Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@15:59:27 GMT

رازهای بالا بردن ماندگاری میوه و سبزیجات

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۴۲۱۷

رازهای بالا بردن ماندگاری میوه و سبزیجات

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یکی از کارهایی که این روزها بهتر است یاد بگیریم، بالا بردن ماندگاری میوه و سبزیجات است. ما می‌خواهیم کم‌تر از خانه خارج شویم، اغلب میوه و سبزیجات مورد نیازمان را تا حد ممکن می‌خریم و سعی می‌کنیم کم‌تر برای خرید بیرون از خانه برویم. نکات زیر را رعایت کنیم تا ماندگاری میوه و سبزیجات بیشتر شود:

همه چیز را داخل یخچال نگذارید: سیب‌زمینی و پیاز را داخل یخچال نگذارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از سبزیجات وقتی در دمای اتاق قرار دارند ماندگاری بهتری خواهند داشت.

رطوبت، آفت میوه و سبزیجات است: میوه و سبزیجات را در لگن یا سبدی قرار دهید که یخچال را کثیف نکند. به صورت نوبتی و در حدی که استفاده دارید میوه‌ها و سبزیجات را بشویید. این کار باعث می‌شود هم ماندگاری میوه و سبزیجات بیشتر شود و هم کپک نزند.

مواد غذایی را دور از در یخچال بگذارید: هرچه بیشتر در یخچال را باز نگه داریم، احتمال گرم شدن یخچال بیشتر می‌شود. این روزها احتمالا بیش از سایر روزها درب یخچال را باز و بسته می‌کنیم. دمای یخچال را پایین نگه دارید و مطمئن باشید که سرد است. تا جایی که ممکن است مواد غذایی دور از در یخچال باشد تا در هنگام باز و بسته شدن در یخچال دیرتر گرم شوند.

یخچال شما حتماً کاملا سرد باشد: یخچالی که دمای آن مناسب نباشد خیلی زودتر مواد غذایی را خراب خواهد کرد. دمای یخچال در بهینه‌ترین حالت بین 1 تا 2 درجه سانتی‌گراد است. در این دما حتی شیر که ماندگاری کمی دارد هم تضمین می‌شود که خراب نشود.

مواد غذایی را تقسیم‌بندی کنید: دوام همه سبزی‌ها یک اندازه نیست. برخی از آن‌ها در طبقات و برخی باید در کشوها باشند. سیب، گوجه فرنگی، سیب زمینی، خربزه و هلو از جمله مواد غذایی هستند که گاز اتیلن زیادی تولید می‌کنند. گاز اتیلن را می‌توان هورمون طبیعی رسیدن و حتی پوسیدگی میوه‌ها و پژمردگی گل‌ها و سبزیجات دانست. در مقابل مارچوبه، سیر، پیاز، کلم بروکلی، گل کلم، هویج، لوبیا سبز، فلفل و توت فرنگی از جمله مواد غذایی هستند که در مقابل گاز اتیلن بسیار حساسند. اگر می‌خواهید این مواد را در یخچال بگذارید، محصولات با گاز اتیلن بالا را در یک کشو بگذارید و از وسایلی استفاده کنید که این گاز را جذب می‌کنند و باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شوند.

ظرف را از هوا خالی کنید: یکی از بهترین راه‌های حفظ مواد غذایی خالی کردن ظرف از هوا است. این کار می‌تواند تا 5 برابر طول عمر مواد غذایی را افزایش دهد.

برگ‌ها را بچینید: هویج، شلغم و چغندر و به طور کلی سبزیجات ریشه‌ای را بدون برگ نگه دارید. برخی آنزیم‌ها که باعث فساد میوه و سبزیجات می‌شوند همچنان روی برگ‌ها فعال هستند. حتما آن‌ها را کنده و نگاه دارید.

ظرف آب برای برخی سبزی‌ها: ریشهه گشنیز و جعفری را در لیوان پر آب قرار دهید و یک کیسه پلاستیکی روی آن بگذارید تا رطوبت آن حفظ شود. آب لیوان باید زود به زود عوض شود.

از پلاستیک استفاده کنید: بارها شده است که نصف یک پیاز، لیمو و گوجه را می‌خواستیم و در عمل نصف دیگر آن را خراب کرده‌ایم. اگر به نصف دیگر آن اکسیژن وارد نشود، خراب نخواهد شد. بنابراین در یک پلاستیک دربسته که اکسیژن به آن وارد نمی‌شود نگاه دارید.

نگهداری پنیر: خیلی از ما پنیر را در ظرفی می‌گذاریم و در ان را می‌بندیم. این حالت فقط باعث می‌شود هوا به پنیر نرسد و لزج شود. کاغذهای روغنی براق بهترین نگاهدارنده پنیر هستند. پنیر را در این کاغذها بپیچید و در ظرف مخصوص در یخچال نگهداری کنید.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سبزیجات یخچال میوه پنیر هویج ماندگاری میوه و سبزیجات مواد غذایی گاز اتیلن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۴۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: به گفته متخصصان، پوست موز بسیار مغذی و سرشار از فواید است. در این مطلب به برخی از فواید پوست موز نگاهی انداخته‌ایم.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: مشخص شده که پوست موز سرشار از پلی فنول‌ها، کاروتنوئیدها و سایر آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان زا محافظت می‌کند. مصرف بیشتر پوست موز می تواند سطح آنتی اکسیدان را افزایش داده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

افسردگی را کاهش می‌دهد: ویتامین B۶ و محتوای بالای تریپتوفان موز می‌تواند به بهبود برخی از علائم افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک کند.

کلسترول را کاهش می‌دهد: پوست موز دارای فیبرهای محلول و نامحلول است که باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ ها می‌شود. این خاصیت پوست موز به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

برای چشمان خوب است: پوست موز برای چشم مفید است و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود قرار دادن آن روی چشم به کاهش پف کردگی کمک می‌کند. همچنین، لایه برداری با موز به روشن شدن حلقه‌های تیره زیر چشم و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می‌کند.

یبوست را برطرف می‌کند: موز سرشار از فیبر است و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. فیبر به رشد باکتری‌های خوب در روده کمک کرده که باعث تقویت هضم می‌شود و روده را سالم نگه می دارد.

دندان‌ها را درخشان می‌کند: به گفته متخصصان، مالیدن پوست موز به دندان‌ها یک دقیقه در روز به مدت یک هفته می‌تواند به درخشندگی دندان کمک کند. موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و در صورت تماس با دندان مواد معدنی آن جذب مینا شده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

جوش‌ها را درمان می‌کند: اگر از جوش‌های روی صورت‌تان خسته شده‌اید و این جوش‌ها شما را اذیت می‌کنند، به سادگی شروع به مالیدن پوست موز روی صورت خود کنید و در عرض یک هفته تفاوت را مشاهده کنید. پوست موزبه کاهش التهاب در پوست کمک می‌کنند و همچنین سرشار از فنولیک است که مملو مواد ضد میکروبی برای درمان جوش و آکنه است.

درد را کاهش می‌دهد: بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، پوست موز سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول‌ها است. پوست موز همچنین سرشار از خواص ضد التهابی است و به کاهش درد بدن کمک می‌کند.

از پوست در برابر اشعه فرا بنفش محافظت می‌کند: پوست موز سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، تانن‌ها، کاروتنوئیدها و آلکالوئیدها است که به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

با خواص بی نظیر و جادویی موز آشنا شوید | موز چاق کننده است؟ خواص ویژه موز سیاه شده که نمی دانستید | چرا موزهای ظاهرا خراب خاصیت بیشتری دارند؟!

کد خبر 847529 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خواص مواد غذایی مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی موز

دیگر خبرها

  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • بالا بردن جام قهرمانی آسیا توسط ستاره فوتسال (فیلم)
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟