Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور ترکیه٬ مخالفین سیاسی و رسانه‌های مخالف را به ویروس تشبیه کرده و آنان را خرابکار دانست. ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه٬ موجب نگرانی مقامات سیاسی و بهداشتی این کشور شده و حالا ترکیه از لحاظ تعداد بیماران مبتلا به کرونا و آمار فوت بیماران٬ در لیست 10 کشور نخست جهان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود٬ بحران کرونا هم به اختلافات سیاسی بین دو ائتلاف اصلی ساختار سیاسی ترکیه پایان نداده است.

حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حزب راست افراطی حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی که ائتلاف جمهور را تشکیل داده‌اند٬ مخالفین را سرزنش می‌کنند که چرا فاقد حس همبستگی و وفاق ملی هستند.

اما مخالفین نیز ساکت نمی‌نشینند و در مقابل٬ حزب جمهوری خلق به رهبری کمال کلیچدار اوغلو و حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر که ائتلاف ملت را تشکیل داده و در مقام اپوزیسیون قرار گرفته‌اند٬ دولت را به ناتوانی در مدیریت مبارزه با کرونا٬ متهم می‌کند.

هر کدام از این دو ائتلاف نیز مجموعه‌ای از رسانه‌ها را در اختیار دارند که آتش باری از تنش و اختلافات سیاسی و فکری را منتشر می‌کنند و چنین چیزی موجب ایجاد یک دوقطبی سیاسی و اجتماعی مشهود در ترکیه شده است.

اردوغان: ترکیه در پایان هفته قرنطینه 2 روزه خواهد شد

وقتی اردوغان٬ مخالفین را ویروس خواند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه٬ سیاست‌مدار و رهبری نیست که با مخالفین خود٬ از درِ سازش و مدارا درآید. او همواره با ادبیاتی بسیار تند و گزنده در مورد مخالفین حزب خود صحبت می‌کند و از تشبیهات و توصیفات گزنده گرفته تا صفات منفی متعدد٬ برایشان به کار می‌برد.

رئیس جمهور ترکیه٬ در آخرین سخنرانی عمومی خود٬ مخالفین سیاسی و رسانه‌های مخالف را به ویروس تشبیه کرده و آنان را خرابکار دانست.

اردوغان٬ در سخنرانی خود٬ آشکارا از توصیفات و ذکر تاریخ‌هایی یاد کرد که نشان می‌داد اصلی‌ترین منظور او٬ حزب جمهوری خلق است.

رئیس جمهور ترکیه مخالفین را خرابکار قلمداد کرده و آنان را به این متهم کرد که در جریان مبارزه با کرونا٬ به جای آن که در کنار ملت قرار بگیرند٬ با انتشار اخبار و اطلاعات جعلی و غلط٬ ذهن مردم را مشوش کرده و به کشور٬ ضربه می‌زنند.

او در پایان گفت: انشالله هم کشور ما از ویروس کرونا پاک خواهد شد و هم حوزه رسانه‌ و سیاست٬ از ویروس‌هایی که برشمردم٬ پاک خواهد شد.

اگر چه این نخستین بار نیست که اردوغان٬ با ادبیاتی تند به مخالفین خود می‌تازد اما تشبیه مخالفین و رسانه‌های منتقد به ویروس٬ موضوعی است که برخی تحلیل‌گران را نیز نگران کرده است.

مهمت .ی. ییلماز که در پایگاه خبری تحلیلی تی 24 همواره علیه حزب حاکم قلم می‌زند٬ امروز در یک تحلیل مفصل٬ به این اشاره کرده که «تشبیه مخالفین به ویروس از سوی رئیس جمهور و رهبر حزب حاکم٬ علامت و نشانه خوبی نیست.»

این نویسنده همچنین اعلام کرده که از دید او و همفکرانش٬ تردیدی وجود ندراد که دولت٬ به منظور کنترل و سانسور فضای مجازی٬ صدها نفر را به کار گرفته است و جایی برای بیان انتقاد٬ باقی نگذاشته است.

پس از کرونا٬ شرایط به نفع کیست؟

یکی از محاسبات سیاسی مهم در بین احزاب سیاسی ترکیه٬ این است که پس از رهایی این کشور از چنگال ویروس کرونا٬ وضعیت حزب حاکم و مخالفین چگونه خواهد بود و شرایط به نفع کدام طرف٬ تغییر خواهد کرد؟ ناظرین سیاسی بر این باورند که پاسخ به این سوال٬ به 3 موضوع مهم ربط دارد:

نخست٬ طول مدت شیوع کرونا و میزان تلفات.

دوم٬ چند و چون مدیریت مبارزه با کرونا از سوی دولت و حزب حاکم.

سوم٬ تدابیر دولت برای جبران پیامدها و خسارات اقتصادی کرونا و تلاش برای بازگرداندن بازار٬ تجارت و توریسم به دوران پیش از شیوع کرونا.

از آنجایی که احزاب مخالف دولت٬ در شرایط فعلی٬ ابزار و امکان خاصی برای مشارکت در مبارزه با کرونا در اختیار ندارند و در عین حال٬ تمایلی به همراهی حزب حاکم در خود نمی‌بینند٬ طبیعتاً جنگ روانی و رسانه‌ای٬ تنها گزینه آنان برای ادامه جبهه‌گیری سیاسی و حزبی در برابر اردوغان و حامیان اوست.

آنان امیدوارند که نمایش ضعف و ناکارآمدی در مدیریت مبارزه با کرونا٬ به فرصتی برای زمین زدن حزب حاکم تبدیل شود. اما شواهد نشان می‌دهد که تا اینجای کار٬ وزارت بهداشت و دو هیات علمی متولی مبارزه با کرونا٬ کارنامه موفقی از خود نشان داده‌اند و دشوار است که مخالفین بتوانند به آرزوی ریشه‌کن کردن حزب عدالت و توسعه به بهانه ضعف در مبارزه با کرونا٬ دست پیدا کنند.

حالا فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه به چهره محبوبی نزد رسانه‌ها و افکار عمومی ترکیه تبدیل شده و ظرفیت‌های ساختاری٬ تجهیزاتی و منابع انسانی وزارت بهداشت٬ توانسته توجه مردم را به سوی خود جلب کند.

رساندن تست‌های روزانه کرونا به عددی بیش از 30 هزار تست در روز و تامین کیت٬ تجهیزات و ملزومات پزشکی و بهداشتی و تقویت ظرفیت بیمارستان‌ها٬ در حد قابل قبولی بوده است.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که ترکیه تا سال 2023 میلادی شاهد برگزاری هیچ انتخاباتی نخواهد بود. معنی و مفهوم ساده این واقعیت٬ این است که حزب حاکم٬ دلیل خاصی برای ترس و نگرانی ندارد و فعلاً کار خود را می‌کند.

اما احزاب مخالف٬ دست کم در شرایط فعلی٬ ابزار و امکان خاصی برای به چالش کشیدن دولت و ائتلاف جمهور ندارند. بنابراین طبیعی است که با در نظر گرفتن این عوامل٬ حالا حالاها در رسانه‌ها٬ افکار عمومی و فضای مجازی ترکیه٬ جنگ و تنش بین حزب حاکم و مخالفین ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

R7650/P36446/S8,1414/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس جمهور ترکیه مبارزه با کرونا حزب حاکم رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۳۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگر ترکیه‌ای با چاقو به یک پلیس صهیونیست حمله کرد

پلیس رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر زخمی شدن یک پلیس در شهر قدس اشغالی وجود دارد.

براساس گزارش القدس العربی، یک پلیس صهیونیست در حمله با چاقو که در دروازه‌های شهر قدیمی در قدس اشغالی رخ داد، قبل از شلیک به مهاجم زخمی شد. اورژانس رژیم صهیونیستی اعلام کرد: خدمه آمبولانس مرد جوان ۳۰ ساله‌ای که با ضربات چاقو آسیب دید رامداوا می‌کنند.

پلیس رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی اعلام کرد که مظنون چاقوکشی بلافاصله با تیراندازی ماموران پلیس کشته شد. نیرو‌های پلیس این رژیم جزئیات بیشتری در مورد هویت عامل و وضعیت سلامتی وی ارائه نکردند.

پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیرو‌های زیادی به محل حادثه رسیده‌اند. شاهدان عینی نیز گفتند که پلیس صهیونیستی درب الشاهره را به روی شهروندان فلسطینی بسته است.

همزمان با حمله با چاقو در قدس اشغالی، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که رویداد دیگری در نابلس در شمال کرانه باختری رخ داد که در آن یک خودروی فلسطینی تلاش کرد سربازان گارد مرزی در ارتش اشغالگر را زیر بگیرد. رسانه‌های اشغالگر در این خصوص گفتند که سربازان صهیونیست به سمت خودرو تیراندازی کردند، اما مهاجم توانست فرار کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد؟ + فیلم | وقتی دست آقای سیاستمدار روی هوا ماند!
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • گردشگر ترکیه‌ای با چاقو به یک پلیس صهیونیست حمله کرد
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است