Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@02:27:07 GMT

اوج ‌گیری بدهی‌ دولت و سقوط ذخایر ارزی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۸۲۶۴

اوج ‌گیری بدهی‌ دولت و سقوط ذخایر ارزی

ساعت 24 - بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه باید هرچه زودتر نسبت به گزارش ناامید کننده صندوق بین المللی پول در باره بدتر شدن شاخص های کلان اقتصادایران جواب دهند. نهادهای جهانی مثل صندوق بین‌المللی پول برای گزارش دهی از وضعیت کلان اقتصای هر کشور از دومنبع روندهای قبلی و نیز گزارش های رسمی اداده شده به درخواستهای این نهاده از سوی دولتها استناد می کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش تازه صندوق از اقتصادایران در سال جاری میلادی روزکار ناخوشی از ایران را تصویر کرده است که اگر از سوی نهادهای اصلی اقتصاد به انها جواب داده نشود به عنوان مستندان موردقبول واقع خواهد شد. کارشناسان این نهاد گزارش می دهند :  انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ بدهی خالص دولت ایران به حدود ۳۳.۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور برسد که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۲۲.۵ درصد رشد خواهد داشت.این گزارش که روز چهارشنبه ۲۷ فروردین، یک روز بعد از انتشار گزارش چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان منتشر شده است، می‌گوید تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری حدود ۴۳۹.۲ میلیارد دلار خواهد بود. پارسال این رقم حدود ۴۹۱ میلیارد دلار بود.بدین ترتیب انتظار می‌رود بدهی خالص دولت ایران در سال جاری میلادی به بالای ۱۴۸ میلیارد دلار برسد.صندوق بین‌المللی پول می‌گوید بدهی خارجی دولت ایران در سال جاری معادل ۲.۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی خواهد بود که معادل ۱۱.۸ میلیارد دلار است. پارسال این رقم حدود ۱۰ میلیارد دلار بود که اتفاقا در آمارهای بانک مرکزی ایران نیز همین رقم ذکر شده است.افت رشد اقتصادی و اوج‌گیری بدهی‌های دولت ایران در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با کرونا پنج میلیارد دلار وام درخواست کرده است.ارزیابی صندوق از رشد ۱.۸ میلیارد دلاری بدهی‌های خارجی ایران در سال جاری نشان می‌دهد که ظاهرا این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی نمی‌کند ایران بتواند در سال ۲۰۲۰ حدود پنج میلیارد دلار از صندوق وام بگیرد.همزمان با انتشار گزارش صندوق، جهاد ازعور مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی این نهاد بین‌المللی نیز به رویترز گفت که ایران از سال ۱۹۷۹ (ابتدای انقلاب) هیچ درخواست وامی از صندوق نداشته و در دوره‌های اخیر نیز روابط چندانی میان ایران و این نهاد نبوده است.او گفت ارزیابی وضعیت ایران و تصمیم برای اعطای وام به جمهوری اسلامی به خاطر نبود تعاملات کافی طی سال‌های گذشته، احتمالا طول بکشد.این در حالی است که ایران درخواست وام فوری و ضروری کرده است و آمریکا نیز به دفعات اعلام کرده که مخالف اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران است.

بخش بزرگی از افت رشد اقتصادی ایران در دو سال گذشته به خاطر تحریم‌های نفتی آمریکا بوده است. صندوق برآوردهای آماری خود را بر این اساس انجام داده که ایران بتواند در سال جاری روزانه معادل ۵۰۰ هزار بشکه نفت و گاز طبیعی بفروشد که با آمارهای موجود نیز نسبتا سازگار است.بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، صادرات نفت خام ایران در ماه مارس ۱۴۴ هزار بشکه در روز بوده است.ایران پارسال روزانه حدود ۴۸ میلیون متر مکعب نیز صادرات گاز به ترکیه، عراق و ارمنستان داشت که معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.صندوق بین‌المللی پول می‌گوید انتظار می‌رود کل صادرات کشور اعم از نفت، کالا، خدمات و غیره در سال جاری تنها ۴۶ میلیارد دلار باشد که نزدیک ۲۰ درصد کمتر از پارسال است. این رقم در سال ۲۰۱۷ و قبل از تحریم‌های آمریکا نزدیک ۱۱۰ میلیارد دلار بود و نشان می‎دهد صادرت کشور بیش از نصف کاهش یافته است.بر اساس ارزیابی صندوق، این وضعیت همراه با دیگر مشکلات اقتصادی کشور باعث خواهد شد ذخایر ارزی ایران در سال جاری با افتی نزدیک به ۱۹ درصد نسبت به پارسال، به ۸۵ میلیارد دلار سقوط کند و در سال آینده نیز به ۶۹.۱ میلیارد دلار کاهش یابد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: صندوق بین المللی پول ایران در سال جاری میلیارد دلار دولت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۸۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند.

به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از نیجریه، آفریقای جنوبی، غنا، سنگال، کامرون، الجزایر، مصر و عربستان سعودی که هر کدام نماینده مناطق حساس آفریقا و خاورمیانه هستند. اقدامات آنها سؤالاتی را در مورد آینده دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان ایجاد می‌کند.

نویسندگان مقاله خاطرنشان می‌کنند که اقتصاد راکد آمریکا خود کشور‌ها را به خارج کردن ذخایر طلایشان که در بانک‌های آمریکا هستند، سوق داده است. سایر نگرانی‌ها شامل تورم مداوم، افزایش سطح بدهی و نگرانی در مورد توانایی فدرال رزرو برای حفظ ثبات سیاست پولی آمریکاست.

این کشور‌ها با بازگرداندن ذخایر طلای خود به دنبال محافظت از خود در برابر سرایت مالی احتمالی و حفظ ثروت خود در مرز‌های خود هستند.

یادآور می‌شود: استفاده ابرازی آمریکا از دلار باعث شده عزمی جهانی برای پایین کشیدن این ارز به راه بیافتد. آمریکایی‌ها از واحد پولی خود به عنوان «ابزار فشار سیاسی» بر سایر کشور‌ها استفاده می‌کنند که این امر، ناخواسته یک عزم جهانی برای سرنگونی پادشاهی دلار را به راه انداخته است.

در همین راستا، کشور‌های عضو بریکس نیز اعلام کرده‌اند قصد دارند در آینده از ارز‌های داخلی در معاملات خود استفاده کرده و پس از مدتی یک ارز دیجیتال مشترک را جایگزین دلار کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • طلای جهانی سقوط کرد
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی