Web Analytics Made Easy - Statcounter

مستند «پیش‌مرگان عرب» قصه دلاوری و دلیری مردم روستایی برای مقابله با بعثی‌ها و تحویل ندادن خلبان زخمی ارتش است که در گروه مستند روایت فتح تولید شده است. ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، 29 فروردین‌ماه روز ارتش نامگذاری شده است و همه‌ساله با یاد و خاطره شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس گرامی داشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مستند «پیش مرگان عرب» روایت متفاوتی از روزهای ابتدایی جنگ است که از زبان پزشک عربی که شاهد این اتفاق بوده است، بیان می‌شود.  

سمیه ذاکری خطیر کارگردان این فیلم مستند گفت: در این مستند اتفاقات آبان‌ماه 1359 را شاهدیم که با قصه دلاوری و دلیری مردم روستا برای مقابله با بعثی‌ها و تحویل ندادن خلبان زخمی ارتش همراه است و معجزه باران هفت سال بعد از سال 1359 که منجر به پیدا شدن 27 مرد روستا و خلبان ارتش می‌شود. 

وی ادامه داد: پیگیری قصه مستند «پیش مرگان عرب» دغدغه‌ای شخصی بود، در اوایل کار شخصاً به جنوب سفر کردم و تحقیقات اولیه را انجام دادم که خوشبختانه با استقبال خوب گروه مستند روایت فتح برای ساخت روبه‌رو شدم و پروژه کلید خورد.

این مستندساز با اشاره به مشکلات ساخت «پیش‌مرگان عرب» گفت: متوجه شدم پزشکی عراقی شاهد اتفاقات پیش آمده بر سر مردم روستا بوده است اما متأسفانه با تمام تلاش‌هایی که کردم موفق به پیدا کردن این پزشک عراقی نمی‌شدم تا اینکه کتاب خاطرات او به دستم رسید و بالأخره با واسطه‌ای توانستم با ایشان صحبت کنم. او از طریق گفت‌وگو تمام اطلاعات را در اختیار من گذاشت و راضی به آمدن جلوی دوربین ما نشد.

 مستند «پیش‌مرگان عرب» تهیه شده در گروه مستند روایت فتح است که به زودی از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

سمیه ذاکری خطیر در کارنامه مستندسازی خود مستندهایی از جمله مستند «مأموریت 2257» در مورد شهدای مدافع حرم، مستند «خشاب‌های خالی» و نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی و «منفی سی و هشت درجه» در مورد سقوط هواپیمای تهران یاسوج و نقش ارتش در پیدا کردن اجساد را دارد.

"تنگ‌نای"، روایتی مستند از مبارزه با کرونا در کامکار قم/ چنین صحنه‌های انسانی کمتر در تاریخ تکرار می‌شوددرخواست مستندسازان از رئیس صداوسیما: فرصت کار فراهم کنید

انتهای پیام/ 

R1539/P/S4,34/CT1 واژه های کاربردی مرتبط روایت فتح ارتش نیروی زمینی ارتش زرهی تانک مستند

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روایت فتح ارتش نیروی زمینی ارتش زرهی تانک مستند روایت فتح ارتش نیروی زمینی ارتش زرهی تانک مستند روایت فتح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۴۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای استفاده اسرائیل از سلاح گرمافشاری

 به گزارش تابناک به نقل از فارس، دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در گزارشی خواستار تحقیقات بین‌المللی در خصوص احتمال استفاده اسرائیل از سلاح‌های «گرمافشاری» (ترموباریک) در غزه شد؛ بمب‌های که موجب تبخیر یا ذوب شدن پیکر افراد می‌شود.
 

این نهاد حقوق بشری گفت که احتمال استفاده ارتش اسرائیل از سلاح‌های گرمافشاری در غزه وجود دارد.

دیده‌بان اروپا-مدیترانه افزود: «شهادت مستند شاهدان و اطلاعات اولیه جمع‌آوری‌شده جنبه پنهانی از سطوح هولناک کشتار اسرائیل در نوار غزه را آشکار می‌کند که مربوط به تبخیر یا ذوب اجساد قربانیان در نتیجه بمباران خانه‌های مسکونی است».

طبق این گزارش، حملات عامدانه اسرائیل با هدف ویرانی گسترده در محله‌های مسکونی و کشته شدن تعدادی زیادی از مردم غزه، نگرانی‌ها از احتمال استفاده از «سلاح‌های حرارتی» یا آن‌چه به عنوان «بمب خلأ» شناخته می‌شود را افزایش داده است.

بمب خلاء با استفاده از اکسیژن موجود در هوا، یک ابر انفجاری قدرتمند ایجاد می‌کند و با این کار در مقایسه با بمب‌های معمولی، انرژی تخریبی خود را در طول زمان بیشتری آزاد می‌کند. بنابراین، هنگامی که این بمب‌ها در فضای سرپوشیده منفجر شوند، بسیار مخرب‌تر هستند. به همین خاطر برای پاکسازی استحکامات، سنگر‌ها و تونل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه این گزارش آمده است: «ما چندین مورد از قربانیانی را که در حملات ویرانگر اسرائیل به ساختمان‌های مسکونی جان خود را از دست داده‌اند، ثبت کردیم و هنگام تلاش برای بازیابی اجساد آن‌ها مشخص شد که برخی از اجزا ناپدید شده‌اند یا ممکن است تبدیل به خاکستر شده باشند که این امر باعث ایجاد علامت سوال در مورد نوع بمب‌های مورد استفاده در این حملات می‌شود».

دیده‌بان اروپا -مدیترانه در گزارش خود گفت که هزاران قربانی همچنان جزو مفقودشدگان هستند، بخشی از آن‌ها زیر آور ساختمان‌ها مانده‌اند؛ پیکر بخشی پیدا نشده و پیکر برخی نیز به دست ارتش اسرائیل به سرقت رفته است.

این نهاد غیر دولتی بین‌المللی در پایان تأکید کرد که ارتش اسرائیل از انواع مختلف سلاح‌هایی ممنوعه علیه غیرنظامیان استفاده می‌برد.

استفاده از بمب‌های حرارتی طبق کنوانسیون ۱۸۹۹ و ۱۹۰۷ لاهه و کنواسیون ۱۹۴۹ ژنو علیه مناطق غیرنظامی ممنوع اعلام شده است.

امروز همچنین سازمان امدادرسانی غزه نیز در بیانیه‌ای گفت: «برآورد ما این است که بیش از ۱۰۰۰۰ مفقودی وجود داشته باشند که از ابتدای تجاوز تا امروز زیر آوار صد‌ها ساختمان تخریب شده باقی مانده و گروه‌های امدادی متخصص نتوانسته‌اند آن‌ها را بیابند، بنابراین آمار این شهدا در بیمارستان‌ها و گزارش‌های وزارت بهداشت ثبت نشده است؛ بدین ترتیب تعداد شهدا از ۴۴ هزار نفر فراتر رفته است» 

دیگر خبرها

  • ماجرای استفاده اسرائیل از سلاح گرمافشاری
  • برجای ماندن ده‌ها شهید در جریان ۴ جنایت صهیونیست‌ها در غزه
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • زخمی شدن 10 نظامی اسرائیلی در غزه
  • ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند
  • یک گردشگر ترکیه ای با چاقو یک نظامی اسرائیلی را در قدس زخمی کرد
  • مستند «ابوجهاد» از شبکه مستند پخش می‌شود
  • اذعان ارتش صهیونیستی به کشته و زخمی شدن 3 نظامی خود در غزه
  • ۲ افسر دیگر اسرائیل در غزه کشته شدند
  • امیر واحدی: پایگاه «نوژه» قلب تپنده نیروی هوایی ارتش است