Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@22:54:42 GMT

نمایان شدن چند محوطه تاریخی در زنجان

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۲۶۴۵

به گزارش ایلنا، شقایق هورشید (سرپرست هیئت باستان شناسی) با اعلام خبر  انجام کاوش نجات­‌بخشی حوضه­ آبگیر«سد مراش- محوطه جن­دره­سی» گفت: کاوش‌های نجات­‌بخشی حوضه­ آبگیر سد مراش شهرستان ماه‌نشان استان زنجان با مجوز پژوهشگاه با کاوش در محوطه­ مراش ۶ (محوطه­ جِن­دَرَه­سی)  به انجام رسید.

او با بیان اینکه بررسی و شناسایی حوضه­ آبگیر سد مراش با هدف نجات­‌بخشی، توسط لاله عبدی­کیا در سال ۱۳۹۳ انجام شده بود، تصریح کرد: طی این بررسی مجموعاً ۱۶ اثر تاریخی و باستانی ادوار مختلف از پارینه سنگی میانی تا دوره­  اسلامی متاخر شناسایی و معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این باستان شناس، محوطه­ مراش که در بین اهالی روستا و به واسطه­  قرارگرفتن آن در ابتدای دره­­  جندرهسی، با نام محوطه جن­دره­سی شناخته می‌شود، حدوداً در ۵۰۰ متری جنوب­ غربی روستای مراش، یک کیلومتری ساختگاه سد و در دره­  رودخانه­ حلب واقع شده است.

هورشید با اشاره به اینکه با ساخت و آبگیری سد مراش این محوطه به‌طور کامل به زیر آب خواهد رفت، خاطرنشان کرد: محوطه­  مورد اشاره در بررسی سال ۱۳۹۳ باتوجه به شواهد و یافته‌­های سطحی، گورستان عصرآهن معرفی شده است.

او افزود: این محوطه که توسط قاچاقچیان اشیاء عتیقه مورد حفاری‌های غیرمجاز قرار گرفته و در سطح آن چندین گودال و قطعات سنگ پراکنده شبیه بقایای گور مشاهده می­‌شود، به علت قرار گرفتن در تراز آبگیری سد مراش و خطر نابودی آن، موقعیت و دسترسی بهتر به محوطه خصوصاً در شرایط سخت منطقه و همچنین بودجه محدود گروه، برای کاوش نجات‌­بخشی پیشنهاد شد.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: گروه کاوش به واسطه­ اطلاعات بررسی سال۱۳۹۳ و همچنین مشاهدات سطحی، کار را با ایجاد ترانشه­­ گسترده‌­ای با ابعاد ۱۰×۱۵ متر در راستای شمال­‌جنوب و به منظور دستیابی به ساختارهای گورها آغاز نمود.

او تصریح کرد :با ادامه­  کاوش مشخص شد که هیچگونه گور یا تدفینی در محدوده  محوطه وجود ندارد اما به تدریج ساختارهای معماری نمایان و امتداد ساختارها با الحاق ترانشه‌­های دیگری پیگردی شد.

به گفته این باستان شناس، ساختارها و بقایای معماری شامل دیواره­‌های ساخته شده از مصالح قلوه سنگ‌های رودخانه‌­ای و ملات گل، یک کف سنگفرش و دو اجاق هستند و در مجموع سه فضای معماری در راستای تقریبی شرقی- غربی نمایان شد.

او خاطرنشان کرد: همچنین در جریان کاوش تعداد زیادی تکه­‌های سفال که بعضاً دودزده (تکه سفال‌های آشپزخانه‌ای) و مربوط به استفاده روزمره توسط ساکنان آن دوره بوده بدست آمد.

هورشید گفت: به علاوه تعداد زیادی قطعات استخوان و دندان‌های جانوری که احتمالاً متعلق به حیوانات اهلی بوده به دست آمد که مورد مصرف روزانه ساکنان بوده است همچنین از اشیای به دست آمده دیگر می­‌توان به مشته­  سنگی و سنگ‌ساب اشاره نمود که تماماً پس از مستندنگاری به امین اموال استان زنجان تحویل داده شد.

این باستان‌شناس در پایان تصریح کرد: به این ترتیب باتوجه به آثار و شواهد بدست آمده، به نظر می­‌رسد محوطه استقراری آشکار شده متعلق به دوره تاریخی (اشکانی، ساسانی) است که در آینده با انجام آزمایش ترمولومینسانس می­‌توان به اطمینان بیشتر دست یافت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان زنجان کاوش نجات بخشی شهرستان ماهنشان سد مراش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۲۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه

به‌گزارش خبرگزاری مهر، احمد حمزه‌زاده با اعلام این خبر گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

حمزه‌زاده گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6090403

دیگر خبرها

  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • کشف «گذرگاه مردگان»
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه