینکه این آفات در جنگل‌های استان خسارت زا نیستند، اظهار کرد: طی سالهای اخیر مراقبت‌های بهداشتی، پرورشی و مراقبتی انجام شده و همچنین با توجه به بارندگی‌های مطلوب در استان میزان خشکیدگی جنگل‌های بلوط کاهش محسوسی داشته است.

این مسوول با بیان اینکه هم اکنون شاهد خشکیدگی درختان بلوط در محدوه منطقه چوار و اطراف پتروشیمی، تجریان و پالایشگاه هستیم، ادامه داد: بررسی‌ها در خصوص دلایل این خشکیدگی‌ها در حال انجام است.

فتحی اضافه کرد: بیشترین آمار مربوط خشکیدگی جنگلهای بلوط در سال 87 تا 89 است که شاهد خشکیدگی 10 درصد از جنگل‌های بلوط در این سالها بوده‌ایم.

این در حالی است که در برخی مناطق استان از جمله شباب، مهدی آباد و هلیلان، نیز برای تهیه زغال شاهد قطع درختان و تبدیل آنها به زغال بوده‌ایم و از طرفی گسترش آفات و حشرات در سطح جنگل‌ها نیز خود می‌تواند حیات این جنگلها را به خطر بیندازد که با توجه به تاثیرات مهم این جنگلها بر زندگی از جمله کنترل آب‌های سطحی، جلوگیری از بروز سیلاب، تعدیل آب و هوا و... ضروری است نهادهای ذی ربط جهت مراقبت بیشتر از این جنگلها و جلوگیری از نابودی آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/970823

منبع: فارس

کلیدواژه: ایلام جنگل های زاگرس جنگل ها بلوط درختان بلوط جنگل های بلوط برخی مناطق استان ایلام جنگل ها طی سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۶۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه

  به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان درجلسه شورای پدافند غیرعامل با محور مبارزه با آفت برگخوار ذرت و کمیته برداشت گندم  اسماعیل کاخ فرماندار ارزوئیه  گفت: هدف نهایی  پیشگیری از حمله آفت کرم برگخوار و جلوگیری از خسارات ناشی از این آفات  در برنامه عملیاتی اجرایی  است.
 کریمی رئیس پدافند غیر عامل  استانداری گفت: قرار شده آفات و امراض  شناسایی و با رصد و پایش از حمله کرم برگخوار به مزارع جلوگیری شود.
 باقری مدیرکل جهاد کشاورزی استان گفت: پیش بینی شده امسال بیش از 80 هزارتن گندم در ارزوئیه تولید شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)