Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@04:21:12 GMT

اشتباه «کامیون» در معرفی تابلو یک نقاش قهوه‌خانه‌ای

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۰۴۵۴

اشتباه «کامیون» در معرفی تابلو یک نقاش قهوه‌خانه‌ای

در یکی از قسمت‌های سریال تلویزیونی «کامیون»، یکی از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای منصور وفایی به نام علیرضا قوللر آقاسی معرفی شده که نارضایتی این هنرمند را به دنبال داشته است. 

در همین راستا، یاسر موحدفرد - دبیرکل بنیاد فردوسی - در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار گرفته به این موضوع واکنش نشان داده است. 

او خاطرنشان کرده است: «یکی از هنرهایی که در ایران به دست فراموشی سپرده شده و در معرض خطر نابودی است، هنر سنتی نقاشی قهوه‌خانه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد منصور وفایی (عضو هیات امنای بنیاد فردوسی) از نقاش‌های قهوه‌خانه‌ای هم‌روزگار در ایران است که در دوران معاصر با هنر خود توانسته است نقاشی سبک قهوه‌خانه‌ای به‌ویژه برای روایتگری داستان‌های شاهنامه فردوسی را پاسداری کند.

اخیرا در دو سکانس قسمت نوزدهم مجموعه نوروزی «کامیون» در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ در شبکه دوم سیما تلاش شده است تا نقاشی سبک قهوه‌خانه‌ای به عنوان هنری فاخر معرفی شود که البته در این قسمت با نمایش تابلو نقاشی قهوه‌ای به اشتباه آن را منسوب به زنده‌یاد علیرضا قوللر آقاسی، نقاش قهوه‌خانه‌ای دوره قاجار معرفی می‌کنند.

حال آن‌که تابلو به نمایش گذاشته‌شده «رستم و سهراب» اثری از استاد منصور وفایی، هنرمند پیشکسوت هم‌روزگار است که با کمی پژوهش حتی از طریق اینترنت می‌توانست از سوی دست‌اندرکاران مجموعه تلویزیونی کامیون به ویژه شهاب عباسی (نویسنده) و مسعود اطیابی (کارگردان) صاحب آن مشخص شود؛ چراکه این تابلو در صفحه‌های معتبر معرفی نقاشی قهوه‌خانه‌ای آمده و انتساب آن به منصور وفایی کاملا محرز است. همچنین دیگر عوامل از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی با کمی دقت از روی تابلو می‌توانستند امضای صاحب اثر را به آشکار ببینید و بخوانند تا از بیان اشتباهی که باعث آزردگی و نارضایتی صاحب اثر شده است، جلوگیری کنند.»

منصور وفایی

به گفته موحدفرد، به دنبال پخش این قسمت از سریال «کامیون»، منصور وفایی در پیامی رسمی خواستار اصلاح بخش نوزدهم این مجموعه تلویزیونی شده است. او در نامه‌ای خطاب به دبیرکل بنیاد فردوسی نوشته است: 

«در تاریخ بیستم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ از شبکه دوم سیما مجموعه تلویزیونی «کامیون» پخش شد و تابلو نقاشی رستم و سهراب که از اثرهای هنری‌ام بوده است به نام استاد قوللر آقاسی معرفی شد؛ در حالی که امضای من در اصل پرده دومتری در گنجینه موزه صبا در فرهنگستان هنر است و زیر پای سهراب کنار قبضه شمشیر وجود دارد. به همین روی خواستار اصلاح قسمت نوزدهم مجموعه تلویزیونی «کامیون» با دستور مدیر محترم شبکه دوم سیما هستم.»

موحدفرد گفت به دنبال این نامه در تماسی تلفنی با محمدرضا جعفری جلوه (مدیر شبکه دوم سیما) خواستار اصلاح قسمت نوزدهم مجموعه تلویزیونی «کامیون» شده که به همین منظور مدیر شبکه تلویزیونی دوم سیما قول داده است تا با اعلام رسمی نسبت به اصلاح قسمت نوزدهم این مجموعه تلویزیونی اقدام فوری صورت پذیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سریال کامیون نقاشي قهوه خانه اي صداوسيما مجموعه تلویزیونی شبکه دوم سیما قهوه خانه ای قسمت نوزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۰۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایت کارگر قهوه خانه بعد از اخراج!

چند روز پیش جنایت هولناکی در قهوه خانه‌ای واقع در شهرری رخ داد. آن روز کارگر اخراجی قهوه خانه با نقشه قبلی از در وارد قهوه خانه شد و کارگری که به تازگی در آنجا استخدام شده بود را با ضربات چاقو به قتل رساند. او سپس تمام قلیان‌هایی که در قهوه خانه بود را شکست و فرار کرد. به دنبال این حادثه، ماجرا به تیم جنایی پایتخت گزارش شد.

با حضور کارآگاهان جنایی در محل حادثه بررسی‌ها آغاز و هویت قاتل شناسایی شد. دوربین‌های مداربسته، تصاویر جنایت را ثبت کرده بود و از سوی دیگر صاحب قهوه خانه در تحقیقات گفت: قاتل در اینجا کار می‌کرد، اما به خاطر رفتار‌های نامناسبی که داشت اخراجش کردم.

بعد از آن مقتول به جای او در قهوه خانه مشغول به کار شد و همین موجب شده بود کارگر اخراجی از او کینه به دل بگیرد و دست به این جنایت انتقام جویانه بزند.

با این اطلاعات، دستور بازداشت قاتل فراری صادر شده و هم اکنون تحقیقات برای دستگیری وی ادامه دارد.

منبع: همشهری

tags # اخبار حوادث سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • خبر‌های رسانه هشتم اردیبهشت
  • جنایت کارگر قهوه خانه بعد از اخراج!
  • جنایت مرد نقاش | او همسر و پسر ۱۱ ساله خود را آتش زد!
  • اقدام آتشین مرد نقاش | مادر و پسر ۱۱ ساله در خشم پدر سوختند