Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:08:43 GMT

این روزها زباله‌ها مرض دارند نه روزی ...

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۷۴۰۹

این روزها زباله‌ها مرض دارند نه روزی ...

ایسنا/همدان تیرماه سال ۹۷ بود که خبر فعالیت ۵۵۰ زباله‌گرد در سطح شهر همدان توسط ایسنا منتشر شد و همان موقع بود که سخنگوی شورا اعلام کرد که شهرداری و شورا برای ساماندهی این افراد در انتظار ارائه طرحی از سوی سازمان پسماند هستند.

سرانجام آذرماه سال ۹۷، معاون خدمات شهری شهرداری گفت که از ۵۰۰ زباله‌گرد شناسایی شده، ۲۳۰ تا ۲۵۰ نفر تحت نظر سازمان مدیریت پسماند توسط یک پیمانکار برای جمع‌آوری مواد بازیافتی در سطح شهر مشغول هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع افرادی که روزی برای پیدا کردن لقمه نانی یا احیاناً پیدا کردن اشیای باارزشی برای فروش تا کمر در سطل های زباله خم می شدند، مأموریت تفکیک زباله از مبدأ به آنها سپرده شد، مأموریتی سخت به قیمت جانشان.

این زباله گردها که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است، در ایامی که جامعه با مشکل همه گیری کروناویروس دست و پنجه نرم می کند، در معرض خطری بزرگ هستند چراکه این روزها پسماند‌های خانگی را بیشتر ماسک، دستمال کاغذی و و دستکش های آلوده تشکیل داده که می توانند عامل انتقال ویروس باشند و چون بیشتر این افراد درگیر آسیب های اجتماعی متعددی هستند، ممکن است اطلاع چندانی از وضعیت جسمی خود نداشته باشند و همین بی توجهی تهدیدکننده سلامت سایر شهروندان خواهد بود.

بنابراین زباله گردی به عنوان یک پدیده‌ اجتماعی نوظهور که باید به صورت ریشه ای علل به وجود آمدنش مورد بررسی قرار گیرد و در جهت رفع آن اقداماتی ویژه صورت پذیرد، باید تا دیر نشده سروسامان یابد تا تسریع کننده چرخه انتقال این ویروس نباشند. البته ناگفته نماند بهتر است سازمان پسماند هم به جای استفاده از این بینوایان، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ را به شیوه ای نوین و با هزینه کردن از جیب خود نه جان دیگران، در دستور کار قرار دهد!

زباله گردها را در شرایط دشوار کرونایی رها نکنیم

یک پژوهشگر اجتماعی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در شرایطی که این روزها مردم به سختی با ویروس منحوس کرونا درگیر بوده و با آن دست و پنجه نرم می کنند، گروهی نیز بی توجه به این روزهای سخت و دشوار به علت شرایط نامطلوب اقتصادی و فشارهای مالی و معیشتی مجبور هستند روزی خود را از درون سطل های زباله و لابلای آشغال ها جستجو کنند که عدم توجه و نظارت بر  رفتار و زندگی این افراد می‌تواند یک چالش جدی در جلوگیری از شیوع و گسترش این ویروس و مقابله با آن باشد. 

مهرداد هوشمند تصریح کرد: در این شرایط بحرانی که متأسفانه بنا به علت نبود درآمد اقتصادی مناسب و افزایش بیکاری و مشکلات معیشتی شاهد افزایش پدیده زباله گردی هستیم که هم سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی مردم و هم چهره و سیمای شهر را به مخاطره انداخته، ضرورت دارد از سوی مسئولان نهادها و سازمان های مرتبط برای پیشگیری از انتشار کروناویروس و کاهش  پیامدهای نامناسب آن در زمینه سلامت جسمانی، اجتماعی و روانی افراد تدابیر اساسی و اندیشمندانه ای اتخاذ شود.

وی اظهار کرد: افراد زباله گرد ضمن اینکه خود به علت عدم رعایت اصول بهداشتی در معرض خطر و ابتلا به ویروس قرار دارند، متأسفانه می‌توانند در انتقال بیشتر این ویروس در سطح جامعه و بین مردم نقش زیادی داشته باشند که این امر زنگ خطر جدی است و ضرورت دارد مسئولان نهادها و سازمان های بهداشتی و نظارتی به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و راهکارهای مناسبی در این زمینه ارائه دهند و اگر این نظارت ها خوب انجام نگیرد و شرایط بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی به درستی انجام نشود به طور قطع اتفاقات سخت تری برای مردم به وجود خواهد آمد.

هوشمند خاطرنشان کرد: واقعیت این است که گروه های زباله گرد که رزق و روزی خود را در لابلای زباله ها جستجو می کنند، یکی از منابع و کانون های تهدید و شیوع این ویروس مخرب و خطرساز هستند چراکه با گشت و گذار در سطح جامعه و ارتباط با مردم و خم شدن در سطل های زباله و آشغال بدون استفاده از دستکش و ماسک می توانند سلامت فردی خود و افراد جامعه را به خطر بیندازند و در چرخه انتقال و گسترش بیشتر این ویروس نقش داشته باشند و این ویروس مخرب و نامرئی را به راحتی در بین مردم نشر دهند بنابراین باید احساس مسئولیت بیشتر و نظارت دقیق و جدی تری بر این موضوع داشته باشیم و شرایط و موقعیت را بحرانی تر نکنیم.

این کارشناس اجتماعی در پایان گفت: ارائه آموزش های لازم به این گروه های آسیب پذیر، تأمین حداقل های ضروری معیشتی، نظارت بر نظافت و پاکیزگی، در اختیار قرار دادن وسایل بهداشتی و ضدعفونی به آنها و شستشو و ضدعفونی کردن سطل های زباله و محیط اطراف آن می تواند نقش مؤثری در کاهش و پیشگیری از ابتلا، شیوع و سرعت انتشار این ویروس داشته باشد و سلامت جسمانی، روانی و فکری مردم بیشتر تضمین شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس زباله گردی شهرداري شورای اسلامی شهر همدان سطل های زباله داشته باشند زباله گرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۷۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است

از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در سال 1402 مردان 55/6 درصد و زنان 44/4 درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل  برابر 56/6 درصد برای مردان و 43/4 درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر 130 مرد فوت شده، 100 زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال 1402 تعداد 442 هزار و 213 رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  418 هزار و 741  رویداد فوت ثبت شده، 5/6 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌ گرد‌ها
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • چرا برخی از دوقلوها یکی چپ‌دست دیگری راست‌دست هستند
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
  • این ۶ جمله را تنها از افراد با شخصیت واقعی و صادق می شنوید
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی