Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@02:35:50 GMT

مبارزه با ملخ بومی اولویت جهاد کشاورزی کردستان است

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۱۱۶۲

مبارزه با ملخ بومی اولویت جهاد کشاورزی کردستان است

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال هم ملخ بومی در حال طغیان است لذا مبارزه با آن در اولویت ما قرار دارد.

فریدون حامدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: همانند سال‌های گذشته امسال نیز مبارزه با سه آفت ملخ، سن گندم و علف‌های هرز به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته تا از خسارت‌های احتمالی این افت‌ها به مزارع جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با توجه به بررسی‌های که در سطح استان توسط همکاران بنده انجام شده است افت سن گندم و علف‌های هرز در بسیاری از مزارع استان مشاهده شده است. 

وی افزود: طبق بررسی‌های که انجام دادیم متاسفانه آفات سن در حالت طغیان قرار گرفته است و محصول اساسی ما که گندم است به مخاطره می‌اندازد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: در راستای مبارزه با آفات سن لازم است  کشاورزان استان مزارع خود را بررسی کنند و با راهنمایی همکاران ما سم خود را تامین کنند.


وی با تاکید بر اینکه بهترین زمان برای کنترل سن این فصل است، گفت: اگر کشاورزان بتوانند همزمان با سم سن‌ مادر که امروز زمان استفاده آن است با سن مبارزه کنند دیگر سن‌مادر نمی‌تواند تخم‌گذاری کند چرا که هر کدام از سن‌های مادر می‌توانند 70 الی ۸۰ تخم بگذارند و چندین برابر شود.

حامدی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال بارندگی‌های خوبی در سطح استان داشتیم همین باعث رویش علف هرز در سطح مزارع شده است بنابراین در این شرایط علف هرز می‌تواند رقیبی اساسی و جدی برای برخی محصولات اساسی استان شامل گندم، کلزا و ... باشد و آنها را تضعیف کند  پس از بین بردن علف‌های هرز با استفاده از سم‌های علف‌کش بسیار ضروری است.

وی عنوان کرد: سال­‌های متوالی است که به علت شرایط خاص محیطی از جمله آب و هوا، پوشش گیاهی و عوامل دیگر ملخ بومی طغیان کرده و خسارت زیادی به محصولات وارد می‌کند.

وی ادامه داد: امسال هم طی بررسی‌های که انجام دادیم ملخ بومی در حال طغیان است لذا مبارزه با آن در اولویت ما قرار دارد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد:  طغیان ملخ بومی بیشتر در شهرستان‌های سروآباد و مریوان و همچنین بخش‌هایی از بانه، سنندج و کامیاران رخ می‌دهد.

حامدی گفت: بخشی از مبارزه با ملخ بر عهده خود سازمان جهاد کشاورزی است که سم و نهاده‌های آن را تامین می‌کند و کشاورزان با تحویل سم باید با راهنمایی همکاران ما اقدام به سم‌پاشی کنند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید توجه داشته باشند که ملخ قبل از اینکه بالغ شود با میزان مصرف سم کمتر و در وسعت کمتری به راحتی کنترل می‌شود و از بین می‌رود اما اگر بیخیال شویم ملخ بالغ سطح بیشتری را دربر می‌گیرد و برای از بین بردن آن نیاز به مصرف سم بیشتری داریم.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: علارغم تحریم‌ها و با توجه به ضرورت حفظ محصولاتمان سم به اندازه کافی در استان تامین شده و  به فور در دسترس کشاورزان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: کشاورزان استان می‌توانند سم مورد نیاز خود را از طریق بالغ بر ۱۰۰ مرکز فروشندگی مجاز سم در استان تامین کنند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

منبع: فارس

کلیدواژه: گندم کردستان کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی ملخ بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۱۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،مدیرمبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشورگفت: به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید گندم، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم را انجام دهند.
معین با بیان اینکه در کشور 6 میلیون هکتارزیر سطح کشت گندم آبی و دیم است گفت: مبارزه با سن غلات در سطح کشور از بهمن ماه سال گذشته آغاز و ادامه دارد.
وی گفت: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.
درسال زراعی گذشته استانهای کردستان، کرمانشاه واصفهان بهترین نتیجه را در عدم سن زدگی داشته اند.
در حال حاضر230 هزارهکتار از اراضی گندم علیه آفت سن سمپاشی شده و قراراست 150هزارهکتار دیگرنیز انجام شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • مبارزه با فساد در اولویت برنامه‌های عدلیه است
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم